Ovennevnte forslag, som er fremsatt av Berit Brørby,
Carl I. Hagen, Steinar Gullvåg, Sonja Mandt-Bartholsen, Marianne
Aasen, Tore Hagebakken, Eirin Faldet, Arne L. Haugen, Anne Marit
Bjørnflaten, Sigrun Eng, Bendiks H. Arnesen, Inger Løite og Eirin
Kristin Sund, viser til at Grunnloven som utgangspunkt gir plikt
til å motta valg, jf. § 63, og til å fungere som medlem av Stortinget
i hele valgperioden, jf. § 71. Representantene har altså ikke adgang
til å legge ned sitt mandat, og Stortinget har heller ikke adgang til
å frita fra pliktene som representant. Unntak gjelder som utgangspunkt
bare i tilfelle sykdom og andre presserende, personlige grunner.
Forslagsstillerne viser til at det likevel har
vokst frem en viss praksis for å frita fra plikten. Stortinget har
i helt spesielle tilfeller gitt langvarig permisjon til representanter
som ønsker å kunne tiltre stillinger som formelt ikke er forenlige
med stortingsvervet, jf. § 62, før valgperioden løper ut (for eksempel
som ambassadør). Det er også eksempler på at en representant har
fått anledning til å tiltre stillinger som det har vært ansett for
å være av nasjonal interesse for Norge at vedkommende bekler. Til
dette kommer situasjoner hvor den personlige belastning ved å utføre vervet
som stortingsrepresentant blir uforholdsmessig stor; i slike tilfeller
har det vært innvilget langvarige velferdspermisjoner.
Forslagsstillerne påpeker at den praksis som
har vokst frem, beveger seg på kanten av Grunnlovens system. Dette
gir i seg selv en viktig grunn til å «rydde opp» gjennom grunnlovsendring.
Men også for den enkelte vil det være å foretrekke at representantene
i unntakstilfeller fikk en mulighet til å bli fritatt fra sitt mandat.
Dette vil kunne skje uten at utgangspunktet om plikt til å motta
valget og til å fungere valgperioden ut, blir vesentlig svekket.
Forslaget viser til at det i de fleste land
i Europa er en viss mulighet til å bli fritatt fra vervet som medlem
av parlamentet. I Norge er det ikke aktuelt å åpne for fritak etter
eget forgodtbefinnende, slik som i enkelte andre land. Men forslagsstillerne
mener at en mer begrenset endring som uttrykkelig åpner for at Stortinget
selv etter søknad kan vedta fritak for resten av perioden, vil være
en stadfesting av den praksis som har utviklet seg og en måte å
bringe denne delen av Grunnloven i takt med den tiden vi lever i.
Forslag i samsvar med dette fremmes i tre alternativer.
Det påpekes at forutsetningen i alle tilfelle må være at unntaksadgangen
skal være snever. Hovedregelen må altså fortsatt være at den som
stiller til valg, ikke bare har plikt til, men også må være innstilt
på å utøve vervet. Fritak må dessuten forutsette at representanten
selv søker om dette; forslaget åpner således ikke for at Stortinget
på eget initiativ kan kvitte seg med en «brysom» kollega.
Alternativ 1 fremstår som det mest liberale, siden
det ikke foreslår nærmere kriterier verken i Grunnloven selv eller
i Stortingets forretningsorden.
Alternativ 2 er vesentlig mer restriktivt, idet
det begrenser fritaksadgangen til å gjelde i tilfelle fritak med
rimelighet kan hevdes å være av «nasjonal interesse». Dette stemmer
til en viss grad med den praksis som har utviklet seg, men omfanget
vil være avhengig av tolkning som lett kan bli lemfeldig stilt opp
imot de sterkt varierende behov. Selv tungtveiende velferdsgrunner for
den enkelte ville for eksempel vanskelig kunne sies å oppfylle kravet.
Etter forslagsstillerne syn fremtrer på denne bakgrunn
alternativ 3 som det beste. Forutsetningen er her at fritak bare
kan gis etter at nærmere kriterier er formulert i forretningsordenen,
og bare når disse kriteriene er tilfredsstilt. Det vises til at
det vil ha en egenverdi at Stortinget åpent diskuterer og formulerer
bestemte kriterier for fritak i generell form. Uansett legger forslagsstillerne
til grunn at fritakskriteriene skal formuleres og praktiseres restriktivt.
Forslagene om identiske endringer i § 70 (alternativ
4–6) er foreslått fordi det i saken om investitur og oppløsningsrett,
jf. Dokument nr. 12:14 (2007–2008) er foreslått å endre paragrafens nummer
fra 71 til 70.
Forslagene fremmes både i moderne norsk språkdrakt
og i 1903-språk (etter «oversettelse» av Finn-Erik Vinje). Dette
gir Stortinget mulighet til å velge mellom et skritt i retning av språklig
modernisering og vedtak i tradisjonelt, men mer utilgjengelig språk.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Alternativ 1 A:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Stortinget kan likevel frita en representant
som selv søker om dette, fra plikten til å fungere som medlem av
Stortinget i den resterende del av valgperioden.
Alternativ 1 B:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Storthinget kan dog fritage en Repræsentant,
der selv ansøger om dette, for Pligten til at fungere som Medlem
af Storthinget i den resterende Del af Valgperioden.
Alternativ 2 A:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Stortinget kan likevel frita en representant
som selv søker om dette, fra plikten til å fungere som medlem av
Stortinget i den resterende del av valgperioden for i stedet å utføre
andre oppgaver av nasjonal interesse.
Alternativ 2 B:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Storthinget kan dog fritage en Repræsentant,
der selv ansøger om Dette, for Pligten til at fungere som Medlem
af Storthinget i den resterende Del af Valgperioden, for isteden
at udføre andre Opgaver af national Interesse.
Alternativ 3 A:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Etter nærmere bestemmelser i den i § 66 nævnte orden
kan Stortinget likevel frita en representant som selv søker om dette,
fra plikten til å fungere som medlem av Stortinget i den resterende
del av valgperioden.
Alternativ 3 B:
§ 71 nytt annet ledd skal lyde:
Efter nærmere Bestemmelser i den i § 66 nævnte Orden
kan Storthinget dog fritage en Repræsentant, der selv ansøger om
dette, for Pligten til at fungere som Medlem af Storthinget i den
resterende Del af Valgperioden.
Alternativ 4:
§ 70 nytt annet ledd:
Som alternativ 1 A eller 1 B.
Alternativ 5:
§ 70 nytt annet ledd:
Som alternativ 2 A eller 2 B.
Alternativ 6:
§ 70 nytt annet ledd:
Som alternativ 3 A eller 3 B.»