Brev fra Barne- og likestillingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 24. oktober 2008

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Kari Lise Holmberg, Sonja Irene Sjøli og Andre Okaty Dahl om gjennomgang av skolesituasjonen til mindreårige asylsøkere bosatt i mottakssentre (Dokument nr. 130 (2007-2008).

Vi viser til brev av 10. oktober i år, hvor det bes om departementets vurdering av ovenfor nevnte forslag. Barne- og likestillingsdepartementets vurdering av forslaget er utarbeidet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.

Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet mener det vil kunne være grunn til at det blir foretatt en nærmere vurdering av både lovverket, praktiseringen av dette og andre utfordringer når det gjelder opplæringen til mindreårige asylsøkere bosatt i barnevernets omsorgssentre og i asylmottak, samt barn som bor sammen med sine omsorgspersoner i asylmottak. Det er imidlertid viktig at saken blir vurdert på fritt grunnlag av de hensyn som gjør seg gjeldende og ikke er bundet opp av konkrete forslag.

En interdepartemental gruppe ledet av Kunnskapsdepartementet, bestående av representanter fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet har i 2008 arbeidet med spørsmål knyttet til minoritetsspråklige elever som kommer til Norge sent i skoleløpet. Deler av det arbeidet den interdepartementale gruppen har behandlet, er nå nedfelt i mandatet til utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, utnevnt i statsråd 24. oktober 2008. Den tverrdepartementale gruppen vil fortsette sitt arbeid hvor den drøfter tverrsektorielle spørsmål knyttet til minoritetsspråklige elever.

Utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, skal foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige barn, unge og voksne i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning. Utvalget skal blant annet gjennomgå organiseringen og innholdet i opplæringen, samt juridiske og økonomiske rammebetingelser for opplæring av minoritetsspråklige. På bakgrunn av denne gjennomgangen skal utvalget foreslå endringer og tiltak som kan bedre læringsutbytte og læringsmiljøet. Det er spesielt fremhevet at utvalget skal vurdere og foreslå tiltak knyttet til hvordan den ordinære opplæringen i grunnskolen og videregående opplæring fungerer i praksis for minoritetsspråklige, inkludert asylsøkere. Utvalget skal foreslå eventuelle endringer i innhold, strukturer og rammer.

Utvalget skal avgi en delinnstilling om barnehage og grunnskole mot slutten av 2009 og endelig innstilling innen 1. juni 2010. Det er imidlertid riktig å påpeke at utvalget skal se på lovverk og praktisering av dette når det gjelder den formelle opplæringen.

Opplæringsbehovet utover den foremelle grunnskoleopplæringen omhandler mange ulike tema som krever samarbeid mellom flere aktører i ulike sektorer. Den interdepartementale gruppen vil drøfte slike problemstillinger. Representantenes beskrivelse av utfordringer skolene står overfor i møte med barn som søker asyl og bor på omsorgssentre eller asylmottak, vil bli brakt inn i den interdepartementale gruppen.

Regjeringen holder tett kontakt med KS om utviklingen i kommunene.

Når det gjelder tolking, er det igangsatt tiltak for å utdanne tolker. Høgskolen i Oslo startet høsten 2007 opp en permanent tolkeutdanning, og høyskolen er i gang med opptak til tredje kull. I hvert kull går det ca. 100 studenter fordelt på 15 språk, og de første studentene ble uteksaminert i juni 2008. Søkningen til utdanningen er svært god, og fullføringsraten ligger på ca. 90 %. Høyskolen vil fra januar 2009 sette i gang den første påbyggingsmodulen, og målet er å skulle kunne tilby en bachelorutdanning innen tolking.