Til Stortingets presidentskap
Stortingets presidentskap besluttet 12. juni
2008 å nedsette et utvalg for å vurdere Stortingets komitéstruktur.
Utvalget fikk følgende mandat:
"Utvalget skal vurdere om det er grunn til å foreta
endringer i saksfordelingen mellom Stortingets fagkomiteer. Utvalget
skal herunder drøfte endringer i komitéstrukturen som eventuelt
kan bidra til øket deltakelse i Stortingets debatter.
Utvalget
skal videre drøfte om eventuelle endringer i komitéstrukturen bør
lede til endringer i komiteenes møtevirksomhet i forhold til avviklingen
av møtene i plenum. Det forutsettes at utvalget innhenter relevant
informasjon om komitéordningene i andre lands parlamenter.
Dersom
utvalget finner grunn til det, skal det utarbeide forslag til endringer
i Stortingets forretningsorden som måtte følge av de nevnte vurderinger
og drøftelser.
Utvalget avgir sin rapport til Presidentskapet
innen 2. april 2009."
Stortingspresident Thorbjørn Jagland ble oppnevnt
som leder av utvalget som for øvrig har bestått av stortingsrepresentantene
Berit Brørby (Arbeiderpartiet), Øyvind Korsberg (Fremskrittspartiet),
Per-Kristian Foss (Høyre), Ingebrigt S. Sørfonn (Kristelig Folkeparti),
Rune Skjælaaen (Senterpartiet), Olav Gunnar Ballo (Sosialistisk
Venstreparti) og Gunnar Kvassheim (Venstre). På to av utvalgets
møter møtte Åse Gunhild Woie Duesund for Ingebrigt S. Sørfonn.
Utvalget har avholdt 7 møter i tidsrommet oktober
2008 til mai 2009. Det er innhentet informasjon om komitéstrukturen
og komitésammensetningen i enkelte andre land. Det er også innhentet
opplysninger om tiltak som er iverksatt i Sverige, Danmark og Finland for
å gjøre debattene i parlamentenes plenum mer aktuelle.
Utvalget anbefaler
følgende endringer knyttet til Stortingets komitéstruktur, enten
enstemmig eller basert på utvalgets flertall:
Partigruppene gis
økt adgang til å endre komitéplassering av sine medlemmer underveis
i valgperioden
Alle partigrupper skal ha et medlem i kontroll- og
konstitusjonskomiteen, men grupper som ellers ikke er representert
i alle komiteer, får rett til å kreve at dette medlemmet også kan
være medlem i en av de andre fagkomiteene.
Utenrikskomiteen og forsvarskomiteen slås sammen
til en komité som betegnes utenriks- og forsvarskomiteen.
Sammensetningen av den utvidede utenrikskomité
endres som en konsekvens av dette slik at medlemmene vil bestå av
medlemmene i utenriks- og forsvarskomiteen, stortingspresidenten, parlamentariske
ledere og eventuelt andre representanter som etter søknad fra gruppene
har blitt oppnevnt som medlemmer. Komiteen endrer navn til den utvidede
utenriks- og forsvarskomité.
Saker om sivil beredskap overføres til
justiskomiteen, mens rapporter fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige overføres til kontroll-
og konstitusjonskomiteen.
Saker som gjelder reglene om valg til Sametinget
overføres fra kommunal- og forvaltningskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen
Utvalget har for
øvrig bl.a. drøftet om det generelle utgangspunktet for valg til
komiteene bør endres ved at alle representanter forutsettes å være
medlemmer eller stedfortredere i flere komiteer samtidig, jf. pkt.
4.1. Utvalget har også vurdert om man
bør endre utgangspunktet for behandling av svalbardsaker, jf. pkt.
4.5, om det bør gjøres endringer i beskrivelsen av transport- og
kommunikasjonskomiteens ansvarsområde, jf. pkt. 4.7 og om komitémøter
bør være offentlige, jf. pkt. 4.8. Det er ikke flertall i utvalget for å foreslå endringer på disse
områdene.
Stortinget har helt siden 1815 hatt en arbeidsordning
der sakene som skal behandles/forberedes av komiteer, og der alle
representanter i utgangspunktet skal være medlem av en komité. Komitésystemet
varierte noe de første årene, men siden 1824 har Stortinget hatt
et system med faste fagkomiteer.
Stortingets komitéstruktur ble sist gjennomgått av
et utvalg oppnevnt av Presidentskapet i 2004, jf. Dokument nr. 22
(2004–2005). Nedsettelsen av dette utvalget var i hovedsak begrunnet
i behovet for å vurdere komitéstrukturen på bakgrunn av endringer
som hadde funnet sted i departementenes struktur. Med utgangspunkt
i utvalgets forslag fremmet Presidentskapet en innstilling med forslag
om flere endringer i komitéstrukturen, jf. Innst. S. nr. 188 (2004–2005).
Endringene trådte i kraft fra 1. oktober 2005. Antall komiteer økte
fra 12 til 13. De viktigste endringene var at sosialkomiteens ansvarsfelt
ble fordelt på to komiteer – en arbeids- og sosialkomité og en helse-
og omsorgskomité. Samtidig ble administrasjonssaker (i hovedsak nåværende
Fornyings- og administrasjonsdepartementets område) flyttet fra
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til kommunalkomiteen (nå
kommunal- og forvaltningskomiteen), og arbeidslivssaker ble flyttet
fra den sistnevnte komiteen til den nye arbeids- og sosialkomité. Saker
om elektronisk kommunikasjon ble lagt til samferdselskomiteen som
endret navn til transport- og kommunikasjonskomiteen.
Stortinget har i dag følgende 13 fagkomiteer
slik det fremgår av Stortingets forretningsorden (FO) § 10:
1. Arbeids- og sosialkomiteen
2. Energi- og miljøkomiteen
3. Familie- og kulturkomiteen
4. Finanskomiteen
5. Forsvarskomiteen
6. Helse- og omsorgskomiteen
7. Justiskomiteen
8. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
9. Kommunal- og forvaltningskomiteen
10. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
11. Næringskomiteen
12. Transport- og kommunikasjonskomiteen
13. Utenrikskomiteen
Hovedreglene for saksfordelingen mellom komiteene
er fastlagt i FO § 12, jf. vedlegg 1.
Utvalget viser til
at utgangspunktet for denne gjennomgangen av komitéstrukturen bl.a.
har vært å vurdere om endringer i reglene om sammensetningen av
komiteene, og saksfordelingen mellom dem, bedre kan legge til rette
for en bred deltakelse i debattene i Stortinget. I den forbindelse
har utvalget drøftet ulike forhold, herunder endringer
som gjør at flere representanter kan delta på et bredere felt i
saksforberedelsen i Stortinget.
En slik endring kan gjøres på flere måter, for
eksempel ved at antall komiteer reduseres slik at vi får få og store
komiteer med ansvar for et mer omfattende saksfelt, at representantene
er medlemmer – eventuelt stedfortredere – i flere komiteer, at komiteene
i større grad forbereder saker i fellesskap, eller at komiteene
forsterkes med medlemmer fra andre komiteer i saker som angår flere
komiteers saksområde. Medlemskap i flere komiteer i en eller annen
form er vanlig i flere andre parlamenter. Spesielt har utvalget vurdert behovet for å involvere
alle partigrupper i saker som behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Utvalget har i denne
omgang ikke funnet grunn til å fremme forslag om en vesentlig reduksjon av
antallet komiteer, eller generelt gå inn for at representantene
som utgangspunkt skal være medlemmer eller stedfortredere i flere
komiteer (med et unntak for kontroll- og konstitusjonskomiteen,
jf. pkt. 4.3). Utvalget peker på at dagens
ordning, der representantene bare er medlemmer av én fagkomité,
har lange tradisjoner, og at komitésystemet i Stortinget fungerer effektivt
og gir Stortinget et grundig og gjennomarbeidet beslutningsgrunnlag. Utvalget mener også at dagens ordning
fungerer godt i forhold til publikum, organisasjoner og andre interesserte
som ønsker å følge arbeidet i Stortinget og komme med innspill til
komiteene under saksforberedelsen. Utvalget peker
også på at tradisjonen med at en stor andel av representantene bytter
komité i en ny valgperiode, bidrar til å hindre en utvikling av
sektorpolitikere.
Utvalget har ellers
vurdert saksfordelingen mellom komiteene, og foreslår enkelte endringer slik
det fremgår nedenfor. Utvalget mener
imidlertid at strukturen etter endringene i 2005 fungerer rimelig
godt. Både hensynet til et godt samsvar mellom komitéstruktur og
departementsstruktur, hensynet til en rimelig arbeidsfordeling mellom
komiteene og hensynet til at en bør ha en faglig sammenheng innenfor
hver komités arbeidsfelt, er i hovedsak godt ivaretatt.
Selv om utvalget ikke
generelt går inn for at representantene skal være medlemmer av,
eller stedfortredere i, flere komiteer samtidig, ser utvalget behov for å myke opp reglene
når det gjelder komitéplassering.
Det er valgkomiteen som bestemmer hvorledes Stortingets
faste komiteer skal være sammensatt, jf. FO § 8 første ledd. Nærmere
regler er gitt i § 11 som lyder:
"Straks etter at valgkomiteen er nedsatt, oppnevner
den medlemmene til Stortingets fagkomiteer.
Lagtingets
medlemmer bør, så vidt mulig, fordeles på samtlige fagkomiteer.
Likeledes bør gruppene, så langt råd er, være forholdsmessig representert
i komiteene. Valgkomiteen gir Stortinget trykt melding om oppnevnelsene."
Sammensetning av komiteene kan endres underveis
i perioden etter vedtak i Stortinget eller valgkomiteen, jf. § 14
annet og tredje ledd som lyder:
"Stortinget kan når som helst vedta å øke eller minske
tallet både på faste komiteer og på medlemmer av komiteene.
Har
ikke Stortinget gjort særskilt vedtak i annen retning, skal komiteene
ha uforandret sammensetning på alle storting i samme valgperiode, dersom
da ikke avgang blant medlemmene gjør det nødvendig å foreta endringer."
Valgkomiteen bestemmer således endring som skyldes
at representanter trer ut av Stortinget, for eksempel for å gå inn
i regjeringen, eller kommer tilbake til Stortinget etter å ha gått
ut av regjeringen. Det samme gjelder endringer som skyldes dødsfall.
I disse tilfellene avgir komiteen en innberetning til Stortinget
som refereres i stortingsmøte. Er det aktuelt med mer omfattende
endringer – for eksempel ved rokeringer ut over det som anses "nødvendig"
ved utskifting i regjeringen, avgir komiteen en innstilling om saken
til Stortinget, og vedtak om endringer fattes av Stortinget i plenum.
Utvalget mener det
er hensiktsmessig å opprettholde dagens ordning der valgkomiteen
fastsetter fagkomiteenes sammensetning etter hvert valg. I realiteten
innebærer det at partigruppene blir enige om fordelingen av komitéplasser
og -verv. Underveis i perioden skjer det få endringer – som regel
kun etter regjeringsskifter, ved dødsfall eller unntaksvis når andre
tungtveiende personlige forhold gjør det ønskelig.
Utvalget mener partigruppene
bør gis større adgang til å endre plasseringen av sine medlemmer
i komiteene underveis i perioden, selv om utgangspunktet fortsatt
bør være at representantene sitter en hel periode i samme komité.
Finner partigruppene grunn til det, bør de kunne initiere en endring
overfor valgkomiteen. Utvalget foreslår
at regelen i FO § 14 suppleres slik at valgkomiteen – i tillegg
til når avgang gjør det nødvendig, også kan foreta endringer i løpet
av perioden når en partigruppe finner grunn til å bytte om på komitéplasseringen
for to eller flere av sine medlemmer.
Utvalget foreslår
følgende endring i FO § 14 tredje ledd:
"Har ikke Stortinget gjort særskilt vedtak i
annen retning, skal komiteene ha uforandret sammensetning på alle
storting i samme valgperiode, dersom da ikke partigruppene
foreslår endringer som gjelder representanter fra egen gruppe eller avgang
blant medlemmene gjør det nødvendig å foreta endringer."
Utvalget ser at det
kan argumenteres for at alle partigrupper burde være representert
i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Behovet er særlig til stede
i omfattende kontrollsaker der det kan bli aktuelt å fremme forslag
om mistillit eller om konstitusjonelt ansvar. Alle partier bør dessuten ha
mulighet til å delta i komiteens forberedelse av grunnlovssaker.
Utvalget har drøftet
ulike modeller for hvordan de små gruppene kan delta i behandlingen
av saker i kontroll- og konstitusjonskomiteen – eventuelt i bestemte
sakstyper:
a) Alle grupper
pålegges å ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, men
vedkommende kan også være medlem av en annen fagkomité dersom gruppen
ellers ikke er representert i alle komiteer. Alternativt utgangspunkt kan
være at de gruppene som ikke har medlemmer i alle komiteer, får
en rett til også å kreve et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
b) De aktuelle grupper får en rett til
å tiltre kontroll- og konstitusjonskomiteen i bestemte saker (grunnlovssak
eller kontrollsak) etter å ha gitt melding om dette i den enkelte
sak. Vedkommende skal ha samme rettigheter som komitémedlemmene.
c) Som b, men de som tiltrer komiteen,
gis begrensede rettigheter ved at de kun har rett til å følge saken,
dvs. at de har talerett på møter og høringer, kan delta på reiser
og befaringer knyttet til saken, men ikke kan inngi merknader eller forslag
i komiteens innstilling, eller delta i avstemninger i komiteen.
Utvalget peker på
at alle de nevnte alternativer vil skape noen administrative utfordringer,
bl.a. ved at man bør legge til rette for at enkelte representanter
kan delta i arbeidet i flere komiteer samtidig. Komiteene fastsetter
i dag selv når de skal møtes, og mange komiteer har i praksis møter
på samme tid. Nye regler for komitémedlemskap i kontroll- og konstitusjonskomiteen kan
medføre behov for i større grad å styre komiteenes møtevirksomhet. Utvalget finner ikke grunn til å foreslå
regler om dette i FO, men peker på at det kan bli behov for å etablere
en praksis der kontroll- og konstitusjonskomiteen holder sine møter
på et annet tidspunkt enn de øvrige komiteer.
Utvalgets flertall, alle
unntatt Øyvind Korsberg og Per-Kristian Foss, mener det bør innføres
et krav om at alle partigrupper skal ha et medlem i kontroll- og
konstitusjonskomiteen, men slik at dette medlem skal kunne ha dobbelt
komitémedlemskap dersom gruppen ikke ellers har medlemmer i alle
komiteer. Det vises til definisjonen av partigruppe i FO § 62. Flertallet viser til at det ikke vil være
mulig å forhåndsdefinere noen typer kontrollsaker som det skal være
adgang for alle grupper å slutte seg til. Denne retten må derfor
omfatte alle kontrollsaker, dvs. den store andel av sakene som behandles
i komiteen. Når også grunnlovssaker inkluderes, vil det i praksis bare
være budsjettet og valglovgivningen som faller utenfor.
Flertallet ser det
som mest hensiktsmessig at de som slutter seg til komitébehandlingen,
har rettigheter på lik linje med de ordinære komitémedlemmene. Samtidig
er det lite gunstig med ordninger som medfører at antall medlemmer
i komiteen vil variere fra sak til sak – og også innenfor samme
sak på ulike stadier av et behandlingsforløp – slik alternativ b
ovenfor ville medføre. Dette vil for eksempel innebære at flertall
og mindretall i komiteen også vil variere avhengig av om – og når
– det er meldt ønske om å følge en sak. En slik ordning skaper uoversiktlige
forhold for komiteen og unødvendige administrative problemer. For
eksempel vil avviklingen av komitémøter medføre praktiske vanskeligheter
både for komiteen og for de som skal tiltre behandlingen av en sak.
Flertallet mener
etter dette at den ryddigste løsningen vil være å åpne for adgang
til dobbelt komitémedlemskap for medlemmer av kontroll- og konstitusjonskomiteen
som tilhører små grupper, slik at de kan være medlem av en annen fagkomité
i tillegg til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Forslaget vil
medføre følgende endring i FO:
"§ 11) annet ledd skal lyde:
I utkastet er det tatt hensyn til at gjeldende annet ledd første
punktum vil utgå som følge av endret lovbehandling fra 1. oktober
d.å.
Alle partigrupper skal
ha medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen. For øvrig bør
gruppene, så langt råd er, være forholdsmessig representert i komiteene. Partigrupper som ikke har fått medlem i alle
komiteer etter denne fordelingen, kan kreve at gruppens medlem i
kontroll- og konstitusjonskomiteen også oppnevnes som medlem av
en av de andre fagkomiteene. Valgkomiteen gir Stortinget trykt
melding om oppnevnelsene.
Utvalgets medlemmer Øyvind
Korsberg og Per-Kristian Foss mener at det ikke er hensiktsmessig
å kreve at alle partigrupper på Stortinget skal være representert
i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det er tradisjon for at alle
grupper er representert i finanskomiteen. Ut over dette bør ikke
grupper med få medlemmer bindes opp til å plassere sine representanter
i bestemte komiteer.
Utvalgets medlem Øyvind
Korsberg er enig i at grupper som i utgangspunktet ikke har
medlemmer i kontroll- og konstitusjonskomiteen, bør få en rett til
å tiltre komiteen under behandlingen av kontrollsaker og grunnlovssaker
etter å ha gitt melding om dette.
Et sentralt spørsmål er om de som tiltrer komiteen
bør ha samme rett til å delta i avstemninger og til å inngi merknader
og forslag i komiteens innstilling som de ordinære medlemmene. En
slik adgang vil, slik dette medlem ser
det, skape uoversiktlige og uforutsigbare arbeidsforhold for komiteen.
Ordningen vil være spesielt uheldig i en situasjon der det er flere
små grupper i Stortinget slik at antall stemmeberettigede medlemmer
kan variere mye fra sak til sak.
En ordning med dobbelt komitémedlemskap i forhold
til denne ene komiteen løser disse problemene, men går man inn for
dobbelt komitémedlemskap, vil det kunne legge føringer på gruppenes
prioriteringer ved komitéplassering som ikke er ønskelige. Det bør
derfor etter dette medlems oppfatning
være opp til gruppene selv å bestemme hvilke saker de ønsker å tiltre
behandlingen av. Begge de to alternativene vil dessuten gjøre det
vanskelig å oppfylle målsettingen i Stortingets forretningsorden
om at gruppene så langt som mulig bør være forholdsmessig representert
i komiteene, jf. FO § 11 annet ledd. I en situasjon med flere små
partier ville disse bli klart overrepresentert i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen er tradisjonelt en av Stortingets
minste, med for tiden 9 medlemmer, og dette
medlem ser det som uaktuelt å skulle øke antall medlemmer
i komiteen så mye at forholdsmessighetsprinsippet kan ivaretas.
Dette medlem viser
til at et mindretall på 1/3 av komiteens medlemmer har rett til
å initiere en sak og til å kreve at det holdes høringer. Når komiteen
reflekterer Stortingets sammensetning, sikrer man at mindretallet
i komiteen har en tilsvarende støtte i Stortinget som helhet. I
et storting med flere små grupper kan man risikere at et mindretall
på 1/3 i komiteen bare har støtte av et fåtall representanter i
Stortinget. En slik situasjon vil etter dette
medlems syn være svært uheldig. Dette
medlem viser i den forbindelse til at utvalget som utredet
Stortingets kontrollfunksjon, og som foreslo de nevnte mindretallsrettigheter
innført, uttaler følgende i Dokument nr. 14 (2002–2003):
"På den ene side må mindretallet gis tilstrekkelige
muligheter til å kunne avdekke reelle og alvorlige feil og mangler.
På den annen side vil en altfor omfattende kontrolladgang for et
kritisk mindretall kunne virke destruktivt, og ødeleggende for regjeringens
styringsmuligheter."
Utvalget foreslo derfor at rettighetene ble
knyttet til "et kvalifisert" mindretall på 1/3.
Dette medlem har
kommet til at de som tiltrer komiteen bør ha rett til å følge saker,
men ikke forslags- eller stemmerett. Dette innebærer at de kan delta
på komiteens møter og uttale seg. De kan også delta på høringer
og befaringer/reiser knyttet til sakene de følger, og ha tilgang
til innstillingsutkast underveis i saksbehandlingen, men kan ikke
inngi merknader og forslag til komiteens innstilling. Forslag fra
grupper som ikke er medlemmer i komiteen, vil dermed inngis på samme
måte som i dag i tilknytning til behandling av saken i plenum.
Etter dette medlems syn
vil denne ordningen langt på vei oppfylle de små gruppenes behov. Dels
vil de være orientert underveis, dels vil de kunne bidra direkte
i komitéarbeidet med sine synspunkter og dels vil de ha mulighet
til å stille spørsmål til berørte statsråder og høringsinstanser
på linje med komitémedlemmene. Denne ordningen vil etter dette medlems syn gjøre det lettere for
de små gruppene å prioritere deltakelse i de sakene det først og
fremst er ønskelig at de deltar i.
Når de som tiltrer komiteen ikke har rettigheter som
ordinære komitémedlemmer, er det også mulig å legge opp til enklere
praktiske rutiner rundt ordningen. Det forutsettes at melding om tiltredelse
må være mottatt av komiteens sekretariat før den kan iverksettes.
Forslaget kan gjennomføres ved følgende endring
i FO:
"§ 11 nytt tredje ledd skal lyde:
Partigrupper som ikke har
medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, kan tiltre komiteens
behandling av en angitt grunnlovssak eller kontrollsak etter å ha
gitt melding om det til komiteen. Den som tiltrer behandlingen av
en sak, har rett til å delta på komiteens møter, høringer og befaringer
knyttet til den aktuelle saken, men kan ikke delta i avstemninger
eller fremsette merknader eller forslag i komiteens innstilling.
I meldingen til komiteen oppgis hvilken representant som vil delta
i behandlingen. Får representanten innvilget permisjon etter at
melding er sendt, kan gruppen inngi ny melding om at en annen av
gruppens medlemmer vil tiltre saken."
Utvalgets medlem Per-Kristian
Foss er enig med flertallet i at alle representanter som deltar
i behandlingen av en sak i kontroll- og konstitusjonskomiteen, bør
ha samme rettigheter som ordinære komitémedlemmer. Dette
medlem legger imidlertid vekt på at små grupper i praksis ikke
alltid vil ønske å prioritere å delta fullt ut i kontroll- og konstitusjonskomiteens
arbeid i tillegg til å ha medlemmer i andre komiteer. Dette er heller
ikke nødvendig ut fra formålet med forslaget som er å gi alle grupper
en adgang til å delta i den forberedende behandlingen av grunnlovssaker
og større kontrollsaker, for eksempel saker som kan lede til forslag
om mistillit eller riksrett. Går man inn for dobbelt komitémedlemskap,
vil det føre til en stor arbeidsbelastning på den/de som skal være
medlemmer både i kontroll- og konstitusjonskomiteen og i en av de
andre fagkomiteene, og dette vil kunne legge føringer på gruppenes
prioriteringer ved komitéplassering som ikke er ønskelige. Det bør derfor
etter dette medlems oppfatning være opp til
gruppene selv å bestemme hvilke saker de ønsker å tiltre behandlingen
av.
Dette medlem går
inn for at grupper som ikke i utgangspunktet har medlemmer i komiteen,
skal kunne tiltre komiteen etter eget ønske i kontrollsaker og grunnlovssaker.
Det bør være en viss formalitet knyttet til en slik tiltredelse,
og dette medlem mener derfor at gruppene
på forhånd bør melde fra til presidentskapet når de ønsker å tiltre
behandlingen av en sak. Gruppen bør meddele hvem som skal tiltre
så snart som mulig etter at saken er referert til komiteen eller komiteen
har vedtatt å ta opp en sak av eget tiltak, men dette
medlem mener det er lite hensiktsmessig å sette en absolutt
frist for en slik melding. Gruppene må også underveis i et saksforløp
kunne inngi melding om at et av deres medlemmer ønsker å tiltre
komiteens saksbehandling. Det forutsettes at tiltredelse ikke skjer
på et så sent tidspunkt at det forsinker fremdriftplanen komiteen
har fastsatt.
Når det gjelder grunnlovssaker, bør melding
om tiltredelse sendes før komiteen starter den innledende behandling
av saken.
Både av hensyn til komiteens arbeid og av hensyn
til den tiltredende gruppes behov forutsettes det at en og samme
representant følger en sak under hele behandlingen med mindre vedkommende
får forfall i form av innvilget permisjon. I så fall melder gruppen
fra til presidentskapet hvilken representant som tar vedkommendes plass.
At de som tiltrer behandlingen har samme rettigheter
som ordinære komitémedlemmer, innebærer at de kan delta fullt ut
i avstemninger, og for eksempel velges som saksordførere, og at de
kan inngi merknader og forslag i komiteens innstillinger.
Det forutsettes at det etableres rutiner som
sikrer en effektiv meldingsordning i forhold til komiteen. Av praktiske
grunner bør komiteen gis et visst varsel om tiltredelse, og det
foreslås derfor at rettighetene for de som tiltrer komiteen inntrer
en uke etter at melding om tiltredelse er mottatt av presidentskapet.
Med i fristen teller alle hverdager. Fristen begynner å løpe den
dagen meldingen registreres som mottatt av presidentskapet. Ved
å sette en så vidt lang frist hindres også tiltredelse på et altfor
sent stadium i saksbehandlingen.
Dette medlem peker
for øvrig på at forslaget vil ha budsjettmessige konsekvenser ved
at de som tiltrer komiteen, har rett til å delta på komiteens reiser
og befaringer. Forslaget vil også medføre merarbeid for presidentskapets
sekretariat som skal motta, registrere og videreformidle meldingene
om tiltredelse, og for kontroll- og konstitusjonskomiteens sekretariat
som tilrettelegger komiteens arbeid.
Forslaget kan gjennomføres ved følgende endring
i FO:
"§ 11 nytt tredje ledd skal lyde:
Partigrupper som ikke har
medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, kan tiltre komiteens
behandling av en angitt grunnlovssak eller kontrollsak en uke etter
at det er gitt melding til Presidentskapet om tiltredelsen. Den
som tiltrer behandlingen av en sak, har samme rettigheter og plikter
som komiteens medlemmer for så vidt angår den aktuelle saken. I
meldingen til Presidentskapet oppgis hvilken representant som vil delta
i behandlingen. Får representanten innvilget permisjon etter at
melding er sendt, kan gruppen inngi ny melding om at et annet medlem vil
tiltre saken."
Forsvarskomiteens arbeidsområde er angitt slik
i FO § 12 annet ledd nr 5:
"Forsvarskomiteen: Saker om militært forsvar, Forsvarets
ombudsmannsnemnd og generelle saker om sivilt beredskap. Komiteen
skal følge de tiltak som blir gjort på det beredskapsmessige område
i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger."
Utenrikskomiteens saksfelt fremgår av § 12 annet
ledd nr 13:
"Utenrikskomiteen: Saker om utenrikske forhold, utviklingshjelp,
saker som angår norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder og
- i alminnelighet - saker som gjelder avtaler mellom den norske
stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.
Når
andre komiteer enn utenrikskomiteen behandler saker som berører
norske utenrikske interesser eller norske interesser på Svalbard
eller i andre polarområder, skal utkast til innstilling fra vedkommende
komité forelegges utenrikskomiteen til uttalelse før innstillingen
avgis."
Av Dokument nr. 22 (2004–2005) fremgår det at et
av spørsmålene som ble drøftet av daværende komitéstrukturutvalg,
var om saksfeltene til forsvarskomiteen og utenrikskomiteen burde
slås sammen og behandles i en og samme komité. Det heter om dette
i innstillingen fra utvalget, jf. Dokument nr. 22 (2004–2005) s.
9:
"Utvalget bemerker at saksmengden i forsvarskomiteen
er klart lavere enn saksmengden i de øvrige komiteer og at det ut
fra dette kunne være ønskelig å gjøre endringer i komiteens arbeidsfelt.
Utviklingen
innenfor forsvars- og sikkerhetspolitikken, bl.a. med økt deltakelse
i fredsbevarende aksjoner, har økt Norges militære engasjement utenfor
egne grenser, og Forsvaret benyttes i større grad enn tidligere
som et sikkerhetspolitisk instrument. Forsvars-, sikkerhets- og
utenrikspolitiske spørsmål er således nært knyttet sammen, og behovet
for å se utenrikspolitiske og forsvarspolitiske spørsmål i sammenheng
er økende. På denne bakgrunn har utvalget drøftet om utenrikskomiteen
og forsvarskomiteen bør slås sammen og om sammensetning av den utvidede
utenrikskomité bør endres, jf. merknadene under omtalen av utenrikskomiteen.
Det
har vært ulike syn i utvalget på spørsmålet om å slå sammen de to
komiteene. På den ene side taler den nære tilknytningen mellom komiteenes
saksfelt for at de bør behandles i en og samme komité. På den annen
side omfatter forsvarssakene også problemstillinger som ikke har
noen utenrikspolitiske implikasjoner, og som vil oppleves å ligge
fjernt fra komiteens øvrige saksfelt. Det kan anføres at utenrikskomiteen
bør konsentrere sin oppmerksomhet om utenriks- og sikkerhetspolitiske
spørsmål, og at forsvarssaker som nevnt derfor ikke bør utgjøre
en del av denne komiteens saksfelt.
Et flertall i
utvalget hadde primært ønsket en sammenslåing av utenrikskomiteen
og forsvarskomiteen. Med utgangspunkt i ønske fra utvalget om å
komme frem til en omforent løsning, fremmes imidlertid ikke forslag
om dette, men det foreslås endringer i sammensetningen av den utvidede
utenrikskomité (...)."
De nevnte endringer i sammensetningen av den utvidede
utenrikskomité går bl.a. ut på at medlemmene av hhv. utenrikskomiteen
og forsvarskomiteen, sammen med stortingspresidenten og de parlamentariske
lederne, i utgangspunktet skal utgjøre medlemmene i den utvidede
utenrikskomité.
Utvalget peker på
at forsvarskomiteen fortsatt har en klart lavere saksmengde enn
øvrige komiteer. Tar man utgangspunkt i antall behandlede saker
i komiteene de første tre år av inneværende periode, ligger sakstallet
i forsvarskomiteen på 40 pst. av gjennomsnittet for komiteene totalt
sett. Sakstallene for utenrikskomiteen er i samme periode på linje
med gjennomsnittet. Antall saker gir ikke nødvendigvis et dekkende
bilde av arbeidsbelastningen i en komité, men det er likevel slik
at forsvarskomiteen har en klart lavere arbeidsbelastning enn øvrige
komiteer.
Viktigere enn dette er imidlertid etter utvalgets flertall, alle unntatt Øyvind
Korsberg sitt syn, de forhold som er påpekt i Dokument nr. 22 (2004–2005),
og som fortsatt gjør seg gjeldende i minst like stor grad som i
2005 – nemlig behovet for å se forsvarspolitikk og sikkerhetspolitikk
i sammenheng, og utviklingen i retning av flere sammenfallende problemstillinger
som gjør seg gjeldende innenfor disse områdene. Ved å slå sammen
forsvarskomiteen og utenrikskomiteen vil man reflektere denne sammenhengen
bedre under forberedelsen av sakene i Stortinget enn det man gjør
i dag. Flertallet mener at det ikke lenger
er mulig å trekke et fornuftig skille mellom rene forsvarsspørsmål
og rene sikkerhetspolitiske spørsmål. Disse saksfeltene er i den grad
overlappende at det for Stortingets del ikke lenger er hensiktsmessig
å behandle sakene i to ulike komiteer.
Saker om sivil beredskap, som etter dagens regler
hører under forsvarskomiteen, foreslås overført til justiskomiteen
idet flertallet viser til at dette er
et saksfelt som hører under Justis- og politidepartementet. Faglig
sett passer også disse sakene bedre inn i justiskomiteens saksfelt
enn sammen med utenrikskomiteens øvrige ansvarsfelt.
Det foreslås videre at kontroll- og konstitusjonskomiteen
får ansvaret for å behandle årsmeldingen fra Ombudsmannen for Forsvaret.
Komiteen behandler allerede Riksrevisjonens rapporter og årsmeldingene
fra EOS-utvalget og Sivilombudsmannen, og flertallet mener
det er gunstig om alle årsrapportene fra Stortingets egne kontrollorganer
behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen. I den forbindelse
foreslås også at rapporten fra Ombudsmannen for sivile vernepliktige
overføres fra justiskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Når det gjelder den spesielle fullmakten forsvarskomiteen
har i henhold til FO § 12 nr. 5 om å følge tiltak på det beredskapsmessige
området, viser flertallet til at denne
bestemmelsen kom inn i FO i 1951 (jf. Innst. S. nr. 225 - 1951 og St.tid.
1951 s. 2290–2291), og var en del av en omforent løsning knyttet
til spørsmålet om det burde opprettes en egen beredskapskomité.
Det fremgår av innstillingen at fullmakten dreier seg om den militære
beredskap. Vedtaket var todelt, og fastsatte også at det skulle
nedsettes et felles utvalg mellom den daværende militærkomiteen og
den utvidede utenriks- og konstitusjonskomité, som skulle forberede
saker av militærpolitisk natur for de to komiteer.
Formålet vil etter flertallets mening
kunne ivaretas gjennom de fullmakter som ligger til den utvidede
utenrikskomité, og som nå bør kalles den utvidede utenriks- og forsvarskomité.
Det vises til at den utvidede utenrikskomité i henhold til FO § 13
skal drøfte med regjeringen "viktige (…) sikkerhetspolitiske spørsmål".
For å unngå eventuell tvil om at den utvidede utenriks- og forsvarskomité
skal ha en tilsvarende fullmakt som den forsvarskomiteen nå har
til å følge saker på det beredskapsmessige området, foreslås det likevel
for ordens skyld at en henvisning til beredskapsmessige forhold
også tas inn i FO § 13 som en del av beskrivelsen av den utvidede
utenriks- og forsvarskomiteens oppgaver.
Flertallet viser
til at det er opprettet et Europautvalg som er et konsultasjonsorgan
for storting og regjering i EØS-saker. Utenriksministerens halvårlige
redegjørelser om viktige EU- og EØS-saker danner også grunnlag for
Stortingets drøftelser på dette området. Det vil være den nye utenriks-
og forsvarskomiteens ansvar å vurdere på hvilken måte det er hensiktsmessig
å organisere arbeidet med de fremtidige EØS-sakene spesielt, og
europapolitikken generelt.
Flertallet foreslår
etter dette at det gjøres følgende endringer i FO:
"§ 10 skal lyde:
Samtlige stortingsrepresentanter – unntatt de som
eventuelt er fritatt etter § 4 annet ledd siste punktum – fordeles
på disse fagkomiteene:
1. Arbeids- og sosialkomiteen
2. Energi- og miljøkomiteen
3. Familie- og kulturkomiteen
4. Finanskomiteen
5. Helse- og omsorgskomiteen
6. Justiskomiteen
7. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
8. Kommunal- og forvaltningskomiteen
9. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
10. Næringskomiteen
11. Transport- og kommunikasjonskomiteen
12. Utenriks- og forsvarskomiteen
§ 12 annet ledd nr. 5 og nr. 13 oppheves. Nåværende
nr. 6 til 12 blir nr. 5 til 11.
§ 12 annet ledd nr. 6 skal lyde:
Justiskomiteen: Saker om rettsvesen, kriminalomsorg,
politiet, sivile vernepliktige, andre justisformål, sivil
beredskap, billighetserstatninger, alminnelig forvaltningslovgivning,
straffelovgivning, prosesslovgivning og alminnelig sivillovgivning.
§ 12 annet ledd nr. 9 første ledd ny bokstav
g skal lyde:
§12 annet ledd nr. 12 skal lyde:
Utenriks- og forsvarskomiteen: Saker
om utenrikske forhold, militært forsvar, utviklingshjelp, saker
som angår norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder
og – i alminnelighet – saker som gjelder avtaler mellom den norske
stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.
Når andre komiteer enn utenriks-
og forsvarskomiteen behandler saker som berører norske utenrikske
interesser eller norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder,
skal utkast til innstilling fra vedkommende komité forelegges utenriks-
og forsvarskomiteen til uttalelse før innstillingen avgis.
§ 13 annet ledd første punktum skal lyde:
Den utvidede utenriks-
og forsvarskomité har til oppgave å drøfte med regjeringen
viktige utenrikspolitiske, handelspolitiske, sikkerhetspolitiske
og beredskapsmessige spørsmål.
§ 13 tredje ledd første punktum skal lyde:
Den utvidede komité består av de ordinære medlemmer
av utenriks- og forsvarskomiteen, av Stortingets
president og lederne i partigruppene (hvis de ikke allerede er medlemmer
av komiteen).
§ 13 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Presidentskapet kan, etter anmodning fra vedkommende
gruppe, bestemme at en vararepresentant som møter i utenriks-
og forsvarskomiteen, skal møte også i den utvidede komité."
Forslaget innebærer videre at også øvrige henvisninger
til utenrikskomiteen må endres i §§ 13 og 13 a. Endringene får også
konsekvenser for henvisningen til § 12 i Reglement for åpne kontrollhøringer
§ 2.
Utvalgets medlem Øyvind
Korsberg viser til at Stortingets forsvarskomité ble etablert
som egen komité i 1815. Det har tidligere blitt gjort forsøk (2005)
på å nedlegge forsvarskomiteen for å legge sakene inn i en felles
utenriks- og forsvarskomité. Dette medlem viser
til at det i hovedsak har vært brukt som argument at antall saker
for komiteen i perioder har vært relativt lite.
Dette medlem mener
at man før det foretas noen endringer av komitéstrukturen på dette
området, først bør få en vurdering av den historiske betydning forsvarskomiteen
representerer, og den symbolverdien det har at Forsvaret er sterkt
og synlig forankret i Stortinget.
Dette medlem peker
i denne sammenheng på at forsvarskomiteens komitésekretær har bakgrunn fra
Forsvaret, mens UD er leverandør av komitésekretær for utenrikskomiteen. Dette medlem vil, med bakgrunn i at begge
komiteer behandler saker av betydning for rikets sikkerhet, minne
om at det er viktig med komitésekretærer som i dybde og bredde kjenner sitt
fagområde. Dette er det vanskeligere å forene i en sammenslått komité,
og dette medlem mener det således vil
svekke den fagekspertise som er nødvendig for å gi komiteen den
nødvendige faglige støtte som dagens ordninger svært godt ivaretar.
Dette medlem viser
til at bestemmelsen om forsvarskomiteen i FO § 12 er spesiell idet
komiteen er gitt mulighet til å kalle inn statsråd og fagpersonell,
og således bringe saker angående militær beredskap inn for Stortinget
på en hensiktsmessig måte. Dette gir en initiativrett for komiteen på
et for nasjonen svært viktig fagområde, nemlig rikets sikkerhet. Dette medlem mener det er vanskelig å
se for seg at dette kan videreføres på en like god måte i en sammenheng
der utenrikssaker og forsvarssaker skal behandles i samme komité.
Dette medlem mener
at et vesentlig argument mot en sammenslåing er det forhold at de
politiske interesser knyttet til Forsvaret ikke alltid er sammenfallende
med utenrikspolitiske hensyn. Spesielt ikke i sikkerhetspolitiske
vanskelige situasjoner. Dertil kommer at diskusjoner om Forsvarets
kapasitet og måloppnåelsesevne lett kan overkjøres av utenrikspolitiske
markeringsbehov der fagmilitære utfordringer settes til side. Dette medlem mener at de militære utfordringene
som er til stede, og som i økende grad ligger foran oss når det
gjelder nordområdene, bør kalle på en fortsettelse av dagens komitéstruktur.
Dette medlem mener
problemstillingen kan illustreres ved å vise til Utenriksdepartementets
ønske om å være representert med norske flagg på flest mulige steder
i verden, noe som ofte går på bekostning av den militære evnen til
å levere sikker og tilstrekkelig tjeneste. Politisk overkjøring,
og dermed fare for redusert sikkerhet for det militære personell,
blir lett resultatet. Dette mener dette medlem også
vil prege arbeidet i en stortingskomité der vurderingene i større
grad vil baseres på utenrikspolitiske hensyn.
Dette medlem mener
det må være de lange linjers erfaringer som skal legges til grunn
for forsvarspolitikken slik at man unngår å bygge forsvarsvurderinger
på kortsiktige utviklingstrekk i samfunnet, som for eksempel et
midlertidig sysselsettingsproblem som kan løses på bedre måter.
Hensynet til en faglig velfundert behandling av forsvarssaker i
Stortinget ivaretas best ved at man viderefører en egen forsvarskomité. Dette medlem mener videre at utenrikskomiteen med
fordel kan reservere sin kapasitet for de omfattende utenrikspolitiske
problemstillinger landet står overfor. Flere sakstyper, som for eksempel
bevilgninger til våpenkjøp eller lokalisering av forsvarsinstitusjoner,
passer heller ikke faglig godt sammen med utenrikskomiteens øvrige
ansvarsfelt.
På denne bakgrunn vil dette
medlem fremdeles ha en utenrikskomité og en forsvarskomité.
Utvalget har vurdert
om svalbardsaker fortsatt som utgangspunkt bør behandles av utenrikskomiteen.
Svalbardsaker har etter det utvalget erfarer
vært samlet i utenrikskomiteen siden 1931, (jf. Innst. S. nr. 3
for 1931) etter forslag fra et utvalg i den daværende arbeidsordningskomité.
Spørsmålet om en endring av behandlingen av Svalbardbudsjettet
ble vurdert av reglementskomiteen i 1981, jf. Innst. S. nr. 266
(1980–1981). Justiskomiteen hadde gitt uttrykk for at Svalbardbudsjettet,
som fremmes av Justisdepartementet, burde behandles av denne komiteen.
Konklusjonen i reglementskomiteen ble imidlertid en videreføring
av tidligere ordning. Dette ble begrunnet med den betydning Svalbardbudsjettet
har for utøvelsen av norsk suverenitet på Svalbard. Videre heter
det i innstillingen s. 22:
"Da også mange andre saker som gjelder Svalbard har
en utenrikspolitisk side, foreslår komiteen at man opprettholder
bestemmelsen om at saker som angår norske interesser på Svalbard
eller i polarområdene for øvrig, behandles av utenrikskomiteen."
Det påpekes ellers i innstillingen at det uansett vil
være adgang etter FO § 12 til å la andre komiteer behandle saker
som gjelder Svalbard.
Utvalget viser til
vurderingen som ble gjort da spørsmålet om behandlingen av Svalbardbudsjettet
ble tatt opp i Innst. S. nr. 266 (1980–1981). Utvalget kan
ikke se at forholdene har endret seg siden den gang på en slik måte
at man nå bør endre utgangspunktet i FO § 12 om at utenrikskomiteen
behandler saker om Svalbard. Utvalget viser
til at FO åpner for å fordele saker til andre komiteer dersom Stortinget
finner grunn til det, og at dette også er blitt gjort i praksis.
For eksempel behandlet energi- og miljøkomiteen Ot.prp. nr. 38 (2000–2001)
Lov om miljøvern på Svalbard (svalbardmiljøloven). Utvalget legger
vekt på at saker om Svalbard svært ofte vil ha en side til Svalbard-traktaten,
og dermed direkte berøre forholdet til andre land. Utvalget mener
gjeldende ordning sikrer at utenrikspolitiske hensyn blir godt ivaretatt
under forberedelsen av svalbardsaker i Stortinget, og den gir også
komiteen en samlet oversikt over budsjettet og ulike politikkområder
på Svalbard.
Utvalget kan for
øvrig ikke se at de hensyn som begrunner dagens regel endres vesentlig
om man får en sammenslåing av utenrikskomiteen og forsvarskomiteen,
og mener en slik endring ikke i seg selv bør lede til en endring
av dagens regler om behandling av svalbardsaker.
Utvalget anbefaler
etter dette at dagens ordning videreføres ved at den nye utenriks-
og forsvarskomiteen behandler svalbardsaker.
Valglovgivningen er etter FO § 12 annet ledd
nr. 10 lagt til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Saker som gjelder
valg til Sametinget, behandles imidlertid av kommunal- og forvaltningskomiteen
som har ansvar for samiske spørsmål. Reglene om valg til Sametinget
fremgår av lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven),
som i tillegg til valgregler inneholder bestemmelser som regulerer
ulike samiske forhold.
Utvalgets flertall, alle
unntatt Øyvind Korsberg, mener spørsmål knyttet til valglovgivningen
bør ses i sammenheng uavhengig av hvilke organer de gjelder, og
foreslår derfor at også saker om valg til Sametinget behandles i
kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Det foreslås at FO § 12 endres slik:
"§ 12 nr. 8 skal lyde:
Kommunal- og forvaltningskomiteen: Saker om kommunal
forvaltning, regional- og distriktspolitikk, innvandringspolitikk,
boligforhold, bygningssaker, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål unntatt reglene om valg til Sametinget, saker
om organisering og virkeområde for statlig forvaltning, statens
fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk – herunder lønns-
og pensjonsforhold, og partistøtte."
Utvalgets medlem Øyvind
Korsberg viser til at det ved siste avholdte sametingsvalg
bare var ca.12 500 personer med stemmerett, og at det var ca. 9 500
personer som avga stemme. Dette medlem viser
til at det er meget stor forskjell på sametingsvalg og stortingsvalg
og kommune/fylkestingsvalg når det gjelder antall personer med stemmerett.
Sametingsvalget er basert på norsk statsborgerskap og etnisk tilhørighet,
og bare en svært liten del av befolkningen kan stemme, mens stortingsvalg
og kommune/fylkestingsvalg er knyttet til norsk statsborgerskap
og har langt høyere valgdeltakelse. Dette medlem viser
til at valg til Sametinget, og andre samepolitiske spørsmål og saker,
i dag behandles av kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem mener det er viktig å få
en helhetlig behandling av samepolitiske spørsmål, herunder også
spørsmål som gjelder valg til Sametinget, og går derfor inn for
at slike saker fremdeles skal behandles av kommunal- og forvaltningskomiteen.
Transport- og kommunikasjonskomiteen har bedt
Presidentskapet om å klargjøre komiteens arbeidsområde etter at
en omfordeling av midler mellom to budsjettkapitler i budsjettet
for 2009 medførte en reduksjon i komiteens ansvar for samordning
av elektronisk kommunikasjon. Mesteparten av en bevilgning til Spesielle
IKT-tiltak på budsjettet fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet
ble overført fra et budsjettkapittel under transport- og kommunikasjonskomiteens
rammeområde til et kapittel under kommunal- og forvaltningskomiteens
rammeområde. Problemstillingen er oversendt utvalget til vurdering.
Utvalget som vurderte komitéstrukturen i 2005, ønsket
å få en mer samlet behandling av saker om elektronisk kommunikasjon.
Det heter bl.a. i Dokument nr. 22 (2004–2005) at saker om utbygging
av elektronisk infrastruktur bør behandles sammen med saker om utbygging
av annen infrastruktur. På den annen side uttaler utvalget at deling
av et departements saksfelt mellom flere komiteer normalt ikke bør
gå på tvers av kapittelinndelingen i budsjettet.
Utvalget bemerker
at det er Presidentskapet som hver høst foreslår fordeling av budsjettkapitler mellom
komiteene, og at dette fastsettes endelig av Stortinget. Når det
skjer omfordeling av budsjettmidler innenfor departementenes budsjettforslag,
vil det måtte foretas en konkret vurdering av om dette skal lede
til endringer også i Stortingets behandling og budsjettrammer. Utvalget er enig i at man i budsjettsammenheng
bør unngå å dele departementenes saksfelt på tvers av kapittelinndelingen.
Dette ligger også til grunn for budsjettreformen der det forutsettes en
stor grad av sammenfall mellom Stortingets rammeområder og budsjettområdene
i departementene. I det foreliggende tilfellet mener utvalget at den løsning som ble valgt,
ved at kap. 1521 Direktoratet for forvaltning og IKT ble behandlet
i kommunal- og forvaltningskomiteen, var naturlig, uten at man av
den grunn bør gå bort fra utgangspunktet i FO § 12 om at saker om
elektronisk kommunikasjon behandles i transport- og kommunikasjonskomiteen. Utvalget ser ikke grunn til å foreslå
endringer i beskrivelsen av transport- og kommunikasjonskomiteens
ansvarsområde i FO som følge av den aktuelle problemstillingen.
I henhold til FO § 20 annet ledd skal komiteenes møter
holdes for lukkede dører. Det er ikke adgang til å gjengi uttalelser
gitt av andre komitémedlemmer i et lukket møte.
Utvalget peker på
at komiteenes åpne høringer gir offentlig innsyn i en del av komiteenes
saksforberedelse ved at alle kan få informasjon om innspill fra
interesserte organisasjoner og andre til de forslag som ligger til
behandling. Utvalget har diskutert om
det vil være hensiktsmessig å utvide innsynet i komiteenes arbeid
ytterligere. Det vises i den forbindelse til at media de senere årene
på forespørsel til Presidentskapet flere ganger har fått innsyn
i opplysninger om hvem som har vært til stede på komiteenes møter. Stortinget
har også nylig vedtatt endrede offentlighetsregler der det fremgår
at komiteenes møteprotokoller nå i utgangspunktet skal være offentlige,
men at de kan unntas fra innsyn etter en konkret vurdering
Jf. Innst. S. nr. 166 (2008–2009)
). Møteprotokollene har tidligere vært unntatt offentlighet.
Når det gjelder komiteenes møter, mener utvalgets flertall, alle unntatt Gunnar
Kvassheim, at møtene fortsatt bør foregå for lukkede dører. Dette
spørsmålet har etter flertallets syn
nær sammenheng med hvilken funksjon man mener komiteene bør ha.
Komiteene er Stortingets interne arbeidsfora hvis formål er å forberede
vedtakene Stortinget skal fatte. I denne prosessen er det et mål
å legge forholdene til rette for at man skal kunne nå frem til enighet
der det er mulig, og slik skape grunnlag for kompromisser og brede
politiske løsninger. Denne prosessen forutsetter mulighet til å
lufte foreløpige forslag og ideer på tvers av partigrensene. Flertallet mener at dersom komiteene skal
kunne fungere som effektive samarbeidsorganer for diskusjon og oppsummering
av pågående forhandlinger underveis i saksforberedelsen, må møtene
foregå i fortrolighet. Flertallet legger
dessuten vekt på at åpne komitémøter ville kunne resultere i at komiteene
utvikler seg til debattfora der fokus ligger på publikum og media.
Debattene om saker som skulle avgis ville de facto bli avholdt på de
avsluttende komitémøtene mens medieoppmerksomheten om sakene ofte
er på sitt høyeste. I så fall vil åpne komitémøter i noen grad kunne komme
til å ta over den funksjon som debattene i et samlet storting har,
og der alle representanter har mulighet til å delta.
Utvalgets medlem Gunnar
Kvassheim har som sitt prinsipielle utgangspunkt at offentlige myndigheters
beslutningsprosesser i størst mulig grad bør være åpne og tilgjengelige
for allmennhetens innsyn. Dette gjelder i særdeleshet beslutningsprosessene
i Stortinget – et folkevalgt organ som treffer beslutninger som
berører hele samfunnet. Ved å legge til rette for økt innsyn i beslutningsprosessen
der – og når – beslutningene reelt sett utformes, får man en bedre
forståelse for det politiske arbeidet i Stortinget, og et bedre
grunnlag for å vurdere premissene for de beslutningene som fattes. Dette medlem går derfor inn for at komiteenes
møter bør være åpne på samme måte som høringene. Dette
medlem mener at komiteenes arbeidsform har utviklet seg på en
slik måte at det er naturlig å åpne komitémøtene for media eller
andre.
Oslo, 18. mai 2009
| Thorbjørn
Jagland | |
| leder | |
Berit
Brørby | Øyvind
Korsberg | Per-Kristian
Foss |
Ingebrigt
S. Sørfonn | Rune
Skjælaaen | Olav Gunnar
Ballo |
Gunnar Kvassheim | | |
Alle budsjett- og lovforslag fordeles i alminnelighet
på de faste komiteer etter bestemte regler. Det samme gjelder alle
andre saker som blir sendt til komitéforberedelse, jf. § 15.
Hovedregelen for arbeidsfordelingen er:
1. Arbeids- og sosialkomiteen:
Saker om arbeidsmarked og arbeidsmiljø, arbeidsrettede ytelser, pensjoner,
sosiale stønader og politikk overfor funksjonshemmede.
2. Energi- og miljøkomiteen: Saker om olje,
energi, vassdrag, miljøvern og regional planlegging.
3. Familie- og kulturkomiteen: Saker om
familie, barn og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, forbrukersaker
og saker om kultur.
4. Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk,
penge- og kredittpolitikk, finans- og kredittvesen, finansadministrasjon,
rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner, skatter og avgifter
til statskassen, statsgaranti ved eksport mv., folketrygdens inntekter,
inntektspolitikk (unntatt jordbruksavtalen) og regnskaps- og revisjonslovgivning.
Om behandlingen av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til
§ 19.
5. Forsvarskomiteen: Saker om militært
forsvar, Forsvarets ombudsmannsnemnd og generelle saker om sivilt
beredskap. Komiteen skal følge de tiltak som blir gjort på det beredskapsmessige område
i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger.
6. Helse- og omsorgskomiteen: Saker om
helsetjenester, pleie- og omsorgstjenester, folkehelsearbeid, rusmiddelpolitikk
og legemidler.
7. Justiskomiteen: Saker om rettsvesen,
kriminalomsorg, politiet, sivile vernepliktige, andre justisformål,
billighetserstatninger, alminnelig forvaltningslovgivning, straffelovgivning,
prosesslovgivning og alminnelig sivillovgivning.
8. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen: Saker
om kirke, utdanning og forskning, herunder forskning for landbruk,
fiskeri og næringsliv.
9. Kommunal- og forvaltningskomiteen: Saker om
kommunal forvaltning, regional- og distriktspolitikk, innvandringspolitikk,
boligforhold, bygningssaker, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål,
saker om organisering og virkeområde for statlig forvaltning, statens
fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk – herunder lønns-
og pensjonsforhold, og partistøtte.
10. Kontroll- og konstitusjonskomiteen: Komiteen
skal gjennomgå og gi innstilling til Stortinget om:
a) statsrådets
protokoller mv., jf. Grunnloven § 75 bokstav f,
b) regjeringens årlige melding om oppfølgingen av
stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen, og
om behandlingen av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen
til utredning og uttalelse,
c) dokumenter fra Riksrevisjonen, og andre
saker om Riksrevisjonens virksomhet,
d) meldinger fra Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, og andre saker om ombudsmannens virksomhet,
e) meldinger fra Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste, og andre
saker om utvalgets virksomhet,
f) rapporter fra Stortingets ansvarskommisjon
og stortingsoppnevnte granskingskommisjoner.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avgjør i
det enkelte tilfelle om den skal forelegge utkast til innstilling
for vedkommende fagkomité til uttalelse før innstillingen avgis.
Videre behandler komiteen grunnlovssaker, valglovgivning,
bevilgninger til Stortinget og til Det Kongelige Hus.
Komiteen behandler også saker der Stortinget skal
ta stilling til hvorvidt konstitusjonelt ansvar skal gjøres gjeldende,
herunder om Stortingets ansvarskommisjon skal anmodes om å foreta nødvendige
undersøkelser for å klarlegge grunnlaget for slikt ansvar, jf. lov
om rettergangsmåten i riksrettssaker av 5. februar 1932 nr. 2. En
tredjedel av komiteens medlemmer kan kreve at komiteen av eget tiltak
skal ta en slik sak opp til behandling. Komiteen skal avgi innstilling
om de saker den tar opp til behandling. Dersom komiteen finner at
forhold i en ekstern henvendelse vedrørende brudd på konstitusjonelle
plikter ikke kan påtales ved riksrett, skal henvendelsen oversendes
rette påtalemyndighet. Komiteen kan dessuten vedta at en henvendelse ikke
skal fremlegges for Stortinget når de forhold den omhandler åpenbart
ikke kan føre til noe. Henvendelsen skal legges frem for Stortinget
ved innstilling dersom en tredjedel av komiteens medlemmer krever
det. Den som har fremmet henvendelsen skal underrettes om utfallet
av behandlingen. Når beslutning om tiltale for riksrett er fattet,
handler komiteen på Stortingets vegne under forberedelsen og utførelsen av
saken.
Før andre komiteer enn kontroll- og konstitusjonskomiteen
avgir en innstilling der det fremmes forslag om at konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende eller forslag om å iverksette undersøkelser
som nevnt i § 45 a, skal utkast til innstilling fra vedkommende
komité forelegges kontroll- og konstitusjonskomiteen til uttalelse.
Komiteen kan dessuten foreta de undersøkelser
i forvaltningen som den anser nødvendig for Stortingets kontroll
med forvaltningen. Slik beslutning fattes av en tredjedel av komiteens
medlemmer. Før komiteen selv foretar slike undersøkelser, skal vedkommende
statsråd underrettes og anmodes om å fremskaffe de ønskede opplysninger.
Komiteen skal avgi innstilling om de saker den tar opp til behandling.
En tredjedel av komiteens medlemmer kan kreve at
det avholdes komitéhøring i kontrollsaker etter § 21.
Komiteen fastsetter nærmere regler for sitt
sekretariat, herunder om sekretariatets arbeidsoppgaver, og den
bruk de enkelte medlemmer kan gjøre av det.
11. Næringskomiteen:
Saker om nærings-, industri og handelsvirksomhet, skipsfart, statlig
eierskapspolitikk, konkurranse- og prispolitikk, landbruk, jordbruksavtalen,
matpolitikk, fiskeri, fangst, akvakultur og laksefiske.
12. Transport- og kommunikasjonskomiteen: Saker
om innenlands transport, post, telekommunikasjoner, elektronisk
kommunikasjon og oppgaver under Kystverket.
13. Utenrikskomiteen: Saker om utenrikske forhold,
utviklingshjelp, saker som angår norske interesser på Svalbard eller
i andre polarområder og – i alminnelighet – saker som gjelder avtaler mellom
den norske stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.
Når andre komiteer enn utenrikskomiteen behandler
saker som berører norske utenrikske interesser eller norske interesser
på Svalbard eller i andre polarområder, skal utkast til innstilling fra
vedkommende komité forelegges utenrikskomiteen til uttalelse før
innstillingen avgis.