Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth
Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen
Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra
Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Representantforslag nr. 62 (2007-2008) fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Anders Anundsen og Kari Kjønaas Kjos med forslag
om å heve taket på utdanningsstøtte for yrkeshemmede. Komiteen deler
forslagsstillernes intensjon om at det er viktig at det opprettholdes
gode og varierte utdanningstilbud for yrkeshemmede. Forslagsstillerne
mener at et fornuftig og kortsiktig tiltak vil være å gi unntak i
de aktuelle forskriftene for "utdanning som krever særskilt kostbart
utstyr". Forslagsstillerne mener også at dersom det skal være et
tak, bør det økes til 100 000 kroner pr. år.
Komiteen anser at det er viktig
at yrkeshemmede gis mulighet for å ta hensiktsmessig utdannelse
som kan gi varig yrkesutdannelse, noe også høringsnotatet fra Norges Handikapforbund
har pekt på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i forbindelse med implementering av ny antidiskrimineringslov og
oppfølging av denne, vil være naturlig at man også harmoniserer
regelverk og forskrift både med hensyn til utdanning og nødvendig
utstyr.
Komiteen mener at
det vil være hensiktsmessig at yrkeshemmede får vurdert sine muligheter
på individuelt grunnlag og at det legges opp til et så fleksibelt
utdanningsløp som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at begrunnelsen
for innføringen av treårsgrensen for utdanning som attføringstiltak,
var å understreke at det er arbeid som er målet for attføring, og
at attføringsstønad ikke skal fungere som et alternativ til alminnelig offentlig
studiefinansiering. Disse medlemmer viser til at
denne grensen ikke er absolutt. Når det oppfattes som nødvendig
og hensiktsmessig for at en person med funksjonshemning skal kunne
gjennomføre et utdanningsløp som er en forutsetning for å kunne
få et varig arbeid, skal det i henhold til folketrygdloven § 11-6
gis unntak fra treårsregelen. Disse medlemmer understreker
at det må være utsiktene til å kunne få varig tilknytning til arbeidslivet
gjennom et tilpasset lengre utdanningsløp, sammenlignet med kortere
attføringsopplegg, som må ligge til grunn for skjønnsutøvelsen i
forbindelse med unntaksbestemmelsen.
Komiteen vektlegger
at tilhørighet til arbeidslivet for alle som ønsker og kan er en
viktig forutsetning for deltagelse i samfunnet.
Komiteen deler forslagsstillernes
intensjon om at yrkeshemmede bør sikres et godt utdanningsløp og
gis tilstrekkelig mulighet til å komme i arbeid gjennom omskolering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at utdanning under attføring er et av de hyppigst brukte
tiltakene innen attføringssystemet. Flertallet viser til
statsrådens svarbrev, datert 27. mars 2007, der det redegjøres for
arbeidet med oppfølging av St.meld. nr. 9 (2006-2007), herunder
en gjennomgang av de ulike stønadene i folketrygden, og til sine
merknader til meldingen, om at det framtidige systemet i NAV i større
grad skal individrettes med utgangspunkt i den enkeltes egne ressurser
og behov. Flertallet viser dessuten til at statsrådens
svarbrev avsluttes med at det også vil være naturlig å vurdere nærmere
begrensningene som er satt når det gjelder skolegangstiltaket under
attføring. Samtidig vil flertallet minne om muligheten
som allerede finnes i dagens regelverk om unntak fra de generelle
reglene om for eksempel stønadstak, dersom det er påkrevd for å
gjennomføre nødvendige og hensiktsmessige tiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til svarbrev
fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen av 27. mars 2008 som redegjør
for at departementet for tiden arbeider med oppfølging av St.meld.
nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering. Statsråden henviser
til at det i forbindelse med dette arbeidet vil være naturlig å
vurdere nærmere begrensningene som er satt når det gjelder stønader
for skolegangstiltaket under attføring.
Flertallet finner det derfor
naturlig å avvente departementets arbeid med ulike stønader i folketrygden.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår at Regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 kommer tilbake med en
justering av kostnadstaket for utdanning som attføringsstønad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker også en nærmere
redegjørelse fra statsråden om usikkerhet, slik det fremkommer av
høringsnotatet fra Forum for Fagskoler og tallene som ECON-analysen
har lagt til grunn, om antall som deltok på utdannelse som kostet
mer enn taket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den usikkerhet som nå må gjøre seg gjeldende hos mange yrkeshemmede
som planlegger et utdanningsløp som starter høsten 2008, og hos
dem som er i et utdanningsløp som de ikke har økonomi til å gjennomføre
med dagens satser for stønad.
Disse medlemmer vil peke på den
tverrpolitiske enigheten om at tilhørighet til arbeidslivet er en
viktig forutsetning for deltakelse i samfunnet, og at yrkeshemmede
bør sikres et utdanningsløp som gir gode muligheter for å komme
i arbeid. Disse medlemmer mener det må være mulig
for departementet å bidra til at flest mulig av dem dette gjelder,
får muligheter til å gjennomføre et skoleløp som regnes som det
optimale for den enkelte.
Statsbudsjettet for 2008 bekrefter at andelen
av yrkeshemmede som tar utdanning som en del av attføringsløpet,
fortsetter å synke fra 63,9 pst. i 2004 til 57,1 pst. i 2006. Disse
medlemmer mener at en slik utvikling er bekymringsfull når vi
vet at flere undersøkelser viser at det er en sterk sammenheng mellom
utdanningsnivå og sannsynligheten for å være sysselsatt.
Disse medlemmer vil videre peke
på at hele 2 000 studieplasser for de yrkeshemmede forsvant bare
i løpet av det første året, etter at taket på utdanningsstønaden
ble innført. I fjor høst ble det besluttet å legge ned ytterligere
tre store skoler i henholdsvis Oslo, Stavanger og Trondheim. 500
studieplasser gikk tapt, hvorav 200 var subsidierte plasser for
yrkeshemmede.
Disse medlemmer anser det som
svært viktig at det skal være mulig for yrkeshemmede å velge utdanningstilbud
uavhengig av om tilbudet er offentlig eller privat. Det bør være
egnetheten med hensyn til målet som ligger til grunn for den enkeltes
valg og som vil gi det beste resultatet.
Disse medlemmer ønsker å bidra
til å gjøre det mulig for dem som planlegger et utdanningsløp fra
høsten 2008, å gjennomføre dette. Disse medlemmer anser
det som uholdbart at yrkeshemmede skal måtte gå på attføringspenger et
helt år, frem til skoleopptak høsten 2009, før de kan komme i gang
med utdanningsløpet, slik resultatet vil bli dersom det blir nødvendig
å vente med å få saken behandlet til høsten 2008 i forbindelse med
statsbudsjettet for 2009.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest, og senest
i Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge frem forslag om å heve
taket på utdanningsstøtten for yrkeshemmede."