Eksportfinans ASA spiller en sentral rolle i
å skaffe til veie konkurransedyktig finansiering for norsk eksportindustri
og norsk kommunesektor. En nødvendig forutsetning for å kunne utøve denne
rollen er at selskapet har høy kredittverdighet som gjør det mulig
å foreta låneopptak i de internasjonale kapitalmarkeder til gunstige betingelser.
Eksportfinans’ aksjonærer består av 26 forretnings-
og sparebanker, som samlet eier 85 pst. av aksjene i selskapet og
staten v/Nærings- og handelsdepartementet som eier 15 pst.
Uroen i de internasjonale kapitalmarkedene, med
sterk økning i risikopremiene på gjeldspapirer, fortsatte inn i
de første månedene av 2008. Dette gjelder også for papirer med høy
rating hvor kredittrisikoen har vært betraktet som meget lav. Som
følge av dette har Eksportfinans også i 1. kvartal 2008 hatt betydelig
verdifall i sin portefølje av verdipapirer når den måles til markedspriser,
med derav følgende urealiserte tap som har belastet selskapets resultat
og bokførte egenkapital.
Aksjekapitalforhøyelsen på 1,2 mrd. kroner som ble
gjennomført i mars 2008 var et nødvendig, men ikke tilstrekkelig
tiltak for å sikre selskapets soliditet og et grunnlag for høy internasjonal kredittverdighet.
Eksportfinans ASA inngikk på denne bakgrunn 13. mars
2008 en avtale med selskapets største private aksjonærer (DnB NOR
Bank ASA, Nordea Bank AB og Danske Bank A/S) som innebærer at selskapet
på nærmere angitte vilkår sikres mot ytterligere verdifall i en
nærmere definert portefølje av verdipapirer etter 29. februar 2008
innenfor en ramme på 5 mrd. kroner, eller ca. 7 pst. av den aktuelle
porteføljen. De øvrige aksjonærene ble i etterkant invitert til
å delta i avtalen på proratarisk basis. Avtalen ble godkjent på
selskapets ordinære generalforsamling 3. april 2008.
Garantiavtalen er et tiltak som vil skjerme
selskapets resultater mot eventuelle ytterligere regnskapsmessige
tap knyttet til verdifall i verdipapirporteføljen. Den bidrar således
til å beskytte nåværende egenkapital i selskapet, herunder også
den kapitalen som ble skutt inn ved kapitalforhøyelsen i mars 2008.
Et flertall av bankaksjonærene, som til sammen representerer
ca. 84,5 pst. av aksjene, har valgt å delta i porteføljegarantiavtalen.
Et mindretall av bankaksjonærene, som representerer ca. 0,5 pst. av
aksjene, har valgt å ikke delta.
I proposisjonen fremmes forslag om at Nærings- og
handelsdepartementet gis fullmakt til å tiltre porteføljegarantiavtalen,
og at statens andel av garantirammen på 5 mrd. kroner skal være
begrenset oppad til 750 mill. kroner, tilsvarende statens eierandel
på 15 pst. i selskapet.
På bakgrunn av erfaringene knyttet til de siste måneders
utvikling i finansmarkedene vil det bli foretatt en nærmere vurdering
av selskapets forretningsmodell, strategi og virksomhetsområder, herunder
spørsmål knyttet til likviditetsporteføljen og utlån til kommunal
sektor, med sikte på at selskapet kan oppnå ønsket risikostyring
og konsentrasjon om kjernevirksomheten.
I de første månedene av 2008 oppstod det ytterligere
verdifall i Eksportfinans' likviditetsportefølje. Ved utgangen av
2007 utgjorde tapet 1,1 mrd. kroner. Tapet økte til 1,7 mrd. kroner
ved utgangen av februar og til 2,4 mrd. kroner ved utgangen av mars.
I denne situasjonen var den planlagte aksjekapitalforhøyelsen
på 1,2 mrd. kroner ikke lenger et tilstrekkelig tiltak for å gi
en tilfredsstillende kapitaldekning. Styret i Eksportfinans fremforhandlet
derfor i mars 2008 en avtale om en porteføljegaranti med de tre
største eierbankene (DnB NOR, Danske Bank og Nordea) som på nærmere
angitte vilkår ville sikre selskapet mot ytterligere tap som følge
av verdifall i de utsatte verdipapirplasseringene innenfor en ramme
på 5 mrd. kroner. Verdifallet i mars (0,7 mrd. kroner) ble nøytralisert
av porteføljegarantien.
Det fremgikk av avtalen at de øvrige aksjonærene
i Eksportfinans ASA skulle inviteres til å delta i garantiavtalen
med en andel tilsvarende deres respektive eierandel i selskapet. Fristen
for å slutte seg til avtalen var satt til 1. april for bankaksjonærene,
og til 30. juni for staten slik at Stortinget kunne behandle en
deltagelse. Hovedpunktene i garantiavtalen er nærmere omtalt i proposisjonen.
Departementet understreker at staten har et
kommersielt utgangspunkt for sitt eierskap i Eksportfinans ASA,
slik det også går frem av omtalen i St.meld. nr. 13 (2006–2007).
Nærings- og handelsdepartementet gav i mars 2008
Arctic Securities ASA (Arctic) i oppdrag å bistå departementet med
å vurdere om staten ut fra rent kommersielle vilkår bør delta eller
ikke delta i Eksportfinans’ porteføljegaranti, herunder bl.a. å
anslå hvordan garantiavtalen kan forventes å påvirke statens aksjonærverdier. Det
lå til grunn for oppdraget at Arctic skulle vurdere dette ut fra
den foreliggende avtalen, hvor staten hadde opsjon på å delta, men
uten at statens deltagelse påvirket vilkårene for garantien.
Etter departementets vurdering finnes det ikke
et klart og entydig grunnlag for å bedømme den rent økonomiske verdien
for staten av eventuelt å delta i en garantiavtale for Eksportfinans.
Dersom man tar et gjennomsnitt av de forventningsverdiene som Arctic
Securities ASA i sine notater av 7. og 9. april har beregnet ved
deltagelse, vil staten komme noe bedre ut ved å gå inn i avtalen
enn ved å stå utenfor avtalen. Dersom antatt kostnad ved å sikre
mot svakere utfall tas i betraktning, vil konklusjonen endres i
retning av ikke å delta. Forutsetningene som benyttes ved beregningene
er imidlertid usikre og påvirkes av markedsutviklingen.
Garantiavtalen er etter departementets vurdering kommet
på plass først og fremst fordi eierne ønsket å beskytte aksjonærverdiene
i Eksportfinans, herunder også den kapitalen som ble tilført selskapet
gjennom aksjekapitalforhøyelsen i mars 2008. Selv om garantiavtalen
har form av et kredittprodukt, og det er innarbeidet normale priselementer,
deler departementet selskapets vurdering at dette er et skreddersydd
produkt rettet mot den aktuelle situasjonen i Eksportfinans. Med
den usikkerheten som ligger i å prise et slikt produkt korrekt,
kan mye tale for at eierne bør stå sammen bak dette tiltaket. Selv
om staten kan distansere seg ved å påpeke at avtalen allerede er
på plass, er det spørsmål om det vil tjene statens langsiktige interesser
som medeier i Eksportfinans å ikke tre inn i garantiavtalen.
Fra initiativtagerne til garantiavtalen, og
fra selskapet, er det uttrykt et klart ønske om at alle aksjonærene
deltar på linje med hva som skjedde ved kapitalforhøyelsen. Dette
vil gi det klareste uttrykket for aksjonærenes vurdering av at verdiene
i selskapet er intakt og at aksjonærene står bak tiltak for å sikre
virksomheten.
Ut fra en samlet vurdering er departementet
kommet til at momentene i saken taler sterkest for en felles opptreden
blant de største aksjonærene. På denne bakgrunn tilrår departementet
at staten deltar i den etablerte porteføljegarantiavtalen med en
15 pst. andel, tilsvarende statens eierandel i selskapet. Departementet
vil imidlertid peke på at staten påtar seg en reell risiko ved å
tre inn i avtalen, og at det åpenbart er muligheter for utfall hvor
staten vil få økte kostnader ved å delta i den foreliggende garantiavtalen.
Eventuelle betalinger av garantibeløp (dekning av
tap) fra staten til Eksportfinans ASA som følge av statlig deltakelse
i porteføljegarantien vil bli finansiert ved trekk på statens konto
i Norges Bank. Renter knyttet til finansieringen, samt garantipremier
til staten og eventuelle garantigevinster, vil bli utgifts- og inntektsført
i de årlige budsjettene når de konkrete ut- og innbetalingene skjer.
Porteføljegarantiavtalen innebærer at garantistene
forplikter seg til å dekke eventuelt tap – innenfor en ramme på
5 000 mill. kroner – som følge av verdifall på Eksportfinans' likviditetsportefølje
etter 29. februar 2008. For staten vil garantiutbetalingen (tapet)
maksimalt kunne utgjøre 750 mill. kroner.
På den annen side vil garantistene i henhold
til avtalen få utbetalt eventuell gevinst som oppstår ved at faktisk
realisert tap på selskapets likviditetsportefølje blir lavere enn
hva det urealiserte tapet var pr. 29. februar 2008 (beregnet til
1 700 mill. kroner). Utbetalt gevinst til staten vil maksimalt kunne
utgjøre 255 mill. kroner.
Oppgjør når det gjelder verdifall eller verdistigning
skal første gang skje pr. 1. mars 2011. Nærings- og handelsdepartementet
vil komme tilbake til dette i budsjettproposisjonen for 2011.
For øvrig vil statlig deltakelse i porteføljegarantien
gi utbetalinger fra Eksportfinans ASA til staten som følger:
Garantiprovisjon:
Engangsbetaling 1. juli 2008: kr 750 000
Månedlig betaling f.o.m. 1. juli 2008 til garantien
utløper: kr 750 000
Kompensasjon for aksjonærer som velger å ikke delta
i garantien:
Engangsbetaling 1. juli 2008: kr 1 125 000
Det er i proposisjonen under kapitlet "Andre eierskapssaker"
gitt en orientering om målkategorisering av statens eierskap i nærmere
angitte selskaper. Videre er det orientert om at Regjeringen forventer
at selskaper hvor staten har eierandeler utformer etiske retningslinjer
for sin virksomhet og at retningslinjene gjøres offentlig tilgjengelige,
blant annet ved at de legges ut på selskapenes nettsider.