Legemangel ved de norske styrker i Afghanistan ogfratredelsesavtalen mellom Forsvaret og generalmajor Leif sverrerosén - svar på spørsmål
Jeg viser til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomités
brev av henholdsvis 22. og 23. november 2007 der komiteen
ber om svar på til sammen 18 spørsmål.
Spørsmålene med mine svar er gjengitt nedenfor.
Spørsmål
1: Hva er bakgrunnen for at forsvarssjefen tok opp igjen spørsmålet
om permisjon med generalmajor Rosén etter at han hadde trukket
sin opprinnelige permisjonssøknad?
Jeg viser til brev fra forsvarssjefen, 29. november
2007, angående studiepermisjon for generalmajor Rosén
hvor følgende fremkommer:
"Den 13. oktober 2006
søkte generalmajor Leif Sverre Rosén om studiepermisjon
fra sin stilling som sjef Forsvarets sanitet (FSAN). Bakgrunnen for
søknaden var et ønske om faglig oppdatering. Etter
ca 8 år i stillingen så han i retning av muligheten
for å fratre stillingen før oppnådd pensjonsalder.
I samtale med Rosén uttalte jeg meg positivt i forhold
til å innvilge søknaden. Rosén valgte
imidlertid å legge planene om permisjon til side inntil
videre.
Spørsmålet
om studiepermisjon for generalmajor Rosén kom opp på nytt
i mai 2007. I løpet av første halvår
2007 ble det, på tross av økningen av FSANs budsjett
og de gitte prioriteringer av kirurgisk kapasitet i Meymaneh, ingen
bedring i legedekningen i Afghanistan. Det ble riktignok fra FSANs
side arbeidet med mer langsiktige løsninger på legemangelen
som senere er nedfelt i den såkalte Ullevål-avtalen
av 22. juni 2007. De kortsiktige løsningene ble
derimot ikke håndtert med en tilfredsstillende fremdrift.
Under en samtale med generalmajor Rosén
den 24. mai 2007, der også sjef Forsvarsstaben
var tilstede, ble det presisert at jeg nå forventet at sjef
FSAN tok tak i og løste rekrutterings-utfordringene knyttet
til tilfredsstillende legedekning i Afghanistan. I denne samtalen
kom spørsmålet om studiepermisjon opp på nytt.
Det ble på denne bakgrunnen innledet samtaler om en sluttavtale.
Generalmajor Rosén signerte avtalen etter to uker og sa
seg godt fornøyd med denne".
Spørsmål
2: Når vil generalmajor Rosén ha nådd pensjonsalder?
Generalmajor Rosén
vil oppnå rett til alderspensjon den 1. juni 2008,
dvs. når han fyller 57 år. Offiserer kan tilstås
alderspensjon fra fylte 57 år, når alder og antall år
de har vært medlem i Statens pensjonskasse, til sammen
overstiger 85 år. Aldersgrensen for offiserer er 60 år,
dvs. at de har plikt til å fratre sin stilling i Forsvaret
ved fylte 60 år.
Spørsmål
3: Hvor vanlig er det i Forsvaret at offiserer avslutter sin
karriere med studiepermisjon?
Det er ikke vanlig at offiserer
avslutter sin karriere før pensjonsalder med studiepermisjon,
men i dette spesielle tilfellet fant forsvarssjefen en slik løsning
formålstjenelig fordi generalmajor Rosén opplyste
at han skulle bruke permisjonstiden til blant annet å oppdatere
Forsvarets håndbok i krigskirurgi.
Spørsmål
4: Er det vanlig i Forsvaret at offiserer eller andre ivaretar
noen av sine tidligere oppgaver samtidig som de har studiepermisjon?
Det kan tenkes situasjoner
hvor det ansees hensiktsmessig at offiserer ivaretar noen av sine tidligere
oppgaver samtidig som de har studiepermisjon. Hva som avtales beror
på en individuell vurdering av behovet for permisjon, blant annet
avhengig av studiets omfang. Dersom man innvilges studiepermisjon
for å studere på heltid, vil man normalt fritas
for alle sine tjenesteplikter. Dersom man imidlertid innvilges deltidsstudier
- eller gis adgang til flere kortere kurs, gjerne med kortere eller
lengre opphold i mellom, er det eksempler på at man fortsetter å ivareta
deler av sine opprinnelige tjenesteplikter. I dette spesielle tilfellet ønsket
forsvarssjefen å utnytte Roséns medisinskfaglige
kompetanse til enkelte spesifikke oppgaver.
Spørsmål
5: Finnes det flere tilsvarende avtaler i Forsvaret som den
forsvarssjefen inngikk med generalmajor Rosén?
På lik linje med
andre offentlige etater, og i henhold til statlig regelverk, er
det i spesielle enkelttilfeller over tid inngått avtaler
som innebærer at personell frivillig sier opp sin stilling
og slutter. Avtalene er tilpasset den enkeltes situasjon.
Spørsmål
6: Hvem er øverste medisinsk ansvarlige i Forsvaret?
Sjef Forsvarets Sanitet
er den øverste medisinsk ansvarlige i Forsvaret.
Spørsmål
7: Hvilket ansvar har Forsvarets øverste
medisinsk-ansvarlige i vurderingen av hva som er forsvarlig legedekning
og annen medisinsk beredskap for norske soldater i tjeneste i Afghanistan
generelt?
Forsvarssjefen har det
overordnete ansvaret for all virksomhet i Forsvaret, herunder også sanitetet.
Underlagte sjefer er overfor forsvarssjefen ansvarlig for virksomheten
innenfor eget ansvarsområde. Sjef FSAN er sjef for Forsvarets sanitet
med økonomi, personell og resultatansvar for egen driftsenhet.
Han skal ivareta fagmyndighetsansvaret innen sanitet i Forsvaret, herunder
ansvaret for oppfølging av sanitetstjenesten og ansvaret
for å sikre at faget sanitet er ivaretatt ved oppsetning
av alle typer nasjonale styrkebidrag. I tillegg kommer kvalitetssikring
av operative behov satt av sjef Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK).
Det innebærer blant annet det fagmessige ansvaret for oppfølging
av sanitetstjenesten ved alle avdelinger deployert i inn eller utland,
herunder Afghanistan, og kvalitetssikring av nasjonale styrkebidrag.
Han har videre oppsetningsansvar for felles sanitet iht. Forsvarssjefens
produksjonsplan, og ivaretar det overordende fagmyndighetsansvaret
innen utførelse av sanitet. Oppsettingsansvar innebærer
ansvar for rekruttering og utdanning. Sjef FSAN er forsvarssjefens
rådgiver i sanitets- og veterinærspørsmål.
Spørsmål
8: Hvilke vurderinger har den medisinsk ansvarlige gjort av
legeberedskapen i Afghanistan det siste året, og hvilke
råd har i denne forbindelse blitt gitt til Forsvarets ledelse?
Hvordan har disse råd vært behandlet av forsvarsledelsen
og av statsråden?
Det siste året
er det ikke kommet frem nye vurderinger fra den medisinsk ansvarlige
av legeberedskapen i Afghanistan som avviker fra FSANs vurdering
av 13. januar 2006. Det har hele tiden vært stort
fokus på å sikre tilfredsstillende legedekning
i Afghanistan, i tråd med de medisinske vurderinger som
var gjort. Når det gjelder legedekningen mer konkret henvises
det til svar på spørsmål 13.
FSAN har siden oppstarten
av planleggingen knyttet til Norges engasjementet i Nord-Afghanistan
våren 2004 gitt en klar anbefaling om hvordan sanitetstjenesten
for norske styrker skulle organiseres. Denne anbefalingen samsvarte
med NATOs retningslinjer for sanitetstjenesten og innebar at norske
styrker skulle ha tilgang til robuste rolle 1 tjenester, og sikres
tilgang til rolle 2 tjenester innen de gitte tidsnormer. På grunn av
terreng, klima osv. betydde dette at et spesielt fokus måtte
være på å sikre tilgang til en medisinsk
evakuering både langs bakken og i luften.
Sanitetsløsningen
i Afghanistan er et resultat av en helhetsvurdering der Forsvaret
tar hensyn til hva som finnes av tilgjengelige ressurser, trusselbildet
og andre operative forhold. Nåværende løsning
bygger på forsvarssjefens operative krav til PRT Meymaneh
utgitt i mai 2005, forsvarssjefens operative krav av desember 2005
i forbindelse med flyttingen av vårt hovedbidrag fra Kabul
til Mazar-e-Sharif, og justeringer gjort som følge av sjef
FSANs vurdering av sanitetstjenesten i PRT Meymaneh, datert 13.
januar 2006. Sjef FSANs vurdering innebar etablering av ett rolle
2 sykehus i Mazar-e-Sharif og ett kirurgisk team i PRT Meymaneh. Oppdrag
om oppsetting av et slikt kirurgisk team ble gitt av FD til Forsvarsstaben
25. januar 2006, med krav om iverksetting innen 30. juni 2006.
Parallelt med dialogen
mellom Forsvarsdepartementet og Forsvaret opplyser forsvarssjefen
at han påla FSAN å sikre en mer umiddelbar kirurgisk
stabiliseringskapasitet. Dette ble første gang pålagt
i sjefsmøte 20. januar 2006, og bekreftet i eget
skriv til sjef FSAN av 5. april 2006.
FD og forsvarsledelsen
har også vært kjent med de ulike utfordringer
som har vært knyttet til rekrutteringen av leger. Over
tid er det gjennomført en rekke tiltak, også interdepartementalt,
for å ivareta rekrutteringen av leger til utenlandsoperasjoner.
FSAN har også siste år tatt opp forhold vedrørende
lønnsbetingelser og forsikringsvilkår for leger
i utenlandsoperasjoner med overordnet myndighet. Saker som har vært fremmet
fra FST til Forsvarsdepartementet gjelder anbefaling om etablering
av et erfaringstillegg for leger i internasjonale operasjoner. Henvendelsen
ble imøtekommet av Forsvarsdepartementet høsten
2006. Når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår
har Forsvarsstaben forhandlingsfullmakter i h t hovedtariffavtalen
generelt, mens Forsvarsdepartementet har forhandlingsfullmakter
for tjenestegjøring i utenlandsoperasjoner. Dette gjelder
også for leger i utenlandstjeneste. Forsvarsdepartementet
forholder seg til Forsvarsstaben i tariffspørsmål.
Uavhengig av prosedyren ovenfor har FD, på grunnlag av
tilgjengelig dokumentasjon, trått inn i den utvidede forsikringsavtalen
mange leger har inngått via Den norske legeforening (DNLF).
Ordningen innebærer at forsikringsvilkårene for
leger under utenlandsoperasjoner opprettholdes på minst
samme nivå som under yrkesutøvelse i Norge. Ordningen
gjelder midlertidig og inntil en helhetlig og langsiktig avtale er
på plass mellom Forsvarsdepartementet og DNLF.
Spørsmål
9: Når tok statsråden kontakt med Helse-
og omsorgsdepartementet og Den norske legeforening for å få fortgang
i arbeidet med å skaffe nok leger og legespesialister til
oppdraget i Afghanistan?
Jeg hadde et møte
med Helse- og omsorgsministeren 12. november 2007 om legerekrutteringen til
Afghanistan. Dette møtet la grunnlaget for møter
på embetsnivå allerede 13. og 19. november
2007. Problemstillingen, spesielt knyttet til en eventuell utvidelse
av den såkalte Ullevål-avtalen, vil bli fulgt
opp med nye møter i desember. Jeg kan opplyse om at vi
allerede nå kan utvide ordningen til flere sykehus.
Mitt møte med
presidenten for Den norske legeforening fant sted 14. november.
Dette var min første kontakt med DNLF, og det var vesentlig for å komme
i rask dialog om den avtalen som ble inngått allerede 18. november.
Samarbeidet med DNLF i denne saken har vært meget godt
og borger for at vi også finner frem til bærekraftige tiltak
som vil virke etter 1. april 2008. Det har i tillegg blitt
avholdt møter mellom FD og DNLF på embetsnivå om
dette sakskomplekset sommeren 2007.
Spørsmål
10: I hvilket tidsrom hadde Norge feltsykehuset i Mazar-e-Sharif?
Norge hadde ansvaret for
rolle 2 feltsykehuset i Mazar-e-Sharif fra 15. mars 2006
- 15. mars 2007.
Spørsmål
11: Foreligger det noe skriftlig om enigheten mellom Forsvarsdepartementet
og Den norske legeforening m.fl. om å gjøre tjenesten
mer attraktiv, særlig for leger?
I så fall ber vi om å få dette
tilsendt.
Avtalen som ble inngått
med DNLF18. november 2007 legger hovedvekt på rekruttering
av et antall kirurger i tidsrommet 20. november 2007 -
1. april 2008. Som opplyst i redegjørelsen til
Stortinget 22. november 2007 er dette en avtale om en kollektiv
leveranse av høyt kvalifiserte helsetjenester. Protokollen
avgrenser seg derfor i hovedsak til å regulere tjenestevilkårene
for de kirurger som omfattes av avtalen, herunder lønns-
og arbeidsvilkår samt forsikringsordninger. FDs
iverksettingsbrev og protokollen følger vedlagt. Siden
dette ikke er en ordinær tariffavtale, er deler av protokollen,
i h t avtale med DNLF, unntatt offentlighet i h t Offentlighetslovens § 6.1.2.a.
For å gjøre tjeneste i militære operasjoner
utenlands i fremtiden mer attraktiv for medisinsk fagpersonell,
forplikter DNLF seg i protokollens pkt. 13 til å arbeide
for at denne tjenesten gjøres meritterende.
Spørsmål
12: Når ba Statens helsetilsyn (Lars Hanssen) om
at helsetjenesten for de norske soldatene i Afghanistan ble underordnet
helsetilsynets tilsynsansvar?
Er loven uklar på dette området,
og er det riktig som VG skriver 21. november i år
at ingen har ansvaret?
I brev fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD)
av 19. oktober 2007, bad HOD om et møte med Forsvarsdepartementet
for å avklare om Statens helsetilsyn bør føre
tilsyn med Forsvarets helsetjenester i utlandet. Foranledningen for
dette var at Statens helsetilsyn hadde tatt opp dette spørsmålet
med HOD i brev til departementet av 29. juni 2007.
HOD og FD avholdt et møte
om denne saken 21. november i år. Statens helsetilsyn
og FSAN var også representert ved møtet. HOD konkluderte
med at nåværende lovgivning ikke gir Helsetilsynet
tilsynsansvar med Forsvarets helsetjenester i utlandet. Planlegging
av helsetjeneste, som skjer i Norge i forbindelse operasjoner i
utlandet, antas imidlertid å kunne være underlagt
Helsetilsynets tilsynsansvar.
Forsvarets sanitet har
i dag selv tilsynsansvaret med disse tjenestene. Etter FDs syn er
det behov for en klargjøring og revisjon på dette
området. Behovet for eventuell forankring i lovverket og muligheten
for eksternt tilsyn må også vurderes i forbindelse
med dette arbeidet.
Tiltaket er gitt prioritet
i Forsvarsdepartementet, og dialogen med HOD, Helsetilsynet og Forsvarets
sanitet fortsetter.
Spørsmål
13: Når ble det første gang rapportert om
legemangel ved de norske styrker i Afghanistan?
De første norske
styrkene var på plass i PRT Meymaneh i juni 2004, den gang
under britisk ledelse.
I april 2004 rapporterte
FOHK til Forsvarsstaben at sanitetstjenesten i PRT Meymaneh ikke fullt
ut tilfredsstilte retningslinjene i NATOs gjeldende policydokumenter.
Dette ble gjentatt av FSAN overfor Forsvarstaben i august samme år.
FSAN konkluderte likevel med at PRTet i Meymaneh kunne understøttes
sanitetsmessig dersom ressurser ble stilt til rådighet.
I forbindelse med at Norge skulle overta ledelsen av PRTet 1. september
2005, stilte Forsvarssjefen 30. mai 2005 krav om en styrket
sanitetstjeneste i form av en kirurg og en anestesisykepleier. Dette
ville medført en styrking av det akuttmedisinske tilbudet
til personellet i Meymaneh. Da Norge overtok ledelsen av PRT Meymaneh,
ble sanitetstjenesten likevel videreført på tilsvarende
nivå som britene hadde. Imidlertid ble det stilt strengere
krav til akuttmedisinsk kompetanse til sanitetspersonellet som tjenestegjorde
i Meymaneh.
Første gang informasjon
om legemangel og problemer knyttet til rekruttering av medisinsk personell
i Afghanistan kom opp var i forbindelse med avgjørelsen
om å forlenge oppdraget til Kirurgisk enhet i Kabul våren
2004 med en måned. Oppdraget ble avsluttet i mars 2004.
FD ble sommeren 2005 gjort kjent med utfordringer knyttet til rekrutteringen
av leger til Afghanistan. Mangler i legebemanningen i Nord-Afghanistan
ble på nytt adressert av FSAN 14. november 2005
overfor FOHK. FD ble formelt informert i møte mellom FD,
FSAN og Forsvarsstaben i januar 2006, der tema var etablering av
en utvidet rolle 1 kapasitet i PRT Meymaneh. Her ble det påpekt
at det ville bli vanskelig å rekruttere kirurgisk ekspertise
over tid. Dette skyldes den store økningen i antall legestillinger
i operasjoner i utlandet som skulle besettes siden begynnelsen av
2005 (3 legestillinger i 2005 og 10-11 legestillinger i 2006), samt det
faktum at å rekruttere spesialister til et slikt team utenfor
et etablert sykehus tradisjonelt har vært komplisert da
det er vanskelig å opprettholde kompetanse og sertifisering.
FSAN konkluderte med at dersom man skulle ha en tilfredsstillende
medisinsk dekning i Meymaneh, måtte man etablere et komplett
kirurgisk team med støttepersonell som rullerte med personell fra
det norske feltsykehuset i Mazar-e-Sharif. Denne dialogen munnet
ut i et oppdrag fra Forsvarsdepartementet til Forsvarsstaben i slutten av
januar 2006 om å styrke sanitetstjenesten i Meymaneh.
Forsvarssjefen opplyser
at han i samme periode kom med flere pålegg til FSAN om å sikre
en mer umiddelbar kirurgisk stabiliseringskapasitet. Dette ble første
gang pålagt i sjefsmøte 20. januar 2006,
og bekreftet i eget skriv til sjef FSAN av 5. april 2006.
Før jeg svarer
konkret på de spørsmål som er stilt, ønsker
jeg å knytte noen generelle kommentarer til Genèvekonvensjonene
og norske styrkers praktisering av disse.
Det er ingen tvil om at
sanitetspersonell kan være bevæpnet. Konvensjonene
oppstiller ikke et klart forbud mot bruk av maskingevær
til selvforsvar, men det er likevel lagt til grunn fra Den internasjonale
røde kors-komiteens (ICRC)praksis og i statspraksis at
konvensjonene forutsetter at sanitetspersonell kun kan utstyres
med lette håndvåpen ("light individual weapons").
Dette ble uttrykkelig forutsatt i første tilleggsprotokoll
(som Norge er part i), for så vidt gjelder sivilt sanitetspersonell.
Beskyttelsen og oppgavene er de samme for både sivilt og
militært sanitetspersonell, og det er derfor ingen grunn
til å ha ulike regler for de to personellgruppene. Tvert
om vil det å utstyre militært sanitetspersonell
med tunge våpen som MG-3 sette beskyttelsesregimet og respekten
for det røde korset i fare. Det er derfor norsk syn at
sanitetspersonell ikke skal utstyres med MG-3. Dette synet er også reflektert
i forsvarssjefens retningslinjer fra 8. mars 2004 som sier
at sanitetspersonell kun kan utstyres med "håndvåpen", og
i FOHK sin ordre av 30.oktober 2007. Militært personell
plikter å forholde seg til gjeldende regler på dette
området.
Til tross for dette har
det, som FD nylig har blitt kjent med, vært ulik tolkning
av regelverket og dermed har det fått utvikle seg en annen
praksis på dette området ved våre avdelinger
i Afghanistan. Jeg kommer nærmere tilbake til bakgrunnen
for at denne praksis har utviklet seg.
Spørsmål
1: I hvilken grad og hvor lenge har forsvarsministeren kjent
til at leger i tjeneste i Afghanistan har blitt brukt til å bemanne
mitraljøser?
Da FOHK ble kjent med denne
bruken ble den øyeblikkelig korrigert i egen ordre fra
FOHK til den norske kontingentsjefen (NCC). Ordren er datert 30. oktober
2007.
Jeg ble først
kjent med saken gjennom media 22. november 2007.
NCC presiserer at ingen
leger har blitt nyttet til å bemanne 12,7mm mitraljøser,
men at de har bemannet maskingevær (MG-3). Disse har vært fastmontert
på sanitetskjøretøy og andre feltkjøretøy
av typen Mercedes Benz.
I henhold til Retningslinjer
for praktisering av Genèvekonvensjonenes bestemmelser om
sanitetspersonell fra fungerende forsvarssjef av 8. mars
2004 og FOHK sin ordre datert 30.oktober 2007 kan sanitetspersonell
oppsettes med håndvåpen til bruk i selvforsvar.
Sistnevnte retningslinjer presiserer at i henhold til Genèvekonvensjonene
vil det ikke være mulig å bruke sanitetspersonell,
herunder leger, til oppgaver som patruljering, vakthold eller bemanning
av avdelingsvåpen (MG, 12,7 eller lignende). Håndvåpen
er normalt definert til å inkludere pistol, maskinpistol,
gevær og rifle.
Dette er i overensstemmelse
med statspraksis og den forståelsen en rekke andre statsparter
til Genèvekonvensjonene tillegger regelverket, samt i tråd
med ICRC.
Jeg vil også legge
til at utkast til "Forsvarssjefens direktiv for praktisering av
enkelte folkerettslige forpliktelser knyttet til Forsvarets sanitetspersonell,
sanitetstransporter, faste og mobile sanitetsinstallasjoner, sanitetsforlegninger
og materiell som benyttes av saniteten" som nå er sendt
på høring er i tråd med denne forståelsen.
Jeg kommer nærmere tilbake til dette utkastet i 2.2 spørsmål
5.
Det legges stor vekt på utdanning
innen krigens folkerett på alle nivå i Forsvaret.
Det er følgelig stor bevissthet omkring folkerettslige
problemstillinger blant våre offiserer. Folkerett inngår også som
en sentral del av den misjonsspesifikke oppøvingen før
styrkene sendes ut. I denne sammenheng vil jeg ogsåfremheve det gode og tette samarbeidet med Norges
Røde Kors.
Spørsmål
2: Hvor lenge og i hvilket omfang har dette pågått?
På forespørsel
opplyser FOHK at bruken av leger til å bemanne MG-3 maskingevær
på sanitetskjøretøy og andre feltkjøretøy
har pågått siden QRFen ble etablert første
gang i Mazar e-Sharif 15. mars 2006.
Spørsmål
3: På hvilket nivå ble det beordret/gitt grønt
lys til at leger skal være bevæpnet på denne måten?
Verken jeg, forsvarssjefen
eller sjef FOHK har på noe tidspunkt akseptert at leger
eller annet sanitetspersonell skal bemanne avdelingsvåpen. FOHK
opplyser at beslutningen om å la leger og annet sanitetspersonell
bemanne avdelingsvåpen er tatt på avdelingsnivå.
Spørsmål
4: Hva har vært hensikten/formålet med
at leger har vært oppsatt med denne typen våpen,
og er dette vanlig praksis i slike operasjoner?
Det må gjentas
at verken jeg, forsvarssjefen eller sjef FOHK på noe tidspunkt
har akseptert at leger eller annet sanitetspersonell skal bemanne avdelingsvåpen.
Det må dessuten presiseres at leger og annet sanitetspersonell
ikke skal være oppsatt med MG-3 maskingevær eller
andre avdelingsvåpen som personlige våpen.
FOHK har opplyst at praksis
er begrunnet i særlig to forhold. For det første
har denne praksis vært begrunnet med at den har vært
en hensiktsmessig måte å operere på.
For det andre har begrunnelsen vært ønsket om å utnytte
det personell som til enhver tid har vært tilgjengelig for å oppnå best
mulig sikring.
Spørsmål
5: Det er også opplyst at Forsvaret nå vil
stanse denne praksisen. Hva er begrunnelsen for dette?
Forsvaret har nå stanset
den praksis som har utviklet seg. Det er flere årsaker
til dette. Det er for det første svært viktig å ivareta
integriteten til vårt sanitetspersonell for ikke å undergrave deres
sikkerhet og respekten for røde kors-emblemet. Vi må derfor
være meget tydelige på at folkeretten etterleves
i all vår virksomhet. Videre har vi som rolle å drive
opplæring av Afghan National Army (ANA) i bl.a. Genevekonvensjonene.
Det blir dermed ekstra viktig å fremstå som gode
eksempler.
FOHK har gjennom den nevnte
ordre fra 30.oktober 2007 innskjerpet praksisen.
Forsvarssjefen initierte
sommeren 2007 et arbeid med et nytt direktiv på dette området
som enda tydeligere skal klargjøre den offisielle norske
forståelsen av konvensjonene, samt fjerne eventuell tvil
om spørsmålet der det nå er avdekket
ulik forståelse. Direktivet forventes utgitt i nær
fremtid. Fra dette utkastet til "Forsvarssjefens direktiv for praktisering
av enkelte folkerettslige forpliktelser knyttet til Forsvarets sanitetspersonell,
sanitetstransporter, faste og mobile sanitetsinstallasjoner, sanitetsforlegninger
og materiell som benyttes av saniteten" vil jeg trekke frem følgende
bestemmelser, som regulerer hvilke våpentyper sanitetspersonell kan
bære og benytte og til hvilket formål:
Sanitetspersonell
kan kun bære og bruke håndvåpen, som
inkluderer pistol, maskinpistol og rifle. Håndvåpenet
skal kun nyttes i selvforsvarsøyemed.
Sanitetstransporter
skal ikke utrustes med avdelingsvåpen, typisk MG-3, eller
andre, tyngre våpen. Det er tillatt å benytte
følgekjøretøy som er bevæpnet
med slike våpen for å beskytte og/eller
sikre slike transporter, syke og sårede, sanitetspersonell
og materiell benyttet av saniteten.
Sanitetspersonell
skal ikke beordres til væpnet vakt, med unntak for vakthold
av syke og sårede, sanitetstransporter, faste og mobile
sanitetsinstallasjoner, sanitetsforlegninger og materiell som benyttes
av saniteten. I disse tilfellene skal det utarbeides egen vaktinstruks
som ivaretar de spesielle folkerettslige reglene for sanitetspersonell.
Etter nærmere
ordre fra Fellesoperativt hovedkvarter kan beskyttelsesemblemet
beordres tatt av. Dersom emblemet beordres tatt av, kan ikke emblemet
settes på igjen før ved skifte av kontingent eller
tilsvarende.
Når det gjelder helikopterstøtte
for medisinsk evakuering knyttet til de norske styrkene i Nord-Afghanistan
kan følgende opplyses:
Tyskland bidrar med 2 CH-53
helikopter som er spesielt utrustet for MEDEVAC. I tillegg har Tyskland
3 til 4 helikoptre av samme type beregnet for normale transportoppdrag.
Denne kapasiteten er tilbudt alle styrker i nordregionen. Helikoptrene
har lang rekkevidde og er meget godt utrustet for formålet.
De har i utgangspunktet restriksjoner som girbegrensninger
for flygning i mørke, og har begrensninger når
det gjelder landinger utenfor klarerte områder. Disse helikoptrene
har vært til stede så lenge Norge har hatt personell
i nord Afghanistan. Helikoptrene har vært stasjonert i
Termez i Uzbekistan rett nord for Mazar e-Sharif.
De tyske helikoptrene ble
i november 2007 flyttet til Camp Marmal i Mazar e-Sharif. Dette
har ikke medført noen endring i kapasitet bortsett fra at
evakueringstiden til og fra Meymaneh har blitt redusert med 10 til
20 minutter. Rekkevidden har naturlig nok også økt
tilsvarende. De tyske helikoptrene er fortsatt underlagt de samme
restriksjonene som tidliger, men har erfaringsmessig så langt
stilt opp i kritiske situasjoner når det er anmodet om
dette.
Regjeringen har besluttet å forsterke
det norske bidraget i PRT Meymaneh med 3 helikopter av typen Bell
412 i løpet av første kvartal neste år. Planleggingen
tilsier at helikoptrene vil være operativ senest 1. april
2008. Helikoptrene vil redusere evakueringstiden for personellet
i Meymaneh betraktelig.
Komiteen ber avslutningsvis om å få tilsendt
til sammen 13 dokumenter/dokument-samlinger. I tillegg
kommer dokumentet som komiteen etterspør i spørsmål
11.
Dokumentene følger som vedlegg nummerert
i samsvar med komiteens anmodning. Når det gjelder det
etterspurte brevet av 26. mars 2006 fra Forsvarets sanitet til Forsvarssjefen
og Forsvarsstaben, er vi usikre på hvilket konkret
brev det gjelder. Når dette er avklart, vil brevet bli
ettersendt.
Når det gjelder korrespondansen mellom
forsvarssjefen og generalmajor Rosén vedrørende permisjon/ikke
permisjon er det vedlagt en e-post. Dette er det eneste Forsvarsstaben
har klart å fremskaffe i saken. Vi vil foreta nærmere
undersøkelser for om mulig å fremskaffe ytterligere
dokumentasjon på denne direkte korrespondansen.
Uten vedlegg er dette skrivet UGRADERT.