Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Riksrevisjonen er Stortingets viktigste kontrollorgan utenfor Stortinget.
Riksrevisjonens årsmelding gir et godt innblikk i
virksomheten for 2009. Riksrevisjonen leverer rapporter av høy faglig
kvalitet som gir et godt grunnlag for Stortingets kontrollvirksomhet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
arbeider etter en fireårig strategisk plan i tillegg til de årlige
virksomhetsplaner. Komiteen deler Riksrevisjonens
syn på betydningen av at den samlede kompetanse til enhver tid blir
utnyttet på best mulig måte og vil understreke nødvendigheten av
at kompetansen på de områdene de reviderer, er høy. Risikovurdering
og behov for oppfølging og ikke mer eller mindre tilfeldig kompetanse
blant medarbeidere, må være avgjørende for valg av revisjonsobjekter.
Komiteen har merket seg at revisjonsinnsatsen fordelt
på regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll er
relativt stabil over tid. Komiteen forutsetter at
dette skyldes antatt behov basert på vesentlighets- og risikovurderinger og
ikke en fastlagt fordeling. Fleksibilitet og evne til å fange opp
nye problemområder er viktig for å sikre en effektiv kontroll.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
vil prioritere oppfølgingen av viktige områder som Nav, helse og
omsorg, IKT, transportsektoren, Statens pensjonsfond utland, og
miljø- og klimautfordringen, i sitt videre arbeid.
Komiteen vil spesielt peke på
at den teknologiske utvikling stiller Riksrevisjonen overfor store
utfordringer. For å sikre tilfredsstillende kunnskap om datasikkerhet,
om muligheter for krysskobling av informasjon mv., kreves det ekspertise
på høyt nivå. Komiteen vil understreke viktigheten
av at Riksrevisjonen til enhver tid innehar høy kompetanse på IKT-feltet.
Komiteen er tilfreds med at
spørsmålet om Riksrevisjonens rett til dokumentinnsyn i forvaltningen
nå er avklart.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen driver
en utstrakt internasjonal virksomhet. Det er inngått institusjonelt
samarbeid med riksrevisjonene i Malawi, Zambia, Mongolia, Serbia
og Nepal. Videre var man i 2009 involvert i revisjonen av fem internasjonale
organisasjoner.
Komiteen registrerer videre at
Riksrevisjonen gjennom INTOSAI deltar i seks komiteer i tillegg
til å ivareta sekretariatsfunksjonen for INTOSAI Development Initiative.
Videre spiller Riksrevisjonen en ledende rolle i den europeiske grenen
av organisasjonen, EUROSAI.
Komiteen vil spesielt peke på
det positive samarbeidet mellom riksrevisjonene i Norge og Russland.
Parallellrevisjonene av henholdsvis forvaltningen av fiskeressursene
i Barentshavet og Norskehavet, og om strålingssikkerhet og beskyttelse
av miljøet mot radioaktiv forurensning, er viktige bidrag i arbeidet
for en bærekraftig og tryggere utvikling i nordområdene. Likeledes bidrar
samarbeidet mellom de nordiske riksrevisjonene til å sette fellesnordiske
problemstillinger på dagsorden.
Komiteen har merket seg at tre
av dokumentene som Stortinget fikk oversendt i 2009, var på nynorsk.
Videre at en del av Dokument nr. 3:9 (2008–2009) var oversatt til
samisk. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen veksler
mellom nynorsk og bokmål i fremtiden også. Komiteen presiserer
at fritak fra målloven ikke betyr at begge målformer ikke kan benyttes.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Riksrevisjonen til enhver tid er seg bevisst hvor grensen
går for hva som er politiske anbefalinger, og at denne bevisstheten
gjenspeiles i de anbefalingene som Riksrevisjonen kommer med.