Statsbudsjettet for 2008 innebar en reell vekst
i kommunesektorens samlede inntekter på om lag 6,2 mrd. kroner i
2008, tilsvarende 2,4 pst.
På bakgrunn av statistikk for skatteinngangen hittil
i år er anslaget for kommunesektorens skatteinntekter i 2008 oppjustert
med om lag 1,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i statsbudsjettet 2008.
Oppjusteringen er fordelt med knapt 1,1 mrd. kroner på kommunene
og vel 200 mill. kroner på fylkeskommunene. Kostnadsveksten for kommunal
sektor er imidlertid også oppjustert, og anslås nå til 4,8 pst.,
som er 0,6 prosentpoeng høyere enn lagt til grunn i statsbudsjettet
2008. Økningen skyldes at både lønns- og prisveksten anslås å bli
høyere enn tidligere lagt til grunn. Lønnsoppgjøret i kommunal sektor
er imidlertid ikke avsluttet.
Samlet sett anslås nivået på kommunesektorens inntekter
i 2008 reelt om lag uendret i forhold til statsbudsjettet 2008.
Den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter fra 2007
til 2008 anslås nå til 3,7 mrd. kroner, tilsvarende 1,4 pst. Den
reelle veksten i frie inntekter anslås til 0,2 mrd. kroner, tilsvarende
0,1 pst. Blant annet som følge av noe lavere nivå på skatteinntektene
i regnskapet for 2007 enn anslått i statsbudsjettet 2008, er veksten
i de frie inntektene noe oppjustert siden statsbudsjettet 2008.
Samtidig med Kommuneproposisjonen legger Finansdepartementet
fram St.prp. nr. 59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i
statsbudsjettet 2008. De viktigste forslagene som berører kommunesektoren
er gjengitt i Kommuneproposisjonens kapittel 4.2 til 4.4.
Komiteen har merket
seg at de framlagte forslag til endringer i Revidert nasjonalbudsjett for
2008 ikke medfører noen endring i nivået på kommunesektorens samlede
inntekter som ble lagt til grunn da statsbudsjettet for 2008 ble
vedtatt. Det foretas nå en justering av skatteanslaget for kommunesektoren
samtidig som kostnadsveksten for kommunesektoren er justert opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at begge
endringer utgjør om lag samme beløp – 1,3 mrd. kroner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter disse anslagsendringene.
Komiteen viser til
at endringene i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 bygger på en
lågere lønnsutvikling i sektoren enn det som nå blir resultatet.
Resultatet for kommunal sektor synes å bli den samme som i staten,
og dette må etter komiteens mening tillegges vekt
når statsbudsjettet skal vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at Regjeringens anslag for nye barnehageplasser nok en gang
bommer kraftig. Det er ganske tydelig at Regjeringen ikke har noen
plan og absolutt ingen tiltak for å øke utbyggingen av nye plasser.
Utbyggingstakten har i flere år stagnert. Hovedårsaken til den lave
utbyggingen er uforutsigbarhet om rammevilkårene, og treg saksbehandling
i kommunene særlig i forhold til private utbyggere. Disse
medlemmer mener at det er et åpenbart desperat grep fra
Regjeringen når anslaget for nye plasser blir satt så høyt, selv
om det i fjor ble bygget langt mindre enn forventet og langt mindre
enn Regjeringen anslår skal bygges i år. Regjeringen kan ikke vise
til konkrete tall, planer, forskning eller signaler som underbygger anslaget. Disse
medlemmer antar at det høye anslaget kun kommer for å dekke
over at finansministerens høytidelige løfte til det norske folk, gitt
på direktesending på TV i valgkampen 2005, har blitt brutt allerede.
Ikke nok med at det har blitt brutt allerede, men full dekning må
nå altså utsettes enda ett år. Det vil være meget underlig, og ikke
rent lite skuffende om konkrete og høytidelige valgløfter ikke følges
opp. Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine
merknader til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 i Innst. S. nr.
270 (2007–2008) om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2008.
Disse medlemmer mener at det
er skremmende at Regjeringen i løpet av kort tid har måttet øke
sitt estimat på antall asylsøkere i år fra 5 500 til 12 000, og
at Statistisk sentralbyrå (SSB) har måttet oppjustere sin fremskrivning av
antall innvandrere i 2060 fra 2 til 2,6 millioner. Disse
medlemmer mener at årsaken til økningen i antall asylsøkere
er at menneskesmuglere har fått med seg budskapet om at Norge liberaliserer
samtidig som våre skandinaviske og europeiske naboland går i motsatt
retning. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise
til at den svenske regjeringen den siste tiden har strammet til,
blant annet gjennom en ny svenskirakisk returavtale. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er positivt at Regjeringen
selv innrømmer at Norge blir oppfattet som et innvandringsliberalt
land på side 79 i St.prp. nr. 59 (2007–2008), men savner effektive
tiltak. Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine
merknader til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 i Innst. S. nr.
270 (2007–2008) om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2008.
Disse medlemmer konstaterer at
det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og viser
til Fremskrittspartiets omfattende og helhetlige forslag i Dokument
nr. 8:83 (2006–2007) med i alt 19 konkrete tiltak for en skinnende
eldreomsorg som er varm, verdig og valgfri. Disse medlemmer mener
at det er et akutt behov for å bedre kvaliteten og omfanget på eldreomsorgstjenestene
i landet, og viser i den sammenheng til det enorme overskudd i statsøkonomien som
er nevnt i revidert. Disse medlemmer vil derfor foreslå
at eldreomsorgen i annet halvår styrkes med 1,6 mrd. kroner i form
av øremerkede midler. Det er imidlertid viktig for disse
medlemmer å understreke at øremerking ikke er noen optimal
løsning, men det beste alternativet frem til det blir mulig å innføre
differensiert stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester.
For å sikre at disse midlene går til en forbedret eldreomsorg, vil disse
medlemmer foreslå at midlene øremerkes til å øke bemanningen
innen pleie- og omsorgssektoren. Det bør særlig skje ved at det
knyttes krav om å bedre legedekningen i sykehjemmene, da dekningen
de fleste steder er for lav. Disse medlemmer viser
videre til den store arbeidskraftreserven i eldreomsorgen som ligger i
lave stillingsbrøker for mange ansatte, både i hjemmehjelpstjenesten
og institusjonsomsorgen, som gjerne vil og kan arbeide mer. Ved
å øke stillingsbrøkene, og dermed redusere omfanget av ufrivillig
deltid, vil tilbudet og kvaliteten i eldreomsorgen bedres.