Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at Europaparlamentet og Rådet i desember 2006 vedtok et nytt
kjemikalieregelverk – omtalt som REACH (Registration, Evaluation,
Authorisation of Chemicals). Et av hovedformålene er å oppnå bedre
beskyttelse av helse og miljø ved å få bedre kontroll med produksjon,
import, bruk og utslipp av kjemikalier. Dette skal oppnås ved en
systematisk registrering av kjemikalier som er på markedet, der
det stilles krav til opplysninger om kjemikaliers helse- og miljøeffekter. Bruken
av de farligste kjemikaliene skal underlegges strenge krav om godkjenning.
Industrien får hovedansvar for å vurdere sine kjemikalier, foreslå
og sette i verk sikkerhetstiltak ved bruk og sørge for informasjon
gjennom alle leddene i forsyningskjeden (produsenter, importører,
distributører og nedstrømsbrukere.)
Det er også en målsetting med REACH å opprettholde
og forbedre konkurranseevnen til den europeiske industrien og sikre
fri bevegelse av stoffer i det indre marked. Hensyn til dyrebeskyttelse
er også sentralt i REACH, ved at dyreforsøk skal begrenses og unngås
hvis mulig.
REACH erstatter mye av det nåværende EU/EØS-regelverket
på kjemikalieområdet. REACH opphever skillet mellom såkalt eksisterende
stoffer og nye stoffer, hhv. forordning (EØF) nr. 793/93 og direktiv
93/76/EØF som oppheves 1. juni og 1. august 2008. Direktiv 91/155/EØF
om HMS-datablad oppheves ved ikrafttredelse av REACH (inkluderes
i REACH del IV).
Begrensningsdirektivet 76/769/EØF oppheves 1. juni
2009, dette går inn som vedlegg XVII i REACH. REACH berører ikke
arbeidsmiljødirektivet 89/391/EØF, heller ikke IPPC-direktivet (96/61/EF)
eller rammedirektivet for vann (2006/60/EF). Det følger av artikkel
15 i REACH at stoffer som er tillatt etter plantevernmiddeldirektivet
(91/414/EØF) eller biociddirektivet (98/8/EF) anses å være registrert
i henhold til REACH, såfremt stoffene ikke også benyttes til andre
formål enn i plantevernmidler eller biocider.
Innlemmelsen av forordningen og direktivet i EØS-avtalen
innebærer at Norge vil ha samme grunnleggende regelverk på kjemikalieområdet som
EU-statene, noe Norge også har hatt i tiden før REACH trådte i kraft.
Norge vil også delta i det særskilte EU-byrå
for kjemikalier – European Chemical Agency (ECHA) som er opprettet
gjennom forordningen. Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning er nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26, annet ledd.
Utenriksdepartementet viser til at det er viktig
at Norge gjennomfører regelverket i REACH snarest mulig. Ellers
vil europeiske kunder av norske bedrifter kunne tillegges plikter
som importører. Dette vil medføre direkte konkurransevridning for
norsk industri som vil kunne miste handelspartnere og markedsandeler.
Statens forurensningstilsyn (SFT) har foretatt
en vurdering av konsekvensene av å innføre REACH i Norge. Hovedkonklusjonene
er at REACH er samfunnsøkonomisk lønnsomt, først og fremst fordi
det vil øke tilgangen til informasjon om helse- og miljøeffektene
av stoffene på markedet, og dermed gi grunnlag for bedre regulering
av helse- og miljøfarlige stoffer. Økt informasjon om helse- og
miljøeffekter av kjemiske stoffer vil gi et bedre grunnlag for å
redusere risiko for helse og miljø. Nytten av dette er klart større
enn kostnadene knyttet til å fremskaffe informasjonen.
Miljøverndepartementet konkluderer i sine vurderinger
med at REACH er en klar forbedring når det gjelder det eksisterende
regelverket på kjemikalieområdet, og vil bidra til bedre beskyttelse
av helse og miljø. De avtalte tilpasningstekstene sikrer Norge tilstrekkelig
innflytelse og deltakelse under REACH. Dette er også viktig med
hensyn til norsk industri og dens konkurranseevne.
Videre viser Miljøverndepartementet til at REACH
vil bidra til å styrke beskyttelsesnivået for helse og miljø i Norge
fordi regelverket vil bidra til mindre helseskader, og mindre skader på
miljøet som følge av at mennesker og miljø blir eksponert for helse-
og miljøfarlige kjemikalier fra produkter og prosesser. Arbeidet
under REACH, særlig under det nye kjemikaliebyrået, innebærer et
bredt europeisk samarbeid på et av de prioriterte områdene i norsk
politikk. Det er derfor viktig at Norge deltar.
Miljøverndepartementet finner at forordningen med
de avtalte tilpasninger ivaretar norske interesser på en tilfredsstillende
måte, og tilrår at EØS-komitébeslutningen om å innlemme forordning
(EF) nr. 1907/2006 og direktiv 2006/121/EF godkjennes. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Det er i proposisjonen gjort nærmere rede for REACH-forordningen
og for Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA).
EØS-komiteens beslutning i uoffisiell norsk oversettelse
følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen og Ingrid Skårmo, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Regjeringen i denne
proposisjonen, St.prp. nr. 49 (2007–2008), følger opp Innst. S nr.
180 (2006-2007) og St.meld. nr. 14 (2006–2007) Sammen for et giftfritt
miljø – forutsetninger for en tryggere framtid. Proposisjonen legger
også til grunn at det ved EØS-komiteens beslutning nr. 25/2008 av
14. mars 2008, så ble vedlegg II Tekniske forskrifter, standarder, prøving
og sertifisering i EØS-avtalen endret for å innlemme europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 1907/2006 av 18. desember 2006 om registrering,
vurdering, godkjenning og restriksjoner av kjemikalier, REACH, og
etablering av et europeisk kjemikaliebyrå, ECHA.
Samtidig innlemmes også direktiv 2006/121/EF av
18. desember 2006 om endringer i direktiv 67/548/EØF om klassifisering
og merking av farlige kjemiske stoffer slik at bestemmelser i dette
regelverket oppdateres i forhold til REACH- forordningen.
Komiteen uttalte bl.a. i ovennevnte
innstilling, Innst. S. nr. 180 (2006-2007):
"Komiteen er kjent med at at REACH vil gi en helt
ny dimensjon i norsk kjemikaliepolitikk, og vil fremtvinge omfattende
endringer både i regelverket, i industrien og hos myndighetene. Med
sine omfattende krav til tester, informasjon om bruk og eksponering
oppover og nedover i forsyningskjedene, er REACH i global sammenheng
svært ambisiøst.
Komiteen imøteser en implementering av REACH-forordningen
i norsk lovgivning så snart som mulig."
Komiteen merker seg at det i
proposisjonen nevnes at hovedformålet med forordningen er å oppnå
bedre beskyttelse av helse og miljø gjennom å få en bedre kontroll
med produksjon, import, bruk og utslipp av kjemiske stoffer. Det vises
også til at en gjennom REACH ønsker å opprettholde og forbedre konkurranseevnen
til den europeiske industrien og sikre den frie bevegelsen av stoffer
i det indre markedet.
Komiteen viser også til at Statens
forurensningstilsyn har foretatt en vurdering av konsekvensene ved
å innføre REACH i Norge. Der sies det i hovedkonklusjonene at REACH
er samfunnsøkonomisk lønnsomt, først og fremst fordi det vil øke
tilgangen til informasjon om helse- og miljøeffektene av stoffene
på markedet - og dermed gi bedre grunnlag for nødvendige reguleringer.
Det sies også at nytten er klart større enn kostnadene knyttet til
det å framskaffe informasjonen.
Det legges til grunn for innføringen av REACH at
dette regelverket vil styrke beskyttelsesnivået for helse og miljø
i Norge nettopp på grunn av at regelverket vil komme til å bidra
til mindre helseskader og skader på miljø, fordi en forventer at helse-
og miljøfarlige stoffer i mindre grad enn før forekommer i naturen,
i produkter og ved prosesser ved framstilling av produkter.
Komiteen mener i likhet med det
som uttrykkes i proposisjonen at det er viktig at Norge tilknyttes
REACH-ordningen, som nå blir felles for hele EØS-området.
Komiteen har videre merket seg
at selv om Regjeringen gjennom proposisjonen har lagt til grunn
at nasjonale regler kan videreføres, så vil fokuset nå i større
grad ligge på det å utnytte de forbedrede mulighetene som REACH-regelverket
legger grunnlaget for. Innenfor dette systemet kan medlemslandene
selv vurdere å prioritere stoffer og foreslå regulering på felles europeisk
nivå. Et felles REACH-regelverk er en logisk konsekvens av internasjonalisering
av foredlingskjedene, på samme måte som et felles europeisk regelverk
på dette området vil kunne være med på å sette global standard på produktspesifikasjoner
i foredlingskjedene.
Komiteen viser videre til resultat
av Norges aktive kjemikaliepolitikk knyttet til forbud mot bromerte
flammehemmere deka-BDE i elektriske og elektroniske produkter. EF-domstolen har
gitt Danmark og EU-parlamentet medhold i saken de anla mot EU-kommisjonen.
Stoffet har vært forbudt i Norge siden 2006, og vi har aktivt støttet
deres sak. Dermed blir nå disse miljøgiftene forbudt i hele EU i
elektroniske produkter. Komiteen mener at dette viser
at det er viktig med en offensiv kjemikaliepolitikk, med tanke på
å bane vei for en mer offensiv og miljøpolitisk utvikling i EU.
Komiteen viser til at Norge skal
delta i det særskilte EU-byrået for kjemikalier, European Chemical
Agency, ECHA, lokalisert til Helsinki. Dette er opprettet med bakgrunn
i forordningen og har et styre og flere rådgivende komiteer hvor
det blir eksperter fra alle medlemslandene. Norsk deltakelse i ECHA
forutsetter at også vi gir årlige innbetalinger til byrået.
Komiteen merker seg at norsk
deltakelse i ECHA innebærer en viss overføring av myndighet til
kjemikaliebyrået. Byrået kan altså fatte visse vedtak som kan ha
direkte virkning i Norge. Det er imidlertid foretatt en konstitusjonell
vurdering av den myndighetsoverføring som innlemmelse av forordning
(EF) nr. 1907/2006 innebærer.
Komiteen viser til at det i proposisjonen
redegjøres for at det materielle innholdet og omfanget av de avgjørelsene
som kjemikaliebyrået kan fatte beslutning om, anses å være så saklig begrensede
at innlemmelsen i EØS-avtalen av dette regelverk ikke krever vedtak
i medhold av Grunnloven § 93, som omhandler spørsmålet om myndighetsoverføring.
Gjennomføringen av denne forordning krever heller ikke lovendring, bare
ny henvisningsforskrift, ut fra de vurderinger som gjøres i proposisjonen.
Komiteen er oppmerksom på og
støtter at regelverket i REACH gjennomføres snarest mulig, for å
hindre at europeiske kunder av norske bedrifter kunne komme til
å måtte tillegges plikter som importører. De ville – i tilfelle
norsk forsinkelse med implementering – kunne komme til å foretrekke
produsenter innenfor EU, noe som kan påføre norske bedrifter store
konkurranseulemper.
Energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling angående
St.prp. nr. 49 (2007–2008) er forelagt utenrikskomiteen til uttalelse.
Utenrikskomiteen har ikke merknader til utkastet til innstilling.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 25/2008 av 14. mars 2008 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering, godkjenning
og restriksjoner av kjemikalier (REACH) og etablering av et europeisk
kjemikaliebyrå (ECHA), samt direktiv 2006/121/EF om regelverk for
kjemikalier.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 22. mai 2008
Gunnar Kvassheim |
Asmund Kristoffersen |
leder |
ordfører |