Brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 28. april 2010

Vedrørende Representantforslag 97 S (2009-2010) om norsk vannkraftpolitikk

Jeg viser til brev av 9. d.m. fra energi- og miljøkomitéen vedrørende representantforslag nr 97 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Odd Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen om norsk vannkraftpolitikk

For regjeringen står det sentralt å legge til rette for en betydelig økning av vår fornybare energiproduksjon. En bærekraftig utnyttelse av vannressursene er et viktig ledd i denne satsingen. I lys av klimautfordringene vil opprusting og utvidelse av eksisterende vannkraftverk kombinert med skånsom utbygging av vassdrag være verdifulle bidrag.

Regjeringen legger til rette for realiseringen av miljømessig forvarlige vannkraft-prosjekter. Gjennom utredninger får vi fram de områder som trenger grundigere oppfølging av myndighetene. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har som vassdragsmyndighet her til lands gjennomført og igangsatt en rekke studier og prosjekter knyttet til opprusting og utvidelser av eksisterende vannkraftverk. NVE har sørget for en kartlegging av barrierer og muligheter for opprusting og utvidelser. NVE oppdaterer det teknisk/økonomiske potensialet, og får gjennomført en studie av markedet for effekt i Europa. NVE arbeider sammen med utvalgte kraftselskaper for å finne fram til konkrete prosjekter som kan egne seg for effektkjøring.

Som representantene påpeker kan all kraftproduksjon ha konsekvenser for natur og miljø. Det er viktig å fremskaffe økt kunnskap om alle virkninger av fornybar energi, også mer kunnskap om eksisterende og eventuelt endret bruk av vannkraften. Regjeringen støtter bl.a. forskningssenteret for miljøvennlig energi, CEDREN, som arbeider med å få frem mer kunnskap om bl.a. virkninger av effektkjøring, muligheter for mer kraftproduksjon og mer laks mv. NVE får også utredet miljøkonsekvenser av raske vannstandsendringer. Kunnskap om disse sammenhengene vil bidra til at vannkraftressursene også framover kan forvaltes på en måte som hensyntar viktige miljøverdier best mulig.

Representantene etterlyser en kartlegging av det norske vannkraftpotensialet. NVE har ansvar for å ha oversikt både over eksisterende kraftverk og potensial for nye prosjekter. NVE fører statistikk over vannkraftpotensialet i Norge, og offentliggjør årlig statistikk over hvilket energipotensial som er utbygd og vernet, hvilke prosjekter som er under bygging og har fått konsesjon, eller ligger i NVE til behandling.

NVEs konsesjonsbehandlingskapasitet de siste årene er styrket betraktelig. I tråd med føringer i Prp. 1 S (2008-2009) er vannkraftsøknader gitt høy prioritet i konsesjons-behandlingen. Det er også gjennomført en rekke tiltak for å redusere og effektivisere saksbehandlingstiden i NVE. Jeg forventer at de økte ressursene til konsesjonsbehandling vil gi økt kapasitet og lavere saksbehandlingstid etter hvert som forbedringene virker. Myndigheten til å gi konsesjon for vannkraftverk under 10 MW ble delegert til NVE i 2004. Fra 1.1.2010 er myndigheten til å gi konsesjon for kraftutbygginger under 1 MW overført til fylkeskommunene. Det vil være naturlig å vinne erfaringer av dette arbeidet før ytterligere endringer gjennomføres.

Samtidig som myndighetene arbeider med rammevilkår og utredninger, gis det tillatelser til en rekke nye vannkraftprosjekter. I årene 2006-2009 er det gitt endelig konsesjon til en årlig produksjon tilsvarende 3,4 TWh ny vannkraft. Av dette er om lag 2,1 TWh småkraft. Det resterende er opprusting og utvidelse av eksisterende kraftverk eller ny vannkraft over 10 MW. Om lag 3 TWh årlig produksjon er satt i produksjon i samme periode, som er et tegn på at vannkraftprosjekter i stor grad bygges ut.

Til grunn for vår vannkraftpolitikk ligger en omfattende konsesjonsbehandling der konsesjonsmyndighetene foretar en avveining av fordeler og ulemper av et vannkrafttiltak gjennom en helhetlig vurdering. Her hensyntas allmenne interesser som miljø, klima, kraftforsyningssikkerhet, landskap, friluftsliv, næringsutvikling og lokalsamfunn. Over tid endrer vurderingen av de ulike hensyn seg, og gjennom konsesjonsbehandlingen er det rom for å endre vektleggingen i takt med samfunns-utviklingen og ny kunnskap om virkninger av inngrep. Dette er bakgrunnen for at konsesjonsmyndighetene nå i større grad enn tidligere tilpasser tiltaket og vilkårene av hensyn til best mulig ressursutnyttelse ut fra miljøhensyn. La meg her som eksempel vise til de krav som er innført om varierende minstevannføring over året tilpasset den naturlige variasjonen i vassdragene.

I representantforslaget bes regjeringen fremme en stortingsmelding om norsk vannkraftpolitikk. Som jeg har redegjort for i dette svaret, gjør allerede regjeringen og vassdragsmyndighetene en omfattende og betydelig innsats på alle de viktigste områdene innenfor de konsesjonsrettslige rammer som Stortinget har lagt opp til for å fremme norsk vannkraft. Jeg kan derfor ikke se at det er rett med en egen stortingsmelding om vannkraftpolitikken nå.