Jeg viser til brev av 4. september 2007 hvor
det bes om en vurdering av forslaget i dokument 8:91 (2006-2007)
om å lovfeste offentlig eierskap til vann- og avløpsinfrastrukturen
(VA-infrastrukturen).
Kvalitet, sikkerhet og langsiktighet er sentrale hensyn
som må ivaretas ved håndtering av VA-infrastrukturen. I NOU 2006:6 Når sikkerheten er viktigst, er det anbefalt
å lovfeste offentlig eierskap til VA-infrastrukturen av hensyn til
sikkerhet for kritisk infrastruktur. Som påpekt i utredningen, vil
manglende ivaretakelse av sikkerheten i VA-sektoren kunne ha store
konsekvenser for andre samfunnssektorer, innbyggere og næringsliv,
som er avhengig av en velfungerende VA-tjeneste. Som kritiske scenarioer
nevnes problemer som følge av svikt i vannforsyningen, eksplosive
eller giftige gasser i avløpssystemet og forurensede drikkevannskilder.
For å påse at private eiere ivaretar kvalitet, sikkerhet og langsiktighet,
er det i følge utvalget nødvendig med en omfattende offentlig kontroll.
Beregning av kommunale vann- og avløpsgebyrer
er basert på selvkostprinsippet, det vil si at kommunens nødvendige
kostnader på vann- og avløpssektoren danner den øvre grensen for
hvor mye kommunen til sammen kan kreve inn i vann- og avløpsgebyrer.
Prinsippet innebærer samtidig at kommunen også kan dekke alle sine nødvendige
kostnader på sektoren gjennom gebyrene. Dette sørger for nødvendig
finansiering for kommunene til å sikre en forsvarlig drift av VA-infrastrukturen
i tråd med de kvalitets- og miljøkrav som stilles i regelverket.
Private eiere er ikke bundet av selvkostprinsippet og vil i større
grad måtte veie investeringshensyn opp mot behovet for avkastning.
Dette kan føre til et mindre langsiktig investeringsperspektiv.
Regjeringen arbeider med en stortingsmelding om
samfunnssikkerhet som oppfølging til NOU 2006:6. Regjeringen vil
komme tilbake til spørsmål om eierskap og lovgivning i forbindelse
med VA-infrastruktur i den sammenheng. Disse spørsmålene er også
under vurdering av en arbeidsgruppe som ledes av Statens forurensningstilsyn,
med bidrag fra Mattilsynet, Folkehelseinstituttet og Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap.