Stortingsrepresentantene Erna Solberg og Jan Tore
Sanner fremsatte den 26. februar 2008 følgende forslag:
"Stortinget ber Presidentskapet nedsette en
arbeidsgruppe som skal utarbeide forslag til endringer i Stortingets
forretningsorden for å sikre at mindretallsrettighetene blir bedre
ivaretatt i tråd med intensjonene i dette forslaget. Stortinget
ber videre Presidentskapet legge frem en sak for Stortinget basert
på arbeidsgruppens forslag."
I begrunnelsen for forslaget fremholdes det
bl.a. at en periode med flertallsregjering har avdekket mangler
ved Stortingets reglement når det gjelder mindretallsrettigheter.
Dels er saker ikke blitt tilstrekkelig belyst fra berørte aktører,
organisasjoner mv. under komitébehandlingen, dels har opposisjonen
ikke hatt tilstrekkelig tid til å behandle sakene på en skikkelig
måte og dels er en del saker ikke kommet til drøftelse i Stortinget.
Det pekes på at forretningsordenen i dag ikke anerkjenner
begrepet opposisjon, og at det finnes få mindretallsrettigheter.
Forslagsstillerne mener at det bør innarbeides regler i forretningsordenen
som gir bedre mindretallsrettigheter, både for å kreve at statsråder
møter i Stortinget i enkeltsaker, og for å sikre gode arbeidsformer
i komiteene. Det påpekes at rettighetene må avgrenses opp mot behovet
for en fornuftig fremdrift i sakene.
Presidentskapet viser
til at det er få uttrykkelige regler om mindretallsrettigheter i
Stortingets forretningsorden (FO). De aktuelle reglene gjelder i
all hovedsak saksbehandlingen i den utvidede utenrikskomité og i
kontroll- og konstitusjonskomiteen. Dessuten er det regler om mindretallsrettigheter
knyttet til prosedyrene i riksrettssaker. Det ligger imidlertid
implisitt i flere av Stortingets prosedyreregler som gjelder alle
representanter, for eksempel om rett til å fremme representantforslag,
stille spørsmål eller fremsette interpellasjoner, en garanti for
at mindretallet/opposisjonen kan komme til orde og bl.a. være med
på å sette Stortingets dagsorden. Særlig den vide adgangen enhver
representant har til å fremsette forslag er av stor betydning for mindretallets
mulighet til å gjøre seg gjeldende i den politiske prosessen. Også
Grunnlovens regler om kvalifisert flertall, for eksempel ved endring
av Grunnloven, er i realiteten er en form for mindretallsrettighet. Presidentskapet vil ellers
bemerke at både arbeidet i komiteene og debattopplegget i Stortinget
i stor grad preges av respekt for mindretallet, selv om det ikke
på alle områder foreligger formelle regler som sikrer en slik praksis.
De mindretallsrettighetene som i dag er gitt
i FO, ivaretar i praksis særlig hensynet til opposisjonen, men uten
at reglene er begrenset til denne. Som forslagsstillerne også påpeker,
vil ulike modeller kunne være aktuelle for mindretallsrettigheter
avhengig av hvilke rettigheter det dreier seg om, og hvilke hensyn
man skal ivareta.
Uavhengig av den aktuelle parlamentariske situasjon
er Presidentskapet innstilt på at det gjøres en vurdering
av om mindretallsrettighetene i Stortinget bør utvikles videre.
Det vises i denne forbindelse til at Europarådets parlamentarikerforsamling
23. januar 2008 vedtok resolusjon 1 601 med anbefalte retningslinjer
for opposisjonens rettigheter og ansvar i et demokratisk parlament.
Presidentskapet har således kommet
til at det selv vil behandle og avgi innstilling om de forhold som
er tatt opp i representantforslaget, uten å gå veien om en arbeidsgruppe. Presidentskapet tar
for øvrig sikte på at arbeidet kan sluttføres i løpet av første
halvdel av høstsesjonen.
Presidentskapet rår
på denne bakgrunn Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:63 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg og Jan Tore Sanner om
å sikre klarere og bedre mindretallsrettigheter i forretningsordenen –
vedlegges protokollen.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 6. juni 2008
Thorbjørn Jagland |
Carl I. Hagen |
Inge Lønning |
Berit Brørby |
Ola T. Lånke |
Ågot Valle |