Jeg viser til brev fra Stortingets næringskomité av
26. februar 2009 hvor følgende spørsmål stilles:
"LO har stilt fire krav
til tjenestedirektivet, som også er sentrale for KrFs holdning til
direktivet. Disse kravene omtales på side 8-12 i proposisjonen.
Betyr denne omtalen at Regjeringen kan gi de garantiene LO har bedt
om på de fire punktene?"
I den siste høringen om tjenestedirektivet viste LO
til at fire punkter står sentralt, og uttrykte at "Flere av LOs
medlemsforbund har gjort vedtak om at Regjeringen må benytte reservasjonsretten,
basert på usikkerhet om virkningen av å innføre tjenestedirektivet.
Så lenge det eksisterer usikkerhet om disse punkter deler LO dette
synet."
Som det framgår av St.prp. nr. 34 (2008-2009)
er de punktene LO peker på, vesentlige også for regjeringen. Jeg
vil nedenfor gi noen kommentarer til hvert av punktene.
Følgende punkter (i kursiv) står sentralt for
LO:
Som det framgår av St.prp. nr. 34 (2008-2009) punkt
2.2 og 5.5.1 står det uttrykkelig i tjenestedirektivet artikkel
1 nr. 6 og nr. 7 at det ikke berører arbeidsretten og retten til
å forhandle om, inngå og håndheve tariffavtaler og retten til arbeidskamp.
Tiltak begrunnet i arbeidsrettslige eller HMS-forhold vil derfor
kunne gjennomføres uten å støte mot direktivet. Samme konklusjon
går fram av Fafo og Stein Evjus utredning, og av en betenkning fra
LOs juridiske kontor i november 2006. Direktivet er ikke til hinder
for regjeringens tiltak mot sosial dumping, verken i første eller
andre handlingsplan.
Regjeringen har utredet en modell for solidaransvar
i medhold av allmenngjøringsloven. Utredningen så bl.a. nærmere
på ulike utenlandske ordninger for solidaransvar, spesielt den tyske
ordningen. EF-domstolen har i en sak mot Tyskland lagt til grunn
at det er adgang til å innføre solidaransvar innenfor rammene av
EØS-retten. Når det gjelder tjenestedirektivet, vil direktivet uansett
ikke være til hinder for denne typen ordninger, så lenge et solidaransvar
innføres for å gi arbeidstakerne et ekstra vern for lønnsutbetalingen.
Flere av tiltakene i regjeringens første handlingsplan
mot sosial dumping er knyttet opp mot allmenngjøringsordningen,
bl.a. innsynsrett og Arbeidstilsynets kompetanse til å føre tilsyn.
Det framgår av statsbudsjettet for 2009 at regjeringen mener det
er behov for å gjennomgå allmenngjøringsordningen med sikte på at
den skal bli et enda bedre og mer velegnet virkemiddel mot sosial
dumping. På oppdrag fra LO har professor Hans Petter Graver foretatt
en utredning som særlig tar for seg den norske allmenngjøringsordningen.
I utredningen "Tjenestefrihet, utstasjonering og minstelønn – i
lys av den seneste rettspraksis fra EF-domstolen" konkluderes det med
at den norske allmenngjøringsordningen ikke er problematisk i henhold
til gjeldende rett.
Som det også framgår av St.prp. nr. 34 (2008-2009)
punkt 2.2. og 5.5.1 er det sentrale her likevel at tjenestedirektivet
uansett ikke vil være til hinder for gjeldende allmenngjøringsordning og
heller ikke vil hindre at vi eventuelt gjennomfører endringer i
ordningen.
3. At
nasjonal styringsrett over viktige samfunnsområder kan beholdes
og at grunnleggende samfunnsoppgaver fortsatt kan løses gjennom offentlig
sektor - herunder helse, sosiale tjenester, trygdelovgivning, skole,
transport og produksjon av elektrisk kraft
Når det gjelder offentlige tjenester, gjør tjenestedirektivet
ingen endringer i EØS-statenes frihet til å organisere og finansiere
disse tjenestene, sammenliknet med gjeldende EØS-rett. Som det framgår
av St.prp. nr. 34 (2008-2009) punkt 2.2 gjelder tjenestedirektivet
kun for offentlige tjenester som er av økonomisk karakter. Dette følger
av tjenestebegrepet, som har samme innhold i tjenestedirektivet
som i EØS-avtalen.
Videre gjelder direktivet kun dersom disse tjenestene
er konkurranseutsatte. Det pålegger ikke EØS-statene å liberalisere
offentlige tjenester, og hindrer ikke rekommunalisering av offentlige
tjenester som er satt ut på anbud. Dette følger av artikkel 1 nr.
2 og nr. 3 første avsnitt.
Direktivet presiserer videre i artikkel 1 nr.
3 andre avsnitt at det ikke berører statenes adgang til å velge
hvordan offentlige tjenester skal organiseres og finansieres. For
de tjenestene som er av økonomisk karakter og er konkurranseutsatt,
er det bare direktivets regler om etablering som kan anvendes i
den grad de ikke er regulert i annet EU-regelverk. Reglene om midlertidig (grenseoverskridende)
tjenesteyting gjelder ikke for offentlige tjenester for eksempel
innenfor avfalls- og elektrisitetssektorene. Dette følger av artikkel
17 nr. 1.
Som det framgår av St.prp. nr. 34 (2008-2009) punkt
5.5.1 vurderer også Helse- og omsorgsdepartementet, som har ansvar
for en rekke viktige offentlige tjenester i Norge, avgrensningen
i tjenestedirektivet mot offentlige tjenester, inkludert helsetjenester,
som tilfredsstillende. Kunnskapsdepartementet melder i sin høringsuttalelse
at de ikke har funnet behov for å endre lovgivningen på sine ansvarsområder
som følge av direktivet. Offentlige myndigheter beholder sine styringsmuligheter
over offentlige tjenester.
Som nevnt ovenfor står det uttrykkelig i tjenestedirektivet
artikkel 1 nr. 6 og nr. 7 at det ikke berører arbeidsretten og retten
til å forhandle om, inngå og håndheve tariffavtaler og retten til
arbeidskamp.
I den grad arbeidsrett er berørt av EØS-avtalen
i dag, vil EØS-avtalen fremdeles regulere dette området, ikke tjenestedirektivet.
At det i tjenestedirektivets bestemmelser refereres til at arbeidsretten,
bruken av tariffavtaler og retten til arbeidskamp skal være i samsvar
med EF/EØS-retten, er kun en presisering av dette utgangspunktet.
Det er i dag et generelt prinsipp at nasjonal rett må "respektere",
eller være i "samsvar med", fellesskapsrettens regler. Nasjonal
rett kan ikke stride mot reglene i EF-traktaten/EØS-avtalen eller
andre direktiver eller forordninger. EF-domstolen har konsekvent
lagt til grunn det samme prinsippet på områder der fellesskapet (EF/EU)
ikke har direkte reguleringskompetanse. Selv om det ikke kan gis
fellesskapsregler om for eksempel nasjonal trygd eller om lønnsfastsettelse
eller arbeidskamp, så kan ikke de nasjonale reglene undergrave eller
være i strid med de rettighetene som følger av fellesskapsretten.
Tjenestedirektivet endrer ikke på dette prinsippet.
Direktivet er på denne bakgrunn ikke til hinder for
den norske modellen for trepartssamarbeid.
Som jeg nevnte innledningsvis er de ovennevnte punktene
vesentlige for regjeringen. Det tas derfor sikte på at det i forbindelse
med EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen,
vedtas en erklæring som understreker at det ikke er noe til hinder
for å føre en ambisiøs politikk mot sosial dumping når tjenestedirektivet
innlemmes i EØS-avtalen. I erklæringen vil det blant annet bli presisert
at tjenestedirektivet ikke berører trepartssamarbeidet mellom arbeidstakere,
arbeidsgivere og regjeringen, allmenngjøring av tariffavtaler, eller
statens myndighet til å bestemme i hvilken grad tjenester skal utføres
av det offentlige eller være gjenstand for konkurranse.
Det følger av det som er sagt ovenfor sammen med
redegjørelsen i St.prp. nr. 34 at regjeringen er trygg på at de
punktene LO peker på, er ivaretatt.