Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen,
Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark
og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Erling Sande og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser
til at det nå er ett år siden Dokument nr. 8:29 (2006-2007) - om
en energipolitisk handlingsplan, ble behandlet i Stortinget. Komiteen vil
vise til sine respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 151
(2006-2007).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovedtrekkene i Regjeringens energipolitiske handlingsplan
framgår av Soria Moria-erklæringen. Regjeringen har gjennomført
en rekke tiltak for å øke kraftproduksjonen og redusere forbruksveksten.
Det har i løpet av 2006 og 2007 skjedd en betydelig økning i produksjonskapasiteten
i norsk elektrisitetsproduksjon, og den er forventet å øke ytterligere
i 2008, blant annet som følge av utbygginger i vann- og vindkraftsektoren. Flertallet ser
det som en prioritert oppgave å redusere saksbehandlingstiden i NVE,
slik det redegjøres for i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Flertallet er opptatt av at energiforsyningen
i størst mulig grad må sikres gjennom satsing på fornybare energikilder
og energieffektivisering, og har merket seg at Enovas ramme er nær
doblet fra 2007 til 2008. Målsettingen er 30 TWh fornybar energiproduksjon
og energieffektivisering innen 2016. Flertallet viser
til behandlingen av St.meld. nr. 34 (2006-2007) om Norsk klimapolitikk,
og det brede klimaforliket inngått i Stortinget 17. januar 2008,
og er tilfreds med at Regjeringen har startet nye samtaler med Sverige
om grønne sertifikater.
Flertallet har lagt merke til
arbeidet med Energi21 – den nye FoU-strategien for energisektoren,
og er opptatt av at denne strategien får en sentral plass i Regjeringens
videre satsing på forskning og ny teknologi.
Flertallet viser for øvrig til
brev fra Olje- og energidepartementet av 18. februar 2008, som er vedlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre venter fremdeles
på at Regjeringen skal handle.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at Regjeringen ikke ønsker å utarbeide noen form for overordnet
dokument for energipolitikken, slik som en energipolitisk handlingsplan,
stortingsmelding om energipolitikken eller lignende. Dette illustrerer
dessverre utfordringen i norsk energipolitikk, hvor sektoren behandles
stykkevis og delt, med mange selvmotsigelser og mye kortsiktighet
som fremste resultat.
Disse medlemmer viser til at
det i satsingen på fornybar energi ikke er noen sammenheng mellom
politisk ambisjonsnivå, rammebetingelser og støttesystem for bransjen,
eller saksbehandlingskapasitet hos myndighetene. Resultatet er at
vindkraftprosjekter er lagt på is, mens småkraftbransjen er frustrert
over tvetydige signaler og økte skatter. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen står fast ved sitt vindkraftmål på 3 TWH,
mens beregninger fra NORWEA viser at dagens politikk i beste fall kan
innfri et slikt mål i midten av neste tiår. Både vindkraft- og småkraftbransjen
er svært opptatt av problematikken rundt nettilgang, som er et hinder
for mange prosjekter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en energipolitisk
handlingsplan som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon
i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing
på utvikling av nye energikilder".
Disse medlemmer viser til at
eksemplene på ubrukte muligheter, vedvarende svakheter og stridsspørsmål
i energipolitikken kunne vært mange flere. Disse medlemmer mener
ovennevnte eksempler er tilstrekkelig til å illustrere at det burde
vært fremmet en stortingsmelding eller handlingsplan som tar for
seg et helhetlig perspektiv, slik at den politiske debatten får
noen felles rammer rundt fakta, vurderinger og lignende. Disse
medlemmer konstaterer dessverre nok en gang at intern krangel
i Regjeringen rundt slike viktige spørsmål hindrer Norge fra å ta
viktige skritt videre i energisektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at potensielle utbyggere av gasskraftverk
opplever varierende rammebetingelser, avhengig av den politiske
debatten internt i Regjeringen. Mens kraftvarmeverket på Mongstad
fikk konsesjon uten krav om CO2-rensing
ved oppstart, så blir slike krav stilt for Industrikraft Møre. Hammerfest Energis
prosjekt på Melkøya fikk derimot avslag, til tross for planer om
CO2-rensing. Selskapene StatoilHydro
og Shell som stod bak gasskraftprosjektet på Tjeldbergodden, opplevde
manglende støtte fra myndighetene. Bare kort tid etter prosjektet
skrinlegges, kommanderes Shell til å utrede et helt nytt gasskraftprosjekt
på Aukra. Regjeringen kan derimot ikke svare på hvilke forutsetninger
som vil være annerledes for Aukra i forhold til Tjeldbergodden.
Disse medlemmer har også merket
seg at Regjeringen verken klarer eller ønsker å gi noen klare signaler
om rammevilkår for kullkraftprosjektet på Husnes.
Disse medlemmer har også merket
seg mange politiske "visjoner" i retning av Norge som stor-eksportør
av kraft til EU. Dette krever en rekke avklaringer om utbygging
av infrastruktur, samhandling med våre naboland etc.