Vi viser til brev av 10. oktober i år, hvor
det bes om departementets vurdering av ovenfor nevnte forslag. Barne-
og likestillingsdepartementets vurdering av forslaget er utarbeidet
i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.
Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet
mener det vil kunne være grunn til at det blir foretatt en nærmere
vurdering av både lovverket, praktiseringen av dette og andre utfordringer
når det gjelder opplæringen til mindreårige asylsøkere bosatt i
barnevernets omsorgssentre og i asylmottak, samt barn som bor sammen
med sine omsorgspersoner i asylmottak. Det er imidlertid viktig
at saken blir vurdert på fritt grunnlag av de hensyn som gjør seg
gjeldende og ikke er bundet opp av konkrete forslag.
En interdepartemental gruppe ledet av Kunnskapsdepartementet,
bestående av representanter fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet
har i 2008 arbeidet med spørsmål knyttet til minoritetsspråklige
elever som kommer til Norge sent i skoleløpet. Deler av det arbeidet
den interdepartementale gruppen har behandlet, er nå nedfelt i mandatet
til utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige i
barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning,
utnevnt i statsråd 24. oktober 2008. Den tverrdepartementale gruppen
vil fortsette sitt arbeid hvor den drøfter tverrsektorielle spørsmål
knyttet til minoritetsspråklige elever.
Utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige
i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, skal
foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige
barn, unge og voksne i barnehage, grunnskole, videregående opplæring
og høyere utdanning. Utvalget skal blant annet gjennomgå organiseringen
og innholdet i opplæringen, samt juridiske og økonomiske rammebetingelser
for opplæring av minoritetsspråklige. På bakgrunn av denne gjennomgangen
skal utvalget foreslå endringer og tiltak som kan bedre læringsutbytte
og læringsmiljøet. Det er spesielt fremhevet at utvalget skal vurdere
og foreslå tiltak knyttet til hvordan den ordinære opplæringen i grunnskolen
og videregående opplæring fungerer i praksis for minoritetsspråklige,
inkludert asylsøkere. Utvalget skal foreslå eventuelle endringer
i innhold, strukturer og rammer.
Utvalget skal avgi en delinnstilling om barnehage
og grunnskole mot slutten av 2009 og endelig innstilling innen 1.
juni 2010. Det er imidlertid riktig å påpeke at utvalget skal se
på lovverk og praktisering av dette når det gjelder den formelle
opplæringen.
Opplæringsbehovet utover den foremelle grunnskoleopplæringen
omhandler mange ulike tema som krever samarbeid mellom flere aktører i
ulike sektorer. Den interdepartementale gruppen vil drøfte slike
problemstillinger. Representantenes beskrivelse av utfordringer
skolene står overfor i møte med barn som søker asyl og bor på omsorgssentre
eller asylmottak, vil bli brakt inn i den interdepartementale gruppen.
Regjeringen holder tett kontakt med KS om utviklingen
i kommunene.
Når det gjelder tolking, er det igangsatt tiltak
for å utdanne tolker. Høgskolen i Oslo startet høsten 2007 opp en
permanent tolkeutdanning, og høyskolen er i gang med opptak til
tredje kull. I hvert kull går det ca. 100 studenter fordelt på 15 språk,
og de første studentene ble uteksaminert i juni 2008. Søkningen
til utdanningen er svært god, og fullføringsraten ligger på ca.
90 %. Høyskolen vil fra januar 2009 sette i gang den første påbyggingsmodulen,
og målet er å skulle kunne tilby en bachelorutdanning innen tolking.