Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit,
Freddy de Ruiter og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at Statistisk sentralbyrå
forventer stor befolkningsvekst i Kristiansandsregionen de neste tjue
årene, og at Kristiansand som Norges femte største bykommune, allerede
har store trafikkproblemer. Komiteen viser til at
ti personer har omkommet i trafikken i Vest-Agder hittil i 2009
per 3. november. Ifølge Trygg Trafikk er dette like mange som det
omkom i hele 2008.
Komiteen viser til at rv 456
Vågsbygdveien er hovedvei for en stor del av Kristiansands befolkning
og at veien har store trafikkavviklingsproblemer. Komiteen påpeker
at trafikkmengden og Kristiansandsregionens plassering i den strategisk
viktige transportkorridoren mellom Oslo og Stavanger, tilsier et
stort behov for investeringer i infrastruktur og samferdsel i årene
fremover. Komiteen understreker at dette må ses i
sammenheng med øvrige investeringer på E18 og E39 mellom henholdsvis
Oslo, Kristiansand og Stavanger, som er en av de aller mest trafikkerte
stamveistrekningene i Norge.
Komiteen vil for øvrig vise til
de respektive partienes merknader til transportkorridor 3 i Innst.
S. nr. 300 (2008–2009) om Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at det er lagt opp til 30-50 pst. rabatt for abonnenter i bomringen,
og viser til departementets omtale av dette i proposisjonen. Hovedregelen
for nye bomringer i by er flat rabatt avgrensa til brikkebrukere. Disse medlemmer viser
til at departementet mener denne regelen skal gjelde ved fremtidige
endringer av rabattsystemet i Kristiansand.
Disse medlemmer viser også til
den inngåtte avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Kristiansandsregionen
ved Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune om belønningstilskudd
til bedre kollektivtransport og mindre bilbruk 2009–2012. Avtalen
går blant annet ut på bedre kollektivtransport og mindre bilbruk. Disse
medlemmer har merket seg at eventuell innføring av køprising
er en del av avtalen, og mener dette vil være et godt bilbegrensende
tiltak. Disse medlemmer viser til at de lokalpolitiske
vedtakene knyttet til samferdselspakke for Kristiansandsregionen,
ble fattet før Stortinget foretok lovendringen som åpner for bruk
av bompenger til drift av kollektivtrafikk, jf. Ot.prp. nr. 15 (2007–2008)
og Innst. O. nr. 26 (2007–2008).
Disse medlemmer ser at intensjonene
og målsettingene i avtalen om belønningsordningen forutsetter bruk
av den nye hovedregelen for rabattstruktur for bompenger i by. Disse
medlemmer er enig i at denne hovedregelen må legges til
grunn ved framtidige endringer av rabattsystemet i Kristiansand. Disse
medlemmer vil be departementet sørge for at forberedelsene for
en slik endring startes opp. Disse medlemmer ber
departementet medvirke til at det lokalt blir utarbeidet forslag
til endringer i takst- og rabattsystemet, og at det blir fattet
lokale vedtak slik at endringer kan iverksettes i løpet av 2011, eller
senest i forbindelse med innføring av eventuell rushtidsavgift.
Disse medlemmer forutsetter at
hovedregelen for nye bomringer i by benyttes ved fremtidige prosjekter
som innebærer bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til omtalen
av belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk
i klimaforliket inngått mellom alle partier, unntatt Fremskrittspartiet,
i januar 2008. I klimaforliket er det satt som forutsetning at man
både skal bedre kollektivtransporten og iverksette tiltak for å
redusere biltrafikken for å få midler fra belønningsordningen.
Komiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, viser til vegloven § 20 der
det heter:
"Staten ber utgiftene til planlegging, bygging, utbetring,
vedlikehald og drift av riksvegar, her òg utgiftene til eigedomsinngrep.
Fylkeskommunen ber desse utgiftene for fylkesvegar og kommunen for
kommunale vegar."
Disse medlemmer viser videre
til forvaltningsreformen som trer i kraft fra 1. januar 2010 der en
betydelig del av det statlige veinettet (betegnet som øvrige riksveier)
overføres til fylkeskommunene. Disse medlemmer minner
om at Fremskrittspartiet er imot forvaltningsreformen, og mener
at staten fortsatt har et finansieringsansvar for disse veiene;
særlig med bakgrunn i at det overførte veinettet har et vedlikeholdsetterslep
på 10 mrd. kroner. Med henvisning til vegloven og til Fremskrittspartiets prinsipielle
syn på hva som bør være statens (og det offentliges oppgave), avviser disse
medlemmer bruk av bompenger i forbindelse med utbygging
av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett i Norge. Disse
medlemmer mener at forvaltningsreformen ikke vil bidra til
å skaffe Norge et moderne veinett innenfor en akseptabel tidsramme. Disse
medlemmer mener staten må følge vegloven og sørge for finansiering
av dagens stam- og riksveinett; ikke fraskrive seg ansvaret for
deler av dagens riksveinett slik det gjøres gjennom forvaltningsreformen.
Disse medlemmer viser til at
bruken av bompenger til finansiering av stam- og riksveienettet økte
med 30 pst. i perioden 2005–2009. I samme periode er bruken av bompenger
utvidet til også å gjelde drift av kollektivtiltak. Økende bruk
av bompenger og økende bompengeandel utgjør en økende særskatt på
transport.
I statsbudsjettet for 2010 er innbetaling fra
bompenger anslått slik:
"For 2010 forutsettes om lag 5,3 mrd. kr stilt til rådighet
til riksveginvesteringer, inkl. tiltak innenfor programområdene.
I tillegg kommer bompenger til investeringer på fylkesvegnettet og
kommunalt vegnett, samt bompenger til driftstiltak for kollektivtransporten
i Oslo og Akershus."
Disse medlemmer viser til at
dette kommer i tillegg til statens samlede inntekter i 2010 fra
bilrelaterte skatter og avgifter på 60 mrd. kroner. Til veiformål
brukes 14 mrd. kroner over Samferdselsdepartementets budsjett og
ca. 6 mrd. kroner over Kommunal- og regionaldepartementet, samlet
vel 20 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til bruk av bompengefinansiering er en svært dyr finansieringsform
for veibrukerne og fremstår som kjøp av vei på avbetaling. Disse
medlemmer viser til at finansieringskostnader for byggelån
og innkrevingskostnader i bompengeperioden i de fleste tilfeller
utgjør store beløp. Disse medlemmer peker på at de
høye kostnadene ved bruk av bompengefinansiering – kostnader som i
sin helhet betales av bompengebetalerne – ofte medfører at bilistene
betaler langt mer enn samlet investeringsbeløp. Disse medlemmer viser
til at det i perioden 2005–2009 ble behandlet over 30 ulike saker
med bompengefinansiering. Alle vedtak om bompengefinansiering i
disse sakene ble gjort med tilslutning fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Samlet omfatter vedtakene 67,7 mrd. kroner i bompenger og i tillegg
13 mrd. kroner i renter og innkrevingskostnader. Om Oslopakke 3
holdes utenfor, er tallene hhv. 25,6 mrd. kroner og 10,2 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til svar
datert 28. oktober 2009 på skriftlig spørsmål nr. 82 (2009–2010)
fra Arne Sortevik om kostnader ved bruk av bompengefinansiering:
"Spørsmål
"Bruk av bompenger til finansiering
av samferdselsprosjekt er en kostbar finansieringsform for brukerne.
Kan statsråden som en veiledning oppgi hhv bidrag anleggskostnader,
totale finansieringskostnader og totale innkrevingskostnader basert
på samlet anleggskostnader på hhv 1, 2, 3 og 4 mrd., 65% bompengeandel,
alle finansieringskostnader dekket med bompenger og nedbetaling
i hhv 15 og 20 år?"
Nedenfor er det laget regneeksempler
basert på forutsetningene i spørsmålet. I tillegg har vi lagt til
grunn følgende forutsetninger:
byggeperiode 3 år
etterskuddsvis innkreving
opptrekk av bompengelån: 1. år: 15 %, 2.
år 45 %, 3. år 40 %
gjennomsnittlig lånerente: 6,5 %
årlige innkrevingskostnader: 2 mill. kr
per innkrevingspunkt x 3 innkrevingspunkt
trafikkmengde og gjennomsnittstakst er
tilpasset 15 og 20 års innkrevingstid
årlig trafikkvekst 2 % per år
15 års nedbetalingstid | mill. kr. |
Anleggskostnad | Bompengeandel | Renteutgifter | Driftskostnader |
1000 | 650 | 439 | 90 |
2000 | 1300 | 899 | 90 |
3000 | 1950 | 1343 | 90 |
4000 | 2600 | 1797 | 90 |
| | | |
20 års nedbetalingstid | |
Driftskostnader | Bompengeandel | Renteutgifter | Driftskostnader |
90 | 650 | 629 | 120 |
90 | 1300 | 1231 | 120 |
90 | 1950 | 1879 | 120 |
90 | 2600 | 2516 | 120" |
Disse medlemmer peker på at beregningene på
en tydelig måte illustrerer at det bilistene betaler, omfatter kostnader
i tillegg til bompengeandelen av anleggskostnadene.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019; jf.
Innst. S. nr. 300 (2008–2009) og St.meld. nr. 14 (2008–2009), og
til Fremskrittspartiets alternative forslag til investering og finansiering
av veinettet uten bruk av bompenger. Disse medlemmer viser
til følgende sammendrag av Fremskrittspartiet s alternative forslag
til NTP for perioden 2010–2019:
"Tabell 1: Ramme for Fremskrittspartiets NTP
Ramme
for FrPs NTP | totalbeløp | byggetid | 2010–2034 | 2010–2019 |
Riksveiinvesteringer | 275 | 25 | 275
mrd. | 200 mrd. |
Opprustning
av øvrige riksveier | 225 | 25 | 225
mrd. | 90 mrd. |
Rassikring | 1 | årlig | 25
mrd. | 10 mrd. |
Jernbaneinvesteringer | 90 | 15 | 90
mrd. | 60 mrd. |
Storbypakke | | | 100
mrd. | 100 mrd. |
Trafikksikkerhet | 1 | årlig | 25
mrd. | 10 mrd. |
Kollektiv | 1 | årlig | 25
mrd. | 10 mrd. |
Riksveiferjer | 3 | årlig | 75
mrd. | 30 mrd. |
Drift
og vedlikehold veier | 5 | årlig | 125
mrd. | 50 mrd. |
Låneordning
ekstraprosjekt | 2 | | 50 mrd. | 20 mrd. |
Total FrPs tillegg til NTP | | | 1
015 mrd. | 580 mrd. |
Regjeringens
forslag til NTP 2010-2019 | | | 805
mrd. | 322 mrd. |
Totalsum
FrPs NTP | | | 1
820 mrd. | 902 mrd." |
Disse medlemmer understreker
at Regjeringens vedtatte NTP 2010–2019 på ingen måte dekker behovet
for utbygging av et moderne, sikkert og effektivt veinett i Norge. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen på en systematisk måte bruker omfattende
og økende bompengefinansiering for å finansiere statens veinett. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gjør dette på en måte
som lokalpolitikere og fylkespolitikere oppfatter som politisk "utpressing". Disse medlemmer regner
dessverre med at regjeringspartiene vil videreføre denne strategien
og i forsterket omfang når "øvrige riksveier" fra 1. januar 2010
er flyttet fra staten til fylkeskommunene.
Disse medlemmer peker på at Regjeringen selv
varsler bompengefinansiering på 60 mrd. kroner i den vedtatte NTP
2010–2019. Disse medlemmer peker på at basert på
erfaringstall, vil 60 mrd. kroner i bompengebidrag med tillegg av
renter og innkrevingskostnader, samlet utgjøre ca. 75 mrd. kroner. Disse
medlemmer minner om at staten i perioden 2010–2019 vil få inntekter
på langt over 700 mrd. kroner fra bilrelaterte skatter og avgifter.
Ytterligere transportskatt på 75 mrd. kroner i perioden kommer altså på
toppen av disse inntektene (og tilsvarer 7,5 mrd. kroner hvert år
i tillegg på løpende innkreving av alt vedtatte bompengeprosjekter).
Av disse samlede inntektene på nærmere 800 mrd. kroner vil Regjeringen
bruke vel 200 mrd. kroner på vei. Disse medlemmer mener
dette illustrerer at Regjeringens systematiske bruk av bompengefinansiering
er urimelig og etter Fremskrittspartiets oppfatning også fullstendig
unødvendig. Bruk av bompenger fremstår som en ekstraskatt på transport.
Denne ekstraskatten fordyrer transport over hele landet for næringsliv og
for enkeltpersoner og fremmer på ingen måte sysselsetning, verdiskaping
og bosetting.
Disse medlemmer peker på at det
kan være mange grunner for å gjennomføre fremskynding av viktige
samferdselsprosjekt i forhold til vedtatte planer. Disse
medlemmer peker igjen på at vedtatte NTP og handlingsprogram
knyttet til vedtatt NTP, ikke bør fremstå som en bom for fremskynding
av nye prosjekter. Disse medlemmer mener like fullt
at slik fremskynding ikke nærmest automatisk skal medføre bruk av omfattende
bompengefinansiering. Disse medlemmer peker på etablering
av regionale vegselskap som et godt alternativ. I slike regionale
veiselskap bør lokale og regionale myndigheter og næringsliv bidra
til å dekke årlige kostnader til forskottering av byggelån til veiprosjekter
basert på at også staten bidrar årlig inntil prosjektet kan finansieres
fullt ut med statlige midler. Disse medlemmer legger
videre til grunn for en slik løsningsmodell at staten etablerer
en ordning med statlige lån med lav rente for slike selskap.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag fremmet i Innst. 52 S (2009–2010), jf. St.prp. nr. 90 (2008–2009)
(Vegpakke Helgeland)
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning med
statlige lån og årlige finansieringsbidrag til forskotteringsutgifter
til regionale veiselskaper."
Disse medlemmer støtter prosjekter
og tiltak i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1, men
støtter ikke bruk av bompengefinansiering. Prosjekter og tiltak
vil bidra til effektiv, sikker og miljøvennlig transportløsning
i Kristiansand kommune og utformes slik at kryss med dagens E39
enkelt kan tilpasses fremtidig E39-løsning. Disse medlemmer har
merket seg at bilistene med en bompengefinansiert løsning, i tillegg
til bompengetilskuddet på 1 560 mill. kroner, også skal betale rentekostnader
på 220 mill. kroner og innkrevingskostnader på 80 mill. kroner.
Samlet gir dette en innbetaling på 1 860 mill. kroner, fra bilistene;
altså 60 mill. kroner mer enn samlet finansieringsplan for hele
fase 1 av samferdselspakken.
Disse medlemmer har merket seg
at eventuell innføring av køprising er en del av opplegget knyttet
til bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet er imot innføring av såkalt "køprising". Disse medlemmer ser
på en slik ordning som en ekstra skatt på transport. Disse
medlemmer legger vekt på at det må bygges et moderne, sikkert og
energieffektivt veinett som gjør det mulig med persontransport og
godstransport; slik at persontransport kan utføres både kollektivt
med buss og taxi og individuelt per bil. Et slikt veinett må også
etter disse medlemmers syn finansieres av staten.
Disse medlemmer peker på at dette
prosjektet blir det første prosjektet i denne perioden som etablerer
bompengefinansiering på nytt fylkesveinett etter at forvaltningsreformen
trer i kraft fra 1. januar 2010. Dette fordi de aktuelle riksveistrekningene
i regionen blir omklassifisert til fylkesveistrekninger. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har gått imot
forvaltningsreformen og at Fremskrittspartiet også vil omgjøre denne
såkalte reformen. Disse medlemmer viser til at staten
ikke bare overfører dårlig vedlikeholdte riksveier til fylkeskommunene,
men gjennom reformen også sørger for å ta enda mindre finansieringsansvar for
veinettet i Norge. Etter Fremskrittspartiets syn er dette en uheldig
utvikling. Forvaltningsreformen gir ikke bedre veipolitikk og bedre
veier i Norge, men oppsplittet veipolitikk og svakere finansiering
av nødvendig modernisering av veinettet over hele landet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"1. Stortinget godkjenner
de prosjekter og tiltak som er beskrevet i St.prp. nr. 98 (2008–2009)
for Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 med totalt
1 800 mill. 2009-kroner. Stortinget legger til grunn for finansieringen fylkeskommunale
midler fra hhv. Vest-Agder og Aust-Agder fylkeskommuner på 222 og
18 mill. kroner og statlig finansiering av 1 560 mill. kroner.
2. Statens bidrag forskutteres ihht. fremdrift
av prosjektet.
3. Stortinget gir Statens vegvesen som
byggherre fullmakt til å ta opp lån med nedbetalingstid på 50 år.
Årlige lånekostnader dekkes gjennom øremerket overføring fra staten
via Samferdselsdepartementets budsjett kap. 1320 post 61 til Aust-Agder
og Vest-Agder fylkeskommuner."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer at regjeringspartiene
viser til at regionen også har inngått en avtale med Samferdselsdepartementet
ved Vest-Agder fylkeskommune, bl.a. om innføring av køprising. Disse
medlemmer påpeker at denne saken illustrerer hvordan Regjeringen
nå har omgjort belønningsordningen fra en effektfull gulrot for
storbyregionene til å øke kollektivandelen, til nå å bli et virkemiddel
for å overtale byene til å innføre veiprising. Disse medlemmer ønsker
å bevare den opprinnelige intensjonen med belønningsordningen og
har gått i mot Regjeringens kriterier knyttet til restriktive tiltak mot
biltrafikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre henviser
også til budsjettbehandlingen hvor disse medlemmer har
foreslått å øke bevilgningen til belønningsordningen i byene med
100 mill. kroner i 2010.