Island står overfor et kraftig økonomisk tilbakeslag
etter at de tre største bankene i landet ble satt under administrasjon
i oktober 2008. Landet har inngått en avtale med Det internasjonale
valutafondet (IMF) om et stabiliseringsprogram for islandsk økonomi.
Formålet med programmet er å gjenopprette tilliten til den islandske
kronen og til islandsk økonomi. I programmet blir det anslått at
Island har et finansieringsbehov på 5 mrd. USD. Den økonomiske krisen
på Island og avtalen med IMF er nærmere beskrevet i proposisjonen
kapittel 2 og 3.
Regjeringen ber om Stortingets fullmakt til
å stille statsgaranti for et lån fra Norges Bank til Seðlabanki
Islands på 675 mill. USD. Basert på valutakursen 9. mars 2009 tilsvarer
dette om lag 4,8 mrd. kroner.
Av det samlede finansieringsbehovet på 5 mrd. USD
bidrar IMF med 2,1 mrd. USD. Resten vil bli dekket av bilaterale
kreditorer. 19. november 2008, samme dag som IMF-styret godkjente
stabiliseringsprogrammet, uttalte finansdepartementene i Finland,
Danmark, Sverige og Norge i en felles pressemelding at de fire landene
samlet vil gi mellomlangsiktige lån til Island på 2,5 mrd. USD.
Norges bidrag må ses i sammenheng med Norges
Banks brev til Finansdepartementet av 3. november 2008, der Norges
Bank bl.a. informerer om at banken er innstilt på å innvilge et langsiktig
lån til Seðlabanki Islands under forutsetning av en garanti fra
norske statsmyndigheter. Samme dag som Finansdepartementet mottok brevet
fra Norges Bank, kunngjorde Regjeringen at den ville legge fram
en proposisjon for Stortinget med forslag om statsgaranti for et
slikt lån.
Regjeringen legger stor vekt på god nordisk koordinering
av støtten til Island. Det norske lånet til Seðlabanki Islands vil
bli gitt innenfor en nordisk ramme.
Danmark, Finland, Norge og Sverige har satt som
forutsetning for lånet at Island følger stabiliseringsprogrammet
som er avtalt med IMF, og at gjennomgangene av dette programmet
godkjennes i IMF-styret. I dette ligger bl.a. at Island overholder
sine internasjonale forpliktelser, herunder innskuddsgarantiforpliktelser
i henhold til EØS-regelverket, samt at Island gjennomfører nødvendig
konsolidering av offentlige finanser for å gjenreise tilliten til
Islands økonomi. Det er også en forutsetning at de landene som er
mest berørt av underdekningen i den islandske innskuddsgarantiordningen,
gir lån for å finansiere de forpliktelser som den islandske stat
tar på seg i den sammenheng. I tillegg forutsettes det at islandske
myndigheter gir kreditorlandene regelmessige orienteringer om den økonomiske
utviklingen i landet.
Sveriges andel av lånet til Island er 700 mill. USD,
Danmark og Norge har begge en andel på 675 mill. USD, mens Finland
har en andel på 450 mill. USD.
Selv om løftet om lån er angitt i USD, legges
det opp til at Island kan velge å få lånet utbetalt i en annen valuta,
f.eks. i euro, basert på kursene ved inngåelse av låneavtalen eller
ved utbetaling av de fire lånebeløpene. Det er lagt opp til at lånet vil
bli utbetalt i fire porsjoner, og at utbetalingene vil finne sted
etter hver gjennomgang av Islands stabiliseringsprogram i IMF-styret.
Det er planlagt fire slike gjennomganger i 2009.
Det legges opp til at lånevilkårene i hovedsak skal
følge prinsippene for IMFs lån til Island. I fastsettingen av vilkårene
er det viktig å ta hensyn til ønsket om å understøtte IMF-programmet og
Islands tiltak for å korrigere makroøkonomiske ubalanser, samtidig
som utlånsrenten må settes slik at den dekker kredittrisikoen. Dette
tilsier at renten bør dekke kreditors innlånskostnad eller alternativavkastning,
pluss en rentemargin som skal dekke administrative kostnader og kredittrisiko.
De administrative kostnadene vil i hovedsak falle
på Norges Bank som långiver, mens kredittrisikoen faller på staten
som garantist. Det legges til grunn at Norges Bank vil betale en garantiprovisjon
til staten v/Finansdepartementet som antas å være tilstrekkelig
til å dekke forventet tap. Dermed skulle det ikke være behov for
å be om bevilgning til tapsfond. Finansdepartementet vurderer kredittrisikoen
som relativt begrenset. Norges Banks og statens fordringer på Seðlabanki
Islands og den islandske stat vil trolig ha prioritet etter IMFs
fordringer, siden IMF i tråd med hevdvunnen praksis vil ha en særlig
status ved en eventuell reforhandling av Islands gjeld, og likt
med andre fordringer på Seðlabanki Islands og den islandske stat.
En egen avtale mellom Danmark, Finland, Norge
og Sverige vil sikre at lånene til Island vil bli gitt på like vilkår.
Avtalen sikrer også likebehandling av de nordiske kreditorene dersom
Island ikke overholder sine låneforpliktelser.
Finansdepartementet vil komme tilbake med forslag
til budsjettmessig oppfølging i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2009, herunder eventuell bevilgning til tapsavsetning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Unn Therese O. Sørensen og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til Regjeringens forslag om at Stortinget gir Finansdepartementet
fullmakt til å stille statsgaranti for lån fra Norges Bank til Seðlabanki
Islands.
Komiteen viser til at Island
står overfor et kraftig økonomisk tilbakeslag etter at landets tre største
banker ble satt under administrasjon i oktober 2008. Det mest akutte
tiltaket i programmet Island har inngått med Det internasjonale valutafondet,
IMF, er gjenoppretting av tilliten til den islandske kronen og til
islandsk økonomi generelt.
Komiteen påpeker at det kraftige
økonomiske oppsvinget Island opplevde fra 2003 til 2008, var prisgitt
god og rimelig lånetilgang på internasjonale finansmarkeder. Videre
vil komiteen understreke at den svære ekspansjonen
i finanssektorens balanse, fra å utgjøre 100 pst. av BNP i 2003
til nesten det tidobbelte i 2008, på tross av solide offentlige
finanser, medførte høy risiko ved endrede internasjonale rammebetingelser.
Komiteen viser til at den kraftige
svekkelsen av den islandske kronen har gitt store, negative konsekvenser
for islandske husholdninger som hadde lån knyttet til utenlandsk
valuta, da lånene deres er økt vesentlig i islandske kroner. Komiteen vil
understreke at husholdninger som tar opp lån i utenlandsk valuta,
påføres ekstra risiko.
Komiteen registrerer at stabiliseringsprogrammet
mellom Island og IMF legger opp til at Island kan opprettholde noen
restriksjoner på kapitalbevegelser mot utlandet fram til november
2009. Komiteen vil påpeke at islandsk økonomi, med
store, kortsiktige kapitalplasseringer fra utlandet, trenger midlertidige
restriksjoner på kapitalbevegelser for å bidra til valutakursstabilitet
og handlingsrom i pengepolitikken. Restriksjoner vil trolig være
nødvendig fram til den internasjonale tilliten til Islands økonomi
er gjenopprettet.
Komiteen viser til at stabiliseringsprogrammet i
tillegg til gjenoppretting av tilliten til den islandske kronen
og til islandsk økonomi generelt, har følgende to hovedformål: restrukturere
bankene som er satt under administrasjon og konsolidere Islands
statsfinanser på mellomlang sikt.
Komiteen støtter Norges bidrag
til islandske myndigheters finansieringsbehov, slik det er identifisert
gjennom stabiliseringsprogrammet. Komiteen viser
til at Finansdepartementet vurderer kredittrisikoen ved dette lånet
fra Norges Bank til Seðlabanki Islands som relativt begrenset. Komiteen understreker
at Norge er villig til å bidra med støtte på andre måter, som for eksempel
ekspertbistand, dersom islandske myndigheter kommer med slike forespørsler. Komiteen er
enig i at det legges stor vekt på nordisk samarbeid om støtten til
Island.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene over og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt
til å stille statsgaranti for et beløp på inntil 675 millioner USD,
eller et tilsvarende beløp i en annen valuta basert på kursene på
omvekslingstidspunktet, for Norges Banks lån til Seðlabanki Islands.
Oslo, i finanskomiteen, den 5. mai 2009
Reidar Sandal |
Per Olaf Lundteigen |
leder |
ordfører |