Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til at det uregistrerte og ulovlige uttaket av fisk i Barentshavet
og Norskehavet, med de utfordringene det har gitt for fiskerimyndighetenes
kontrollarbeid, har blitt et sentralt tema for drøftingene i Den
blandede norsk-russiske fiskerikommisjon de siste årene. Komiteen viser
til at Norge og Russland i fellesskap forvalter fiskebestandene nordøstarktisk
torsk, nordøstarktisk hyse og lodde gjennom Den blandede norsk-russiske fiskerikommisjon.
Selv om partene så langt ikke har blitt enige når det gjelder omfanget
av det uregistrerte og ulovlige uttaket, er norske og russiske fiskerimyndigheter
enige om at problemet er alvorlig. Komiteen viser
videre til at situasjonen er alvorlig både av hensyn til rettssikkerhet
og av markeds- og omdømmehensyn. Det uregistrerte og ulovlige fisket
straffer de aktører som driver lovlig, er ødeleggende for markedet og
for næringens omdømme. Markedstrender medfører økt markedsmessig
fokus på bærekraft og lovlig fiske.
Komiteen er derfor godt fornøyd
med at Riksrevisjonen og Den russiske føderasjons riksrevisjon har
gjennomført en parallell revisjon av forvaltningen av fiskeressursene
i Barentshavet og Norskehavet. Komiteen viser til
at FNs havrettskonvensjon av 1982 er den overordnede rettslige rammen
for alle nasjonale, regionale og internasjonale tiltak i marin sektor.
Havrettskonvensjonen ble ratifisert av Norge i 1996. Kyststater
som deler én eller flere bestander skal samarbeide om regulering
og bevaring av bestandene gjennom egnede organisasjoner.
Komiteen viser til at undersøkelsen
viser at det foregår et betydelig fiske av torsk i Barentshavet og
Norskehavet utover totalkvotene som er fastsatt i Den blandede norsk-russiske
fiskerikommisjon. Komiteen er kjent med at norske
og russiske myndigheter er enige om at dette er et stort problem,
men at det samtidig ikke er enighet om omfanget av overfisket, noe
som blant annet skyldes at det finnes ulike metodiske tilnærminger
for beregningen av totaluttaket, usikkerhet rundt beregninger og
mangelfullt datagrunnlag. Komiteen viser til at det
av undersøkelsen går fram at anslaget over overfisket varierer betydelig.
Et forsiktig anslag over totaluttaket av torsk i Barentshavet og
Norskehavet viser et overfiske på over 100 000 tonn i 2005. Dette
minimumsanslaget innebærer at hver fjerde torsk som tas ut av Barentshavet
og Norskehavet blir tatt utenom fastsatt kvote. Undersøkelsen viser
at russiske fartøyer står for en betydelig del av det uregistrerte
uttaket. Komiteen vil påpeke at det ulovlige og uregistrerte fisket
kan gi seg utslag i reduserte nasjonale kvoter og medføre et dårligere
driftsgrunnlag for fiskeflåten.
Komiteen viser til at vedtak
som er fattet av Den blandede norsk-russiske fiskerikommisjon skal
nedfelles i begge lands nasjonale lover og regler, noe som skal
sikre at eventuelle overtredelser skal kunne sanksjoneres. Undersøkelsen viser
at det er klare prosedyrer for hvordan internasjonale forpliktelser
og vedtak fattet av Den blandede norsk-russiske fiskerikommisjon
skal implementeres i norsk lovverk. Undersøkelsen viser også at
viktige kommisjonsvedtak på kontrollområdet i all hovedsak blir
nedfelt i norske lover og regler, og at de nye bestemmelsene blir fulgt
opp og håndheves som forutsatt, noe komiteen er fornøyd
med.
Undersøkelsen viser videre at russiske myndigheter
i liten grad har fulgt opp enkelte kommisjonsvedtak, blant annet
i forhold til informasjonsutveksling med norske fiskerimyndigheter
om satellittsporing, omlastning og landing i tredjeland. Komiteen beklager
sterkt at disse sentrale tiltakene for å løse utfordringene med
ulovlig fiske og omlastning i Barentshavet og Norskehavet ikke er
fulgt opp av russiske myndigheter, og ber norske myndigheter i enda sterkere
grad enn før tilstrebe bedre samhandling for å få dette på plass. Komiteen mener
det er viktig at Norge viderefører og forsterker sin positive rolle
som pådriver i denne sammenheng.
Komiteen har merket seg at det
av undersøkelsen går fram at den norske ressurskontrollen er bredt
anlagt og i all hovedsak fungerer etter hensikten. Kvotekontrollen
er grunnleggende for ressurskontrollen og undersøkelsen viser at
både Fiskeridirektoratet og salgslagene har bidratt til å styrke
kvotekontrollen i løpet av de siste årene. Samtidig viser undersøkelsen
at det fortsatt er rom for å styrke kvotekontrollen og bedre avregningen
av enkeltkvoter og totalkvoter. Blant annet har alle salgslagene
ennå ikke fullt ut implementert bestemmelsene i seddelforskriften
fra 2003 som skulle forhindre tidsforskyvninger i kvoteavregningen.
Det går også fram av undersøkelsen at det enkelte salgslag, og også
enkelte øvrige kontrolletater, har svært ulike oppfatninger av i
hvilken grad salgslagene skal foreta kontroller utover kvotekontrollen. Komiteen mener
at det er viktig med enhetlig praksis og forvaltning og at salgslagene
har en viktig kontrollfunksjon innenfor norsk fiskeriforvaltning.
Det forutsettes således at problemstillingene omkring salgslagenes
kontroller utover kvotekontrollen avklares, for å sikre lik praksis
på området. Det forutsettes at alle salgslag følger opp sine kontrollforpliktelser. Det
registreres videre at Fiskeridirektoratet ønsker en mer aktiv kontrollfunksjon
overfor salgslagene, noe komiteen mener må vurderes av
Fiskeri- og kystdepartementet. Komiteen viser til
at undersøkelsen avdekker at både omfanget og innretningen av Fiskeridirektoratets landingskontroller
og kontroller av anlegg på land, varierer betydelig mellom regionene.
Andelen brudd på regelverket som kontrollene avdekker, varierer
også vesentlig. Komiteen forutsetter at Fiskeridirektoratet
får på plass et kontrollsystem der omfanget av landingskontroller
og kontroller av anlegg på land er uavhengig av region og hvilken
produksjon som drives.
Komiteen konstaterer at departementet
deler Riksrevisjonens bekymring knyttet til det omfattende overfisket
i Barentshavet og at departementet mener at rapporten synliggjør utfordringene. Komiteen har
merket seg at forvaltningen har satt i gang arbeid på flere områder for
å løse de utfordringene man fortsatt står overfor.
Komiteen mener det er uheldig
at Kystvakten som er sentral i ressurskontrollarbeidet ikke har klart
å fungere optimalt på grunn av feilinvesteringer av radarutstyr
og forsinket levering av nye helikoptre. Kystvakten har nå investert
i nye helikoptre, men komiteen mener det er uheldig
at det fortsatt vil være manglende tilgjengelighet på helikoptre
i operativ virksomhet i flere år framover på grunn av utløp av levetid
på dagens maskiner og forsinket leveranse av nye helikoptre.
Riksrevisjonen påpeker at for å sikre en bedre kontroll
med fangstuttaket nord for 62. breddegrad, skal utenlandske fartøy
melde seg til Kystvakten for kontroll på ett av sju kontrollpunkter ved
avslutning av fiske i norsk sone. Denne ordningen gjelder også ved
fiske i territorialfarvannet ved Svalbard, men omfatter ikke fiskevernsonen
rundt Svalbard. Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
stiller spørsmål om dette gir svakere kontroll i fiskevernsonen
enn i de andre farvannene som er omfattet av en slik ordning. Komiteen mener
Fiskeri- og kystdepartementet må sikre at kontrollen i fiskevernsonen
rundt Svalbard er like god som i øvrige norske jurisdiksjonsområder.
Komiteen vil understreke behovet
for et oppdatert regelverk som effektivt kan håndheves samt at Kystvakten
bruker de nødvendige ressurser for å kunne gjennomføre en effektiv
kontroll av fiskeressursene.
Komiteen mener at et godt og
adekvat regelverk med tilstrekkelige sanksjonsmuligheter er en forutsetning
for en bærekraftig forvaltning av fiskeressursene i Barentshavet
og Norskehavet, og at undersøkelsen viser at den norske fiskeriforvaltningen
gjennomgående har et godt og uttømmende regelverk, både geografisk
og funksjonelt. Samtidig har komiteen merket seg at
når det gjelder effektiviteten i behandlingen av fiskerisaker, så
viser undersøkelsen at det er et forbedringspotensial i den norske
forvaltningen, spesielt når det gjelder den norske politi- og påtalemyndigheten,
hvor det er forskjeller mellom de enkelte politidistriktene med
hensyn til prioriteringen av fiskerisaker og varierende kompetanse
til å behandle slike saker. Komiteen viser til Riksrevisjonens
understreking av at det generelt er lang saksbehandlingstid for fiskerisaker
innen politi- og påtalemyndigheten. Komiteen mener
Regjeringen må gripe fatt i dette slik at saksbehandlingstiden blir
kortet ned og kompetansen på slike spørsmål blir bedret.
Komiteen har merket seg at Fiskeri-
og kystdepartementet påpeker at det viktigste tiltaket mot overfiske
vil være å få større omforent internasjonal enighet om tiltak mot
overfiske. Komiteen er kjent med at Norge har gått
i front for å utarbeide nye internasjonale bestemmelser som gir
anvisning på administrative tiltak mot fartøy som deltar i ulovlig,
urapportert og uregulert fiske, at slike regler er gjennomført i
Den nordøst-atlantiske fiskerikommisjon (NEAFC), at Norge har foreslått
tilsvarende regler i andre regionale fiskeriforvaltningsorganisasjoner,
samt at det arbeides etter norsk initiativ for en bindende global
avtale om havnestatskontroll i FAO.
Komiteen er kjent med at Norge
har vært et foregangsland når det gjelder å utvikle internasjonale
bestemmelser for bruk av administrative sanksjoner mot utenlandske
fartøy. Samtidig har Riksrevisjonens undersøkelse vist at bestemmelsene
ikke fullt ut er tilpasset utfordringene knyttet til overfisket
i Barentshavet. Når det gjelder utenlandske fartøy som deltar i
ulovlig, urapportert og uregulert fiske, har komiteen merket
seg at det har vært begrenset bruk av sanksjoner som nektelse/tilbakekalling
av lisens, eventuelt kombinert med en "svarteliste". Komiteen vil
understreke at administrative sanksjoner er et avgjørende sanksjonsvirkemiddel norske
myndigheter har til rådighet når en flaggstat ikke oppfyller sine
flaggstatsforpliktelser eller fartøy og foretak deltar i ulovlig
eller uregistrert fiske. Komiteen mener regelverket snarest
må forbedres når det gjelder sanksjonsmidler.
Komiteen vil her vise til at
Riksrevisjonen understreker viktigheten av at de nye norske lovhjemlene
blir anvendt i de tilfellene hvor de internasjonale bestemmelsene
på området ikke er tilstrekkelige. Komiteen understreker
at de nye norske lovhjemlene går lenger enn de internasjonale, slik
at det også foreligger adgang til å treffe unilaterale administrative
tiltak, etter en nasjonal internrettslig vurdering, mot utenlandske
fartøy. Komiteen støtter Riksrevisjonens synspunkter
om at de nye norske hjemlene må anvendes i de tilfeller hvor de
internasjonale bestemmelsene på området ikke er tilstrekkelige.
Komiteen har merket seg at de
to riksrevisjonene i revisjonsprosessen ble enige om å følge opp
parallellrevisjonen over tre år, for å vurdere om resultatene av
revisjonen har bidratt til en mer effektiv forvaltning av de felles
levende marine ressursene i Barentshavet og Norskehavet, og om revisjonen
har bidratt til å løse problemene med ulovlig fiske og omlastning
i disse havområdene. Oppfølgingen vil særlig fokusere på følgende
områder:
Samarbeidet mellom
norske og russiske fiskerimyndigheter for å analysere informasjon
om overfiske av torske- og hysekvotene i Barentshavet og Norskehavet
i 2005.
Implementeringen av Fiskerikommisjonens
vedtak på 33. og 34. sesjon om informasjonsutveksling knyttet til
satellittsporing, omlastning og landinger i tredjelands havner,
gjennomføringen av fysiske kontroller av fangst, omlastningsoperasjoner
og landinger i tredjeland.
De lovmessige og straffeprosessuelle utfordringene
knyttet til anvendelsen av sanksjoner ved overtredelser av fiskeriregelverket.
Sammenhengen mellom de nasjonale systemene for
kvotefordeling og kontrollen med uttaket av fisk.
Rammebetingelsene for gjennomføringen av norske
og russiske forskningstokt.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen viser
til at det gjennom arbeidet med parallellrevisjonen er utviklet
gode relasjoner som vil kunne bidra positivt til revisjonssamarbeidet
i framtiden.
Komiteen har merket seg at forskere
fra både Norge og Russland hadde problemer med å få gjennomført
sine forskningstokt som planlagt i russisk økonomisk sone i 2004
og 2005. Denne situasjonen er ikke tilfredsstillende ettersom gjennomføringen
av toktene er nødvendig for å kunne utarbeide pålitelige bestandsestimater
og vitenskapelig funderte kvoteanbefalinger. Komiteen vil
derfor understreke betydningen av at norske myndigheter fortsetter
arbeidet med å sikre norske forskningsfartøy nødvendig tilgang til
russisk økonomisk sone.