Regjeringen mener det er viktig å få en jevnere fordeling
av inntektene mellom kommunene, sikre større forutsigbarhet i inntektssystemet
og ivareta regionalpolitiske mål. For å oppnå dette foreslår derfor
Regjeringen vesentlige endringer i inntektssystemet for kommunene
fra 2009.
To utvalg har de siste årene vurdert inntektssystemet.
Inntektssystemutvalget (Borge-utvalget), ledet av professor Lars-Erik
Borge, la i oktober 2005 fram sine forslag til endringer i inntektssystemet
i NOU 2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring. Regjeringen Stoltenberg
II varslet i Kommuneproposisjonen for 2007 at den ville foreta en
egen gjennomgang av inntektssystemet. I den forbindelse ble de politiske
partiene med representasjon på Stortinget invitert til deltakelse
i et utvalg som skulle vurdere deler av inntektssystemet for kommunene.
Utvalget, ledet av Kristin Sørheim, ble nedsatt i desember 2006.
Sørheim-utvalget la i oktober 2007 fram sine forslag til endringer
i inntektssystemet i rapporten Forslag til forbedring av overføringssystemet
for kommunene.
Komiteen konstaterer
at forslag til endring av inntektssystemet legges fram etter den
tidsplan som ble forutsatt. Komiteen har merket seg
at forslag til endringer av kostnadsnøklene i inntektssystemet ikke
fremmes i denne omgang, men vil bli lagt fram i Kommuneproposisjonen for
2011 slik at endringene trer i kraft når hovedtyngden av tilskudd
til barnehager legges inn i inntektssystemet. Tilskudd til barnehager
utgjør i 2008 om lag 14 pst. av kommunenes frie inntekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet,
er enig i denne utsettelsen av endring i kostnadsnøkler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er en svakhet
at kostnadsnøklene ikke ble gjennomgått i sammenheng med forslaget
til nytt inntekstsystem. Under behandlingen av St.prp. nr. 67 (2006–2007)
Kommuneproposisjonen var det en samlet komité som fremhevet viktigheten
av å snarest gjennomgå kostnadsnøklene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mente at Sørheim-utvalgets
mandat burde vært utvidet til også å omfatte utgiftsdelen av inntektssystemet. Disse
medlemmer var bekymret for at et ensidig fokus på inntektsfordelingen
ville gjøre det svært vanskelig å møte vekstkommunenes utfordringer.
Det viktigste for å sikre likeverdige tjenester over hele landet
er at kostnadsnøklene gir gode objektive kriterier for å fordele
mellom kommunene. Det er nærmest en umulig oppgave å finne gode
løsninger uten å se dette i sammenheng.
Disse medlemmer viser til at
flere hyttekommuner hevder at de i større grad har utgifter knyttet
til personer som bruker hyttene som bolig nummer to. Dette er spesielt
innenfor helse- og omsorgssektoren. Det foreligger liten dokumentasjon
på om dette er tilfelle og omfanget av utgiftene. Det er heller
ikke foretatt en vurdering av om hvordan dette eventuelt kan fanges
opp i inntektssystemet i tilfelle dette er et stort og dokumentert
problem.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen utrede om kommuner
med mange fritidsboliger har høye kostnader knyttet til tjenester
til personer som oppholder seg lenge i kommunen, men som ikke inngår
i inntektssystemets beregninger i dag. Samtidig bes det utredet,
hvis slike kostnader er høye for enkelte kommuner, om dette er mulig
å fange opp i utgiftsutjevningen i inntektssystemet."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at det er grundige utredninger med tilhørende høringsrunder
som ligger til grunn for Regjeringens forslag til endringer i inntektssystemet
for kommunene. Flertallet anser det som særlig viktig at
inntektssystemet som fordeler sektorens frie inntekter mellom kommunene
ikke endres for ofte. Langsiktighet og forutsigbarhet er ved siden
av romslige økonomiske rammer de viktigste forutsetninger for gode
tjenester og god økonomiforvaltning i sektoren.
Flertallet har også merket seg
at nytt inntektssystem for fylkeskommunene vil bli lagt fram i Kommuneproposisjonen
for 2010. Her trengs endringer bl.a. ut fra endrede arbeidsoppgaver som
følger av forvaltningsreformen.
Flertallet mener forslaget til
endringer i inntektssystemet gir en forbedret fordelingsvirkning
i forhold til den situasjon de ulike kommunene i dag befinner seg
i. Det er godt dokumentert at det er forskjeller i inntekt som er viktigste
årsak til ulikheter i tjenestene som kommunene tilbyr. Flertallet er
enig i at forskjellene i inntekt har vært for store.
Komiteen innser at
det fortsatt vil være utilsiktede skjevheter som må rettes opp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener at dette kan
gjøres f.eks. ved hjelp av skjønnstilskudd.
Dette flertallet ber Regjeringen
følge ekstra nøye med på situasjonen i skattesvake kommuner i Sør-Norge
som ikke får del i distriktstilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre konstaterer at Regjeringen foreslår endringer
i inntektssystemet som bryter med det systemet som trådde i kraft
så sent som for 2005. Forslagene i NOU 2005:18 Fordeling, forenkling,
forbedring følges i liten grad opp, mens forslagene fra regjeringspartienes
flertall i Sørheim-utvalget følges delvis opp. Disse medlemmer minner
om at det var etter press fra opposisjonen og KS at Regjeringen
aksepterte at det politiske inntektssystem-utvalget skulle ha medlemmer
fra alle partiene som er representert på Stortinget. Begrunnelsen
for dette var ønske om mer forutsigbarhet i systemet. Det har i
prosessen ikke vært noe kontakt mellom Regjeringen og opposisjonen
for å få til brede forlik om inntektssystemet som legger grunnlag
for langsiktighet i systemet. Det ble samlet politisk enighet om
i Sørheim-utvalget å forenkle og forbedre de distrikts- og regionalpolitisk
begrunnede elementene i inntektssystemet. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke har fulgt opp dette eller vært i kontakt med
opposisjonen angående sitt foreslåtte alternativ. Det viser at Regjeringen legger
opp til at inntektssystemet for kommunesektoren fortsatt skal være
avhengig av skiftende politiske flertall på Stortinget. Disse medlemmer tar
dette til etterretning og viser til sine alternative forslag i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at finansieringen av grunnleggende velferdstjenester skal skje gjennom
en direkte stykkprisoverføring fra staten til den enkelte driftsenhet,
basert på de lovfestede rettigheter den enkelte innbygger har til
helse, eldreomsorg og undervisningstjenester. Disse medlemmer mener
at det innenfor stykkprissystemet må være en tjenestegaranti som
sikrer innbyggerne en viss standard på de offentlige tjenestene.
Det er etter disse medlemmers mening merkelig at
Regjeringen ikke ønsker å lovfeste rett til sykehjemsplass, når
Regjeringen på den annen side ikke har noen betenkeligheter med
å verken lovfeste rett til barnehageplass, eller rett til frukt
og grønt i kombinerte skoler med elever fra 1. til 10. skoletrinn
og rene ungdomsskoler.
Kommunenes øvrige oppgaver utover grunnleggende
velferdstjenester skal med disse medlemmers system
finansieres gjennom inntekter fra kommunal inntektsskatt der kommunen
selv fastsetter skattøre. Dette betyr at kommunepolitikerne i en
kommune kan bestemme seg for å ha et høyt kommunalt skattøre, prangende
kulturhus og gratis konserter for alle, eller eventuelt et lavt
kommunalt skattøre og kun grunnleggende stykkprisfinansierte velferdstjenester
som skole og eldreomsorg. Disse medlemmer mener at
slike lokale tilpasninger kan føre til økt konkurranse mellom kommunene om
å trekke til seg arbeidskraft, næringsvirksomhet og investeringer.
Dette vil ikke bare være positivt for den enkelte kommune, men også
for velstandsutviklingen i hele landet sett under ett. Innbyggerne
vil også i større grad få det skattøre og tjenestetilbudet de ønsker
seg.
Disse medlemmer konstaterer at
noen av de viktigste velferdstjenestene i dag er kommunenes ansvar,
nemlig eldreomsorg og grunnskoletilbud. Det er derfor avgjørende
at man sørger for tilstrekkelige økonomiske rammer slik at disse
viktige velferdsoppgavene blir ivaretatt. En rekke kommuner melder
om anstrengt økonomi, og det foreslås redusert tilbud mange steder
innenfor disse velferdsområdene. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om ekstraordinære, øremerkede midler, til eldreomsorg
og grunnskole i hvert eneste alternative budsjettopplegg. Det er
imidlertid viktig for disse medlemmer å understreke
at øremerking ikke er noen optimal løsning, men den beste løsningen
inntil Fremskrittspartiet får innført stykkprisfinansiering av grunnleggende
velferdstjenester.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle dagens rammefinansieringssystem
og erstatte dette med et nytt system for direkte statlig stykkprisfinansiering
av grunnleggende velferdstjenester som helse, omsorg, grunnskole,
videregående utdanning samt sosiale tjenester."
Kommunenes skatteinntekter utgjorde i 2005 og 2006
knapt 50 pst. av kommunesektorens samlede inntekter. I 2007 ble
den redusert til 48,2 pst., mens den for 2008 er anslått til 47,2
pst. Dette betyr at skatteinngangen i den enkelte kommune har stor
betydning for inntektsnivået i kommunen.
Hovedbegrunnelsen for kommunal beskatningsrett
er hensynet til at en del av kommunenes inntekter skal ha lokal
forankring.
Skatt pr. innbygger ligger til grunn for inntektsutjevningen.
Landets mest skattesvake kommune i 2007 hadde 54,5 pst. av landsgjennomsnittlige
skatteinntekter pr. innbygger. Landets mest skattesterke kommune hadde
samme år en skatteinntekt som tilsvarte om lag 340 pst. av landsgjennomsnittet.
Regjeringen mener derfor at for å utjevne uønskede
forskjeller i tjenestetilbudet er det nødvendig å utjevne skatteinntektene
i større grad enn i dag og la en større del av inntektene komme
som rammetilskudd. Hensynet til at kommunene skal kunne tilby et
likeverdig tjenestetilbud og ha forutsigbare rammer må telle mer
enn hensynet til lokal forankring av inntektene.
Departementet anbefaler derfor at skatteandelen reduseres
fra 47,2 pst. (2008-nivå) til 45 pst. av kommunesektorens samlede
inntekter. Skattegrunnlaget er ujevnt fordelt, og derfor blir også skatteinntektene
ujevnt fordelt mellom kommunene. Dette er med på å skape uønskede
forskjeller i tjenestetilbudet. I tillegg er det usikkerhet knyttet
til skatteinntektene. Hensynet til forutsigbarhet må ses i sammenheng
med kommunenes oppgaver som leverandør av grunnleggende velferdstjenester.
Departementet anbefaler at nivået på den symmetriske
inntektsutjevningen økes gradvis over en treårsperiode til 60 pst.
Et løft til dette nivået på inntektsutjevningen er i tråd med det
flertallet i Sørheim-utvalget anbefalte.
For at kommunene skal få tid til å tilpasse
seg, vil graden av inntektsutjevning bli trappet opp over en treårsperiode,
fra 55 til 57 pst. i 2009, fra 57 til 59 pst. i 2010 og fra 59 til
60 pst. i 2011.
Kommunal- og regionaldepartementet tilrår at den
kommunale selskapsskatten avvikles fra og med 2009 og at kommunene
kompenseres ved at de får en økt andel av skatten fra personlige
skatteytere.
Ved å gjøre selskapsskatten statlig vil kommunesektorens
inntekter bli mer forutsigbare. Dette er en fordel både i forhold
til kommunenes planlegging og i forhold til den makroøkonomiske
styringen av kommunesektorens inntekter. Selskapsskatten er også
betydelig mer ujevnt fordelt mellom kommunene enn personskatten. Fjerning
av selskapsskatten bidrar dermed også til en jevnere inntektsfordeling.
Selskapsskatten kan også skape en uheldig konkurranse mellom kommunene
om å tiltrekke seg lønnsomme selskaper, blant annet med overkapasitet
på næringsarealer som resultat.
Kommunal- og regionaldepartementet ser imidlertid
at skatt fra selskaper kan gi kommunene positive stimulanser til
å tilrettelegge for næringsutvikling, men mener at det viktigste
motivet en kommune har for å legge til rette for næringsutvikling
er å skaffe kommunens innbyggere et tilbud om arbeidsplasser. Dette
motivet vil fortsatt være tilstede, selv om selskapsskatten blir statlig.
Det finnes ingen dokumentasjon på at kommunal selskapsskatt har
effekter på kommunenes innsats på næringsutvikling.
Inntektsbortfallet ved en avvikling av den kommunale
selskapsskatten foreslås kompensert ved at kommunene får en økt
andel av skatten fra personlige skattytere. Dette betyr at sektorens samlede
skatteandel ikke endres som følge av statliggjøringen av selskapsskatten.
Det er særlig de store kommunene og en del kraftkommuner
som taper på en statliggjøring av selskapsskatten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter forslaget om at skatteinntektenes
andel av de samlede inntektene skal reduseres til 45 pst.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener Regjeringen har kommet fram til en balansert løsning ut fra
hensynet til inntektenes lokale forankring og hensynet til forutsigbarhet
og fordeling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er fornøyd med at den symmetriske
inntektsutjevningen økes fra 55 til 60 pst. i løpet av tre år i
samsvar med forslag fra Sørheim-utvalget. Dette vil bidra til å
jevne ut uønskede forskjeller i tjenestetilbudet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at hovedbegrunnelsen for å gjøre all selskapsskatt
statlig, er at denne skatten varierer mer over tid enn personskatt,
og er svært ujevnt fordelt på kommunene.
Dette flertallet vil støtte forslagene
til omlegginger som gjelder skatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens system for kommunefinansiering er svært komplisert,
og at de færreste fullt ut forstår konsepter som symmetrisk inntektsutjevning,
utgiftsutjevning, distriktspolitisk virkeområde, innbyggertilskudd, basistillegg,
overgangsordninger, indeks for urbanitetskriterium, indeks reiseavstand
innen sone, indeks innvandrere og indeks PU 16 år og over. Disse
medlemmer vil også påpeke at dette systemet fører til store
skjevheter som kan føles svært urettferdige. Disse medlemmer ønsker
derfor et langt enklere system der staten finansierer de grunnleggende
tjenestene, og der kommunene får økt frihet når det gjelder finansiering
og gjennomføring av øvrige tjenester. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til sine generelle merknader om inntektssystemet i
innstillingens kapittel 4.1.2.
Disse medlemmer ønsker en sunn
konkurranse mellom kommunene om å trekke til seg innbyggere og næringsliv,
og mener dette forutsetter at kommunene har incentiver til å legge
til rette for nyetableringer av bedrifter og arbeidsplasser. Disse
medlemmer mener derfor at selskapsskatten innenfor rammene
av dagens system i større grad bør tilfalle kommunene, slik at kommunene
ser seg tjent med at bedrifter etablerer seg der. Disse medlemmer er
dessuten overbevist om at dyktige kommunepolitikere vil kunne ta
høyde for at det er store variasjoner i selskapsskatten fra år til
år. Disse medlemmer mener Regjeringens forslag om
å frata kommunene selskapsskatten er et skritt i feil retning, og
at forslaget rammer kommunenes mulighet til å påvirke sine egne
inntekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til KS’ enstemmige sentralstyrevedtak fra
januar 2008 om at skatteinntektene som andel av de samlede inntektene
bør ligge på om lag 50 pst. Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslaget fra Regjeringen om å redusere denne målsettingen
til 45 pst.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dagens system innebærer allerede en radikal skatteomfordeling
fra skattesterke til skattesvake kommuner. En ytterligere økning
i denne skatteomfordelingen svekker inntektene i de store kommunene
som har store regionale oppgaver. Regjeringen begrunner forslaget
med likverdige tjenestetilbud. Disse medlemmer mener
at utgiftsutjevningen som ikke berøres i forslaget skal ivareta
kommunenes mulighet til å tilby innbyggerne likeverdige tjenestetilbud
i hele landet. Disse medlemmer støtter derfor ikke
forslaget om å ytterligere øke skatteutjevningen mellom kommunene.
Forslaget innebærer at lokal inntekt for sektoren bli svekket og
at den blir tilnærmet rammefinansert. Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2009 legge til grunn at den symmetriske inntekstutjevningen
holdes på 55 pst. slik som i dag."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at flertallet
i KS’ sentralstyre uttalte følgende om den kommunale selskapsskatten:
"Dagens kommunale selskapsskatt bør opprettholdes,
fordi den er et viktig virkemiddel for at kommunene skal ha nødvendig
oppmerksomhet på lokal næringsutvikling. Ikke minst er selskapskatten
viktig i områder med felles bolig- og arbeidsmarked."
I sin uttalelse til Regjeringens forslag sier
NHO følgende:
"... det er bedriftene. Ofte småbedrifter i lokalsamfunnet
som både skaper arbeidsplasser og bidrar til velferden i norske
lokalsamfunn. Når det nå blir mer likegyldig for kommuneøkonomien
om næringslivet går bra eller ikke får ikke kommunestyrene lengre
noen grunn til å være opptatt av næringspolitikk. På sikt vil dette
også svekke velferden."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til disse synspunktene
og er overrasket over at Regjeringen ikke tar hensyn til at både
kommunenes organisasjon og næringslivets organisasjon mener at selskapsskatten
er viktig for prioritering av den lokale næringspolitikken. Disse
medlemmer kan ikke se at Regjeringen kan begrunne sitt forslag
ut fra hensynet til lokal verdiskaping, men kun fokuserer på utjevning mellom
kommunene. Kommunene blir mindre avhengig av hva som skjer lokalt
i forhold til egne inntekter og mer avhengig av statens rammeoverføringer.
Dermed svekkes lokaldemokratiet.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2009 opprettholde ordningen med kommunal selskapsskatt."
Disse medlemmer mener at en kommunal selskapsskatt
bidrar til økt fokus på næringsutvikling og sikrer at noe av verdiene
blir igjen der de skapes. Disse medlemmer mener det
er uheldig å avvikle den kommunale selskapsskatten samtidig som
ambisjonsnivået i inntektsutjevningen øker. Det vil stort sett være
de samme kommunene som taper på begge endringene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener derfor at dagens ordning med kommunal selskapsskatt burde
videreføres. Selskapsskatten kan i større grad enn de øvrige elementene
i inntektssystemet stimulere til næringsutvikling. Dette
medlem påpeker derimot at ordningen har en svakhet når det
gjelder å se større bo- og arbeidsmarkedsregioner i sammenheng.
Det bør derfor jobbes videre med løsninger der naturlige bo- og arbeidsmarkedsregioner
kan motta selskapsskatten i fellesskap, forutsatt at de også er
enige om viderefordelingen av inntektene fra selskapsskatten.
Regjeringen har foretatt en full gjennomgang
av de distriktspolitiske tilskuddene i inntektssystemet. I dag mottar
alle kommuner som har under 3 200 innbyggere og moderate skatteinntekter regionaltilskudd,
og alle kommuner i Nord-Norge mottar Nord-Norgetilskudd. Disse tilskuddene
ivaretar kommunene i Nord-Norge og små kommuner på en god måte.
Innen det distriktspolitiske virkeområdet i Sør-Norge er det kommuner
som faller utenom disse ordningene, og som sliter med de samme utfordringene
som mange kommuner i Nord-Norge. For å ivareta bosettingsmønsteret
og det mangfold som kjennetegner norske lokalsamfunn, har Regjeringen sett
det som en viktig oppgave å gi kommuner i Sør-Norge like gode vilkår
som øvrige kommuner innenfor det distriktspolitiske virkeområdet.
Den nye tilskuddsstrukturen som foreslås innebærer
at dagens regionalpolitiske tilskudd i inntektssystemet videreføres,
at Namdalskommunene (i alt 14 kommuner) får samme tilskudd som kommunene
i Nordland, og at det i tillegg innføres et nytt distriktspolitisk
tilskudd til kommuner innenfor det distriktspolitiske virkeområdet
i Sør-Norge.
Omleggingen innebærer at dagens regionaltilskudd
videreføres som et småkommunetilskudd med samme innbyggergrenser
og satsstruktur som i dag.
Det legges heller ikke opp til noen endringer
i satsstrukturen i Nord-Norgetilskuddet.
Departementet mener det er hensiktsmessig å
tildele distriktstilskudd til alle kommunene i Sør-Norge som har
over 3 200 innbyggere og som er innenfor sone IV i det distriktspolitiske
virkeområdet. I tillegg får kommuner som er innenfor sone III tilskudd,
dersom den samfunnsmessige utviklingen er svak.
Småkommunetilskudd og distriktstilskudd Sør-Norge
vil kun bli tildelt kommuner som har en gjennomsnittlig skatteinntekt
de siste tre år som er lavere enn 120 pst. av landsgjennomsnittet.
Departementet tilrår at rammen for det distriktspolitiske
tilskuddet økes med om lag 380 mill. kroner for å finansiere utvidelsen
av ordningen. Dette vil bli trukket fra innbyggertilskuddet, med
et likt beløp pr. innbygger.
Komiteen finner grunn
til å minne om at den differensierte arbeidsgiveravgiften utgjør
det klart viktigste distriktspolitiske virkemidlet. Etter gjeninnføringen
i 2006 er det anslått en reduksjon i avgift på 9,4 mrd. kroner for
virksomheter i 306 kommuner for året 2007.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens vurdering
av at kommuneoverføringer fortsatt skal brukes som regional- og
distriktspolitisk virkemiddel, og at det i dagens situasjon er rett
å gi slik støtte til flere for å opprettholde bosettingsmønsteret
og det mangfold som kjennetegner norske lokalsamfunn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen foreslår
å videreføre dagens tilskuddsstruktur, at Namdalskommunene får samme
tilskudd som kommunene i Nordland, og at det innføres et nytt distriktspolitisk
tilskudd til kommuner i Sør-Norge med over 3 200 innbyggere som
ligger innafor sone IV i det distriktspolitiske virkemiddelområdet,
og har skatteinntekter under 120 pst. av landsgjennomsnittet. Dette
flertallet mener at økt tilskudd til Namdalskommunene er
en viktig erkjennelse av at disse kommunene har de samme utfordringene
som kommuner sør i Nordland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter forslagene som innebærer
at det distriktspolitiske tilskuddet økes med om lag 380 mill. kroner.
Beløpet trekkes fra innbyggertilskuddet med et likt beløp pr. innbygger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at med Regjeringens forslag
til nytt distriktstilskudd, slik det er lagt fram i Kommuneproposisjonen
for 2009, får kommuner med mellom 3 000 og 3 200 innbyggere småkommunetilskudd
som med dagens regionaltilskudd. Dette innebærer at tilskuddet avkortes
i takt med økende folketall. Kommuner i Sør-Norge (med unntak av
Namdalskommunene) med over 3 200 innbyggere, foreslås behandlet
etter modellen for distriktstilskudd som ble foreslått av Sørheim-utvalget.
Noen kommuner med folketall mellom 3 000 og 3 200 innbyggere, ville
ha tjent på å bli behandlet etter modellen foreslått av Sørheim-utvalget
framfor et avkortet småkommunetilskudd.
Komiteen ser at dette
kan gi noen uheldige fordelingseffekter, og ber Regjeringen komme tilbake
til dette i statsbudsjettet for 2009.
Komiteen registrerer at kommunene
i tiltakssonen behandles ulikt, og ber Regjeringen se nærmere på
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at Regjeringen
legger opp til en svært urimelig forskjellsbehandling av kommunene
i Nord-Troms som inngår i tiltakssonen. Disse medlemmer kan
ikke se noen faglig begrunnelse for denne inkonsekvente politikken,
og forventer at Regjeringen senest ved fremleggelsen av statsbudsjettet
for 2009 klargjør disse forholdene. Tiltakskommunene i Nord-Troms
utgjør et historisk fellesskap som i dagens situasjon står overfor
sammenlignbare utfordringer, noe som etter disse medlemmers mening
må komme til uttrykk gjennom inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at de distriktspolitiske tilskuddene
i dag har en regionalpolitisk begrunnelse. De skal sette kommunene
i stand til å gi et bedre tjenestetilbud enn gjennomsnittet av kommunene
og dermed virke avdempende på fraflytting. Kostnadsulempene som
tidligere var en begrunnelse er nå ivaretatt i utgiftsutjevningen.
Sørheim-utvalget mente det var riktig å ta denne begrunnelsen
på alvor. Det påpekte at i så måte var det kommuner i deler av Sør-Norge
som hadde de samme regionalpolitiske utfordringene som i Nord-Norge.
Utvalget ønsket å etablere et robust og enkelt system knyttet opp
til de andre virkemidlene i distrikts- og regionalpolitikken.
Disse medlemmer viser til at
Sørheim-utvalget foreslo å etablere et distriktspolitisk tilskudd basert
på den samme inndelingen som ellers i distrikts- og regionalpolitikken.
Disse medlemmer viser til at
KS’ høringsuttalelse sluttet seg til disse prinsippene. Regjeringen
har imidlertid forlatt hovedprinsippene fra arbeidet i utvalget
og etablert et enda mer komplisert system for de distriktspolitisk
begrunnede elementene i inntektssystemet. Disse medlemmer mener
dette svekker begrunnelsen for ordningene og dermed robustheten
for denne delen av inntektssystemet. Regjeringens forslag gjør et
komplisert system enda mer komplisert. Det bekrefter at hver gang
inntektssystemet for kommunesektoren skal gjennomgås med tanke på
å gjøre det enklere og mer rettferdig – oppstår det mer kompliserte
regler og nye urettferdigheter.
Disse medlemmer er kritisk til
at Nord-Norge-tilskuddet videreføres i sin nåværende form, bare
beregnet ut fra folketall. Når en skal opprettholde det, så hadde
det vært bedre at Nord-Norge-tilskuddet tok hensyn både til kommune
(geografi) og til innbyggertall, slik som det nye sørnorske distriktstilskuddet.
Satsene i landsdelen kunne da settes høyt (gradert kompensasjon
med høyest sats i Finnmark) slik at kommunene i Nord-Norge ikke
taper på det sammenliknet med Regjeringens forslag, samtidig som
prinsippene for distriktstilskudd ble likt over hele landet. Det
ville bli mer robust også for kommuner som har befolkningsnedgang,
og gi større legitimitet nasjonalt. Avstands- og smådriftsulemper
bør kompenseres i justerte kostnadsnøkler og høyere basistilskudd
til de minste kommunene. Da ville også små distriktskommuner utenfor
virkemiddelsonene III og IV bli ivaretatt når distriktstilskuddet
erstatter regionaltilskuddet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, i arbeidet med
å innføre nye kostnadsnøkler i 2011, om å avvikle Nord-Norge- og
regionaltilskuddet (småkommunetilskuddet) og innføre et distriktstilskudd som
foreslått av flertallet i Sørheim-utvalget (med gradert kompensasjon
og høyest sats i Finnmark). Avstands- og smådriftsulemper kompenseres
i justerte kostnadsnøkler og høyere basistilskudd til de minste
kommunene."
Departementet foreslår å avvikle ordningen med oppdateringen
av innbyggertallene midt i året for beregning av innbyggertilskuddet
og utgiftsutjevningen. Oppdateringen erstattes med at beregningen
av innbyggertilskuddet og utgiftsutjevningen baseres på innbyggertall
pr. 1. juli året før budsjettåret, ikke 1. januar i budsjettåret
som nå er tilfellet. Dette vil bidra til å øke forutsigbarheten
i rammetilskuddet til kommunene siden endelig innbyggertilskudd
og utgiftsutjevning da vil være kjent i oktober året før budsjettåret,
ikke i juni/juli som i dag.
Ordningen med oppdatering av innbyggertallene ved
beregning av inntektsutjevningen foreslås videreført som i dag.
Dermed vil vekstkommuner få en kompensasjon for nye innbyggere relativt
raskt.
Regjeringen foreslår å avvikle dagens overgangsordning
i inntektssystemet, og erstatte denne med et nytt inntektsgarantitilskudd.
Inntektsgarantitilskuddet tar utgangspunkt i
endringen i det totale rammetilskuddet på nasjonalt nivå, målt i
kroner pr. innbygger. Dermed vil det være utviklingen i kommunenes
samlede rammetilskudd som ligger til grunn for overgangsordningen,
i stedet for effekten av ulike enkeltendringer. Inntektsgarantitilskuddet
vil være en permanent ordning, og antall år en kommune kvalifiserer
til inntektsgarantitilskudd vil være avhengig av størrelsen på endringen.
Etter departementets vurdering vil et inntektsgarantitilskudd gi
kommunene både større fleksibilitet og forutsigbarhet enn dagens
overgangsordning. Små endringer vil få raskt gjennomslag, mens det
tar lengre tid før større endringer med betydelige omfordelingsvirkninger
får fullt gjennomslag.
Kommuner med særlig sterk befolkningsvekst kan
ha betydelige utfordringer på kort sikt, først og fremst knyttet
til utbygging av ny infrastruktur. For å hindre at dette går utover
tjenestetilbudet til innbyggerne, foreslår Regjeringen å gi ekstra
midler til kommuner med sterk befolkningsvekst.
Veksttilskuddet skal tildeles kommuner med skatteinntekter
under 140 pst. av landsgjennomsnittet, som gjennom den siste treårsperioden
har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst utover en gitt vekstgrense.
Vekstgrensen er satt til 175 pst. av gjennomsnittlig årlig vekst
på landsbasis den samme treårsperioden. Dette betyr at vekstkommuner
vil få et tilskudd begrenset til den perioden befolkningsveksten
er spesielt høy. Veksttilskuddet tildeles som et fast beløp, 40 000
kroner, pr. nye innbygger utover vekstgrensen. Veksttilskuddet finansieres
med et likt trekk pr. innbygger i innbyggertilskuddet til alle landets
kommuner.
Oslo har spesielle oppgaver knyttet til funksjonen
som hovedstad som ikke ivaretas i dagens inntektssystem. Regjeringen
foreslår derfor at Oslo kommune tildeles et hovedstadstilskudd.
I 2009 vil tilskuddet være 300 mill. kroner.
Oslo kommune får også et hovedstadstilskudd knyttet
til den fylkeskommunale delen av kommunens virksomhet, hovedsakelig
knyttet til barnevern.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at forslaget
om å innføre et inntektsgarantitilskudd som erstatning for dagens
overgangsordning er i samsvar med forslag fra både Borge-utvalget
og Sørheim-utvalget. Tilskuddet skal skjerme kommunene mot plutselige
svikt i rammeoverføringene fra et år til det neste. Ingen kommune
skal få en vekst i rammetilskuddet som er mer enn 300 kroner pr.
innbygger lågere enn landsgjennomsnittet. Flertallet støtter
forslaget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter også forslaget om at beregning
av innbyggertilskudd samt utgiftsutjevningen skal bygge på innbyggertall
pr. 1. juli året før budsjettåret. Det innebærer at endelig rammetilskudd
er kjent før budsjettåret starter, og vil bedre situasjonen for
kommuner med nedgang i folketallet i forhold til dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at beregningen av innbyggertilskudd
pr. 1. juli i året før budsjettåret vil ha negative konsekvenser
for vekstkommuner. De vil ikke få tilskudd til mange av sine nye
innbyggere og må bære kostnadene for disse det første året. I tillegg
er skattelovgivningen slik at de heller ikke vil få skatteinntekter
for mange av sine nye innbyggere det første året.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
innbyggertilskudd og utgiftsutjevning bør beregnes med utgangspunkt
i oppdaterte befolkningstall. Det vil si befolkningstallet pr. 1. januar i
budsjettåret. De sterkeste vekstkommunene vokser i løpet av året
med et antall som tilsvarende en mindre kommune. Regjeringens forslag
svekker derfor vekstkommunenes situasjon.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn
oppdaterte befolkningstall for beregningen av innbyggertilskudd
og utgiftsutjevning for kommunene."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, merker seg at Sørheim-utvalgets
forslag om en egen vekstkompensasjon til kommuner med særlig høg
befolkningsvekst blir fulgt opp. Flertallet støtter forslaget
som vil gi et tilskudd til kommuner med skatteinntekter under 140
pst. av landsgjennomsnittet og vekst utover en fastsatt grense over
en treårsperiode.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kommuner med særlig høy befolkningsvekst har særskilte
utfordringer med å tilpasse tjenestetilbudet til en voksende befolkning.
Det er særlig de store byene og kommunene rundt de store byene som
opplever sterk økning i folketallet. Dette flertallet er
tilfreds med at regjeringen Stoltenberg, som første regjering, foreslår
et eget tilskudd til vekstkommuner i det kommunale inntektssystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, har merket seg at veksttilskuddet i St.prp. nr.
57 (2008–2009) er beregnet ut fra befolkningsveksten fra 2002 til
2005. Flertallet forutsetter at veksttilskuddet for
2009 beregnes ut fra befolkningsveksten i perioden 1. januar 2005
til 1. januar 2008 og at tilskuddene oppdateres i forbindelse med
fremleggelsen av statsbudsjettet for 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter vekstkommunetilskuddet,
men mener at vekstkommunenes situasjon best hadde blitt ivaretatt
gjennom en egen kostnadsfaktor i utgiftsutjevningen.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen i arbeidet med utgiftsutjevningen
utrede og etablere en faktor som ivaretar vekstkommunenes spesielle
situasjon."
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen forslår et lavere veksttilskudd enn det Sørheim-utvalget
la opp til. Veksttilskuddet er et skritt i riktig retning, men tilskuddet
er for lavt til å kunne dekke kostnadene kommunene har i forhold
til stor vekst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter forslaget om et eget hovedstadstilskudd
på 300 mill. kroner til Oslo, og at dette finansieres med et likt
trekk pr. innbygger i innbyggertilskuddet til alle kommuner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at med Høyres alternative forslag til inntektssystem vil Oslo
kommune komme betydelig bedre ut en med Regjeringens forslag til
et nytt hovedstadstilskudd og være i stand til å ivareta sine spesielle
utfordringer som storby. Høyres forslag vil også ivareta de andre
storbyenes spesielle situasjon.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre forutsetter at hovedstadstilskuddet ikke er en
engangs- eller overgangsordning, men at tilskuddet skal være et
fast tilskudd i inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å innføre statlig stykkprisfinansiering og fri kommunal beskatningsrett,
og viser til sine merknader om dette i innstillingens kapittel 4.1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre er skuffet over at Regjeringen ikke har lagt
fram et mer fullstendig forslag til nytt inntektssystem. Det er
en svært halvhjertet reform når bare inntektene og ikke utgiftene
er med. Det er kostnadene ved å drive kommunene som utgjør de store
forskjellene, i tillegg til de ulike mulighetene for ta inn egne
inntekter. Regjeringen har svært mye dokumentasjon på kostnader,
både fra Borge-utvalget og en egen departementsgruppe, samt mange
andre utredninger. At en vil vente til 2011 og innlemming av barnehagene
i ramma er en svak unnskyldning. Det vil alltid være ordninger en
kan vente på. Disse medlemmer mener at kostnadsnøklene er
overmodne for revisjon. Regjeringen sier heller ingen ting om basistilskuddet
og inndelingstilskuddet til kommunene. Disse tilskuddene regnes
som sentrale for kommunestrukturen. Det er tid for å se på disse.
Mye tyder på at det er mange kommuner som frivillig ønsker å slå
seg sammen, men ikke realiserer dette fordi de taper inntekter.
Det er sannsynlig at statens gevinst vil være formidabel ved en
omstrukturering, om den ikke i tillegg skal ta fra kommuner som
frivillig ønsker å slå seg sammen berettigede inntekter.
Komiteens medlem fra Venstre mener videre
at småkommunetilskuddet ville blitt enda bedre om det i stedet hadde
kommet som en påplussing av basistilskuddet. Da hadde begrunnelsen
blitt knyttet opp til smådriftsulemper og merkostnader i små kommuner,
uavhengig av distriktspolitiske argumenter.
Regjeringen legger opp til realvekst i kommunesektorens
samlede inntekter på mellom 7 og 7,5 mrd. kroner i 2009. Med den
veksten i inntektene som er lagt opp til neste år, vil de aller fleste
kommunene komme ut med en økning i rammene også etter at det er
tatt høyde for omfordelingene som følger av de foreslåtte endringene
i inntektssystemet.
Når det gjelder første års virkning inkludert anslått
vekst i frie inntekter, kommer alle kommunegruppene (gruppert etter
innbyggertall) ut positivt, med unntak av kraftkommuner. Innenfor
de ulike kommunegruppene fines det enkeltkommuner som får reduserte
inntekter. Kommunene med under 20 000 innbyggere kommer isolert
sett ut med mellom 556 og 203 kroner pr. innbygger i gjennomsnittlig
gevinst med endringene i inntektssystemet. Det er kommuner med over
20 000 innbyggere som isolert sett taper mest på endringene i inntektssystemet. Treårsvirkningen
for Oslo er et tap på om lag 526 kroner pr. innbygger.
I proposisjonen er det i flere tabeller gjort
nærmere rede for fordelingsvirkningene for ulike grupper av kommuner
og for enkeltkommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, tar orienteringen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å innføre statlig stykkprisfinansiering og fri kommunal beskatningsrett,
og viser til sine merknader om dette i innstillingens kapittel 4.1.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
i proposisjonen hevder at kun 17 kommuner taper på Regjeringens
forslag til endringer i inntektssystemet. Det medfører ikke riktighet
og dette fremkommer i statsrådens svar på spørsmål fra Høyres stortingsgruppe
av 28. mai 2008. 88 kommuner taper på at selskapsskatten fjernes,
kommunene får beholde mindre av egne skatteinntekter og sterkere omfordeling
mellom kommunene i 2009. Om lag halvparten av landets innbyggere
bor i disse kommunene. I proposisjonen er kommuner gruppert på en
slik måte at forskjellene viskes ut og inntektsveksten i 2009 er
lagt til etter endringene i inntektssystemet. På den måten forsøker Regjeringen
å skape et mer positivt inntrykk av endringene enn det er grunnlag
for.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er de store kommunene med de store oppgavene som taper
mest. Disse kommunene er lokomotiver i sine regioner og ivaretar
oppgaver langt utover det som er lovpålagt. Dette gjelder innenfor
både næringspolitikk og kultur. Landets velstand er avhengig av
at disse kommunene lykkes i å være gode kommuner for verdiskaping.
Det er disse kommunene som har hovedutfordringen når det gjelder
fattigdom og rus.
Disse medlemmer viser til vedlagte
tabell (Vedlegg 2).