Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til at formålet med undersøkelsen har vært å vurdere om gjennomføringen
av voksnes rett til grunnopplæring har vært i samsvar med Stortingets vedtak
og forutsetninger.
Komiteen viser til at voksne
fikk en lovfestet rett til opplæring på videregående skolenivå i 2000.
Retten omfatter personer født før 1978, som har fullført grunnskolen
eller tilsvarende, men ikke fullført videregående opplæring. De nye
og styrkede rettighetene for voksne innebar en realisering av forslag
som ble lansert i St.meld. nr. 42 (1997–1998) Kompetansereformen.
Stortinget forutsatte at reformen skulle gi et koordinert kompetanseløft
for alle voksne, uavhengig av tidligere utdanning, alder, kjønn
og bosted. En sentral målsetting ved å lovfeste opplæringsrettighetene
var å få flere voksne til å ta grunnopplæring.
Komiteen vil vise til Vox-rapporten
Grunnskoleopplæring for voksne (2004) som viste at 76 av 100 kommuner
ikke hadde kartlagt behovet for grunnskoleopplæring for voksne de
to siste årene og at en undersøkelse gjennomført av Econ Analyse
i 2006, bekreftet disse opplysningene fra Vox. Riksrevisjonens undersøkelse
viser at tre av fire kommuner, eller 74 prosent av de som har svart
på undersøkelsen, ikke har kartlagt voksnes behov for grunnskoleopplæring
i perioden 2005–2007.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
avdekker store svakheter ved den offentlige statistikken og rapporteringen
om voksne i videregående opplæring og at Kunnskapsdepartementet
er enig i at tiltakene som har blitt gjort for at flere voksne skal
få grunnopplæring, ikke har resultert i den forventede økningen
av antall deltakere.
Komiteen legger til grunn at
både forbedringer av statistikkgrunnlaget og tilsyn må inngå i departementets
videre arbeid med å styrke opplæringen.
Komiteen viser til at det er
avdekket at mange ikke har kjennskap til retten til grunnopplæring, noe
som er forutsetning for at målgruppen skal nyttiggjøre seg denne
retten. Hvis arbeidsledigheten igjen stiger, vil voksne uten fullført
grunnopplæring være en utsatt gruppe. Komiteen har
merket seg at departementet har satt i verk enkelte nye informasjonstiltak
og satt i gang arbeid for å utvikle nye metoder, for bedre å kunne
målrette informasjonen til de voksne som omfattes av rettighetene. Komiteen forutsetter
at dette følges opp.
Komiteen vil peke på at undersøkelsen
viser at det er manglende likebehandling mellom fylkeskommunene
når det gjelder vurderinger av voksnes realkompetanse på videregående
skolenivå. Komiteen har merket seg at departementet
er enig i dette og at det vil ta initiativ til å følge opp dette
arbeidet som kan gi mer enhetlig praksis.
Komiteen vil understreke at det
samlet sett fortsatt er betydelige uløste oppgaver knyttet til voksnes
deltakelse i grunnopplæring og at det kan være uklarheter når det
gjelder ansvarsfordeling mellom Utdanningsdirektoratet og Vox.
Komiteen forutsetter at de tiltak
som departementet har iverksatt i denne forbindelse vil gi ønsket
effekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en enstemmig
kirke-, utdannings- og forskningskomité i Innst. S. nr. 99 (2005–2006), jf.
Dokument nr. 8:10 (2005–2006), ba om at det skulle fremmes en egen
sak om hvordan voksnes rett til grunnopplæring kunne sikres. Kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen uttalter at "Komiteen ber departementet
komme tilbake til Stortinget med en egen sak med forslag til tiltak om
hvordan man kan sikre voksnes rett til grunnskoleopplæring". Disse
medlemmer kan ikke se at dette er fulgt opp.