Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Norge fra naturens
side er velsignet med store energiressurser. Norsk industri og næringsliv
har utnyttet disse ressursene og bygget opp en betydelig kompetanseklynge.
Norge har derfor gode forutsetninger for å være ledende både som energileverandør
og innenfor teknologi- og konseptutvikling. Potensialet i energibransjen
er dog langt større enn det som i dag er realisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev fra Olje- og energidepartementet datert 10. februar 2009,
som er vedlagt, hvor en peker på at Regjeringens hovedtrekk i energipolitisk
handlingsplan presenteres i Soria Moria-erklæringen fra 2005. Handlingsplanen
består av en rekke tiltak for å legge til rette for sikker og effektiv
energiforsyning.
Flertallet viser til en rekke
omfattende saker som vil bli lagt frem innen sommeren 2009. Satsing
på energieffektivisering, varme og elektrisitet fra fornybare energikilder,
energifondet og avtalen med Enova målrettet mot energiomlegging,
CO2-håndtering, egen proposisjon om fornybar
energiproduksjon til havs er alle gode tiltak som vil øke energiproduksjonen.
Sammen med det som allerede er gjennomført, er Regjeringen godt
i rute med å oppfylle intensjonene i Soria Moria-erklæringen.
Flertallet er opptatt av å ha
et sentralnett med tilstrekkelig kapasitet i hele landet, og vil
peke på at det foregår omfattende utbedringer av overføringsnettet,
ved for eksempel Nord-Ned-kabelen som ble satt i drift i mai 2008.
Statnetts "Nettutviklingsplan for sentralnettet 2008–2025" beskriver
Statnetts hovedstrategi for å dekke fremtidig overføringsbehov nasjonalt
og regionalt. Her har kraftsituasjonen i Midt-Norge et spesielt
fokus.
Flertallet vil spesielt trekke
frem de grep som er gjort når det gjelder å effektivisere og styrke konsesjonsbehandlingen
av nye prosjekter i NVE. I løpet av 2009 vil NVEs konsesjonsbehandlingstid
være doblet i forhold til 2005. Det er også innført en sterkere
prioritering mellom saker for å sikre at konsesjonsbehandlingskapasiteten
benyttes mest mulig effektivt. En kan her vise til at prosjekter
som raskt kan styrke forsyningssikkerheten, spesielt i utsatte regioner,
skal prioriteres høyt.
Flertallet mener det er helt
nødvendig å se de ulike sakene og tiltakene i energipolitikken i sammenheng,
for å kunne nå de mål som vi har satt oss innen miljøvennlig energiomlegging, verdiskaping
og forsyningssikkerhet. Det vil være viktig å følge opp de ulike
enkelttiltakene i tiden fremover, for på den måten å kunne nå et felles
mål om økt energiproduksjon og energisikkerhet.
Flertallet vil derfor ikke tilrå
å bruke ressurser på utformingen av "rikets energitilstand". Dette vil
kunne medføre dobbeltarbeid og forsinkelser av viktige planlagte
tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener manglende
politisk tilrettelegging gjør at Norge i for liten grad klarer å
utnytte energiressursene på en god måte, og at nasjonen derfor går
glipp av betydelig verdiskaping.
Situasjonen bekreftes av nær sagt samtlige bransjeorganisasjoner
innen energiforsyning, som gjentatte ganger i media etterlyser forutsigbare og
avklarte rammebetingelser. Det påpekes at det i satsingen på fornybar
energi ikke er noen sammenheng mellom politisk ambisjonsnivå, rammebetingelser
og støttesystem for bransjen, eller saksbehandlingskapasitet hos
myndighetene. Mange bransjeforeninger, slik som småkraftforeningen
og Norwea, peker på at prosjekter skrinlegges som følge av manglende politiske
avklaringer. Disse medlemmer viser til at vindkraftbransjen
har måttet forholde seg til tre ulike støtteordninger på tre år.
Representanter fra Enova har uttalt til Dagens Næringsliv at vindkraftmålsettingen
skal oppnås "koste hva det koste vil". Samtidig viser disse
medlemmer til at energiministeren i Stortinget har uttalt
at han ikke mener vindkraft er kostnadseffektivt med hensyn til
energieffektivisering. Disse medlemmer mener dette
illustrerer litt av kaoset som eksisterer i norsk energipolitikk. Disse
medlemmer har samtidig merket seg at Regjeringen ikke justerer
sine uttalte målsettinger som følge av rot og motstridende uttalelser, men
bare endrer kriteriene for måloppnåelse, slik at man fortsatt kan
skryte av offensive planer. Disse medlemmer viser
til at beregninger fra NORWEA viser at dagens politikk i beste fall kan
innfri vindkraft-målet om å realisere 3 TWH i midten av neste tiår,
mens Regjeringen fastholder at målsettingen skal oppnås innen 2010. Disse
medlemmer mener at slik juksing med tall fra Regjeringens
side ødelegger myndighetenes troverdighet i energipolitikken.
Disse medlemmer viser til at
energibransjen sliter med manglende infrastruktur for å kunne realisere
prosjekter. Flere prosjekter får ikke positive avklaringer fordi
man mangler infrastruktur som kan frakte strømmen til kunden, mens
infrastrukturansvarlig i området ikke gjør grep for å styrke infrastrukturen
før investeringsbeslutning for kraftprosjektene er tatt. Dermed venter
alle på hverandre.
Disse medlemmer har også merket
seg mange politiske "visjoner" i retning av Norge som storeksportør
av kraft til EU. Dette krever en rekke avklaringer om utbygging
av infrastruktur, samhandling med våre naboland etc. Disse
medlemmer vil blant annet påpeke at det gjenstår svært mye
for at visjoner om krafteksport fra offshore havvindmøller kan bli
en realitet, at effektkjøring av norske vannkraftverk kan gi en
betydelig økt verdiskaping fra norsk vann, og at økt bruk av bioenergi
kan "frigjøre" vannkraft til eksport til EU. Disse medlemmer mener
slike problemstillinger må adresseres i et overordnet energipolitisk
dokument. Disse medlemmer mener stortingsproposisjoner
innen enkeltområder ikke ivaretar denne helheten, og spesielt ikke
når Regjeringen først fremlegger sine stortingsproposisjoner helt
i slutten av sin 4-årsperiode. Dette illustrerer dessverre utfordringen
i norsk energipolitikk, hvor sektoren behandles stykkevis og delt,
med mange selvmotsigelser og mye kortsiktighet som fremste resultat.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at Regjeringen ikke ønsker å utarbeide noen form for overordnet
dokument for energipolitikken. Fra Miljøverndepartementet lages
det hvert annet år en stortingsmelding om rikets miljøtilstand. Disse
medlemmer mener en lignende stortingsmelding fra Olje- og
energidepartementet om "rikets energitilstand" ville vært et nyttig verktøy
i energipolitikken. Både for landets politiske ledelse, byråkratiet,
energibransjen og norsk industri ville en slik melding kunne gi
viktige avklaringer om veivalg og retninger, både på kort og lang
sikt. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
mener en slik melding er unødvendig og byråkratisk. Disse
medlemmer mener dette argumentet kun reflekterer manglende
vilje og evne fra Regjeringen til å utarbeide og kommunisere en
helhetlig og fastlagt energipolitikk. Disse medlemmer er
ikke kjent med at Miljøverndepartementets melding om rikets miljøtilstand
anses å svekke eller forsinke Regjeringens miljøarbeid, og ser ingen grunn
til at en melding fra OED om rikets energitilstand skulle forsinke
noe som helst.
Listen over eksempler på ubrukte muligheter, vedvarende
svakheter og stridsspørsmål i energipolitikken kunne vært svært
mye lenger. Disse medlemmer mener ovennevnte eksempler
er tilstrekkelig til å illustrere at det burde vært fremmet en stortingsmelding
eller handlingsplan som tar for seg et helhetlig perspektiv, slik
at den politiske debatten får noen felles rammer rundt fakta, vurderinger
og lignende. Disse medlemmer konstaterer dessverre
nok en gang at intern krangel i Regjeringen rundt slike viktige spørsmål
hindrer Norge fra å ta viktige skritt videre i energisektoren.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i Dokument nr. 8:24 (2008–2009).