Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, har merket seg kommentarer fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden til forslaget, gitt i brev datert 24. august 2010,
som vedlegges. Komiteen har merket seg statsrådens
konklusjon:
«Jeg ser derfor ikke behov for å igangsette et arbeid
med en egen handlingsplan for kryssingsspor og tiltak for økt gods
på jernbane nå — atskilt fra det øvrige planarbeidet knyttet til
oppfølging av NTP 2010-2019 og utarbeidelse av NTP 2014-2023. Jernbaneverket
legger opp til at arbeidet med videreutvikling av strategier og program
for kapasitetsøkende tiltak for godstransport inngår som en del
av arbeidet med NTP 2014-2023 med videre detaljering i Jernbaneverkets
handlingsprogram.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at jernbanen er en rasjonell
og miljøvennlig transportform, og at jernbanen gjennom å avlaste
godstransporten på veinettet bidrar til å øke sikkerheten og tryggheten
til trafikantene på veiene. Det må være et klart mål å få mer av
godset som ankommer på kjøl til å videretransporteres med tog, heller
enn bil, for transport til endelig mål.
Flertallet mener utbygging av
en konkurransedyktig jernbane for miljøvennlig og ressurssparende
gods- og persontrafikk må være en viktig nasjonal oppgave i de kommende årene. Flertallet vil
understreke at jernbanen må ha en sentral rolle i klimasatsingen. Flertallet viser
til klimaforliket der partene er enige om å fortsette styrkingen
av jernbanen, spesielt i befolkningstette områder og på strekninger
med mye godstransport. Bygging av kryssingsspor på 600 meters lengde
på egnede strekninger vil styrke jernbanens konkurransekraft i godsmarkedet,
og vil være et viktig bidrag for å redusere utslippene fra transportsektoren.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
videre merket seg svar på spørsmål til Samferdselsdepartementet
om det er mulig å forsere gjennomføring av planlagte tiltak for
å bygge ut hhv. kryssingsspor og andre kapasitetssøkende tiltak
innenfor programområdet «Kapasitetsøkende tiltak» i Jernbaneverkets handlingsprogram
for perioden 2010–2019 fra andre til første del, jf. svar gitt i
brev datert 19. oktober 2010. Med bakgrunn i opplysninger gitt i
dette brevet fremmer dette flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskt, og innen utgangen
av vårsesjonen 2011, ha utarbeidet og fremlagt en egen handlingsplan
for bygging av kryssingsspor på 600 meters lengde på egnede strekninger,
og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det foreligger en strategi for økt kapasitet på godstransport, inklusive
nye kryssingsspor. Strategien er fulgt opp i Jernbaneverkets handlingsplan
2010–2019, og ble behandlet i Stortinget i forbindelse med St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 (NTP), jf. Innst. S.
nr. 300 (2008–2009). Målet er en dobling av godskapasiteten på jernbane
i planperioden. For tiden foregår det anleggsarbeider på flere kryssingsspor,
og flere er under planlegging. Disse medlemmer deler
departementets syn på at det ikke er behov for å igangsette et arbeid
med en egen handlingsplan for kryssingsspor atskilt fra det øvrige
planarbeidet knyttet til oppfølging av NTP 2010–2019 og utarbeidelse
av NTP 2014–2023. Disse medlemmer viser til det vedlikeholds-
og fornyelsesarbeidet som nå pågår, og regjeringens tydelige prioritering
av dette i budsjettforslaget for 2011. Dette er viktig for økt regularitet
og punktlighet på jernbanen. Disse medlemmer vil
peke på at vedlikehold og fornyelse også er avgjørende for å få
på plass en ny ruteplan så raskt som mulig. Disse medlemmer mener
at tiltak for snarest å få i gang ruteplan 2012 trolig er mer presserende
enn en forsering av den allerede offensive planen for økt godskapasitet.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:153 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Haller-aker, Ingjerd Schou,
Lars Myraune og Svein Harberg om handlingsplan for krysningsspor
og tiltak for økt kapasitet av gods på norsk jernbane – bifalles
ikke.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative NTP 2010–2019; der det er foreslått
en investeringsramme for kap. 1350 Jernbaneverket på 60 mrd. kroner
i tillegg til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag fremsatt i forbindelse med trontaledebatten
4. oktober 2010:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen,
Jernbaneverket og Kystverket blir omdannet til statlige foretak
og at disse foretakene får anledning til å ta opp statlige lån med
lav rente for å gjennomføre nødvendige investeringer i infrastruktur.»
Disse medlemmer viser til at
forslaget kun fikk tilslutning fra Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer vil med disse
to henvisningene understreke at Fremskrittspartiet foreslår storsatsing
for å modernisere dagens jernbane og med tilhørende finansielle
verktøy. Disse medlemmer registrerer at de øvrige partiene
ser ut til å prioritere utredning og bygging av et helt nytt jernbanekonsept
i Norge fremfor opprustning, oppgradering og modernisering av dagens
jernbane.
Disse medlemmer slutter seg til
forslag om en egen handlingsplan for bygging av kryssingsspor, men
legger til grunn at en slik plan også omfatter avklart finansiering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg de store problemene
knyttet til manglende vedlikehold av jernbanenettet, og de problemene
det skaper for fremføring av gods- og persontrafikk. Derfor er det
viktig å få til en rask opptrapping av kapasiteten.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative transportplan der det er foreslått at det
må satses på kryssingsspor på de strekningene hvor det haster mest.
Dette er særlig viktig på Intercity-strekningene.
Disse medlemmer viser også til
Høyres alternative transportplan der det foreslås å omgjøre Jernbaneverket
til to aksjeselskap. Som aksjeselskap vil de to nye selskapene som
Jernbaneverket deles inn i, stå fritt til å ta opp lån, og de vil stå
langt friere i sine prioriteringer enn i dag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti en rekke ganger,
jf. også Budsjett-innst. S I (2008–2009), har foreslått å modernisere
Jernbaneverket ved å omdanne etaten til statlig foretak. En omorganisering
der Jernbaneverket får en friere og mer selvstendig rolle, vil etter dette
medlems mening være et riktig grep for mer effektiv og rasjonell
satsing på jernbanen.