Regjeringen ønsker en byutvikling som
er bærekraftig både sosialt, økonomisk
og miljømessig, og som legger vekt på at det må skapes en
god områdeutvikling i ulike deler av regionen.
Ut fra Regjeringens ønske om vekstkraftige
byer som drivkraft i nasjonal og regional utvikling, vil det bli
ført en offensiv politikk for å utvikle byens
kvaliteter, fortrinn og muligheter. Regjeringen vil derfor styrke
hovedstadens stedskvaliteter og bidra til balansert utvikling i hovedstadsregionen
gjennom tiltak for bedre miljø, inkludering og reduserte
levekårsforskjeller i områder med særlige
utfordringer.
Å utvikle gode lokalsamfunn i en attraktiv hovedstadsregion
har lokale myndigheter selv ansvar for, og de har de sentrale virkemidlene. Regjeringen
vil gjennom hovedstadspolitikken bidra å løse
særlige utfordringer. Regjeringen vil spesielt bidra i
Groruddalen, Søndre Nordstrand og Oslo indre øst.
Regjeringen har inngått en intensjonsavtale
med byrådet i Oslo i januar 2007 for samarbeid om Groruddalen
i perioden 2007-2016. Hovedmålet er en bærekraftig
byutvikling, synlig miljøopprustning, bedre livskvalitet
og forbedring i levekår. I sum vil satsingen også virke
kriminalitetsforebyggende. Oslo kommune har hovedansvaret og har
utarbeidet en helhetlig utviklingsplan for Groruddalen. Staten vil
bidra på vesentlige områder i forhold til denne
utviklingsplanen. Regjeringen legger stor vekt på at lokalmiljøet
skal engasjeres i det som skjer, og ser positivt på at
bydelene har en viktig rolle.
Regjeringen vil spleise på innsatsen
med Oslo kommune på fire programområder: Miljøvennlig
transport i Groruddalen; Alna, grønnstruktur og kulturmiljø;
Bolig-, by- og stedsutvikling; Oppvekst, utdanning, levekår, kulturaktiviteter
og inkludering. Videre vil Regjeringen vurdere å stille
krav om utredning av et lokaliseringsalternativ i Groruddalen når
en statlig virksomhet skal relokalisere seg i hovedstadsregionen.
Tiltaket vil bli drøftet nærmere med byutviklingsmyndighetene
i Oslo kommune.
I år 2007 vil det bli satt i gang over
50 tiltak med en samlet økonomisk ramme på 446
mill. kroner.
I meldingen gis det uttrykk for at satsingen
i 2007 er et viktig løft, men Regjeringen ser behov for å videreutvikle
og styrke tiltak i Groruddalssatsingen. Det offentlige tjenestetilbudet
i skoler og barnehager og kvinners deltagelse i samfunns- og arbeidsliv
er tre prioriterte områder.
Regjeringen vil bidra til en områdesatsing
også i Søndre Nordstrand - bydelen lengst sør
i Oslo. Denne satsingen vil være noe smalere ut fra de lokale
forholdene, siden det er en bydel som har nyere boliger, mange boområder
med en barnevennlig utforming og ikke de samme fysiske miljøutfordringer
som Groruddalen. Formålet er bl.a. å mobilisere
befolkningen til deltakelse i stedsutvikling, og å styrke
rollen barnehage, skole og fritidsmiljø har i språkopplæring,
integrering og oppvekst.
Staten er en stor aktør i hovedstadsregionen,
og Regjeringen legger stor vekt på at statens virksomhet
bidrar til å utvikle en attraktiv og bærekraftig
by og region. Regjeringen vil derfor at alle statlige aktører
har et bevisst forhold til lokalisering, utforming, forvaltning
og bruk av eiendom, og bidrar med vakre, funksjonelle bygg, anlegg
og miljøer som vil gi positiv innvirkning på stedskvalitetene.
Regjeringen har som hovedprinsipp at lokalisering av statlig virksomhet
og utnyttelse av statens eiendommer skal støtte opp om
kommunale planer for bærekraftig byutvikling og være
godt plassert i forhold til kollektivtrafikknettet.
Regjeringen vil bidra til en bærekraftig byutvikling gjennom strategisk
bruk av statlig eiendom for å gjennomføre viktige
samfunnsformål som f.eks. full barnehagedekning, eller
for en riktig lokalisering av funksjoner i samsvar med samordnet
areal- og transportplanlegging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, vil peke på at lokalisering av nye bygg,
anlegg og institusjoner kan brukes strategisk for å fremme
positiv utvikling i et område. Flertallet viser
i den forbindelse både til pålegget om at statlige
virksomheter i Oslo måtte vurdere lokalisering i Oslo indre øst,
og Stortingets vedtak om å lokalisere den nye operaen til
Bjørvika som slike strategiske tiltak for byutvikling i
Oslo. Flertallet mener at staten ved lokalisering
av statlige institusjoner på denne måten må spille sammen
med kommunens strategiske byutvikling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er opptatt
av tilrettelegging og tilgjengelighet for funksjonshemmede i alle
landets kommuner. Men Oslo er hovedstad og regionsenter, noe som
gir særskilte utfordringer knyttet til tilrettelegging
og tilgjengelighet. Oslo har en stor andel av offentlig forvaltning,
slik som departementer og direktorater, kulturelle nasjonale institusjoner,
slik som teater, opera og idrettsanlegg, i tillegg til at Oslo er et
knutepunkt for offentlig transport.
Dette flertallet mener det er
en nær sammenheng mellom tilgjengelighet for funksjonshemmede
og deres deltagelse i arbeidslivet. Det er derfor viktig at inkludering
av funksjonshemmede i arbeidslivet ikke forhindres av for dårlig
tilgjengelighet for funksjonshemmede. Dette flertallet vil
vise til at Regjeringen har varslet at den vil legge fram en handlingsplan
om tilgjengelighet.
Oslo er en by med høy aktivitet når
det gjelder blant annet bygging av nye næringsbygg og boliger. Dette
flertallet mener det er viktig at man ved planlegging av
nye byggeprosjekter er bevisste på tilrettelegging og tilgjengelighet
for funksjonshemmede. Dette flertallet viser til at
Regjeringen har varslet at den vil legge fram endringer i plan-
og bygningsloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det innenfor Oslos grenser lokalt
er svært stor arealknapphet og stort press på ledige
arealer. Oslo kommune har derfor en viktig utfordring
når det gjelder å planlegge for å bygge
ut offentlig infrastruktur. Slik utbygging er avgjørende
for at Oslo kommune skal kunne nå viktige politiske mål,
som for eksempel full barnehagedekning. Flertallet er
derfor tilfreds med at Regjeringen har gjort en kartlegging av eiendom
staten kan stille til disposisjon for ny bruk til barnehager eller
andre offentlige formål i Oslo. Stortinget har gitt Regjeringen
fullmakt til å overdra eiendom som er ledig for avhending til
kommunene til takst.
Flertallet mener slike eiendomsoverdragelser vil
sette Oslo kommune bedre i stand til å nå felles
politiske mål. Det forutsettes at kommunen disponerer sine
samlede eiendommer slik at videre utbygging av offentlig infrastruktur
kan realiseres, og andre offentlige formål ivaretas. Oslo
kommune bør, for å oppnå viktige samfunnsmål,
kunne fravike bruk av markedspris, og unngå at kurant eiendomsmasse
selges til markedspris på grunn av kortsiktige hensyn.
Flertallet viser til at Regjeringen
har fulgt opp Soria Moria-erklæringen og inngått
avtale med Oslo kommune om områdesatsing i Groruddalen.
Groruddalen har 63 000 arbeidsplasser, med transport, lager,
distribusjon, industri og storhandel som dominerende sektorer. Mange virksomheter
genererer stor tungtrafikk. Groruddalen er et stort byområde
der det er ønskelig med en god variasjon i arbeidsplasstilbudet. Varierte
typer arbeidsplasser kan gi viktige bidrag til områdets
omdømme, forbedre jobbtilbudet og medvirke til en variert
befolkning og økt stabilitet i Groruddalen. Dette kan bidra
til bedre integrering av hele bysamfunnet. Flere steder i Groruddalen
kan gi god tilgjengelighet for ansatte og publikum med kollektivtrafikk.
Flertallet er derfor tilfreds
med at Regjeringen vurderer å stille krav om utredning
av et lokaliseringsalternativ i Groruddalen, når statlig
virksomhet skal relokalisere seg i hovedstadsregionen. Flertallet støtter Regjeringens
vurdering om at dette bør drøftes med Oslos byutviklingsmyndigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at kommunene har ansvaret
for arealplanlegging og byutvikling, og at dette er en viktig bærebjelke
i lokaldemokratiet. To nabokommuner innenfor Osloregionen kan ha
helt forskjellig plan- og arealpolitikk avhengig av fargen på det
politiske flertallet, og disse medlemmer er av den
oppfatning at dette mangfoldet er positivt. Disse medlemmer ønsker å videreføre
statens begrensede rolle innenfor arealplanlegging og byutvikling
slik at det lokale mangfoldet opprettholdes.
Disse medlemmer viser til at
staten kan gjøre visse grep for å bidra til en
områdeutvikling som bryter ned øst/vestskillet,
men det er viktig å presisere at Oslo kommune selv har
hovedansvaret for eventuelle sosiodemografiske tendenser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det allerede i dag foregår
samarbeid knyttet til boligbygging i Oslo-regionen. Disse
medlemmer vil påpeke at slike initiativ til samarbeid
må komme fra kommunene selv.
Disse medlemmer viser til at
opprustning av borettslag eller sameier først og fremst
er andelshavernes eget ansvar. Opprustning av boliger bidrar til økt
verdistigning. Disse medlemmer viser til at Husbanken
kan gi noe bidrag til denne typen arbeid, samt at man kan få lån
til ombygging og opprustning i Husbanken. Disse medlemmer viser
for øvrig til viktigheten av samarbeid mellom ulike lokale
aktører og myndigheter i forbindelse med områdeopprustning.
Disse medlemmer viser til at
stimulering av enkelte bydeler i de største byene i hovedsak
er storbyenes eget ansvar, i samarbeid med beboere og eiendomsbesittere.
Alle vil ha en felles interesse av å skape mer levende
bydeler. Disse medlemmer viser til at staten også kan
bidra til utvikling i ulike bydeler gjennom ulike tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at meldingen tar til orde for pengedryssing for å støtte
opp om miljøtiltak i belastede områder, men vil
advare mot en et slik klientifisering av deler av Oslo som tvert
imot bidrar til å opprettholde et skille mellom "oss" og "dem".
Disse medlemmer vil påpeke
at den kommende markaloven vil bli en stor hemsko for Oslo kommune.
Et lovfestet vern av Oslomarka innebærer en betydelig innskrenkning
av kommunens planmyndighet og mulighet til fortsatt områdeutvikling.
Arealknapphet vil om noen tiår bli en reell utfordring
for Oslo kommune.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen bruker store ord om sine utviklingsambisjoner for Groruddalen,
men at det er langt mellom ord og handling i Regjeringens satsing. Disse medlemmer vil
understreke at Fremskrittspartiet er en garantist for at Oslo kommune
overholder sine forpliktelser overfor befolkningen i Groruddalen,
men disse medlemmer deler ikke Regjeringens gjentatte
negative omtale av dalen. Disse medlemmer vil derfor
understreke at Groruddalen er et flott sted å bo, at Groruddalen
er et attraktivt sted å drive næringsutvikling
og at Groruddalen har Oslos største potensial for ytterligere
næringsutvikling. Disse medlemmer ønsker
også å fremheve at det offentlige, heller ikke
i Groruddalen, skal forsøke å løse utfordringer
som tilligger den private sfære, og at det offentlige i
størst mulig grad må innlede utvidet samarbeid
med private aktører. Disse medlemmer ønsker
også å poengtere at hovedårsaken til
at særlig Groruddalen opplever utviklingsutfordringer innenfor
en rekke felter, er at innvandringen til Oslo, og Groruddalen spesielt,
har gått altfor hurtig, en demografisk utvikling som de øvrige
partier må ta et kollektivt ansvar for. Disse medlemmer understreker
imidlertid at hovedansvaret for å bli en integrert del
av samfunnet ligger hos hver enkelt innbygger og familie.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om i størst
mulig grad å overlate oppgaver med hensyn til utviklingen
i Groruddalen og på Søndre Nordstrand til lokale
valgte representanter i bystyret/byrådet og de
berørte bydelsutvalg."
Disse medlemmer synes for øvrig
at det er et paradoks at Regjeringen skriver at man spesielt vil
bidra i Oslo indre øst, med tanke på at satsingen
på Indre øst ble avsluttet i 2007.