Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til St.prp. nr. 62 (2007–2008), der Stortinget blir bedt
om å gjøre vedtak om at staten skal delta i en garantiavtale mellom Eksportfinans
ASA og selskapets eiere.
Komiteen er på det rene med at
Eksportfinans ASA har til oppgave å bidra til konkurransedyktig
finansiering for norsk eksportindustri og norske kommuner. For å
kunne utøve denne rollen, er selskapet avhengig av høy kredittverdighet
i de internasjonale kapitalmarkedene. Den statlige eierandelen på
15 pst. er, etter komiteens mening, av stor betydning
for selskapets soliditet og rating i de internasjonale kapitalmarkedene.
Komiteen viser også til at aksjekapitalen
i selskapet ble økt med 1,2 mrd. kroner så sent som i mars 2008,
men at dette ikke har vært tilstrekkelig for å sikre selskapets
soliditet og fortsatt høy internasjonal kredittverdighet.
Komiteen konstaterer at Eksportfinans,
som en følge av uroen i de internasjonale kapitalmarkedene, har
hatt et betydelig verdifall i sin portefølje av verdipapirer i 1. kvartal
2008 med derav følgende urealiserte tap.
Komiteen har videre merket seg
at Eksportfinans ASA på denne bakgrunn har inngått en avtale med
selskapets største private aksjonærer (DnB NOR Bank ASA, Nordea
Bank AB og Danske Bank A/S) som sikrer selskapet mot ytterligere
verdifall innenfor en ramme på 5 mrd. kroner. Garantiavtalen skjermer
selskapet mot ytterligere fall i verdipapirporteføljen.
Komiteen har også merket seg
at aksjonærer som representerer ca. 84,5 pst. av aksjene har sluttet
seg til garantiavtalen, og at et mindretall som representerer 0,5
pst. av aksjene, har valgt å stå utenfor garantiavtalen.
Komiteen minner om at staten
har et kommersielt utgangspunkt for sitt engasjement i Eksportfinans
ASA. Samtidig er komiteen klar over det strategiske
element i eierskapet, nettopp fordi staten som eier bidrar vesentlig
til selskapets kredittverdighet. Komiteen har særlig merket
seg adm. direktør Gisele Marchands klare utsagn under komitéhøringen
6. juni 2008 om at det derfor vil vekke oppsikt om staten ikke slutter
seg til den garantiavtalen som generalforsamlingen for lengst har
vedtatt. Komiteen legger avgjørende vekt på dette.
Komiteen registrerer at Regjeringen
ikke finner noe klart og entydig grunnlag for å bedømme den økonomiske
verdien av statens deltakelse i garantiavtalen. Det gjør heller
ikke konsulentselskapet Arctic Securities ASA, som likevel konkluderer
med at staten kan komme noe bedre ut ved å gå inn i avtalen enn
ved å stå utenfor, avhengig av de forutsetningene som legges til
grunn.
Garantiavtalen, som er særegen og konstruert
for Eksportfinans' behov, er etter komiteens mening
vesentlig for å beskytte aksjonærverdiene i Eksportfinans, inkludert
aksjekapitalforhøyelsen i mars 2008. Eierne bør derfor stå samlet
bak garantiavtalen.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
på bakgrunn av de siste måneders utvikling i finansmarkedene vil
foreta en nærmere vurdering av selskapets forretningsmodell, strategi
og virksomhetsområder, med sikte på at selskapet skal oppnå ønsket
risikostyring og konsentrasjon om kjernevirksomheten. I denne forbindelse
vil spørsmål knyttet til likviditetsporteføljen og utlån til kommunal
sektor også bli vurdert. Komiteen støtter dette.
Komiteen støtter forslaget om
at Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å tiltre porteføljegarantiavtalen
med en 15 pst. andel, som tilsvarer statens eierandel i selskapet. Komiteen konstaterer
at statens andel av garantirammen skal være begrenset oppad til
750 mill. kroner i samsvar med statens eierandel.