6.1 Samandrag

Økonomisk utvikling

Konjunkturnedgangen vil berøre godstrafikken og eiendomsvirksomheten i betydelig grad. Persontrafikken med tog og buss er mindre konjunkturutsatt, men det er for tidlig å konkludere hvordan den generelle nedgangen i økonomien vil slå ut på volumene på persontog og buss.

Det økonomiske resultatet fra 2008 er betydelig redusert i forhold til foregående år, en utvikling som kan antas å fortsette de nærmeste år.

Det gjennomsnittlige investeringsnivået frem til 2013 blir på om lag 2 mrd. kroner per år.

Som følge av forventninger om økt omsetning og salgsgevinster, antas resultatene å bedres mot slutten av planperioden.

Avkastningsmål og verdiutvikling

Den markedsverdivurderte egenkapitalen til konsernet har økt med 3 mrd. kroner fra 2005 til 2007, og Regjeringen mener at dette indikerer at NSB har lagt en god strategi for den videre utvikling. Revisjonsselskapet KPMG AS har beregnet at et avkastningsmål på 7,2 pst. av den markedsverdivurderte egenkapitalen bør legges til grunn for konsernet. Dette er en vurdering Regjeringen slutter seg til. Samferdselsdepartementet vil i vurderingen av om faktisk utvikling har vært i samsvar med eiers avkastningsmål, se hen til utviklingen i renten i perioden. Avkastningsmålet gjelder for en periode på tre til fem år.

Utbytte

Regjeringen mener at utbyttet må vurderes ut fra selskapets strategi og behov for egenkapital og at selskapets egenkapitalandel bør ligge på om lag 35–40 pst. Med de planlagte investeringer og resultatutsikter de nærmeste år bør utbytteandelen reduseres fra 75 pst. som har vært andelen de tre siste år.

På bakgrunn av dette legges det for de nærmeste tre til fem år til grunn en forventning om 50 pst. utbytte av konsernets årsresultat etter skatt.

6.2 Merknader frå komiteen

Komiteen ventar at NSB arbeider hardt med å effektivisere og rasjonalisere drifta, og at ein sikrar at dei tilsette sine organisasjonar er involverte i dette arbeidet.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vedkjenner at konjunkturomslaget på kort sikt bidrar til krevjande utfordringar for NSB-konsernet. Utviklinga i 2008 viser ei klar resultatsvekking, mellom anna som følgje av auke i personalkostnader, høge drivstoffprisar i første del av året, og reduserte salsgevinstar i eigedom og sviktande volum i godsverksemda på grunn av effektane frå finanskrisa. Det er knytt usikkerheit til resultatutviklinga dei neste åra. Samstundes vil fleirtalet peike på at talet på togreisande har hatt ein langt betre utvikling enn luftfarten, der reisande med fly har gått ned.

Fleirtalet ventar at auka satsing på vedlikehald og store investeringar i infrastruktur og nye togsett etter kvart vil gi ein betydeleg trafikkvekst og dermed auka inntekter til NSB-konsernet. Fleirtalet støttar Regjeringa sitt avkastningsmål og forventningar om utbyte dei nærmaste tre til fem åra.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på spørsmål til statsråden fra komiteen (spørsmål nr. 2), om hvilke salgsgevinster i eiendommer det er snakk om, og hvor stor del av årlig forventet driftsresultat og årsresultat dette antas å utgjøre årlig i perioden 2009–2013. I svaret skriver statsråden:

"I prognosene som ble utarbeidet før finanskrisen hadde imidlertid NSB sett for seg et driftsresultat i størrelsesorden 0,5-1 mrd. kroner per år og et resultat etter finansielle poster og skatt på 0,3-0,6 mrd. kroner. Salgsgevinster på 170 mill. kr. ville dermed i en økonomisk normalsituasjon utgjøre om lag 20-30 % av driftsresultatet."

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av om NSB skal få beholde en større andel av overskuddet for å møte det økte behovet for investering i materiell de kommende årene."