Trygghet er et grunnleggende gode for alle innbyggere.
Kriminaliteten i Oslo er høyest i landet, men byen kan
likevel regnes som en av verdens tryggeste hovedsteder. Regjeringen
arbeider for at hovedstaden skal bli enda tryggere, og støtter Oslo-politiet
i arbeidet for deres visjon "Oslo - den tryggeste hovedstaden i
verden". Politiet vil forebygge og bekjempe kriminalitet i samarbeid med
det øvrige samfunnet: Samarbeid med kommune, bydel, barnevern,
organisasjoner og befolkning er svært viktig for at politiet
kan løse sin oppgave. Målet er å forebygge
bedre, oppklare mer, reagere raskere og rehabilitere bedre.
Regjeringen legger stor vekt på at
politiet skal:
Øke tryggheten
med et tilgjengelig og synlig politi i alle bydelene: Politiet skal øke
sitt daglige forebyggende nærvær i områder
som er utsatt for kriminalitet, slik at det blir like trygt i alle boområdene
i hele byen og at unge jenter ikke føler seg utrygge.
Bekjempe gjengkriminalitet effektivt: Politiet har
startet et bredt prosjekt for å stoppe gjengkriminaliteten.
Innsatsen skal være sterk og langvarig og pågå så lenge
det er nødvendig for å hindre at de kriminelle
gjengene får spillerom eller ny rekruttering.
Være i stand til å håndtere
både nasjonale politioppgaver og lokalt politiarbeid: Politiet
skal både gjøre byen trygg for sine beboere og
løse de nasjonale oppgavene som tilfaller Oslo som hovedstad.
Regjeringen har foreslått å øke
bevilgningene til Oslo-politiet og vil vurdere ressursbehovet i Oslo-politiet
sett i lys av de store utfordringene.
I meldingen er det gitt en oversikt over ulike former
for kriminalitet i hovedstaden.
Regjeringen prioriterer å bekjempe
organisert kriminalitet. Innsats mot kriminelle gjenger skal prioriteres.
Forebygging og bekjempelse av rusrelatert kriminalitet er et viktig
satsingsområde for Regjeringen. Politiet skal satse på forebyggende
tiltak for å hindre at unge debuterer tidlig og glir inn
i rusmiddelmisbruk og miljøer preget av slikt misbruk.
Regjeringen vil intensivere arbeidet mot vold i nære relasjoner
og styrke situasjonen for voldtektsutsatte slik det fremgår
i Soria Moria-erklæringen. Innsats mot voldskriminalitet
er viktig for å øke publikums trygghetsfølelse.
Oslo må være forberedt på å håndtere
terrorhandlinger. Som hovedstad og Norges største by har Oslo
flest potensielle trusselutøvere og flest objekter som
kan være terrormål. Det er opprettet en kontaktgruppe
for forebygging av terrorhandlinger. Gruppen ledes av Politiets
sikkerhetstjeneste og består av representanter fra det offentlige
og det private næringsliv. Den skal styrke den gjensidige
informasjonsutvekslingen og kontakten mellom deltakerne.
Regjeringen har som mål å redusere
soningskøen. Det vil bidra til å redusere kriminaliteten og
skape mer trygghet. Mer innhold i soningen og en straffegjennomføring
med høy kvalitet skal bidra til å forebygge fremtidig
kriminalitet.
Særlig er bosetting ved løslatelse,
behandling for rusmiddelavhengighet, mulighet for arbeid og mulighet
for opplæring under og etter straffegjennomføring
viktige innsatsområder. Det er viktig at kriminalomsorgen
i hovedstaden har et variert og faglig godt tilbud for straffegjennomføring
i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener det er en klar sammenheng mellom
en liberal skjenkepolitikk fra kommunenes side, bråk og
vold blant og mellom personer i alkoholpåvirket tilstand
og politiets ressursbruk i denne sammenheng. I tillegg er det viktig å være
oppmerksom på at en liberal skjenkepolitikk kan påvirke
bomiljøet negativt for mennesker som har skjenkesteder
i sitt nærmiljø.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at praksis i dag ved søknader
om skjenkebevilling er slik at politiet og sosialtjenesten skal
uttale seg før kommunestyrer, eller byrådet i
Oslos tilfelle, avgjør en søknad om skjenkebevilling.
Det er imidlertid ikke slik at kommunene plikter å legge
større vekt på deres uttalelser enn på uttalelser
fra alle andre instanser. Dette til tross for at for eksempel politiet burde
være særlig kvalifisert til å vurdere
ordens- og sikkerhetsmessige sider ved saken. Dette medlem mener
at kommunene ikke bør gi skjenkebevilling i tilfeller der
politiet ut fra klare politifaglige vurderinger fraråder
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at bekjempelse av kriminalitet
er en av de aller viktigste oppgavene til det offentlige, og at
trygghet for liv og eiendom er en grunnleggende forutsetning for
et velfungerende samfunn.
Disse medlemmer mener det er
urovekkende at 6 av 10 innbygger ifølge FAFO opplever at deler
av byen har blitt mindre trygg, og at Oslo har nesten dobbelt så mange
lovbrudd per 1 000 innbyggere som landsgjennomsnittet.
Disse medlemmer tar til etterretning
at Regjeringen i hovedstadsmeldingen viser høye ambisjoner
på vegne av Oslo-politiet, blant annet at det skal bli
"like trygt i alle boområdene og at unge jenter ikke føler
seg utrygge", men disse medlemmer mener det er helt
umulig å innfri disse ambisjonene uten betydelige påplusninger. Flertallet vil
i den forbindelse vise til pressemeldingen fra politiet i Oslo 5. oktober
2007 om at Regjeringens budsjett ikke åpner for å styrke
polititjenesten i 2008.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i hovedstadsmeldingen hevder at Oslo er en av verdens
tryggeste hovedsteder, men kan ikke se at dette er underbygget av
fakta. Disse medlemmer spør seg derfor om
hvilken dokumentasjon Regjeringen har på denne påstanden, hvem
som sammenlignes, og på hvilke variabler denne sammenligningen
er gjort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at følgende virkemidler er velegnede for å få bukt
med den økende kriminaliteten:
Strengere straffer,
spesielt for vold, vinning, voldtekt og organisert kriminalitet.
Utvisning av kriminelle personer med utenlandsk
statsborgerskap.
Strengere innvandringspolitikk.
Betydelig mer ressurser til Oslo-politiet.
Snarlig gjenoppretting av de lokale politipostene,
bl.a. Holmlia, som har blitt lagt ned pga. pengemangel. I tillegg
bør flere lokale politiposter opprettes.
Mulighet til å holde døgnåpent
for utestedene i sentrum, slik at man unngår vold når
alle stedene stenger samtidig.
Ubetinget fengsel for de verste unge kriminelle for å skjerme
allmennheten.
Innføring av hurtigdomstoler og
umiddelbar soning.
Innføring av døgnkontinuerlig
politipatruljering i sentrum.
Innføring av insentivordninger
som gjør det mer attraktivt for erfarne politifolk å velge
operativ tjeneste.
Gi ansvar for faste geografiske områder
til politifolk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre Oslo-politiet økte
og tilstrekkelige midler, slik at politiet kan øke aktiviteten
når det gjelder å oppdage, oppklare og påtale
kriminelle handlinger, samt sikre en god og effektiv forebyggende
polititjeneste."
Disse medlemmer er svært
negative til såkalt "positiv diskriminering" innenfor politiet,
og viser til disse medlemmers menneskesyn med respekt
for enkeltindividet uavhengig av kulturell bakgrunn, etnisk opprinnelse,
religion, politisk ståsted og nasjonal tilhørighet. Disse medlemmer vil
videre påpeke at såkalt "positiv diskriminering"
kan ha enda mer alvorlige konsekvenser innenfor politiet enn innen
andre bransjer, og at eventuell sterk lojalitet til egen religion
og etniske gruppe kan gå utover rettssikkerheten. Disse
medlemmer er av den oppfatning at man aldri må senke
kravene til kvalifikasjoner på bekostning av hensyn til ønsket
etnisitet og kulturbakgrunn.
Disse medlemmer er glade for
at hovedstadsmeldingen slår fast at Regjeringen har besluttet at
det skal etableres et politiråd. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet fremmet forslag om politiråd
i Dokument nr. 8:2 (2004-2005)-forslag fra stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Siv Jensen, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad
om tiltak for å bekjempe kriminalitet, uten at dette da
fikk støtte. Disse medlemmer er tilfreds
med at de andre partier nå kommer etter og ser nytten av
en slik ordning.
Disse medlemmer viser til at
tall fra Oslo politidistrikt viser at i 2005 sto ungdom under 24 år
for 27,7 pst. av anmeldte forhold, mens barn og ungdom under 18
sto for 6,9 pst. Disse medlemmer viser til at St.meld.
nr. 20 (2005-2006) skulle ha tatt opp spørsmål
knyttet til alternative straffereaksjoner overfor unge lovbrytere, men
at forarbeidet var så dårlig at Fremskrittspartiet
og Høyre fremmet forslag om å sende meldingen
tilbake til Regjeringen.
Disse medlemmer mener at tagging
er et økende problem i Oslo, og at dette bidrar til forslumming
og utrygghet hos byens beboere. Disse medlemmer påpeker
at taggingen er blitt særlig omfattende etter at Oslo bystyre
vedtok å opprette en lovlig taggevegg i sentrum.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at svært mange vinningsforbrytelser forblir uoppklarte,
og at en utvidelse av adgangen til å registrere DNA vil
være et viktig hjelpemiddel for å bedre denne
situasjonen. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til de respektive partiers merknader til Dokument nr. 8:61
(2006-2007), Ot.prp. nr. 19 (2006-2007), til Ot.prp. nr. 17 (2006-2007)
i Innst. O. nr. 44 (2006-2007), og til Dokument nr. 8:41 (2002-2003)
i Innst. S. nr. 148 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er alvorlig at kriminelle gjenger
skaper utrygghet i hovedstaden, og mener videre at slike gjenger
aldri må få dominere i noen bydeler. Disse
medlemmer mener blant annet det er viktig med økt
samarbeid mellom politi og ligningsmyndigheter, og vil i den forbindelse
vise til saken om omfattende skatteunndragelse i Oslos drosjenæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at politiet må ha en bemanning som står i forhold
til de oppgavene de skal utføre. Disse medlemmer er
bekymret for at Regjeringen ikke har fremmet en langsiktig bemanningsplan
for politiet der man samlet vurderer behovet for personell i et
lengre tidsperspektiv. Disse medlemmer viser til
at politiet har en rekke kjerneoppgaver knyttet til trygghetsskapende
arbeid, opprettholdelse av ro og orden og kriminalitetsbekjempelse.
Etter disse medlemmers syn er det behov for økt satsing
på politiet, særlig for å styrke utetjenesten
og arbeidet mot organisert - herunder økonomisk - kriminalitet.
Utetjenesten har en aktiv rolle i lokalmiljøet som det
er viktig å styrke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig å planlegge
langsiktig for å møte disse utfordringene, og
foreslår at Politihøgskolen øker opptaket
til minst 550 elever pr. år. Etter 10 år vil dette
gi en økning på ca. 2 100 politifolk. Disse
medlemmer ber Regjeringen om å prioritere, og ønsker
derfor å øke Politihøgskolens bevilgning
med 9,1 mill. kroner. Disse medlemmer har merket
seg departementets svar om at dette vil kunne påkreve kostnader
for leie av lokaler. Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte
med hensyn til hvordan slike lokaler kan sikres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre
til at sivile innen politiet kan overta flere oppgaver for å frigjøre
politistillinger, som f.eks.: Transport av fanger, arrestforvarere,
forsterkede kontortjenester og sivile spesialister i støttefunksjoner.
Spesielt gjelder dette i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener samtidig det er nødvendig å øke
antall politijurister. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at
politiet øker rekrutteringen av sivile stillinger og politijurister
med ca. 90 personer i året. Disse medlemmer viser
til at en slik økning vil gi ca. 900 nye stillinger etter
10 år. Disse medlemmer ønsker at
minst 1/4 av disse stillingene besettes i Oslo-området,
og viser til at Oslo som storby har særlige utfordringer når
det gjelder den organiserte kriminaliteten.