I Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) foreslås det vesentlige
innstramminger fra 1. januar 2009 i arveavgiftslovens bestemmelser
for verdsettelse av ikke-børsnoterte aksjer og andeler i ansvarlige
selskaper og kommandittselskaper. Dette skaper behov for noen strakstiltak
på området for å motvirke omfattende tilpasninger i tiden fra forslaget
blir kjent og fram til årsskiftet. Forslag til slike strakstiltak
fremmes i denne særlige stortingsproposisjonen.
Etter arveavgiftsloven § 11A fastsettes arveavgiftsgrunnlaget
for ikke-børsnoterte aksjer og selskapsandeler på bakgrunn av aksjens eller
selskapsandelens forholdsmessige andel av selskapets skattemessige
formuesverdi. Arve- og gavemottakere kan i dag velge å få en rabatt
på 70 pst. i dette verdsettelsesgrunnlaget. Rabatten for ikke-børsnoterte
aksjer og selskapsandeler ble innført i 1992 og satt lik rabatten
som da gjaldt for aksjer ved beregning av formuesskatt. Aksjerabatten
i formuesskatten er blitt gradvis redusert de senere årene, og er
fjernet fra og med 2008, mens aksjerabatten i arveavgiften er holdt uendret.
Rabatten beregnes med utgangspunkt i aksjenes andel av de skattemessige
formuesverdiene i selskapet, som kan være vesentlig lavere enn reelle
verdier.
For å sikre større grad av likebehandling, en
mer rettferdig utforming og en bedre fordelingsprofil foreslår Regjeringen
endringer i lovreglene for verdsetting av ikke-børsnoterte aksjer
og andeler. Det foreslås at rabatten reduseres fra 70 pst. til 40
pst. og at den begrenses til et arveavgiftsgrunnlag på 10 mill.
kroner knyttet til ikke-børsnoterte aksjer og selskapsandeler for
den enkelte mottaker. Det skal kun være ett rabatt-tak per mottaker,
uansett hvor mange ganger vedkommende mottar aksjer/andeler i arv/gave,
og uansett hvem som er arvelater eller giver. Verdier utover 10
mill. kroner skal inngå i arveavgiftsgrunnlaget med 100 pst. Videre
foreslås det at det ved fastsetting av arveavgiftsgrunnlaget for ikke-børsnoterte
aksjer og selskapsandeler skal tas hensyn til eierstyrte endringer
i selskapskapitalen mellom 1. januar og tidspunktet for rådighetservervet.
Det vises til nærmere omtale av forslagene i Ot.prp. nr. 1 (2008–2009)
kapittel 5.
Grunnloven § 97 setter forbud mot at lovvedtak om
arveavgift gis tilbakevirkende kraft til et tidspunkt forut for
vedtakelsen. Vanlig lovbehandling av ovennevnte endringsforslag
vil gi rommelig tid til å overføre aksjer og selskapsandeler etter
de gjeldende regler før nye lovbestemmelser er vedtatt. Dette åpner
for forserte gaveoverføringer av aksjer og selskapsandeler i ikke-børsnoterte
selskaper i resten av 2008, som i vesentlig grad kan redusere betydningen
av innstrammingsforslagene.
På denne bakgrunn fremmer Regjeringen forslag om
at det ovennevnte endringsforslag innføres som strakstiltak for
avgiftspliktige gavers vedkommende for resten av 2008. Dette foreslås
gjort ved endring av Stortingets plenarvedtak av 27. november 2007
om avgift til statskassen på arv og gaver i budsjetterminen 2008,
for så vidt gjelder ikke-børsnoterte aksjer og andeler i ansvarlige
selskaper og kommandittselskaper som gis i gave. Innholdet i endringen
blir at plenarvedtak selv angir verdsettelsesregimet for slike aksjer
og andeler, og dermed fraviker arveavgiftslovens regler på området.
Regjeringen legger til grunn at Stortinget i
plenarvedtak etter Grunnloven § 75 a har adgang til å fravike bestemmelser
om skatt og avgift som er vedtatt i arveavgiftsloven. Dette gjelder
også innstrammende fravikelser. Arveavgiftslovens materielle bestemmelser
er underlagt ettårsbegrensningen i Grunnloven § 75 a. Etter at denne tidsbegrensningen
er passert, er de gamle lovbestemmelsene bare gyldige i den utstrekning Stortinget
fornyer dem gjennom sitt normalt årlige arveavgiftsvedtak. Stortinget
har full adgang til å gjøre innskrenkninger i en slik fornyelse,
og la plenarvedtaket omfatte nye avgiftsbestemmelser til erstatning
for lovens gamle, ikke fornyede deler. Slik innskrenkning av lovbestemmelser
til fordel for nye og strengere avgiftsregler i plenarvedtak kan
også skje gjennom endring av det tidligere fastsatte arveavgiftsvedtaket
for året. Men Grunnloven § 97 tilsier da at en skjerpende endring
bare kan gjelde fra datoen for endringsvedtaket. Dette standpunktet
bygger på høyesterettspraksis (Rt. 1935 s. 958), og er bekreftet
i brev av 2. september 2008 fra Lovavdelingen i Justisdepartementet.
Regjeringen antar at forslaget vil ha en stoppeffekt
for denne typen gavetransaksjoner frem til årsskiftet, og at forslaget
derfor ikke vil ha større økonomiske og administrative virkninger
for 2008. Dette skyldes at Regjeringens budsjettforslag for 2009
også omfatter vesentlige reduksjoner i arveavgiftssatsene. Med de
ovennevnte strakstiltak på plass vil det da framtre som mest fordelaktig
å vente til 2009 med avgiftspliktige gavetransaksjoner på det aktuelle
aksje- og andelsområdet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Georg
Indrevik, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars
Sponheim, viser til proposisjonen og de respektive merknader
nedenfor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at komiteens
flertall har valgt å behandle foreliggende proposisjon med en hastefremdrift
som gjør det umulig med en forsvarlig saksbehandling. Disse
medlemmer finner dette særlig problematisk når saken formelt
dreier seg om tilbakevirkninger av et tidligere stortingsavgiftsvedtak
for inneværende år. Disse medlemmer viser til at
Grunnlovens § 97 om forbud mot tilbakevirkende beskatning gjør at
Regjeringen ikke kan gjennomføre skjerpingen i arveavgiftsberegningen
ved generasjonsskifter for familiebedrifter før etter datoen for
et endringsvedtak. Disse medlemmer kan imidlertid
ikke se at en slik hensikt på noen som helst måte berettiger et
komitéflertall til å obstruere finanskomiteens vanlige, grundige
behandling av de saker som legges frem.
Disse medlemmer viser også til
at Justisdepartementets vurdering av 2. september 2008 i en lang
historisk gjennomgang nærmest ikke kan vise til lignende eksempler,
hvor Stortingets avgiftsvedtak for inneværende termin skjerpes. Det
skulle tilsi varsomhet fra komiteens side med saksbehandlingen,
men i stedet legger flertallet opp til en ren summarisk behandling. Som
et kuriosum har disse medlemmer merket seg at det
omtalte brev fra Justisdepartementet heller ikke fulgte saken til
komiteen, men måtte purres for at komiteens medlemmer skulle få
det til sin kunnskap og at det ytterligere knappet inn på saksbehandlingstiden.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 3 (2008–2009) anfører at forslaget ikke
vil ha økonomiske virkninger av betydning for 2008. Disse
medlemmer mener imidlertid at en slik skjerping av inneværende
års avgiftsvedtak uansett skaper lite forutsigbare rammebetingelser
for bedriftene, og disse medlemmer mener at enten
burde Regjeringen omtalt og vurdert konsekvensene av en slik skjerping
for bedriftene eller så burde komiteen selv lagt til rette for at
bedriftene og næringslivet kunne få talt sin sak for komiteen. Det
siste satte flertallet seg imot.
Disse medlemmer vil på vegne
av sine respektive partier komme tilbake under den ordinære budsjettbehandlingen
for 2009 med konkrete synspunkter på de enkelte endringsforslag
i arveavgiftsberegningen og virkningene av disse.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot
det foreliggende forslag om endringer i Stortingets avgiftsvedtak
av 27. november 2007.
Disse medlemmer vil spesielt
påpeke urimeligheten ved at et generasjonsskifte resten av 2008
vil bli skattlagt ekstra hardt gjennom arveavgiften. Et generasjonsskifte
kan inntreffe uforutsett, og verdsettelsesandelen i arveavgiftsgrunnlaget
blir da fordoblet fra 30 pst. til 60 pst., samtidig som avgiftssatsene
for 2008 beholdes uendret for denne type generasjonsskifte med høyeste
sats på 20 pst. for barn. Disse medlemmer anser dette
som meget uheldig, spesielt sett i lys av dagens situasjon, hvor
næringslivet heller burde skattlegges mildere.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets vedtak av 27. november 2007 om avgift
til statskassen på arv og gaver for budsjetterminen 2008 gjøres
følgende endring:
Ny § 6 skal lyde:
Denne paragraf gjelder
for aksjer i ikke-børsnoterte selskaper og andeler i ansvarlige
selskaper og kommandittselskaper som gis som gave før 1. januar
2009.
Verdien av ikke-børsnoterte
aksjer settes til aksjenes forholdsmessige andel av aksjeselskapets samlede
skattemessige formuesverdi slik denne fastsettes etter skatteloven
§ 4-12 annet og fjerde ledd. Andeler i ansvarlige selskap og kommandittselskap
verdsettes på tilsvarende måte. Ikke-børsnoterte aksjer i utenlandske
selskaper verdsettes til aksjenes antatte omsetningsverdi, eller til
aksjenes forholdsmessige andel av aksjeselskapets samlede skattemessige
formuesverdi slik denne fastsettes etter skatteloven § 4-12 tredje og
fjerde ledd når den avgiftspliktige krever dette.
Den enkelte mottaker kan
sette den samlede verdi etter første ledd til 60 pst., begrenset
oppad til et beløp på 10 mill. kroner. Overskytende verdi inngår
i arveavgiftsgrunnlaget med 100 pst.
Verdsettelsestidspunktet
etter denne paragraf er 1. januar 2008. Ved verdsettelsen tas det
hensyn til eierstyrte endringer i selskapets kapital, aksjer eller
andeler i tidsrommet mellom 1. januar og rådighetservervet.
Denne paragraf går foran
bestemmelsene i lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver
§ 11A.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for
gaver fram til utgangen av 2008.
Oslo, i finanskomiteen, den 13. oktober 2008
Reidar Sandal |
Per Olaf Lundteigen |
leder |
ordfører |