Hovedstadsregionen er i økonomisk og
sosial forstand tett integrert med et regionalt bolig- og arbeidsmarked,
stor pendlertrafikk og tett samhandling mellom bedrifter i ulike
deler av regionen. Mobiliteten og trafikken er økende og skaper
både store miljøproblemer og effektivitetsutfordringer. Å løse
styringsutfordringene i regionen er en viktig forutsetning for en
mer miljøvennlig utvikling og en velfungerende region som
tar i bruk sine muligheter.
Volum og vekst i vegtrafikken og stadig økt
arealbruk til utbygging og infrastruktur er store utfordringer
i den regionale utviklingen i hovedstadsregionen. Det er utfordringer
som blir viktige også i årene som kommer, selv
med nasjonale tiltak for bedre regional balanse. Sterk nærings-
og befolkningsvekst er viktige drivkrefter for denne utviklingen. Økt
velstand og høyt privat forbruk forsterker utfordringene.
Regjeringen har følgende mål
for en miljøvennlig og bærekraftig by- og regionutvikling i
Oslo-regionen:
Å redusere
utslipp av klimagasser og lokal forurensing.
Å legge til rette for at en større
del av befolkningen bruker kollektivtransport til sine reiser.
Å redusere veksten i biltrafikken.
Å lokalisere videre byvekst innenfor
gjeldende byggesoner.
Å stoppe økningen i bilbasert
handel utenfor etablerte byer og tettstedssentra.
Å bevare marka og grønne
lunger og sikre tilgjengelighet i strandsonen.
Derfor har Regjeringen følgende forventninger til
areal- og transportplanleggingen og drift av transportsystemet i
Oslo-regionen:
Mer konsentrert utbyggingsmønster
rundt kollektivknutepunkter.
Reduserte utslipp og støy fra
transport.
Styrket kollektivtransport og økt
satsing på sykkelveger.
Aktiv bruk av parkeringspolitikk for å påvirke reisemiddelfordelingen.
Ny handelsvirksomhet skal være
ledd i en ønsket senterstruktur.
De rikspolitiske retningslinjene for samordnet areal-
og transportplanlegging vil bli endret i henhold til disse målene,
og skal ligge til grunn for den lokale og regionale planlegging.
Etter Regjeringens vurdering må vi nasjonalt, regionalt
og lokalt finne en best mulig løsning på de regionale
styringsutfordringene for areal- og transport for å bli
i stand til å gjennomføre nødvendige
tiltak og nå målene.
Regjeringen vil berømme Oslo kommune
og Akershus fylkeskommune for å ta felles ansvar i samarbeidet
om Oslopakke 3. Den tverrpolitiske enigheten om trafikantbetaling
på veinettet er avgjørende for å sikre
finansieringen av et bedre trafikksystem og drift av kollektivtrafikk
i hovedstadsregionen.
Regjeringen vil innføre et særskilt
lovfestet vern av Oslomarka og andre bymarker. Regjeringen legger
fram en proposisjon om ny planlov som vil bidra til å styrke
ivaretakelsen av markaområder, grønnstruktur
i tettstedene og strandsonen. Prosessen for grensefastsetting vil
skje i kontakt med kommunale og regionale myndigheter.
Regjeringen vil lage en handlingsplan for å sikre elver
og grøntarealer i byområdene våre, herunder
videreføre samarbeidet med Oslo for å sikre viktig
grønnstruktur. Regjeringen peker på nødvendigheten
av at hver enkelt kommune, kommuner i samarbeid og det regionale
nivået legger økt vekt på å opprettholde
tilgang på friluftsområder og på tilgjengelighet
til sammenhengende grønnstruktur og markaområder.
Det legges også vekt på sikring av viktige områder for
friluftsliv ved kjøp, båndlegging og avtaler om
flerbruk av naturområder.
Alle fylkesplanene rundt Oslo erkjenner betydningen
og viktigheten av Oslo som hovedstad og de utfordringer dette fører
med seg, og at lokalisering og arealforvaltning i området
krever samarbeid om felles løsninger.
Etter Regjeringens vurdering må styringsutfordringene
i Oslor-egionen løses, slik at regionen oppleves mer funksjonell
både for innbyggerne, næringslivet og samfunnet
som helhet. Alternative styringsmodeller for Oslo-regionen ble foreslått
i St.meld. nr. 12 (2006-2007) Regionale fortrinn - regional framtid.
I hovedstadsmeldingen påpekes det at
dagens organisering og ansvarsfordeling innenfor Oslo-regionen ikke
ivaretar behovet for god demokratisk styring og kontroll av offentlige
oppgaver. Styringsutfordringene i regionen må løses
fordi beslutninger ett sted har store konsekvenser andre steder.
Både for demokrati og effektivitet er det derfor viktig
at beslutninger i regionen blir reelt samordnet eller blir tatt
av organer som har ansvar for helhetsvirkninger.
Styringsutfordringene gjør seg sterkest
gjeldende innen regionale areal- og transportoppgaver og i tilknytning
til de lovpålagte oppgavene kommuner og fylkeskommuner
har.
Ved behandling av St.meld. nr. 12 (2006-2007) om
forvaltningsreformen har flertallet i Stortinget sluttet seg til
Regjeringens vurdering av utfordringene i hovedstadsregionen, og understreket
at noen av de offentlige oppgavene kun kan løses gjennom
politiske styringsorganer som ser hele hovedstadsområdet
under ett.
Regjeringen skal legge fram et forslag for Stortinget
om den framtidige regionale inndelingen i landet våren
2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i meldingen slås fast at:
"Økningen i vegtrafikken har konsekvenser
for byutviklingen og medfører store miljømessige utfordringer
både globalt og lokalt."
Flertallet viser også til
"Avtale om klimameldingen" der det heter:
"Partene er enige om at klimamålet for transportsektoren
er et viktig grunnlag for arbeidet med nasjonal transportplan. Partene
fremhever kollektivbruk og sykkel- og gangtrafikk, samt tiltak som
reduserer utslipp fra veitrafikk. Og at: Partene er enige om å fortsette
styrkingen av jernbanen, spesielt i befolkningstette områder
og på strekninger med mye godstransport."
Flertallet mener at i hovedstadsområdet
vil jernbanen være sentral i satsingen på kollektivtrafikk
og viser til at departementet i meldingen uttaler blant annet:
"Utbygging av jernbanenettet i Osloområdet
er avgjørende for å lykkes både med å modernisere jernbanen
som transportform i Norge og for å bidra til å redusere
miljøbelastning og press på arealer som følge
av en stadig økende etterspørsel etter transport.
Samtidig utgjør lokal trafikk så mye som 70 -
75 prosent av all togtrafikk i Osloområdet. Utnyttelsen
av dagens jernbanenett ligger flere steder på kapasitetsgrensen,
spesielt i og rundt Osloområdet, jf. fig. 10.6. Utbygging
av kapasiteten i Osloområdet er en forutsetning for å kunne
gi et bedre tilbud til de reisende i hele Østlandsområdet
i form av bedre frekvens, raskere tog og bedre punktlighet."
Flertallet vil understreke nødvendigheten
av at en slik satsing gjennomføres. Jernbanen er grunnstammen
i kollektivnettet i regionen. Begrensningen i dag ligger på tre
områder. Dårlig kapasitet på skinnegangen,
for dårlig setekapasitet i rushtiden og dårlig
vedlikehold av skinnegang og anlegg. Arbeidet med nytt dobbeltspor
i vestkorridoren er i gang og vil bli ferdigstilt i henhold til
planene.
Flertallet mener at økt
kapasitet på strekningen Oslo-Ski er viktig for å styrke
kollektivtrafikken i hovedstadsregionen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil
understreke at det i hovedstadsregionen er nødvendig med
en regional samordning av kollektivtransporten mellom det nye kollektivtrafikkselskapet for
Oslo og Akershus, Ruter AS, og NSB som har ansvaret for jernbanen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport
som slår fast at:
"Samferdselsdepartementet mener organiseringen i
Osloregionen vil være viktig for å kunne effektivisere
transporten i området og dermed styrke kollektivtransporttilbudet
i regionen."
Flertallet viser til at det i
meldingen slås fast at "Framtidig vegutbygging i Osloområdet
håndteres gjennom Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3".
I tillegg sier meldingen at E6-lokk i Groruddalen er et prosjekt
som vil dempe miljøproblemene vegtrafikken påfører
Groruddalen. En slik lokkløsning vil også åpne muligheter
for ny byutvikling og bl.a. frigjøre areal til boligutbygging
og fritidsaktiviteter. Flertallet viser til at Regjeringen
er positiv til en dialog med lokale myndigheter om å delta
i et arbeid med sikte på å forskottere byggingen
av E6-lokket.
Flertallet vil understreke at økningen
i biltrafikken i Oslo har betydelige helsemessige konsekvenser. Flertallet har
merket seg at 230 000 mennesker i Oslo i 2005 ble utsatt
for helsefarlige konsentrasjoner av svevestøv, og at veitrafikken
er hovedårsaken til dette. Det er grunn til å frykte
at svevestøv og andre forurensninger fra biltrafikken er
en viktig årsak til den store overhyppighet av astma hos
Oslo-barn. Statistikken viser at 10-12 pst. av barn i Norge har
astma. I Oslo er om lag 20 pst. rammet. Astma er i dag viktigste årsak
til at barn havner på sykehus. Flertallet mener
dette forhold må tillegges avgjørende vekt når
restriksjoner på bilbruk og piggdekkbruk blir behandlet.
Flertallet mener det er bekymringsfullt
at andelen av befolkningen i Oslo som daglig går eller sykler,
har gått ned de senere år. Flertallet viser
til at det er godt dokumentert - blant annet i St.meld. nr. 16 (2002-2003)
Resept for et sunnere Norge - at overgang fra bil til sykkel og gange
vil gi både helse- og miljøgevinst, og at investering
i sammenhengende sykkelveinett i alle byer og større tettsteder
er svært lønnsomt samfunnsøkonomisk. Flertallet vil
også peke på at tallet på barn som opplever
skoleveien som farlig, er blitt fordoblet på fem år.
Hvert femte barn kjøres til skolen av foreldre som ikke
tør å la ungene gå eller sykle. Flertallet mener
det i all planlegging og utbygging må tas mye mer hensyn
til barn og myke trafikanter, blant annet ved betydelig økte
investeringer i gang- og sykkelveier. Flertallet har
merket seg at Regjeringen ønsker å bidra til at
dette skjer også i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen ikke er helt
oppdatert på transportutviklingen i Oslo kommune, og at
Regjeringen opererer med tall fra 2004 og unnlater å nevne
resultater som er oppnådd av Høyre/Fremskrittsparti-byrådet.
Disse medlemmer viser til at
kollektivtrafikken hadde en lav vekst fram til 2004. Siden 2004
har imidlertid kollektivtrafikken vokst kraftigere enn biltrafikken
i Oslo. Veksten i privatbilismen er i dag langt lavere for Oslos del
enn resten av landet. I 2006 vokste eksempelvis kollektivtrafikken
med 6 pst., mens veksten i privatbilismen nærmest sto på stedet
hvil. Denne trenden ser ut til å fortsette inn i 2007.
Disse medlemmer viser til at
de samme utviklingstrekkene ikke er en del av regjeringsprognoser
når det gjelder utslipp av CO2, og at Regjeringen derved
opererer med altfor negative prognoser. Det ser ikke ut som Regjeringen
har fått med seg de positive trekkene som følger
av Høyre/Fremskrittsparti-byrådets policy.
Faktum er at Oslo slipper ut bare 4 pst. mer enn det som er forutsetningen
i Kyoto-avtalen. Å fremstille Oslo som en utslippssynder,
slik Regjeringen bidrar til, blir derfor etter flertallets mening helt
feil. Når Høyre/Fremskrittsparti-byrådet
får på plass et biogassanlegg og en tredje fjernvarmelinje
som knytter de to nettene sammen, vil dette bidra til at Oslos utslipp
av CO2 reduseres betydelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at veinettet i regionen tvinger unødvendig mye trafikk
inn i og gjennom Oslo. Disse medlemmer har tidligere
pekt på at en kraftig forsering av utbyggingen på riksveinettet rundt
Oslo vil kunne redusere bytrafikken betydelig, og i denne sammenhengen
pekt på rv23 og rv35s potensial som ytre ringveger. Ved å lede trafikk
som ikke skal til Oslo utenfor byen frigjøres kapasitet
for øvrig veitransport, ikke minst for den veibaserte kollektivtransporten.
Disse medlemmer merker seg videre
at hovedstadsmeldingen påpeker styringsutfordringer i areal-
og transportplanleggingen, og disse medlemmer viser
til at en reform med hensyn til planlegging, regulering og gjennomføring
av store samferdselsprosjekter av nasjonal betydning, synes påkrevd.
Disse medlemmer viser til at
hovedstadsmeldingen påpeker at reiser i morgenrushet har hele
60-70 pst. kollektivandel allerede, og at "å bygge seg
ut av kapasitetesproblemene på hovedvegnettet i Oslo ikke
vil være mulig". Disse medlemmer slutter
av dette at de aller fleste som med dagens kollektivtilbud kan benytte
kollektivtransport, gjør dette. I en slik situasjon, hvor
det fra nærings- og arbeidsliv stilles store krav til mobilitet
hos den enkelte, kan disse medlemmer ikke støtte
en politikk som primært lager vanskeligheter for innbyggerne
og næringslivet ved å pålegge restriksjoner
og avgifter. Virkemidler som "aktiv parkeringspolitikk", som i realiteten
vil si å gi trafikantene problemer med å finne
egnet parkering, er eksempel på slike tiltak. Tilsvarende
gjelder varianter av miljømotiverte avgifter på biltrafikk som,
når alternativer ikke finnes, kun fungerer som en ekstra
skattlegging av den enkelte som prøver å løse
sitt daglige transportbehov best mulig.
Disse medlemmer viser til SINTEF-rapport A07034
"Miljømessige konsekvenser av bedre veier" fra februar
2007. Konklusjonen i denne er at "manglende kapasitetsutvidelse
i veisystemet er ikke egnet virkemiddel for å fremme lavere utslipp
fra veisektoren". Disse medlemmer påpeker
at samme rapports slutning av at tilstrekkelig utbygging av veinettet
i by av Oslo størrelse vil gi stor overgang fra kollektivtransport
til bil, bygger på den forutsetning at intet samtidig gjøres
for å bedre kollektivtilbudet. Dette er ikke et realistisk
utbyggingsscenario, og disse medlemmer legger til
grunn at ved balansert utbygging av vei- og kollektivnett kan store
miljø, fremkommelighets- og lønnsomhetsgevinster
hentes ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at hovedstadsmeldingen understreker at en god transportinfrastruktur
i Oslo er svært viktig for hele landet, og at ansvaret
i hovedsak er statlig. Disse medlemmer understreker
Oslo-regionens betydning som trafikknutepunkt av nasjonal betydning,
og det store tilretteleggingsbehovet for intern og gjennomgående
trafikk av ulike typer som dette gir.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den manglende evne og vilje som ulike regjeringer og skiftende
flertall i Stortinget har vist når det gjelder å hensynta
dette, med dagens store miljø-, fremkommelighets- og forsinkelsesproblemer
som resultat.
Disse medlemmer mener Oslo-området
som et trafikknutepunkt av nasjonal betydning bør tas ut
av Nasjonal transportplan (NTP), styrkes vesentlig i infrastrukturen
og må gis særskilt statlig fullfinansiering som
et klart statlig ansvar. Disse medlemmer viser til
at Oslo og Akershus på grunn av store udekkede utbyggingsbehov
binder opp en stor andel av midlene til NTP, og at den økende
underfinansieringen fra statens side av planlagte prosjekter rammer
veginvesteringer over hele landet desto hardere. Staten påtvinger stadig
nye trafikantgrupper tyngende bompengeordninger hvor bilistene betaler
stadig mer for stadig mindre vei.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr.13 (2006-2007) om bevilgninger
på statsbudsjettet for 2007, og til likelydende forslag
i begge saker:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om
finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter av nasjonal
betydning, uavhengig av NTP."
Ansvaret for kollektivtransporten i Oslo og
Akershus tilligger i det alt vesentlige Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen
til tross for dette gjennomfører en endring i vegloven
for å kunne bruke bompenger innkrevd fra biltrafikken til
drift av kollektivtrafikk. Disse medlemmer merker
seg at stadig flere formål hvor staten, fylkene eller kommunene
har ansvaret, finansieres ved å sende regningen til vegbrukerne,
med den følge at helt nødvendige og sentrale fellesinvesteringer
overlates til den enkelte å betale, uavhengig av om denne
benytter tilbudet eller ikke. Disse medlemmer er ubetinget
imot dagens bruk av bompengefinansiert vegutbygging, og tar sterk
avstand fra at bilistene også må betale for kollektivtrafikken.
Disse medlemmer vil peke på at
Nasjonal transportplan (NTP) skal være et instrument for å nå definerte
mål. Hvis NTP skal være det verktøyet
NTP var ment å være, må de forskjellige partiene
på Stortinget følge opp sine lovnader og vedtak
gjennom de årlige bevilgningene i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet. Disse medlemmer vil likevel påpeke
at NTP som instrument er tungt og tidkrevende hva gjelder utarbeidelsen,
og at erfaringen viser endrede behov til dels før vedtatt
NTP trer i kraft.
Jernbanetransporten spiller en nøkkelrolle
for pendler- og regiontrafikken i Oslo-området, og disse
medlemmer støtter arbeidet for bedre samordning
innenfor kollektivtransporten, både av hensyn til tilbudet
for de reisende og av hensyn til økonomi. Disse
medlemmer legger til grunn at utbygging av kollektivtilbud
i og rundt de største byene (bybaner og lignende) må samordnes
med Jernbaneverkets strategi for utvikling av nærtrafikk. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til Dokument nr. 8:27 (2007-2008)
om omorganisering av etaten Jernbaneverket til statlig selskap for å sikre
forutsigbar og langsiktig finansiering til nødvendig opprusting
og utbygging av eksisterende jernbanenett i Norge, og til Fremskrittspartiets merknader
i Innst. S. nr. 143 (2006-2007) angående St.meld. nr. 18
(2006-2007) om virksomheten til NSB AS for perioden 2007-2009.
Disse medlemmer viser til arbeidet
med å etablere en Oslo-pakke 3, som er en samlet plan for
utbygging av veger og annen infrastruktur over en periode på 20 år. Disse
medlemmer ser med bekymring på den samferdselsmessige situasjonen
i Oslo-regionen. Med de økonomiske rammer som den rød-grønne
regjeringen har lagt inn, vil situasjonen heller ikke bedres vesentlig
i overskuelig fremtid.
Disse medlemmer har på denne
bakgrunn forståelse for at Oslo og Akershus har et sterkt ønske
om å forsere utbyggingstakten utover NTP. Det er uten tvil
behov for et kraftig løft innen samferdselssektoren i denne
regionen for å sikre fremkommelighet, trygghet og bedre
miljø for hovedstadsregionen. Disse medlemmer konstaterer
at det i Oslopakke 3 ligger inne mange gode prosjekter hvor helhetstankegangen for
kollektive løsninger utover fylkesgrensene også er
i tråd med disse medlemmers syn.
Disse medlemmer er også godt
fornøyde med at det er oppnådd tverrpolitisk enighet
om at veiprising ikke innføres. Dette var en del av bystyreflertallets
vedtak av mars 2004, som ligger til grunn for det arbeidet som er
gjort.
Når det gjelder deler av den foreslåtte
finansieringen av Oslo-pakke 3, vil disse medlemmer stadfeste
at bompengefinansiering av kollektivtransport ikke er akseptabelt.
Det er heller ikke en bomringløsning hvor bilistene tvinges
til å betale for andre veger enn den de kjører
på. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til Fremskrittspartiets merknader til St.prp. nr. 40 (2007-2008).
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen vil legge frem en sak om Oslo-pakke 3 i to trinn. Disse
medlemmer merker seg også at Samferdselsdepartementet
i St.prp. nr. 68 (2006-2007) omtaler statens utilstrekkelige finansiering
av nødvendig veginfrastruktur i Oslo-området som
et lokalt ønske om både økte bompengetakster
og fremskyndet innkreving. Disse medlemmer tar avstand
fra en slik fremstilling. Disse medlemmer har videre merket
seg at et nær samlet tverrpolitisk flertall i Oslo bystyre
har avvist bruk av vegprising eller rushtidsavgift/andre
former for tidsdifferensiering av brukerbetaling som et hensiktsmessig virkemiddel.
Disse medlemmer merker seg videre
at Regjeringen omtaler grundig utredning og kvalitetssikring av
prosjektene i pakken, og er enig i dette. Ettersom det aller meste
av pakken finansieres av bilbrukerne, forutsetter disse medlemmer en
grundig og detaljert fremstilling av de totale kostnader, inkludert
innkreving og renter, som belastes disse. Videre viser disse medlemmer til
at flere av bompengeordningene i Norge er innklaget for Eftas overvåkingsorgan
ESA. Disse medlemmer forutsetter at utredningen tar
høyde for et alternativt finansieringsopplegg i det tilfelle
bompengeopplegget i Oslo-pakke 3 skulle vise seg å være
i strid med EØS-reglene. Disse medlemmer viser
til Oslo-pakke 3 som et monument over statlig unnfallenhet og manglende
vilje til å ta sitt ansvar for vegsystemer av nasjonal
betydning. Disse medlemmer mener Oslo-området
som et trafikknutepunkt med betydning for samferdsel og transport
langt ut over det geografiske området, bør tas
ut av Nasjonal transportplan og finansieres særskilt slik
det er beskrevet foran.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til det grundige,
lokalpolitiske arbeidet som førte frem til tverrpolitisk
enighet om Oslo-pakke 3 i Akershus fylkesting og Oslo bystyre. Disse
medlemmer vil understreke at det et skjørt tverrpolitisk
kompromiss som ligger til grunn for Oslo-pakke 3, som det er viktig
at Regjeringen støtter opp om. Disse medlemmer viser til
at Oslo-pakke 3 ikke bare er viktig for Oslo og Akershus, men at
prosjektet er viktig for innbyggere og næringsliv i hele
landet. Disse medlemmer forutsetter derfor at Regjeringen
følger dette på en god måte, herunder å sikre
at opplegget for bompengeinnkreving som er ønsket lokalt,
ikke forsinkes.
Disse medlemmer er kjent med
at både veistrekningene E18 vestkorridoren og Mossevei
i tunnel er blant de viktigste prosjektene som ligger i Oslo-pakke
3. Dette er infrastrukturprosjekt som er av kritisk betydning for
trafikken i og gjennom Sør-Norge. Disse medlemmer viser til
at i de tre prøveprosjektene med offentlig-privat samarbeid
på vei (OPS) er realiseringstiden nesten halvert. Man har
en bedre risikofordeling, og vedlikeholdet er sikret som en del
av avtalene. Disse medlemmer mener flere OPS-prosjekter
burde kunne igangsettes i Norge, herunder Mosseveien i tunnel og
ny E 18 Vestkorridoren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at staten er eneeier for jernbanelegeme
og jernbanedrift både i Oslo og landet for øvrig.
Svært mye av jernbanetrafikken går gjennom Oslo. Disse medlemmer mener
det er svært viktig at staten tar ansvar for å øke
kapasiteten på jernbanen ut og inn av Oslo. Et særlig
viktig tiltak vil være å øke kapasiteten
i Oslo-tunnelen, som nå nærmer seg maksimal kapasitet.
Det er svært viktig for jernbanens framtidige vekst at
en tunnel ikke blir flaskehals. Disse medlemmer vil
på bakgrunn av dette be staten om å foreta en
utredning om mulig kapasitetsutvidelse av Oslo-tunnelen. Disse
medlemmer vil også peke på betydningen
av dobbeltspor Oslo-Ski og Oslo-Nittedal for både å bidra
til raskere trafikkavvikling, økt hastighet og mulighetene
dette gir for å fordele bosetting og vekst i Oslo-regionen. Disse medlemmer vil
trekke fram statens ansvar og rolle i planlegging av mulig framtidige
høyhastighetstog. Oslo vil måtte stå sentralt
som navn for et mulig slikt nett. Dette vil kreve et stort planarbeid
fra statens side. Videre vil disse medlemmer peke
på statens ansvar for å bidra til hovedstadens
tilknytning og samhandling med andre hovedsteder og kontinentet
generelt. Jernbanen har hatt en svært viktig funksjon i
så måte, og disse medlemmer ser
for seg at jernbanen skal ha en viktig funksjon i et slikt perspektiv
også i framtiden.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en utredning om
nødvendigheten av kapasitetsutvidelse av Oslotunnelen,
og legge denne fram for Stortinget."