Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at finanskomiteen avholdt høring med representanter fra Finansnæringens
Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen og TERRA-Gruppen 21. oktober
2008.
Komiteen merker seg at den tiltakspakken
som foreslås er godt mottatt av banknæringen. Tiltakene synes å
være tilpasset den aktuelle situasjonen, som preges av mangel på
tillit og likviditet mellom bankene. Komiteen viser
til at næringens representanter understreket betydningen av en rask
behandling av tiltakspakken.
Komiteen har videre merket seg
at selv om den foreslåtte pakken vurderes å være god og målrettet
i forhold til dagens situasjon, er det ikke mulig å si med sikkerhet
om det vil kreves ytterligere tiltak i lys av finansmarkedenes videre
utvikling. Det vil blant annet være avhengig av hva som skjer internasjonalt. Komiteen vil
understreke viktigheten av at det holdes en høy beredskap og at
behovet for eventuelle nye tiltak vurderes fortløpende, og viser
til uttalelser fra statsministeren, finansministeren og sentralbanksjefen
om at dette gjøres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil sterkt understreke
at situasjonen i norsk finansnæring er usikker og at det er usikkert
hvorvidt tiltakene i denne proposisjonen er tilstrekkelige. Disse
medlemmer forutsetter derfor at Regjeringen og Norges Bank
følger situasjonen svært nøye og på en slik måte at en ny eskalering
av krisen kan møtes raskt med de nødvendige tiltak. Disse
medlemmer forutsetter at Regjeringen i en slik forverret
situasjon vil holde en tett kontakt med Stortinget og sørge for
rask og tilstrekkelig informasjon.
Komiteen viser til
at det under høringen kom fram at av totalt 122 sparebanker er det
rundt 20 banker som ikke har tilgang til kredittforetak, og dermed
ikke nå direkte har mulighet til å benytte bytteordningen mellom
OMF og statspapirer. Det ble gitt uttrykk for at beløpsgrensen for
F-lån med 2 års varighet er for lav for de mellomstore bankene. Komiteen ber
Regjeringen sikre at også disse bankene kan dra mer direkte nytte
av tiltakspakken. Forhold som bør vurderes er for eksempel om konsesjonsbehandling
i forbindelse med etablering av nye kredittforetak kan påskyndes,
og om det kan være mulig å utvide spekteret for hvilke obligasjoner
med fortrinnsrett som tillates brukt som sikkerhet i bytte mot statspapirer,
innenfor en tilstrekkelig sikkerhet.
Komiteen legger til grunn at
auksjonene som skal fordele bytteavtalene til bankene vil fases inn
på en slik måte at alle banker som ønsker det, kan ta del i bytteavtaler,
selv om det kan ta noen tid før de får på plass boligkredittforetak.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for den tiltakspakken som nå foreslås, skyldes et akutt likviditetsproblem
i pengemarkedet. Selv om tiltakene gjøres på markedsmessige vilkår,
viser pakken at staten stiller opp for banknæringen når det er behov
for det.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, forventer at dette
reflekteres i adferden til bankenes ledelse.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
mener at dersom tiltakene utvides på et fremtidig tidspunkt til
å omfatte noen form for statlig støtte eller garantier, vil det
være naturlig å koble dette til begrensninger knyttet til bonuser
og utbytte.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at de fleste banksjefer
viser moderasjon og finner ikke grunnlag for generelt å kritisere
bankenes adferd, men vil understreke viktigheten av at bankenes
ledelse viser forsiktighet og er seg sitt samfunnsansvar bevisst
i denne situasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at behovet for denne tiltakspakken kommer som en følge av en internasjonal
finanskrise, og at situasjonen er ekstraordinær. Ringvirkningene
av finanskrisen kan bli store og omfattende, og kan ramme både næringsliv
og husholdninger. Når staten stiller opp for finansnæringen, ved
å tilføre likviditet til markedet, mener disse medlemmer at
finansnæringen må avstå fra bonus- og opsjonsordninger. Videre mener disse
medlemmer at statens retningslinjer for lederlønninger skal følges
så lenge institusjonene benytter ordningen. Videre skal det ikke
utbetales utbytte utover risikofri rente. Disse medlemmer vil
understreke at det å benytte seg av denne tiltakspakken er frivillig
og at man kan velge å stå utenfor denne. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide og iverksette
et system som sikrer at finansinstitusjonene som benytter seg av
tiltakspakken som foreslås i St.prp. nr. 5 (2008–2009) ikke kan
iverksette bonus- og opsjonsordninger, eller utbetale utbytte utover
risikofri rente, og videre at statens retningslinjer for lederlønninger
følges, så lenge man er inne i ordningen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre finner det ikke riktig nå å ta stilling til hvilke
krav staten eventuelt skal stille til bankenes lønnssystemer dersom
det iverksettes ytterligere tiltak.
Komiteen viser til
at rentenivået til bankkunder i en periode har økt mye i forhold
til Norges Banks styringsrente. Det må sees i sammenheng med økte
finansieringskostnader for bankene. Komiteen forventer
at rentenivået til låntakere følger med nedover hvis finansieringskostnadene
reduseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at økt likviditet i markedet historisk sett er blitt utlignet
med økt produktivitetsvekst. Disse medlemmer registrerer
at dette ikke er tilfellet med de mange likviditetspakkene som er
introdusert globalt i forbindelse med den pågående finanskrisen. Disse
medlemmer ønsker å gjøre oppmerksom på at økt likviditet
uten økt produktivitet kan føre til global inflasjon, og vil understreke behovet
for at den globale tilgangen til ny kapital brukes til investering
i verdiskapende virksomhet.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen har laget nye forskrifter som kan bidra til å kamuflere
tap på obligasjoner i bankenes regnskap. Disse medlemmer frykter
at dette kan ha uheldige virkninger i dagens situasjon, og ber derfor
Regjeringen vurdere hensiktsmessigheten av dette i lys av den internasjonale finanskrisen
og tiltakspakken som følge av likviditetskrise i Norge.
Komiteen viser til
at Island står midt oppe i en meget krevende økonomisk situasjon.
Alvoret tilsier at det fra norsk side vurderes alle muligheter for
å vise samhold og solidaritet med landet. Komiteen vil
understreke viktigheten av at norske og islandske myndigheter er
i tett dialog om utviklingen i finanskrisen, og forutsetter at Regjeringen
innehar en beredskap til å effektuere den samlede, politiske norske
viljen til å bidra i konkrete tiltak om Island selv skulle ønske
dette. Det er samtidig naturlig at norsk støtte skjer innenfor en
koordinert flernasjonal ramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at situasjonen på Island også må ses i lys av Norges interesser
i Nordområdene. Island forhandler i disse dager med Russland om lån
for å klare seg gjennom krisen, og Norge bør gjennom sin vilje til
å hjelpe Island søke å hevde sin posisjon og sitt ansvar for Nordområdene.
Et lån fra Russland vil dessuten kunne styrke Islands politiske
avhengighet overfor Russland.
Disse medlemmer mener Norge er
en mer naturlig alliert for Island gjennom samarbeid, sikkerhetspolitisk
interessefellesskap i NATO, geografisk beliggenhet og vår felles
historie.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at Stortinget burde gi Regjeringen fullmakt til å utvide
sitt lån til Island.