Den internasjonale arbeidsorganisasjon, ILO (International
Labour Organization), er FNs særorganisasjon for arbeidstakeres
forhold og rettigheter. ILO utarbeider normer i arbeidslivet i form
av konvensjoner og rekommandasjoner.
På ILOs 96. arbeidskonferanse i juni 2007 ble det,
blant annet med Norges støtte, vedtatt en ny konvensjon nr. 188
om arbeidsvilkår i fiskerisektoren med tilhørende rekommandasjon nr.
199.
Den nye konvensjonen omfatter de standarder som
ILO tidligere har vedtatt i konvensjons form, men også nye standarder.
Den skal sikre at arbeidstakere i fiskerisektoren får bedre arbeidsmiljø,
sikkerhet og helse til sjøs, og at syke og skadete fiskere får behandling
i land. Videre inneholder konvensjonen bestemmelser om tilstrekkelig
hvile, vern gjennom skriftlig arbeidsavtale og tilsvarende trygdebeskyttelse som
andre arbeidstakere.
Konvensjonens bestemmelser skal også sikre at fiskebåter
bygges og vedlikeholdes slik at arbeidstakerne i denne sektoren
har levevilkår om bord som tar høyde for de lange periodene de tilbringer
til sjøs.
Konvensjonen sørger også for tilsyn med at dens krav
blir overholdt.
Mange land har ikke den nødvendige infrastruktur
eller institusjoner på plass for med en gang å gjennomføre alle
konvensjonens bestemmelser. Konvensjonen har derfor en nyskapende
mekanisme som tillater slike land å gjennomføre enkelte bestemmelser
gradvis.
Konvensjonen trer i kraft ett år etter at 10
stater, hvorav åtte kyststater, har ratifisert den. Som trykte vedlegg
til stortingsmeldingen følger tekstene til ILO-konvensjon nr. 188
og ILO-rekommandasjon nr. 199 på engelsk og norsk.
ILOs konstitusjon krever i artikkel 19 nr. 5 (b)
at medlemslandene, senest innen 18 måneder etter avslutningen av
en konferanse der en konvensjon er vedtatt, legger denne frem for
lovgivende myndighet. På dette grunnlag legges saken herved frem
for Stortinget.
Etter Sjøfartsdirektoratets syn bør konvensjonen ratifiseres.
Skipssikkerhetsloven og sjømannsloven samsvarer med kravene i konvensjonen.
Imidlertid vil det sannsynligvis måtte bli noen endringer i regelverket
på forskriftsnivå. Slike endringer kan ha visse økonomiske og administrative
konsekvenser og bør derfor vurderes spesielt før eventuell ratifikasjon.
Dette gjelder kravet om at fiskebåter over 24 meter vil måtte ha
en form for sikkerhetsbemanning godkjent av kompetent myndighet
eller tilsvarende ordninger. Anslagsvis dreier det seg om 250 fartøyer.
I tillegg inneholder konvensjonen bestemmelser som reguleres av
arbeidsmarkedsloven, matloven og trygdelovgivningen. Det antas at enkelte
tilføyelser til trygdelovgivningen er nødvendig i forbindelse med
gjennomføring av konvensjonen. Videre vil det bli vurdert hvilke eventuelle
konsekvenser konvensjonen vil ha for matloven og annet relevant
regelverk.
Konvensjonen om arbeid i fiskerisektoren er med
denne meldingen lagt frem for Stortinget innen den fastsatte frist.
Nærings- og handelsdepartementet anser at ratifikasjon
bør vente til aktuelle endringer er foretatt i regelverket. Arbeid
med å komme frem til en ordning vedrørende fastsettelse av bemanning er
igangsatt i samarbeid med organisasjonene. Det er imidlertid vanskelig
å fastslå når arbeidet vil bli ferdigstilt. Regjeringen vil komme
tilbake til spørsmålet om ratifikasjon av konvensjonen, samt til
eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser i forbindelse
med ratifikasjon.