Finansdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til nye lovregler om skadeforsikring. Forsik-ringsvirksomhet
legger til rette for at forsikringskunder kan få avlastet risiko,
og dermed oppnå en grad av økonomisk trygghet i forhold til hendelser
i fremtiden.
Forsikringsvirksomhetsloven skiller mellom livsforsikring
og skadeforsikring. Livsforsikring er ofte utformet som langsiktige
avtaler med oppsparing av kapital som kommer til utbetaling ved
oppnådd alder eller ved død, sykdom eller uførhet. Skadeforsikring
innebærer at et forsikringsselskap, mot forhåndsbetaling av en premie,
påtar seg risiko for skade på eller tap av ting, rettigheter eller
andre fordeler, eller risiko for erstatningsansvar eller kostnader.
Begrepet skadeforsikring omfatter også ulykkesforsikring, sykeforsikring
og annen personforsikring som ikke er livsforsikring. Sammenlignet
med de fleste former for livsforsikring er de fleste former for
skadeforsikring mer kortsiktig, og skadeforsikringsavtaler løper normalt
i perioder på ett år eller mindre.
EØS-reglene som svarer til EUs direktiver på forsikringsområdet
krever at livs- og skadeforsikring skal drives i hver sine selskaper.
Et slikt skille ble innført i norsk rett i 1911. Det er likevel
etter norsk rett en viss adgang for skadeforsikringsselskaper til
å tilby enkelte livsforsikringsprodukter, og for livsforsikringsselskaper
til å tilby enkelte skadeforsikringsprodukter. Etter norsk rett
er det også krav om at kredittforsikring drives i egne selskaper.
Det var 44 skadeforsikringsselskaper med norsk konsesjon
på skadeforsikringsmarkedet per 31. desember 2009. I tillegg har
29 filialer av utenlandske selskaper meldt fra til tilsynsmyndigheten
om virksomhet i Norge. Av disse har to (TrygVesta og If) betydelige
markedsandeler. Selskapene forvaltet samlet ved årsskiftet totalt om
lag 179 mrd. kroner. Samlet forfalt bruttopremie var i 2009 om lag
57,5 mrd. kroner. Målt etter forfalt bruttopremie hadde de fire
største aktørene på skadeforsikringsmarkedet (Gjensidige, If, TrygVesta
og Sparebank 1) en markedsandel på rundt 64 prosent.
Regulering av skadeforsikring skal legge til
rette for betryggende og hensiktsmessig drift i selskapene som både
ivaretar kundenes behov for forsikringsprodukter og selskapenes
behov for hensiktsmessige rammebetingelser. Skadeforsikring reguleres
dels av forsikringsvirksomhetsloven, og dels av forsikringsavtaleloven.
I proposisjonen legges det bare frem forslag til endringer i forsikringsvirksomhetsloven.
Stortinget vedtok nye regler om livsforsikringsvirksomhet
høsten 2004 på bakgrunn av Ot.prp. nr. 74 (2003–2004). Ny lov om
forsikring ble vedtatt våren 2005 på bakgrunn av Ot.prp. nr. 68 (2004–2005).
Som det fremgår av Ot.prp. nr 68 (2004–2005), ble daværende regler
om skadeforsikring flyttet til et nytt kapittel 12 i forsikringsloven
med bare mindre endringer i forhold til gjeldende rett.
Banklovkommisjonen fullførte arbeidet med utkast
til nye virksomhetsregler for skadeforsikring høsten 2008. Utkastet
er en parallell til de allerede vedtatte reglene om livsforsikringsvirksomhet
i forsik-ringsvirksomhetsloven kapittel 9. Lovforslaget i proposisjonen
bygger på utkastet fra Banklovkommisjonen. Det foreslås hovedsakelig
endringer i forsikringsvirksomhetsloven kapittel 12 om skadeforsikring,
men også noen endringer i de alminnelige reglene om forsikringsvirksomhet
i forsikringsvirksomhetsloven.
Banklovkommisjonen arbeider nå med et utkast til
ny samlet finanslov. Dette vil innebære at bl.a. forsikringsvirksomhetsloven
konsolideres inn i den samlede finansloven. Departementet vil komme
tilbake med forslag om slike endringer (innkonsolidering) på bakgrunn
av utkastet (utredningen) fra Banklovkommisjonen og høringen av
dette.
EU er i ferd med å utarbeide nye regler om solvenskrav
for forsikringsselskaper. Overordnede nye regler for forsikringsselskapers
soliditet (Solvens II) er tatt inn i det nye konsoliderte forsikringsdirektivet
i EU, som ble vedtatt 25. november 2009. Det konsoliderte forsikringsdirektivet
samler reglene om adgang til og utøvelse av forsikring og gjenforsikring
for både liv og skade. De nye direktivreglene i EU om solvens er
rammeregler som trekker opp hovedlinjene for nye solvenskrav for
forsikringsselskap, og disse direktivreglene skal suppleres med
utfyllende regler i kommisjonsforordninger og/eller kommisjonsdirektiver. Formålet
med nye solvenskrav er å fastsette krav til tekniske avsetninger
og solvens (kapital) som bedre reflekterer risikoen i forsikringsselskap enn
dagens EU-regler. Fristen for å gjennomføre nye regler som nevnt
i norsk rett forventes å være 31. oktober 2012, og de nye reglene
skal gjelde fra 1. januar 2013. Departementet tar sikte på å fremme
forslag til lovregler for å gjennomføre EØS-regler om solvens i
2012.
I proposisjonen foreslår departementet å beholde kravet
om konsesjon for å drive skadeforsikringsvirksomhet, å beholde skillet
mellom skadeforsikring og livsforsikring og mellom skadeforsikring
og kredittforsikring, og å videreføre forbudet i gjeldende rett
mot at et forsikringsselskap driver forsikringsfremmed virksomhet.
Det foreslås i tillegg bl.a. enkelte nye regler om selvforsikringsordninger,
nye regler om skadeforsikringsselskapers salg av forsik-ringsprodukter
for andre selskaper, og nye regler om skadeforsikringsselskapers
markedsføring og bruk av salgskanaler. Skadeforsikringsselskapers
premier, avsetninger og kapitalforvaltning er i dag hovedsakelig
regulert i forskrift. Det foreslås at flere av bestemmelsene på
disse områdene gis i lovs form. Det foreslås også nye lovregler
om premietariffer i skadeforsikring, som svarer til bestemmelsene
om premietariffer i livsforsikring. Det foreslås at det etableres
en eller flere gjensidige utlikningsordninger for nødvendighetsforsikringer
til privatpersoner og at det kan fastsettes nærmere regler for slike
ordninger i forskrift.
Stortinget vedtok, på bakgrunn av forslaget
fra Finansdepartementet i Ot.prp. nr. 68 (2004–2005), at korttittelen
på den nye loven skulle være «forsik-ringsloven», jf. Innst. O.
nr. 92 (2004–2005) (19. mai 2005) og Besl. O. nr. 84 (2004–2005)
(24. mai 2005). På bakgrunn av innstilling fra justiskomiteen ved
behandlingen av Ot.prp. nr. 41 (2007–2008) om endring av forsikringsavtaleloven
ble det vedtatt at korttittelen på forsikringsloven skulle endres
til «forsikringsvirksomhetsloven», med virkning fra 1. juli 2008,
jf. Innst. O. nr. 56 (2007–2008) og Stortingets vedtak (12. juni
2008). Referanser til «forsikringsloven» og til «forsikringsvirksomhetsloven»
er derfor referanser til samme lov.
Gjeldende bestemmelser i forsikringsvirksomhetsloven
(1988) om skadeforsikring ble tatt inn som kapittel 12 i den nye
forsikringsloven uten at det ble gjennomført en materiell vurdering
av bestemmelsene i kapittelet.
Finansdepartementet ba 13. juli 2000 Banklovkommisjonen
om å foreta de gjennomgåelser av regelverket for finansinstitusjoner
som konkurranseflateutvalget anbefalte i NOU 2000:9. I mandatet
ble det lagt til grunn at det var behov for en bred gjennomgang
av regelverket for livsforsikring, og at det i denne gjennomgangen
også skulle sees hen til parallelle behov for revisjon av regelverket
for annen forsikringsvirksomhet.
Mandatet om gjennomgang av skadeforsikringsregelverket
ble supplert ved at Finansdepartementet i brev 2. mai 2005 ba Banklovkommisjonen
om å vurdere de grunnleggende spørsmål om selvforsikringsordninger i
forbindelse med arbeidet med utredningen av skadeforsikringsvirksomhet.
I brevet viste departementet til at Kredittilsynet har registrert
en økende interesse for selvforsikringsordninger. Departementet
ba Banklovkommisjonen vurdere om selvforsikringsordninger på denne
bakgrunn er virksomhet som forsikringsselskapene kan drive, i henhold
til virksomhetsbegrensningen i daværende for-sik-ringslov § 6-1.
I tillegg ba departementet Banklovkommisjonen belyse hvorvidt selvforsikringsordninger
bør forbys eller om det eventuelt bør fastsettes vilkår for at slik
virksomhet skal være forenlig med virksomhetsbegrensningsreglene.
Mandatet om gjennomgang av skadeforsikringsregelverket
ble ytterligere supplert av departementet i brev 23. november 2006,
hvor departementet ba Banklovkommisjonen å vurdere spørsmål knyttet
til forsikringsordninger som dekker kundens ansvar for overtredelsesgebyr
eller bøter for ulike lovbrudd.
Banklovkommisjonen avga 29. oktober 2008 sin utredning
nr. 20 om Skadeforsikringsselskapenes virksomhet, som er tatt inn
som NOU 2008:20. Utredningen er enstemmig.
Banklovkommisjonens utredning ble ved Finansdepartementets
brev 19. desember 2008 sendt på høring med høringsfrist 3. april
2009.
Proposisjonen inneholder forslag til endringer
i lov 10. juni 2005 nr. 44 om forsikringsselskaper, pensjonsforetak
og deres virksomhet mv. (forsikringsvirksomhetsloven) som innebærer
at det tas inn et endret kapittel 12 i loven. Det foreslåtte kapitlet
vil erstatte gjeldende kapittel 12 om skadeforsikringsselskapers
virksomhet.
I proposisjonens kapittel 3 foreslås det regler
for hvilken virksomhet et skadeforsikringsselskap kan drive, blant
annet foreslås det å videreføre skillet mellom livsforsikringsselskaper
og skadeforsik-ringsselskaper og kredittforsikringsselskaper. Det
foreslås at skadeforsikringsselskaper kan forestå administrasjon
av selvforsikringsordninger for foretak og institusjoner i tilknytning
til at selskapet overtar forsikring for samme foretak eller institusjon.
Det foreslås også å presisere at skadeforsikringsselskaper kan formidle
forsikringer for andre forsikringsselskaper og at enkelte av forsikringsformidlingslovens
regler får anvendelse på denne forsikringsformidlingen. Det foreslås
også presisert at skadeforsikringsselskapet skal påse at deres agenter
(distribusjonsledd/salgskanaler) oppfyller forsikringsavtalelovens krav
om informasjon til forsikringskunden. Departementet foreslår videre
at det inntas et forbud mot at skadeforsikringsselskaper kan markedsføre
eller tilby forsikringer mot strafferettslige sanksjoner dersom
forsikringen vil være i strid med rettsordenen.
I kapittel 4 er det foreslått regler om skadeforsik-ringsselskapers
premier og premietariffer. Det foreslås en plikt for selskapene
til å ha premietariffer for standardiserte produkter, og nærmere regler
om hvilke opplysninger som skal gis til de som etterspør slike forsikringsprodukter.
Det foreslås også regler om hvilken adgang og plikt selskapet har
til å endre premien, og en regel om en begrenset adgang til å binde
premien for en lenger periode enn ett år.
I kapittel 5 foreslås det nærmere regler om forsik-ringstekniske
avsetninger i skadeforsikring. Forslaget på dette punktet innebærer
i hovedsak at gjeldende forskriftsregler løftes opp i lov.
I kapittel 6 er det tatt inn forslag om at skadeforsikringsselskaper
skal ha oversikt over, helhetlig styring og god kontroll med de
risikoer som knytter seg til selskapets virksomhet. Det er også foreslått
en bestemmelse som angir skadeforsikringsselskapers forvaltningskapital.
I kapittel 7 foreslås det at det etableres en
eller flere utlikningsordninger for nødvendighetsforsikringer til
privatpersoner og at det kan gis nærmere regler om slike ordninger
i forskrift.
I kapittel 8 er det foreslått at forsikringsvirksomhetsloven
§ 9-23 annet ledd endres slik at myndigheten til å fastsette nærmere
regler om kontoføring og kontoutskrift legges til departementet.
For nærmere detaljer om gjeldende rett, Banklovkommisjonens
forslag, høringsinstansenes merknader og departementets vurderinger
og forslag vises det til proposisjonen.
Proposisjonen inneholder forslag til lovregler som
skal gjelde for skadeforsikringsselskapene og deres virksomhet.
De direkte konsekvensene for forsikringskundene antas, med noen
unntak, å være begrensede.
Lovreglene er i stor grad en videreføring av
gjeldende rett ved at sentrale hovedprinsipper for skadeforsikring,
som i dag er regulert i forskrift, løftes opp i loven. Dette gjelder
for eksempel de foreslåtte reglene om forsikringstekniske avsetninger
og regler om risikostyring. Disse reglene antas ikke å medføre nevneverdige
administrative eller økonomiske konsekvenser for selskapene eller
for kontrollmyndigheter.
Reglene som foreslås om selvforsikringsordninger
med forsikringselement kan ha enkelte administrative og økonomiske
konsekvenser. For selskapene kan adgangen til å administrere selvforsikringsordninger
med forsikringselement samt adgangen til salg av andre selskapers produkter
medføre en bedre ressursutnyttelse innad i det enkelte selskap,
ved at eventuell ledig kapasitet og kompetanse kan benyttes til
slik virksomhet. De selskapene som velger å tilby slike tjenester
kan tenkes å benytte ressurser til tilpasning og utvikling av produkter
for slike ordninger samt til markedsføringa av disse ordningene.
Imidlertid må man anta at for selskaper som velger å tilby slike
tjenester vil nytten ved bedre kapasitetsutnyttelse og potensiell
økt inntjening overstige eventuelle tilpasningskostnader. For kunder
som ønsker å benytte seg av selvforsikringsordninger vil lovforslaget
innebære at de kan få en tilpasset dekning av sitt forsikringsbehov
innenfor lovregulerte rammer.
Bestemmelsene i lovforslaget om premietariffer vil
kreve tilrettelegging hos selskapene for å opprette systemer som
sikrer at potensielle kunder gis den informasjon de vil ha krav
på. Dette vil kunne legge beslag på noen ressurser hos selskapene.
Forslaget kan også bidra til økt gjennomsiktighet i skadeforsik-ringsmarkedet
ved at kundene kan orientere seg i markedet uten unødig store kostnader
eller bruk av ressurser. Dette vil kunne legge til rette for økt
konkurranse i markedet.
Også lovforslaget om selskapenes adgang til
å selge andres produkter vil kunne ha en effekt for kundesiden i
markedet. Kundene vil kunne oppnå fordelen ved å samle flere av
sine forsikringer gjennom én kanal, imidlertid kan det her også tenkes
en kostnad ved at terskelen for at kunden velger å bytte forsik-ringsleverandør
heves. Departementet legger til grunn at det ikke legges materielle
hindringer for kundens rett og mulighet til selv å velge forsikringsleverandør.
Forslaget om å pålegge skadeforsikringsselskapene
å påse at forsikringsagenter og forsikringsformidlere overholder
opplysningsplikten, som følger av forsikringsavtaleloven, overfor
kundene, kan føre med seg kontrollkostnader i et begrenset omfang
for selskapene. Samtidig kan dette bidra til et mer oversiktlig
marked for kundene.
Utligningsordninger for nødvendighetsforsikringer
kan, avhengig av den endelige utformingen, forventes å kreve ressurser
hos selskapene knyttet til etablering og organisering.
Lovforslaget gir ikke grunnlag for vesentlige nye
arbeidsoppgaver i forbindelse med oppfølging og tilsyn i og med
at skadeforsikringsselskapene allerede er underlagt konsesjonsplikt
og tilsyn.
Det vil imidlertid i en periode være behov for
oppfølging fra forvaltningen i form av gjennomgang og oppdatering
av forskriftene på skadeforsikringsområdet. På enkelte punkter vil det
være behov for tilpasninger og presiseringer i eksisterende forskrifter.