Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag
nr. 35 (2008–2009).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser videre til statsrådens vurdering av forslaget
i brev til komiteen av 19. mars 2009.
Flertallet understreker at Norge
ikke kan stå uten et velfungerende politi- og lensmannsvesen og
at det er helt avgjørende at landet har en operativ og funksjonell
politistyrke som er i stand til å verne viktige samfunnsmessige
interesser. Dette er bakgrunnen for at politiet siden 1958 har hatt
særbestemmelser gjennom forskrift som gjør unntak fra overtidsbestemmelsene,
og i flere år har inngått en særavtale som regulerer arbeidstid
og hviletid. De deler av særavtalen som regulerer hviletid for politiet
opphører 1. juli 2009.
Flertallet viser til at situasjonen
som råder i politiet i dag skaper stor usikkerhet og at myndighetene
må sikre at politiet også etter 1. juli fortsatt har mulighet til
å løse de utfordringer og samfunnsoppgaver politiet har ansvaret
for.
Flertallet viser til at forskriften
omhandler unntak fra arbeidsmiljølovens hviletidsbestemmelser for
enkelte grupper innen politi- og lensmannsetaten og at det tilligger
partene gjennom ordinære forhandlinger å fastsette lønn og kompensasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til brev til fornyings-
og administrasjonsministeren og arbeids- og inkluderingsministeren
fra hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden i statlig sektor
(LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne), av 24. februar 2009, hvor
det blant annet skrives:
" … Hovedsammenslutningene vil påpeke at i den foreliggende
situasjon, hvor det er og har vært en tariffavtale over lengre tid
og hvor arbeidstakersiden er innstilt på å forhandle frem en forlengelse
av denne, er dette etter vårt syn misbruk av forskriftshjemmelen
i arbeidsmiljøloven. Dette gjelder særlig når det i realiteten er
underbemanning som begrunner behovet for unntak, og bare i mindre
grad virksomhetens og arbeidets særegne art ...
…
Når det fra Regjeringens side nå legges opp til at det i forskrift
skal gis egne bestemmelser som reduserer arbeidstakernes vern, fører
dette til at arbeidstidsreguleringen blir fragmentert og undergraver
en helhetlig vurdering. Det blir dessuten vanskeligere å utvikle
et regelverk i tråd med arbeidstidsreglenes viktigste formål, nemlig å
forhindre fysiske og psykiske belastninger."
Disse medlemmer deler arbeidstakersammenslutningenes
syn på Regjeringens handlemåte i denne saken.
Disse medlemmer viser til at
spørsmål om økonomisk kompensasjon for arbeid, både gunstig og ugunstig
arbeidstid, er et spørsmål som hører hjemme i lønns- og tarifforhandlinger,
og vil derfor ikke ta stilling til krav som fremsettes i mellomoppgjøret
i 2009 verken fra politiet eller andre grupper. Disse medlemmer viser
til at spørsmålet om videreføring av særavtalen om politiets arbeidstid
etter 1. juli 2009 uansett ikke er et tema for vårens lønnsforhandlinger,
men må løses separat. Disse medlemmer er sterkt kritisk
til at Regjeringen gjennom sin handlemåte i praksis har overkjørt
forhandlingsretten, som disse medlemmer mener at
også politiet har en legitim rett til å kreve bruk av. Disse
medlemmer mener derfor at det videre arbeidet med forskriftsutkastet
som er sendt på høring nå må avsluttes, og at Regjeringen søker å
finne en løsning som er akseptabel for alle parter gjennom kollektive
forhandlinger. På dette grunnlag støtter disse medlemmer det fremsatte
representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over krisen som har bredt seg i politietaten. Disse
medlemmer registrerer at krisen eskalerer og det ser ikke
ut som om Regjeringen er i stand til å finne noen løsning på problemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at Regjeringen har satt i verk tiltak
for å bedre bemanningssituasjonen i politiet gjennom økt opptak
på Politihøgskolen og flere sivilt ansatte. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at dette er virkemidler som ikke vil virke før
om flere år og det vil således ikke avhjelpe den kritiske situasjonen
etaten nå befinner seg i.
Det er svært viktig at konflikten mellom Politiets Fellesforbund
og Regjeringen avsluttes snarest mulig. Den eneste taperen i konflikten
så langt har vært, og er, publikum som har opplevd lavere aktivitet
fra politiets side og derigjennom redusert trygghet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at slik de ser det, er det kun gjennom dialog og forhandlinger
at konflikten kan løses. På den bakgrunn fremstår det svært uklokt
at Regjeringen har utarbeidet en forskrift som fjerner polititjenestemennenes
forhandlingsrett, selv om den sendes på høring. Etter disse medlemmers oppfatning
vil en eventuell implementering av forskriften eskalere konfliktnivået
ytterligere og derfor ikke gi et styrket og motivert politikorps.
Kjernen i konflikten er statens behov for å
gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven for å sikre en forsvarlig polititjeneste.
Disse unntakene går på bekostning av tjenestemennenes fritid og
det skulle derfor bare mangle at de ikke får muligheten til å forhandle
om en kompensasjon. Dersom de involverte statsråder hadde invitert
Politiets fellesforbund til dialog om hvordan unntaksbestemmelsene
skulle utformes og hvordan dette skulle kompenseres, er disse
medlemmer sikre på at man ville funnet en løsning ut av
den fastlåste situasjonen.
Disse medlemmer er også bekymret
for politikrisens innvirkning på rekrutteringen til etaten. Selv
om det nå er høy søknadsgrad og høyt inntak på Politihøgskolen,
ser man en økende tendens til at nyutdannede søker seg til andre yrker.
Videre ser det også ut til å være et faktum at strykprosenten er
høyere enn godt er. Disse medlemmer er redd for at
det negative bildet som nå er skapt, vil føre til det motsatte av
hva Regjeringen har som mål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti opprettholder på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avstå fra forskriftsendringen
som berører politiets hviletid og som hittil har vært regulert gjennom
avtale med Politiets Fellesforbund, og ber samtidig Regjeringen gjenoppta
forhandlingen om dette spørsmålet med de relevante organisasjoner."
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at det er Regjeringens ansvar å sørge for å ha en tilstrekkelig
politistyrke som skal sørge for innbyggernes sikkerhet. Arbeids-
og hviletidsbestemmelser for statsansatte er et forhold mellom staten
og politiorganisasjonene. Prinsipielt mener dette medlem at
forhandlinger om arbeids- og hviletidsbestemmelser bør føres samtidig
som forhandlinger om kompensasjon. Selv om det nå er sendt ut et
høringsutkast fra Regjeringen om endringer av arbeids- og hviletidsbestemmelser
for politiet, er det fortsatt forhandlinger mellom partene som må
avgjøre de aktuelle lønns- og kompensasjonsforhold.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:35 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad om ikke å innføre den planlagte forskrift om regulering
av politiets arbeidstid – vedlegges protokollen."