Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
formuesbeskatning er en urimelig og særnorsk dobbeltbeskatning som
på sikt bør fjernes. Som et ledd i denne prosessen har disse medlemmer gjentatte
ganger foreslått å heve bunnfradraget betydelig, noe de øvrige partier
har vært imot. Disse medlemmer er derfor glad for at
Regjeringen nå har endret syn, og at Regjeringen fremmer et forslag
som er i tråd med Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for inneværende år. Disse medlemmer støtter derfor
Regjeringens forslag til økt bunnfradrag.
Disse medlemmer understreker imidlertid at selv
om økt bunnfradrag bidrar til at færre vil måtte betale formuesskatt,
så vil formuesskatten fremdeles føre til at mange bedrifter tappes
for egenkapital, og således redusere verdiskapingen og begrense
muligheten for å skape nye arbeidsplasser. Formuesskatten er videre
en skatt på sparing og investering, og er derfor noe samfunnet burde
oppmuntre til, ikke straffe gjennom skattesystemet. Som et skritt
på veien mot avvikling av formuesskatten, fremmer disse medlemmer forslag
om å redusere prosentsatsen for formuesskatt fra 1,1 pst. til 0,9
pst.
Disse medlemmer mener det er fornuftig å etablere
et nytt system for fastsettelse av ligningsverdi på boligeiendom.
Dagens system er vilkårlig og det er lite sammenheng mellom ligningsverdier
og omsetningsverdier. Det er derfor behov for et mer enhetlig takstgrunnlag.
Regjeringens forslag innebærer at ligningsverdien skal beregnes
ut fra boligens areal multiplisert med en kvadratmestersats differensiert
ut ifra boligtype, areal, byggeår og geografisk beliggenhet utelater
imidlertid elementer som naturlig burde ha inngått i beregningsgrunnlaget.
Dette gjelder særlig tomtens størrelse, og ikke minst boligens beskaffenhet.
Disse medlemmer er enig i Regjeringens vurdering
i at ligningsverdien på boligeiendom (primærbolig) bør være på 25
pst. av omsetningsverdien, men ser ingen grunn til at denne prosentsatsen
ikke også skal gjelde for eventuell bolig nummer 2 (sekundærbolig).
Disse medlemmer vil fremheve at høyere prosentsats
på sekundærbolig, og derigjennom høyere formuesskatt, vil føre til
høyere utleiepriser. Dette skyldes to forhold. Høyere formueskatt
vil føre til færre utleieboliger i markedet samtidig som pliktig formuesskatt
på slike boliger vil bli overført til leietager. Innføring av høyere
prosentsats på sekundærbolig vil derfor bidra til en usosial boligpolitikk.
Disse medlemmer ser videre at en høyere prosentsats
på sekundærbolig vil gi et urimelig utslag for fritidsboliger som
er regulert til helårsbruk, da eiere av tradisjonelle fritidsboliger
regulert til fritidsbruk vil beholde de gamle ligningsverdiene påplusset 10
pst., noe som i de aller fleste tilfeller vil gi en lavere ligningsverdi.
Disse medlemmer fremmer derfor forslag om at prosentsatsen
på sekundærbolig likestilles med prosentsatsen på primærbolig, og
at den for begge boliger settes til 25 pst.. Ligningsverdien skal
ikke under noen omstendigheter være høyere enn 30 pst. av boligens
omsetningsverdi (sikkerhetsventilen).
Disse medlemmer viser til forslag om endring av
skattevedtak for inntektsåret 2010 i Innst. 3 S (2009–2010).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 4-10 (2) skal lyde:
(2) Verdien av boligeiendom settes til produktet av boligens
areal og en kvadratmetersats. Kvadratmetersatsen settes til en prosentandel
av beregnet omsetningsverdi per kvadratmeter, hvor det tas hensyn
til boligtype, byggeår, areal og geografisk beliggenhet. Prosentandelen
er 25 for primærbolig og 25 for sekundærbolig. Kvadratmetersatsene
fastsettes årlig av Skattedirektoratet på grunnlag av beregninger
fra Statistisk sentralbyrå."
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter
seg til Regjeringens heving av bunnfradraget for formuesskatt, men
Høyre har som mål å avvikle formuesskatten over noen år og ser ikke
behov for et nytt takseringssystem for boliger. Disse medlemmer vil
derfor beholde samme takster som i 2009, men innføre Regjeringens
foreslåtte bunnfradrag for 2010. Dette ville bety et kraftig steg
mot avvikling av formuesskatt på boliger i Norge.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
mener å fjerne urettferdigheter i skattlegging av bolig ved å innføre
et nytt takseringssystem. Disse medlemmer har ingen
tro på at det er mulig å lage et rettferdig system for verdsetting
av bolig så lenge dette må basere seg på sjablongmessige kriterier.
Regjeringen beveger seg med sitt nye system langt i retning av å
kreve mer detaljoversikt over folks boliger, og disse medlemmer er
redd for at vi vil få et utpreget kontrollregime for bolig i Norge.
Regjeringen har med sitt nye takstsystem og de innebygde mekanismene
for at boligverdiene nå skal justeres hvert år i takt med markedspris,
endret formuesbeskatningen av bolig kraftig og har også med sitt
forslag om primær- og sekundærbolig foretatt en kraftig skatteskjerpelse
for folk som sparer i bolig for eksempel til studerende barn. Disse
medlemmer frykter at Regjeringens forslag vil gjøre det
enklere i framtiden å øke skattebelastningen på bolig ved å heve
25 pst. satsen for primærbolig og 40 pst. begrensningen for sekundærbolig,
samt heve 30 pst. begrensningen på ligningsverdi i forhold til boligens omsetningsverdi. Disse
medlemmer er av den oppfatning at boligen er de fleste nordmenns
viktigste investering og at dette ikke skal være et skatteobjekt.
Disse medlemmer mener det er bemerkelsesverdig
at en så stor endring av boligbeskatningen i Norge ikke fremmes
som en egen sak med forutgående høringsrunder. Gamle urettferdigheter
kommer nå til å bli erstattet av nye og Regjeringens hastverk medfører
også at forslaget ikke får likviditetsmessig effekt for de fleste
boligeiere i 2010.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget går imot Regjeringens forslag til endring av skatteloven
§ 4-10 og § 17-1."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
enig i at det foreslåtte takseringssystemet for boliger er mer rettferdig
enn det gjeldende takseringssystemet. Antallet som betaler formuesskatt
for egen bolig går også ned. I enkelte tilfeller kan imidlertid
omleggingen medføre en sterk økning av formuesskatt for personer
med lav inntekt. Det vil kunne gjelde personer med lavere inntekt
som bor i gjeldfrie boliger i områder med høye boligverdier, for
eksempel pensjonister som gjennom hele yrkeslivet har bodd i samme
bolig, og som ikke kommer inn under skattebegrensningsregelen. Dette
medlem støtter prinsipielt den foreslåtte omleggingen, men mener
at det bør være mulig å finne ordninger som gjør omleggingen akseptabel
også for denne mindre gruppen. Dette bør kunne gjøres fram til Revidert
nasjonalbudsjett 2010, og innføres med virkning for skatteåret 2010.
Dette medlem viser til forslag om en sikkerhetsregel
som kan hindre store økninger i formuesskatt for personer med lavere
inntekter fremsatt i Innst. 3 S (2009–2010) punkt 4.4.2.2.