De totale fordelingsvirkninger av forslagene
til endring i inntektssystemet for kommunene gruppert etter innbyggertall
vises i tabell 18.1.
Departementet presiserer at fordelingsvirkningene
som er vist her er foreløpige, og at den endelige fordelingen av
rammetilskuddet for 2011 ikke vil foreligge før i statsbudsjettet
til høsten.
Fordelingsvirkningene som er oppgitt i tabell 18.1
er i kroner per innbygger basert på innbyggertall per 1. januar
2009.
Tabell 18.1 Fordelingsvirkninger
for kommuner gruppert etter innbyggertall (kolonneforklaringer i
tabellnoter)
Kommunegruppe | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
< 2 059 innb. | 116 002 | 45 | 777 | -734 | -109 | 0 | 142 | 172 | 248 | 866 |
2 060 – 3 941
innb. | 256 701 | 80 | 344 | -224 | -57 | 0 | 132 | 82 | 277 | 751 |
3 942 – 7 131
innb. | 485 481 | -51 | 98 | 33 | -10 | 0 | 117 | 56 | 295 | 724 |
7 132 – 20 000
innb. | 1 071 579 | -153 | -114 | 33 | -14 | 0 | 97 | 92 | 94 | 565 |
> 20 000 innb. | 1 715 649 | -30 | -150 | 33 | 8 | 0 | 11 | 95 | -4 | 449 |
Oslo* | 575 475 | 582 | 804 | 33 | 30 | -298* | -330 | 0 | 238 | 599 |
Bergen, Trondheim og
Stavanger | 541 918 | -230 | -611 | 33 | 30 | 316 | -79 | 131 | -180 | 180 |
Kraftkommuner | 36 447 | 71 | 676 | -77 | 17 | 0 | 105 | 39 | 761 | 1 174 |
*) Finansiering av storbytilskuddet gjøres gjennom
et trekk i hovedstadstilskuddet til Oslo som fylkeskommune. Trekket
utgjør 353 mill. kroner eller 614 kroner per innbygger for Oslo.
Tabellforklaring:
1) viser innbyggertallet per 1. januar 2009
2) viser isolert virkning av ny delkostnadsnøkkel på
barnehage
3) viser virkning av ny kostnadsnøkkel
4) viser endring av småkommunetilskuddet
5) viser endring av Nord-Norge- og Namdalstilskuddet
6) viser storbytilskuddet
7) viser virkning av å redusere skatteandel
fra 45 pst. til 40 pst.
8) viser 400 mill. kroner i skjønn til kommuner som
taper på nytt inntektssystem
9) viser totale systemvirkninger (3+4+5+6+7+8)
10) viser første års virkning av endringer inkludert
inntektsgarantitilskuddet og anslått vekst i frie inntekter til
kommuner i 2011 på 2,5 mrd. kroner
Som tabell 18.1 viser tjener i snitt kommunene med
under drøyt 7 100 innbyggere og Oslo på ny kostnadsnøkkel, mens
de andre storbyene og større kommuner i snitt kommer negativt ut
av forslaget til ny kostnadsnøkkel. Imidlertid vil det være kommuner
som tjener og kommuner som taper på endringene i alle grupper.
Når det gjelder endringene i de politiske elementene
vil kommuner med under 3 200 innbyggere isolert tape på at småkommunetilskuddet
reduseres. Dette tapet veies opp av at basiskriteriet vektes opp
i ny kostnadsnøkkel. Kommunene i Nord-Norge- og Namdalen vil isolert
sett få et trekk i rammetilskuddet om Nord-Norge- og Namdalstilskuddet
reduseres. Midlene overføres til innbyggertilskuddet og fordeles
med et likt beløp per innbygger til alle landets kommuner og gir
dermed økt tilskudd til kommunene som ikke mottar småkommunetilskudd
eller Nord-Norge- og Namdalstilskudd.
Nytt storbytilskudd gir en økning på om lag
316 kroner per innbygger til Bergen, Trondheim og Stavanger. Endelige
tall vil foreligge i statsbudsjettet basert på oppdaterte befolkningstall.
Finansiering av storbytilskuddet gjøres gjennom å avvike i hovedstadstilskuddet
til Oslo som fylkeskommune. Storbytilskuddet. Trekket utgjør 353
mill. kroner eller 614 kroner per innbygger for Oslo, og gir da
en netto virkning på -298 kroner per innbygger for Oslo siden Oslo også
får storbytilskuddet. Siden storbytilskuddet finansieres i sin helhet
gjennom dagens hovedstadstilskudd, påvirker ikke storbytilskuddet
de andre kommunene.
Fordelingen av 400 mill. kroner i skjønnstilskudd
til kommuner som taper mer enn 100 kroner per innbygger på endringene
i inntektssystemet, vil dempe de negative effektene av de ulike
endringene for kommuner som i sum kommer ut med tap.
Skattesvake kommuner tjener på å redusere dagens
skatteandel for kommunene til 40 pst. Alle kommunegrupper under
20 000 innbyggere tjener på denne endringen, og de minste kommunegruppene
tjener mest. Av kommunene med innbyggertall over 20 000 innbyggere
er det 15 kommuner som har skatteinntekter over landsgjennomsnittet
og derfor vil tape på lavere skatteandel, mens 36 kommuner har skatteinntekter under
landsgjennomsnittet og vil tjene på at skattens andel av samlede
inntekter går ned.
I beregningene er det teknisk lagt til grunn
en vekst på 2,5 mrd. kroner til kommunene. Av denne veksten går
400 mill. kroner til finansieringen av skjønnstilskuddet til kommuner som
taper på endringene i inntektssystemet. Resten av veksten på 2,1
mrd. kroner er fordelt med et likt beløp per innbygger og utgjør
438 kroner per innbygger for alle landets kommuner. Den samlede
førsteårsvirkningen inkluderer også inntektsgarantitilskuddet. Med
veksten som er lagt til grunn i denne beregningen og inntektsgarantitilskuddet,
får de aller fleste kommunene en økning i rammene, også etter at
det er tatt høyde for omfordelingene som følger av de foreslåtte endringene
i inntektssystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at omfordelingsvirkningene
er en konsekvens av at kostnadsnøklene i all hovedsak ikke er blitt
revidert siden Rattsø-utvalget midt på 1990-tallet. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen har til hensikt å revidere kostnadsnøklene
om lag hvert fjerde år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at de ønsker å avvikle rammefinansieringssystemet
gjennom en kombinasjon av fri kommunal beskatningsrett og statlig
stykkprisfinansiering av primæroppgavene innenfor skole og omsorg,
basert på prinsippene om valgfrihet og at pengene fra det offentlige
skal følge den individuelle bruker. Disse medlemmer ønsker
en slik avvikling da de ikke ser at rammefinansieringssystemet i
tilstrekkelig grad sørger for et likest mulig tilbud til individuelle
brukere av kommunale grenser uavhengig av bostedskommune.