Regjeringen gir i budsjettproposisjonen for
2011 en egen omtale av forskning og utvikling i budsjettforslaget
som helhet, der prioriteringene og fordelingen på ulike departementer
framgår, jf. del III i proposisjonen for Kunnskapsdepartementet.
Her omtales de ni forskningspolitiske målene fra siste forsk-ningsmelding,
St.meld. nr. 30 (2008–2009), utviklingen i offentlig og privat forskningsinnsats,
samt i sektorene og i ulike geografiske regioner.
Regjeringen gir i denne delen av budsjettproposisjonen
en tilstandsrapport for forskingen i Norge og drøfter indikatorer
som publikasjoner og siteringer, resultater for næringsliv og innovasjon,
årsverk og menneskelige ressurser, likestilling og infrastruktur.
Regjeringen tar også for seg resultater av sentersatsingene Yngre
fremragende forskere (YFF), Senter for fremragende forskning (SFF),
Senter for forsk-ningsdrevet innovasjon (SFI) og Forskningssenter
for miljøvennlig energi (FME); videre angis status for langsiktig
grunnleggende forskning og internasjonalisering.
Regjeringen ønsker i statsbudsjettet for 2011
å styrke den nasjonale forskningsinnsatsen, i tråd med målene i
Forskningsmeldingen. Hovedprioriteringene i 2011 er på forskningsområdet
forskningsinfrastruktur, åpen konkurransearena for fremragende forskning
(FRIPRO), polarforskning og Senter for forskningsdrevet innovasjon. Videre
er kapitalen i Fondet for forskning og nyskapning økt. Det vises
til punkt 5.2 nedenfor.
Når det gjelder fordelingen på departementer,
er det enkelte reduksjoner i forskningsbevilgningene. Dette gjelder
bl.a. Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet.
For Nærings- og handelsdepartementet skyldes reduksjonen bl.a. nedgang
i internasjonale kontingenter på grunn av lavere eurokurs. Under Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet er flere av byggeprosjektene
i en fase med lavere bevilgninger.
Av særlige bevilgningsøkninger i statsbudsjettet nevnes
at det over Miljøverndepartementets budsjett er avsatt 20 mill.
kroner til å styrke kunnskapen om klima og miljø gjennom Fram – Nordområdesenter
for klima- og miljøforskning. Matprogrammet styrkes med 6 mill.
kroner over Landbruks- og matdepartementets budsjett og marin bioprospektering
med 5 mill. kroner over Nærings- og handelsdepartementets budsjett,
der en også finner 10 mill. kroner til Brukerstyrt innovasjonsarena
(BIA), jf. punkt 5.5 og 5.3 nedenfor. Over Helse- og omsorgsdepartementet bevilges
10 mill. kroner til forskning på effekter av samhandlingstiltak
og 5 mill. kroner til forskning på barn som pårørende. Under Kunnskapsdepartementet
bevilges 19,2 mill. kroner til å etablere et nasjonalt system for
forskningsinformasjon (CRISTIN) og 11 mill. kroner til forskning
om kvalitet og læringsutbytte i høyere utdanning (Utdanning 2020),
jf. punkt 5.2 nedenfor.
Fagerberg-utvalget, som skal drøfte sammenhengen
mellom mål, ressurser og resultater for offentlig finansiert forskning
og gi råd med sikte på forbedringer av systemet, vil legge fram
sin rapport i mai 2011.
Norges forskningsråd skal evalueres i løpet
av stortingsperioden 2009–2013. Regjeringen vil utarbeide mandat
for evalueringen og lyse ut oppdraget internasjonalt.
Komiteen vil understreke
at i et kunnskapssamfunn som Norge skal forskning og utvikling (FoU)
ha stor oppmerksomhet. Forskning er en viktig forutsetning for ny
kunnskap, kulturell vekst, menneskelig dannelse, fredelig sameksistens,
miljøbevissthet og et innovativt og nyskapende næringsliv.
Komiteen ser fram til en grundig
debatt om samsvar mellom mål, ressursinnsats og resultater i norsk
forskning i kjølvannet av Fagerberg-utvalgets rapport. Selv om denne
rapporten konsentrerer seg om å vurdere den offentlig finansierte
forskningen, vil den også kunne danne grunnlag for å drøfte betydningen
av den totale forsknings- og kunnskapsutvikling i samfunnet.
Komiteen er tilfreds med at departementet
opererer med et vidt og nyansert nyttebegrep i sitt FoU-arbeid.
Et kunnskapssamfunn hviler på en likeverdig respekt for, og en god
balanse mellom, den mer langsiktige grunnforskningen og den direkte
anvendbare forskningen. En forutsetning for kvalitet og relevans
i forsknings- og utviklingsarbeidet er at det er god kontakt mellom
FoU-miljøer og arbeids- og samfunnsliv.
Komiteen vil også understreke
betydningen av mangfold med hensyn til tema og forskningsmetoder
og en fornuftig balanse mellom tematiske og ikke-tematiske FoU-satsinger. Komiteen ser
bl.a. derfor fram til evalueringen av Norges forskningsråd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at den totale bevilgning til forskning og utviklingsarbeid
har fått en nominell økning på om lag 550 mill. kroner, eller 2,44
pst. sammenliknet med 2010. Under denne regjeringen har dermed bevilgningene
til FoU hatt en realvekst på om lag 27 pst. Om en ser på offentlig
finansiert forskning pr. innbygger, ligger Norge nå høyest i Norden og
på andreplass i OECD-området.
Flertallet er særlig tilfreds
med at regjeringen i budsjettet har lagt inn en innsatsøkning på
den åpne konkurransearenaen.
Flertallet er derimot ikke tilfreds
med at FoU-innsatsen i næringslivet fremdeles liggere lavere enn
i de andre nordiske landene og under gjennomsnittsnivået i OECD-landene.
Selv om dette i all hovedsak skyldes at vi har en næringsstruktur
som tradisjonelt har relativt liten FoU-aktivitet, så mener flertallet at
det er viktig å få økt FoU-aktiviteten i næringslivet og offentlig
sektor.
Flertallet registrerer at bl.a.
på grunn av valutakursendringer vil det bli en liten realnedgang
i de totale FoU-bevilgningene i 2011. Flertallet viser
til at det både i Forskningsmeldingen og Soria Moria II står at
det fortsatt skal være en vekst framover. Flertallet understreker
at det er viktig at en i årene framover makter å oppfylle denne
målsettingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
økt norsk forskningsinnsats som en viktig investering i fremtidig
kunnskap og verdiskapning, og en nødvendig forutsetning for at Norge
også i fremtiden skal kunne hevde seg i en stadig hardere global
konkurranse om talenter, ideer og kapital. Disse medlemmer viser
til at Norge scorer lavest i Norden når det gjelder forskningsinnsats og
innovasjonsevne, og under gjennomsnittet i Europa, og kan ikke se
at regjeringens forslag til budsjett svarer på disse utfordringene. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett, hvor det i alt bevilges 600
mill. kroner til ulike forskningsformål utover regjeringens forslag,
hvorav 250 mill. kroner på Kunnskapsdepartementets budsjett. Den
sistnevnte økningen fordeler seg slik på ulike tiltak:
- | Kap. 285: Småforsk-midler | 20 mill. |
- | Nærings-ph.d | 30 mill. |
- | Kap. 285: – yngre fremragende
forskere | 20 mill. |
- | Kap. 285: Økte frie midler NFR | 40 mill. |
- | 4 godkjente institutter gis basis-bevilgning | 40 mill. |
- | Økte basisbevilgninger institutt-sektoren | 40 mill. |
- | Kap. 285: Stipendiater/post.doc | 50 mill. |
- | Veiledningskontor for deltakelse i EU-prosjekter | 10 mill. |
| SUM | 250 mill |
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å stimulere til økt forskning i næringslivet, tettere
samarbeid mellom akademia og bedriftene, økt stimulans av fremragende
forskerinitiert forskning samt sterkere satsing på norsk deltakelse
i internasjonale forskningsprosjekter.
Disse medlemmer viser også til
at Høyre har lagt inn en økning på 10 mrd. kroner i fondskapital
til Forskningsfondet og 5 mrd. kroner til Fond for vitenskapelig
utstyr, samt foreslått direkte fradragsføring av FoU-kostnader for næringslivet
i sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer viser videre
til Høyres økning av midlene til ordningen med Skattefunn, og til
bl.a. petroleumsforsking og miljøteknologi i sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at NIFU STEP i sin rapport 33/2010
slår fast at regjeringens forslag ikke innebærer noen realvekst
i forskningsbevilgningene kommende år. Budsjettforslaget karakteriseres
i samme rapport som det «[s]vakeste budsjett for forsk-ning på ti år».
Tilsvarende påpeker Arvid Hallén, administrerende direktør i Forskningsrådet,
i en kommentar til statsbudsjettet på Forskningsrådets nettsted:
«Statsbudsjettet innebærer en svak realnedgang i forskningsbevilgningene,
noe som betyr at vi ikke utnytter vår sterke stilling til å investere
i fremtidig verdiskaping.»
Disse medlemmer deler disse betraktningene,
og viser til at disse partiers alternative statsbudsjetter innebærer
en betydelig økning i bevilgningene på forskningsfeltet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at forskningssatsingen i Venstres alternative budsjett er fordelt
på flere rammeområder, jf. finansinnstillingen, men vil bl.a. trekke
frem følgende forslag under rammeområde 16:
Styrkede basisbevilgninger
universiteter og høyskoler (300 mill. kroner)
500 nye stipendiatstillinger (141,8 mill.
kroner)
100 nye post.doc.-stillinger (28,4 mill.
kroner)
Kunststipendiater (3 mill. kroner)
Offentlig andel 50 nye nærings-ph.d. (7,1
mill. kroner)
Fri prosjektstøtte via NFR (40 mill. kroner)
Utstyrsetterslep (75 mill. kroner)
Forsterket satsing klima/fornybar energi
(75 mill. kroner)
Reduserte beløpsgrenser gaveforsterkningsordningen
(20 mill. kroner)
Innlemming av fire kvalifiserte institutter
i basisfinansieringen (40,7 mill. kroner)
Næringsrettet forskning, bl.a. BIA (150
mill. kroner)
Tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats, Skattefunn (40
mill. kroner)