Regjeringen finner at videreutviklingen av det felles
europeiske asylsystemet i EU er nødvendig for å oppnå likevekt og
økt forutsigbarhet på migrasjonsområdet i Europa. På denne bakgrunn vil
EU bli en stadig viktigere samarbeidspartner for Norge på flyktning-
og migrasjonsområdet.
Regjeringen legger til grunn at innreise og
innvandring til Norge skal reguleres og kontrolleres i samsvar med
internasjonale forpliktelser og avtaler. Det er i norsk interesse
at migrasjonsstrømmene styres inn i legale kanaler som ivaretar
migranters grunnleggende rettigheter og landenes behov for kontroll
over og styring av migrasjonen. Regjeringen ser at EU vil kunne spille
en sentral rolle i arbeidet med å etablere et migrasjonsregime som
gjennom avtaler binder sammen opprinnelsesland, transittland og
mottakerland, og der internasjonale organisasjoner som UNHCR får
en tydelig rolle.
På bakgrunn av det som er omtalt i meldingen ønsker
regjeringen i tiden fremover å prioritere de saksfeltene som er
nevnt i punktene nedenfor:
2. Tiltak for fastsettelse
av identitet
Regjeringen vil styrke arbeidet med å avklare identiteten
til utlendinger som kommer til eller som oppholder seg i Norge.
Regjeringen vil i 2010 etablere et nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter
som skal sikre bedre koordinering, større kompetanse og raskere
vurdering og behandling av identitetsavklaringer. Senteret vil bidra
til en mer effektiv klarlegging av identitet, noe som vil gi raskere
og flere uttransporteringer.
3. Harmonisering av
regelverk og praksis på asylfeltet
Regjeringen vil redusere antallet personer uten behov
for beskyttelse som søker asyl i Norge og vil løpende vurdere behov
for nye tiltak for å oppnå dette. En økt harmonisering av EUs asylpolitikk
vil kunne medføre behov for tilpasninger av norsk regelverk for
å ta høyde for de konsekvenser det eventuelt vil ha for tilstrømningen av
asylsøkere til Norge.
4. Dublin og EURODAC
Norge har store fordeler av at Dublinsystemet består,
og regjeringen har tatt initiativ overfor Europakommisjonen for
å sikre at vår stemme blir hørt i den pågående prosessen for å revidere Dublinforordningen.
Om det er nødvendig for å bevare Dublinsystemet vil Norge bidra
til at det blir en bedre ansvarsfordeling mellom landene. Norske
myndigheter vil også søke å bidra til å sikre at det enkelte medlemslands
etterlevelse av Dublinregelverket blir fulgt tett.
5. Tilknytning til det
europeiske støttekontoret på asylfeltet, EASO
Regjeringen vil prioritere arbeidet med å knytte Norge
til det europeiske støttekontoret på asylfeltet, European Asylum
Support Office (EASO), som skal etableres i 2010.
7. European Migration
Network, EMN
Det skal arbeides for at Norge i løpet av 2010 skal
ta del i det europeiske migrasjonsnettverket EMN.
8. Gjenbosetting
Regjeringen ønsker å støtte opp om arbeidet
med å få flere europeiske land til å tilby seg å gjenbosette flyktninger.
Regjeringen ser positivt på initiativene til å utvikle en felles
EU-politikk for gjenbosetting, herunder etablere en koordineringsmekanisme
for felles innsats. Regjeringen vil gå inn for å knytte Norge til
et slikt samarbeid.
9. Tiltak i opprinnelsesland
Regjeringen ønsker at Norge skal knytte seg
til samarbeidsarrangementene EU etablerer med viktige opprinnelses-
og transittland for migrasjonsstrømmene mot Europa. I første omgang
vil Norge delta i samarbeidsplattformen for migrasjon og utvikling
som EU har etablert med Etiopia.
10. Regionale beskyttelsesprogrammer
Regjeringen vil søke norsk tilknytning til dette. Disse
programmene innebærer først og fremst at EU bidrar til å styrke
kapasiteten til å hjelpe flyktningene i samarbeidslandene. I tilfeller
der det ikke er mulig å tilby beskyttelse regionalt kan overføringer
av flyktninger til Europa vurderes.
11. Tilbaketakelsesavtaler
Regjeringen vil fortsatt prioritere arbeidet
med å inngå tilbaketakelsesavtaler med viktige opprinnelses- og
transittland, og har satt av midler til tiltak som kan gjøre det
lettere for fattige land å inngå slike avtaler.
13. Tvungen retur
Regjeringen ønsker å styrke returarbeidet nasjonalt,
og vil i den forbindelse vurdere ulike former for hurtigprosedyrer
for å få til en raskere retur av de som har fått avslag eller som
oppholder seg ulovlig i Norge. Regjeringen vil øke antallet returer,
og om nødvendig gjennomføre disse ved bruk av tvang. Territorialkontrollen
i grenseområdene skal styrkes.
20. Opprettelse av et
IT-byrå
Regjeringen støtter opprettelsen av et eget
byrå for den fremtidige forvaltningen av de felles IT-systemene
som ligger i kjernen av Schengen- og Dublinsamarbeidet, dvs. SIS
II, VIS og EURODAC.
21. Menneskesmugling
og menneskehandel
Regjeringen vil prioritere arbeidet mot menneskesmugling
og menneskehandel. Det er satt av midler til dette, bl.a. til økt
kontroll i grenseområdene. Regjeringen vil i 2010 legge frem en
ny handlingsplan mot menneskehandel. Etterforskningen av menneskehandelsaker
vil bli evaluert med sikte på å utvikle politiets innsats på området.
22. Kunnskapsutvikling
Regjeringen har som mål å ha en helhetlig, effektiv
og brukerorientert utlendingsforvaltning. Politikken på området
skal være mest mulig kunnskapsbasert. Forvaltningen utarbeider analyser
og prognoser for utviklingen, og fra 2008 er det etablert en beregningsgruppe
for utlendingsforvaltningen.
Komiteen viser til
sine generelle merknader og merknadene under de enkelte kapitlene
foran og gir sin tilslutning til regjeringens forslag til prioriteringer,
slik de framkommer i punktene ovenfor.