Jeg viser til Deres brev av 16. oktober 2008
hvor De stiller spørsmål om hvilke tiltak Fiskeri- og kystdepartementet
har iverksatt for å følge opp de svarene jeg gav i brev av 19. juni
i år til næringskomiteen om å bedre kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten.
Regjeringen er opptatt av at regulerings- og strukturkvoteordningene
for fiskeflåten legger til rette for et mest mulig effektivt, rasjonelt
og miljøvennlig fiske. Etter å ha vurdert ulike løsninger kom jeg
frem til at endring i slumpfiskeordningen ville kunne bidra til
å oppnå dette og å bedre kvotefleksibiliteten. Fiskeri- og kystdepartementet
sendte derfor 18. september då. ut et forslag om forenkling og forbedring
av slumpfiskeordningen for havfiskeflåten.
Endringen ble vedtatt ved kgl. res. av 17. oktober
2008 og endringene trer i kraft straks.
Endringene innebærer at:
kravet om at enbåtsrederier
må inngå tre års kontrakt om samarbeid for å utnytte ordningen,
faller bort,
enbåtsrederier kan samarbeide med flerbåtsrederier
og omvendt,
fartøy det overføres kvote fra må ikke lenger tas ut
av annet fiske,
skjæringsdatoen for når slumpfiskeordningen kan
tas i bruk blir fjernet med unntak for kvoter av torsk hvor datoen
1. oktober opprettholdes.
Etter forslag fra Norges Fiskarlag ble det også innført
et krav om at kvoteavgivende fartøy må ha fisket minst 50 %. av
kvoten, før det kvotemottakende fartøyet kan starte fiske på slumpen. Begrunnelsen
for forslaget er at dette hindrer at fartøy som ikke har hatt til
hensikt å delta i det aktuelle fisket likevel kan selge 20 %. av
kvoten.
Jeg vil også legge til at departementet har
andre tiltak til vurdering for å bedre kvotefleksibiliteten, eksempelvis
endring av kvoteåret og mulighet til å overføre en mindre del av
kvoten mellom kvoteårene, en såkalt kvotebank.
Å endre kvoteåret er svært komplekst. Norge forvalter
store og viktige bestander i samarbeid med andre nasjoner, og endringer
i kvoteåret forutsetter blant annet at dette blir inntatt i avtaler om
forvaltning av slike felles bestander. Det vil ta tid og synes av
flere grunner ikke hensiktsmessig på nåværende tidspunkt.
Kvotebank er et annet tiltak som vil kunne gi større
fleksibilitet for fisker samtidig som usikkerheten med hensyn til
å få tatt kvotene reduseres. Det gjør at driften kan planlegges
mer effektivt samtidig som det legger til rette for å styrke leveranser
av fersk fisk og øke tilførselen av råstoff til industrien. Fleksibilitet
mellom kvoteårene er allerede innført på gruppenivå fra og med 2008
for norsk arktisk sei, norsk vårgytende sild og kolmule.
Når det gjelder spørsmål 4, kan jeg opplyse
om at det er blitt avholdt to møter i arbeidsgruppen, og det tas
sikte på å ferdigstille rapporten i løpet av november.