Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til at målet med undersøkelsen har vært å belyse i hvilken grad
stat og kommune sørger for at vanskeligstilte på boligmarkedet gis
tilstrekkelig hjelp i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen legger
vekt på at det å ha et sted å bo er grunnleggende for å kunne fungere
i dagens samfunn. Vanskeligstilte på boligmarkedet som de boligpolitiske
virkemidlene skal rette seg mot, er personer som er avhengige av
hjelp og støtte for å etablere seg i og beholde en bolig. Boligsosialt
arbeid er krevende, og ofte er det nødvendig med samarbeid på tvers
av sektorer og forvaltningsnivå.
Komiteen viser til at retten
til en rimelig levestandard, blant annet retten til et tilfredsstillende sted
å bo, er omhandlet i FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle
rettigheter, som er inkorporert i norsk lov i lov om styrking av
menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)
av 21. mai 1999. Menneskerettighetene generelt, og dermed også retten
til en rimelig levestandard, er gitt grunnlovsvern i Grunnloven
§ 110 c, om at statlige myndigheter skal respektere og sikre menneskerettighetene.
Komiteen viser til at det er
brei enighet om å føre en boligpolitikk som gir alle en sjanse til
å få egen bolig, selv om det er ulike syn på hva slags virkemidler
som skal benyttes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i forbindelse med framleggelsen av statsbudsjettet for 2007, ble
framlagt en handlingsplan mot fattigdom. I denne planen er det et
mål at flest mulig skal eie sin egen bolig. "Boliger til vanskeligstilte
på boligmarkedet" er ett av fire hovedmål for norsk boligpolitikk.
For dette hovedmålet er det satt opp fire arbeidsmål:
1. Forebygge og bekjempe
bostedsløshet.
2. Flyktninger skal kunne etablere seg
i bolig.
3. Personer med nedsatt funksjonsevne skal kunne
skaffe seg og beholde en egnet bolig.
4. Personer med svak økonomi skal kunne etablere
seg i bolig.
Flertallet har merket seg at
Riksrevisjonens undersøkelse viser at de offentlige virkemidlene som
skal hjelpe de vanskeligstilte til å få seg bolig, ikke fungerer
godt nok. De boligsosiale virkemidlene når ikke fram til alle vanskeligstilte.
Mange av de kommunale boligene har for dårlig standard og bomiljø.
Det er lang ventetid og flere av kommunene i undersøkelsen opplyser
at de har for få boliger tilpasset personer med rus- og/eller psykiatriproblem,
store barnefamilier og personer med nedsatt funksjonsevne. Flertallet har
merket seg at cirka 40 prosent av kommunene i undersøkelsen ikke
gir skriftlige vedtak på søknad om kommunal bolig. Dette er brudd
på forvaltningsloven når det gjelder vedtak i enkeltsaker, og dette
medfører blant annet at mange søkere ikke får anledning til å klage. Flertallet forventer
at Regjeringen griper fatt i dette og tar forholdet opp med kommunesektoren.
Flertallet viser til at det følger
av sosialtjenesteloven § 4-5 en forpliktelse for sosialtjenesten til
å finne midlertidig husvære for den som ikke klarer det selv. Midlertidig
husvære skal bare benyttes i akutte situasjoner, for eksempel brann, utkastelse
og familiebrudd. Ved behandling av St.meld. nr. 23 (2003–2004)
sier kommunalkomiteen i sin innstilling at ingen skal tilbys midlertidig
bolig i mer enn tre måneder og kommunene anbefales å utarbeide en
plan for boligetablering av de vanskeligst stilte. I handlingsplanen
mot fattigdom blir det sagt at varig bolig skal tilbys framfor hospits
og andre midlertidige boligtilbud. For at kommunene skal kunne yte
gode boligsosiale tjenester, trengs det et spekter av boliger som
kan tilbys de vanskeligstilte.
Undersøkelsen viser at Kommunal- og regionaldepartementet
og Husbanken ikke har god nok oversikt over behovet de vanskeligstilte
har for bolig og om de boligsosiale virkemidlene fungerer etter
formålet.
Flertallet vil understreke behovet
for å ha en slik oversikt fordi det uten denne ikke er mulig å tilpasse
virkemiddelbruken slik at målene på det boligsosiale området blir
nådd.
Flertallet viser til at Husbanken
de senere årene har fått endret sin rolle fra å være en finansieringsinstitusjon
til et kompetansesenter for boligsosialt arbeid. Dette innebærer
blant annet et utstrakt ansvar for veiledning og kompetanseheving
på området. Undersøkelsen viser imidlertid at Husbanken ikke i tilstrekkelig
grad har klart å ivareta sine oppgaver når det gjelder å veilede
kommunene i det boligsosiale arbeidet. Flertallet har
merket seg statsrådens tildelingsbrev for 2008 der det blant annet
fremgår at Husbankens viktigste oppgave er å støtte kommunene på
dette viktige feltet. Flertallet forventer at departementet
sørger for at Husbanken prioriterer oppgavene i tråd med dette.
Flertallet viser til at departementet
og Husbanken er kjent med at det finnes vanskeligstilte som faller
utenfor virkemidlene. Husbanken har blant annet rapportert at vanskeligstilte
personer som har over 200 000 kroner i årsinntekt, kan være i en
gråsone og at høye boligpriser kan gi en ny gruppe som ikke har
mulighet til å etablere seg i egen bolig.
Komiteen viser til
at i Norge eier 77 prosent av husholdningene sin egen bolig, enten
som selveier eller som andelseier. Vanskeligstilte på boligmarkedet
er en sammensatt gruppe. Den omfatter både personer som har behov
for tett oppfølging for å klare å bo, og personer som hovedsakelig
har økonomiske utfordringer knyttet til boligmarkedet. De mest sentrale
individrettede boligsosiale virkemidlene er startlån, boligtilskudd,
bostøtte og kommunal bolig. I tillegg til de statlige individrettede
virkemidlene bevilger kommunene midler til de vankeligstilte på
boligmarkedet over sine budsjetter. Flere kommuner har også egen
bostøtteordning.
Komiteen mener at det er viktig
at de ulike virkemidlene skal ses i sammenheng. Undersøkelsen viser
at for mange faller utenfor støtteordningene og at streng behovsprøving
gjør at f.eks. kommunal bolig i realiteten ikke er et tilgjenglig
virkemiddel. For startlån er det avgjørende at man har betjeningsevne.
Kravene som stilles for å få bostøtte, er strenge og det er kun
de vanskeligstilte med lavest inntekt som får støtte. Undersøkelsen
tyder også på at det er store forskjeller mellom kommunene når det gjelder
tilbudet som gis.
Komiteen vil peke på alvoret
i at en del vanskeligstilte ikke fanges opp av det samlede virkemiddelapparatet.
Komiteen har merket seg at departementet
ser alvorlig på Riksrevisjonens undersøkelse og at tilbudet til
de vanskeligst stilte på boligmarkedet ikke er godt nok. Komiteen mener
departementet må følge opp undersøkelsen og se til at det blir et
sterkt nasjonalt fokus for å løse disse oppgavene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker økt kommunalt handlingsrom i boligpolitikken. Disse medlemmer mener
bostøtte er mer hensiktsmessig enn investeringsstøtte, fordi husleien
den enkelte betaler uansett ikke nødvendigvis vil reflektere subsidiene.
Det er heller ikke noe mål i seg selv at kommune/stat skal eie utleieboliger. Tvert
imot kan en omlegging fra investeringsstøtte til direkte bostøtte
gjøre det mulig å frigjøre kommunale utleieboliger til eierboliger til
beste for kommunenes innbyggere. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til Innst. O. nr. 35 (2007–2008) som innebærer
at kommuner kan overføre en kommunalt eid borettslagsandel til den
som leier den tilhørende borettslagsboligen, uten at forkjøpsrett
kan gjøres gjeldende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Fremskrittspartiet i denne saken gikk ett skritt lenger
enn de andre partiene, og fremmet forslag om å fjerne hele ordningen med
forkjøpsrett ved omsetning av boliger og leiligheter. Disse
medlemmer viser til at dagens høye boligpriser i stor grad
skyldes barrierer mot nybygging, og da særlig mangel på nye utbyggbare
tomter som følge av negative statlige og kommunale vedtak og kunstige
begrensninger på bruk av eksisterende tomter. Disse medlemmer påpeker
at man ved å legge til rette for økt nybygging, og derved også lavere priser,
ville gjort det lettere for bostedløse å etablere seg på boligmarkedet,
og at de nevnte barrierene kan reduseres uten at man behøver å bevilge
mer penger over statsbudsjettet.
Disse medlemmer registrerer at
Kommunal- og regionaldepartementet innførte endringer i teknisk
forskrift til plan- og bygningsloven (TEK) og forskrift om saksbehandling
og kontroll (SAK) fra 1. januar 2007. Disse medlemmer vil
uttrykke skepsis til endringer som kan bidra til økte byggekostnader,
da ytterligere barrierer mot nybygging vil føre til et mindre dynamisk
boligmarked. Disse medlemmer viser til at representanten
Per-Willy Amundsen i Stortinget 4. oktober 2007 i et spørsmål til
kommunal- og regionalministeren påpekte at Regjeringen på den ene
siden sier de vil bygge boliger til bostedsløse, og på den annen
side har innført byggeforskrifter som gjør det 15 prosent dyrere
å bygge nytt.
Disse medlemmer ønsker en sunn
balanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet, og vil poengtere
at et marked ikke kan betraktes som fritt hvis det er rigide barrierer
mot etablering av ny kapasitet på tilbudssiden av markedet. For disse
medlemmer er det viktig at folk skal kunne kjøpe sin egen
bolig.
Komiteens medlem fra Høyre mener
bolig er ett av fundamentene i velferdspolitikken. I fattigdomspolitikken
fremstår boligtiltak som ett av de viktigste virkemidlene for å
hjelpe folk ut av fattigdom. For at boligtiltak skal nå flere av
dem som har behov for det, er det nødvendig med en gjennomgripende
modernisering av boligtiltakene, og da særlig ordningene for bostøtte. Dette medlem viser
til at regjeringen Bondevik II hvert år gjennomførte betydelige
forbedringer i ordningen. I en situasjon hvor man siden 2005 har
fått inn 160 mrd. kroner mer i skatteinntekter, bør det derfor være
rom for å prioritere at en forbedring av bostøtteordningene skal videreføres.
Bostøtten er ett av de mest målrettede virkemidlene for å sikre
at husstander med svak økonomi skal kunne skaffe seg en passende og
nøktern bolig. Dette medlem viser derfor til representantforslag
fremmet av Bent Høie og Martin Engeset om å modernisere og forbedre bostøtteordningen
(Representantforslag nr. 117 (2007–2008)), Dokument nr. 8:117 (2007–2008)).