1.1 Innledning

Den internasjonale arbeidsorganisasjon, ILO (International Labour Organization), er FNs særorganisasjon for arbeidstakeres forhold og rettigheter. ILO utarbeider normer i arbeidslivet i form av konvensjoner og rekommandasjoner.

På ILOs 96. arbeidskonferanse i juni 2007 ble det, blant annet med Norges støtte, vedtatt en ny konvensjon nr. 188 om arbeidsvilkår i fiskerisektoren med tilhørende rekommandasjon nr. 199.

Den nye konvensjonen omfatter de standarder som ILO tidligere har vedtatt i konvensjons form, men også nye standarder. Den skal sikre at arbeidstakere i fiskerisektoren får bedre arbeidsmiljø, sikkerhet og helse til sjøs, og at syke og skadete fiskere får behandling i land. Videre inneholder konvensjonen bestemmelser om tilstrekkelig hvile, vern gjennom skriftlig arbeidsavtale og tilsvarende trygdebeskyttelse som andre arbeidstakere.

Konvensjonens bestemmelser skal også sikre at fiskebåter bygges og vedlikeholdes slik at arbeidstakerne i denne sektoren har levevilkår om bord som tar høyde for de lange periodene de tilbringer til sjøs.

Konvensjonen sørger også for tilsyn med at dens krav blir overholdt.

Mange land har ikke den nødvendige infrastruktur eller institusjoner på plass for med en gang å gjennomføre alle konvensjonens bestemmelser. Konvensjonen har derfor en nyskapende mekanisme som tillater slike land å gjennomføre enkelte bestemmelser gradvis.

Konvensjonen trer i kraft ett år etter at 10 stater, hvorav åtte kyststater, har ratifisert den. Som trykte vedlegg til stortingsmeldingen følger tekstene til ILO-konvensjon nr. 188 og ILO-rekommandasjon nr. 199 på engelsk og norsk.

ILOs konstitusjon krever i artikkel 19 nr. 5 (b) at medlemslandene, senest innen 18 måneder etter avslutningen av en konferanse der en konvensjon er vedtatt, legger denne frem for lovgivende myndighet. På dette grunnlag legges saken herved frem for Stortinget.

1.2 Videre arbeid med konvensjonen

Etter Sjøfartsdirektoratets syn bør konvensjonen ratifiseres. Skipssikkerhetsloven og sjømannsloven samsvarer med kravene i konvensjonen. Imidlertid vil det sannsynligvis måtte bli noen endringer i regelverket på forskriftsnivå. Slike endringer kan ha visse økonomiske og administrative konsekvenser og bør derfor vurderes spesielt før eventuell ratifikasjon. Dette gjelder kravet om at fiskebåter over 24 meter vil måtte ha en form for sikkerhetsbemanning godkjent av kompetent myndighet eller tilsvarende ordninger. Anslagsvis dreier det seg om 250 fartøyer. I tillegg inneholder konvensjonen bestemmelser som reguleres av arbeidsmarkedsloven, matloven og trygdelovgivningen. Det antas at enkelte tilføyelser til trygdelovgivningen er nødvendig i forbindelse med gjennomføring av konvensjonen. Videre vil det bli vurdert hvilke eventuelle konsekvenser konvensjonen vil ha for matloven og annet relevant regelverk.

1.3 Nærings- og handelsdepartementets vurdering

Konvensjonen om arbeid i fiskerisektoren er med denne meldingen lagt frem for Stortinget innen den fastsatte frist.

Nærings- og handelsdepartementet anser at ratifikasjon bør vente til aktuelle endringer er foretatt i regelverket. Arbeid med å komme frem til en ordning vedrørende fastsettelse av bemanning er igangsatt i samarbeid med organisasjonene. Det er imidlertid vanskelig å fastslå når arbeidet vil bli ferdigstilt. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om ratifikasjon av konvensjonen, samt til eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser i forbindelse med ratifikasjon.