Konjunkturnedgangen vil berøre godstrafikken og
eiendomsvirksomheten i betydelig grad. Persontrafikken med tog og
buss er mindre konjunkturutsatt, men det er for tidlig å konkludere hvordan
den generelle nedgangen i økonomien vil slå ut på volumene på persontog
og buss.
Det økonomiske resultatet fra 2008 er betydelig redusert
i forhold til foregående år, en utvikling som kan antas å fortsette
de nærmeste år.
Det gjennomsnittlige investeringsnivået frem
til 2013 blir på om lag 2 mrd. kroner per år.
Som følge av forventninger om økt omsetning og
salgsgevinster, antas resultatene å bedres mot slutten av planperioden.
Den markedsverdivurderte egenkapitalen til konsernet
har økt med 3 mrd. kroner fra 2005 til 2007, og Regjeringen mener
at dette indikerer at NSB har lagt en god strategi for den videre
utvikling. Revisjonsselskapet KPMG AS har beregnet at et avkastningsmål
på 7,2 pst. av den markedsverdivurderte egenkapitalen bør legges til
grunn for konsernet. Dette er en vurdering Regjeringen slutter seg
til. Samferdselsdepartementet vil i vurderingen av om faktisk utvikling har
vært i samsvar med eiers avkastningsmål, se hen til utviklingen
i renten i perioden. Avkastningsmålet gjelder for en periode på
tre til fem år.
Regjeringen mener at utbyttet må vurderes ut
fra selskapets strategi og behov for egenkapital og at selskapets
egenkapitalandel bør ligge på om lag 35–40 pst. Med de planlagte
investeringer og resultatutsikter de nærmeste år bør utbytteandelen reduseres
fra 75 pst. som har vært andelen de tre siste år.
På bakgrunn av dette legges det for de nærmeste tre
til fem år til grunn en forventning om 50 pst. utbytte av konsernets
årsresultat etter skatt.
Komiteen ventar at
NSB arbeider hardt med å effektivisere og rasjonalisere drifta,
og at ein sikrar at dei tilsette sine organisasjonar er involverte
i dette arbeidet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vedkjenner at konjunkturomslaget på kort sikt bidrar til krevjande utfordringar
for NSB-konsernet. Utviklinga i 2008 viser ei klar resultatsvekking,
mellom anna som følgje av auke i personalkostnader, høge drivstoffprisar
i første del av året, og reduserte salsgevinstar i eigedom og sviktande
volum i godsverksemda på grunn av effektane frå finanskrisa. Det
er knytt usikkerheit til resultatutviklinga dei neste åra. Samstundes
vil fleirtalet peike på at talet på togreisande har hatt
ein langt betre utvikling enn luftfarten, der reisande med fly har
gått ned.
Fleirtalet ventar at auka satsing
på vedlikehald og store investeringar i infrastruktur og nye togsett
etter kvart vil gi ein betydeleg trafikkvekst og dermed auka inntekter
til NSB-konsernet. Fleirtalet støttar Regjeringa
sitt avkastningsmål og forventningar om utbyte dei nærmaste tre
til fem åra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på spørsmål
til statsråden fra komiteen (spørsmål nr. 2), om hvilke salgsgevinster
i eiendommer det er snakk om, og hvor stor del av årlig forventet
driftsresultat og årsresultat dette antas å utgjøre årlig i perioden
2009–2013. I svaret skriver statsråden:
"I prognosene som ble utarbeidet før finanskrisen
hadde imidlertid NSB sett for seg et driftsresultat i størrelsesorden
0,5-1 mrd. kroner per år og et resultat etter finansielle poster
og skatt på 0,3-0,6 mrd. kroner. Salgsgevinster på 170 mill. kr.
ville dermed i en økonomisk normalsituasjon utgjøre om lag 20-30
% av driftsresultatet."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av om NSB skal få beholde en større andel av overskuddet
for å møte det økte behovet for investering i materiell de kommende
årene."