Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 22. oktober 2008

Representantforslag 8:120 (2007-2008) om å bedre kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten

Jeg viser til Deres brev av 16. oktober 2008 hvor De stiller spørsmål om hvilke tiltak Fiskeri- og kystdepartementet har iverksatt for å følge opp de svarene jeg gav i brev av 19. juni i år til næringskomiteen om å bedre kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten.

Regjeringen er opptatt av at regulerings- og strukturkvoteordningene for fiskeflåten legger til rette for et mest mulig effektivt, rasjonelt og miljøvennlig fiske. Etter å ha vurdert ulike løsninger kom jeg frem til at endring i slumpfiskeordningen ville kunne bidra til å oppnå dette og å bedre kvotefleksibiliteten. Fiskeri- og kystdepartementet sendte derfor 18. september då. ut et forslag om forenkling og forbedring av slumpfiskeordningen for havfiskeflåten.

Endringen ble vedtatt ved kgl. res. av 17. oktober 2008 og endringene trer i kraft straks.

Endringene innebærer at:

  • kravet om at enbåtsrederier må inngå tre års kontrakt om samarbeid for å utnytte ordningen, faller bort,

  • enbåtsrederier kan samarbeide med flerbåtsrederier og omvendt,

fartøy det overføres kvote fra må ikke lenger tas ut av annet fiske,

skjæringsdatoen for når slumpfiskeordningen kan tas i bruk blir fjernet med unntak for kvoter av torsk hvor datoen 1. oktober opprettholdes.

Etter forslag fra Norges Fiskarlag ble det også innført et krav om at kvoteavgivende fartøy må ha fisket minst 50 %. av kvoten, før det kvotemottakende fartøyet kan starte fiske på slumpen. Begrunnelsen for forslaget er at dette hindrer at fartøy som ikke har hatt til hensikt å delta i det aktuelle fisket likevel kan selge 20 %. av kvoten.

Jeg vil også legge til at departementet har andre tiltak til vurdering for å bedre kvotefleksibiliteten, eksempelvis endring av kvoteåret og mulighet til å overføre en mindre del av kvoten mellom kvoteårene, en såkalt kvotebank.

Å endre kvoteåret er svært komplekst. Norge forvalter store og viktige bestander i samarbeid med andre nasjoner, og endringer i kvoteåret forutsetter blant annet at dette blir inntatt i avtaler om forvaltning av slike felles bestander. Det vil ta tid og synes av flere grunner ikke hensiktsmessig på nåværende tidspunkt.

Kvotebank er et annet tiltak som vil kunne gi større fleksibilitet for fisker samtidig som usikkerheten med hensyn til å få tatt kvotene reduseres. Det gjør at driften kan planlegges mer effektivt samtidig som det legger til rette for å styrke leveranser av fersk fisk og øke tilførselen av råstoff til industrien. Fleksibilitet mellom kvoteårene er allerede innført på gruppenivå fra og med 2008 for norsk arktisk sei, norsk vårgytende sild og kolmule.

Når det gjelder spørsmål 4, kan jeg opplyse om at det er blitt avholdt to møter i arbeidsgruppen, og det tas sikte på å ferdigstille rapporten i løpet av november.