Jeg kan bekrefte at jeg ikke ble orientert om pengestøtten
som ble gitt fra de to kraftselskapene før jeg ble kjent med opplysningene 08.09.2010
gjennom offentliggjøringen fra Statistisk Sentralbyrå.
Min kontakt med de to selskapene er det redegjort
grundig for i Olje- og energidepartementets brev av 24.09.2010 til
Lovavdelingen i Justisdepartementet. Min redegjørelse er for øvrig
inntatt i Lovavdelingens vurdering av habilitetsspørsmålet i brev
til Olje- og energidepartementet av 05. d.m.
Etter hva jeg har fått opplyst ble Eidsiva Energi første
gang trukket inn i det omtalte fornybarprosjektet i desember 2008.
Pengestøtten ble fulgt opp på et senere tidspunkt. Troms Kraft involveres
etter hva jeg har forstått først i august 2009.
I media har særlig to konsesjonssøknader vært omtalt.
Det gjelder konsesjon for Fakken vindkraftanlegg og konsesjon for
fjernvarmeanlegg i Gjøvik. Konsesjon for Fakken vindkraftanlegg ble
meddelt i november 2008. Ettersom Troms Kraft ikke ble trukket inn
i fornybarprosjektet før i august 2009 finner jeg det lite hensiktsmessig
å gå nærmere inn på konsesjonssaken om Fakken vindkraftanlegg i
mine svar til komitéen. Det bør imidlertid nevnes at Olje- og energidepartementet
stadfestet NVEs vedtak om utbygging av Fakken, samtidig som Miljøverndepartementet
fattet vedtak om statlig reguleringsplan for vindkraftanlegget etter
plan- og bygningsloven. Fjernvarmekonsesjonssaken omtales i svarene
under spørsmålene 4,7 og 8.
Jeg skylder også å gjøre komitéen oppmerksom på
at Olje- og energidepartementet til enhver tid har et stort antall
saker til behandling knyttet til henholdsvis energiloven, industrikonsesjonsloven,
vannressursloven og vassdragsreguleringsloven. Flere av disse sakene
gjelder de to omtalte selskapene eller selskaper der de to selskapene
har eierandeler. En nærmere redegjørelse av alle verserende og ferdigbehandlede saker
som berører de to selskapene på en eller annen måte, er gitt Lovavdelingen
som underlagsmateriale for vurdering av habilitetsspørsmålet. Dette
materialet vedlegges brevet her til komitéen.
Når det gjelder spørsmålet om andre i politisk
ledelse i Olje- og energidepartementet hadde kunnskap om de økonomiske
bidragene før saken ble kjent i forrige måned, vises det til de
redegjørelsene som er gitt i brev m/vedlegg til Lovavdelingen.
Håndteringen av økonomiske bidrag til Senterpartiet
ligger utenfor mitt ansvarsområde som olje- og energiminister.
Jeg har ingen annen kommentar til det enn at
jeg ikke var kjent med denne partistøtten.
Jeg kan bekrefte at statssekretær Hjørnegård
var til stede på landsstyremøtet som observatør. Som observatør
har statssekretæren ikke tilgang til sakspapirene. De blir ikke
utsendt i forkant eller utdelt på møtet uten at en ber spesielt
om det. Statssekretæren ba ikke om å få papirene. Støtten fra Eidsiva
Energi var nevnt i fotnote d) til regnskapet for 2009 som ble behandlet
på landsstyremøtet. Jeg viser til redegjørelsen fra statssekretær
Hjørnegård i Olje- og energidepartementets brev av 24.09.2010 til
Lovavdelingen. Denne redegjørelsen er i sin helhet inntatt i Lovavdelingens
vurdering av habilitetsspørsmålet i brev av 05. d.m. til Olje- og
energidepartementet.
Som påpekt i svaret til spørsmål 1 har departementet
til behandling saker knyttet til et omfattende lovverk. I tillegg
til det som kan betegnes som konsesjonssaker, omfatter saksområdet
også blant annet saker som klager på nettariffer og anleggsbidrag
etter energiloven og om tiltak i vassdrag etter vannressursloven.
Av det som kan betegnes som konsesjonssaker involveres alltid politisk
ledelse i de saker som har en rettslig ramme for faglig/politisk
skjønn. Ved en gjennomgang av alle ferdigbehandlede saker i den aktuelle
perioden som angår de to kraftselskapene på en eller annen måte,
har statssekretæren for Eidsiva Energis vedkommende vært involvert
i de 3 fjernvarmekonsesjonssakene og den ene kraftledningssaken
som har vært behandlet i den aktuelle perioden.
Kraftledningssaken gjaldt klage på konsesjon
til Eidsiva Nett AS for bygging og drift av luftledning i Øystre
Slidre kommune. Eidsiva Nett AS hadde søkt alternativt om to luftledningstraséer og
en trasé med delvis sjø- og jordkabel. NVEs vedtak ble påklaget
av kommunene Vang og Øystre Slidre, Norges Naturvernforbund og en rekke
grunneiere. Statssekretær Hjørnegård fikk henvendelser om saken
på telefon blant annet fra Øystre Slidre kommune og grunneiere,
men deltok ikke på møtene i departementet verken med Øystre Slidre
kommune eller med grunneierne. Departementet omgjorde NVEs vedtak
slik at alternativet med delvis sjø- og jordkabel ble lagt til grunn.
Natur- og miljøhensyn ble tillagt særskilt vekt ettersom kabelalternativet
blant annet ivaretok hensynet til et viktig våtmarksområde som er en
nasjonalt viktig naturtype av stor betydning for våtmarksfugl og
med hekkeplass for traner.
Når det gjelder Troms Kraft har statssekretæren vært
involvert i en forespørsel om forståelsen av en bruksrettskonsesjon
i Bardufossen. Departementet konstaterte i svarbrev til Troms Kraft Produksjon
AS 25.01.2010 at bruksrettskonsesjonen gjelder på ubegrenset tid,
men begrenset til leieforholdets varighet. Departementet opplyste samtidig
om at dersom leieforholdet med Statkraft forlenges, vil det ikke
kreves ny konsesjonsbehandling. Statssekretæren deltok ikke i det
møtet fagavdelingen avholdt med representanter for Troms Kraft Produksjon
AS sommeren 2009 da saken ble reist.
Jeg har som kjent ingen formelle posisjoner
i Senterpartiet og deltar heller ikke på møter i sentralstyre eller
arbeidsutvalg. Generelle spørsmål om pengegaver må derfor besvares
av partiets valgte ledelse.
Jeg viser for øvrig til den vurdering Lovavdelingen
har gitt av spørsmålet om partistøtte i tilknytning til myndighetsutøvelse.
6. Direktør
i Eidsiva Energi, Ola Mørkved Rinnan, sa til Bergens Tidende 16.
september at han var ”litt betenkt på å trekkje inn eit politisk parti,
men i ettertid kan eg seie at vi fekk bra valuta for pengane”. Hva
er statsrådens kommentar til dette utsagnet?
Jeg kan ikke kommentere utsagnet nærmere. Direktør
Mørkved Rinnan må selv være nærmest til å kommentere sitt eget utsagn.
Når det gjelder Eidsiva Energis befatning med mitt
departement i denne perioden, viser jeg til mitt svar under spørsmål
1.
Eidsiva Bioenergi ba i sin klage datert 04.09.2009
om at vedtaket om å gi Daimyo Rindi Energi AS konsesjon ble gitt
oppsettende virkning til endelig vedtak i saken forelå. NVE hadde
tidligere behandlet samme anmodning fra Eidsiva, men ga i brev av
17.08.2009 avslag på begjæringen. Det er å bemerke at NVEs avslag dermed
faktisk ble fattet før konsesjonsvedtaket ble påklaget.
NVE oversendte klagesaken til Olje- og energidepartementet
for sluttbehandling 02.10.2009. Det var en meget omfattende og detaljert
klage (55 sider + vedlegg), og svært forskjellig fra andre klagesaker
departementet har behandlet om fjernvarmekonsesjoner. Fra klagers
side ble det pekt på en rekke forhold som kunne tilsi at NVEs vedtak
burde oppheves. Flere anførsler omhandlet vedtakets gyldighet. Eidsiva
hevdet at NVE hadde lagt til grunn feil faktisk grunnlag i konsesjonsvedtaket.
Det ble hevdet at NVE ikke hadde foretatt en forsvarlig saksbehandling,
og at vedtaket av den grunn var ugyldig. Klager mente at Daimyo
Rindi Energi AS måtte følge regelverket om offentlige anskaffelser.
Det ble anført at Eidsivas prosjekt hadde et vesentlig større kundegrunnlag
og at investerings- og driftkostnadene som lå til grunn for NVEs førsteinstansvedtak
for Daimyo Rindi Energi AS’ anlegg var underestimert.
Departementet har de senere år behandlet en
rekke klager på tildeling av fjernvarmekonsesjoner der klagene i
all hovedsak har kommet fra én og samme interesseorganisasjon –
Norsk Teknologi. Organisasjonen har fremmet anførsler stort sett
knyttet til tolkning og anvendelse av energilovens bestemmelser.
Norsk Teknologi sto som klager i 2 av de omtalte fjernvarmekonsesjonssakene.
I begge sakene stadfestet departementet NVEs vedtak. I disse sakene
har det aldri vært begjært oppsettende virkning. Kun i et par saker
har NVEs vedtak blitt påklaget av konkurrerende søkere i samme konsesjonsområde.
Den ene av disse sakene var klagen fra Eidsiva Bioenergi AS om fjernvarmekonsesjonen
på Gjøvik.
I tilfeller med konkurrerende søkere som i Gjøvik-saken,
vil det fremstå som uheldig at fysiske arbeider blir satt i gang
før endelig konsesjonsvedtak foreligger. Olje- og energidepartementet
kan da også etter forvaltningsloven på eget grunnlag fatte vedtak
om utsatt iverksetting.
I tillegg til den omfattende klagen som i dette
tilfellet skulle tas under behandling, vurderte departementet det
som sannsynlig at fysiske arbeider ville bli satt i gang før endelig
konsesjonsvedtak ville foreligge. Gjøvik kommune var svært interessert
i å få en avgjørelse på hvem som skulle stå for fjernvarmeutbyggingen,
da det bl.a. skulle foretas oppgradering av Storgata, og også foretas
andre fysiske anleggsarbeider i sentrum. Departementet kunne ikke
se at private eller offentlige interesser ville bli skadelidende
i en slik grad at ikke gjennomføringen av vedtaket kunne utsettes
i påvente av en avgjørelse i klagesaken. Av den grunn fattet departementet
vedtak om utsatt iverksetting 17.11.2009. Departementet presiserer
at det på det tidspunktet ikke var tatt noe standpunkt til sakens
realitet eller foretatt noen vurderinger av klagerens anførsler.
Kort tid etter spørsmålet om oppsettende virkning
var avgjort, og etter avholdt møte med Daimyo Rindi Energi AS, mottok
OED en anmoding fra selskapet om å få tillatelse til å legge fjernvarmerør
i Storgata i forbindelse med eventuelle kommunale gravearbeider
som skulle skje på ettervinteren. I tillegg var det et ønske om
å legge et snøsmelteanlegg i Storgata som måtte knyttes til en fyrkjele,
og søknaden gjaldt derfor også ledningen fra selskapets oljefyrkjele
på Hunton til Brennerigata. Dersom Eidsiva skulle vinne fram med
sin klage, mente Daimyo Rindi Energi AS at Eidsiva uansett kunne
overta og kjøpe de installerte fjernvarmerørene. Eidsiva bemerket
på departementets forespørsel at det forelå en annen trasé for Eidsivas
prosjekt, og at Eidsiva ikke ville ha behov for disse rørene dersom
selskapet skulle få medhold i sin klage og få tildelt konsesjonen.
Departementet fikk også opplyst fra Gjøvik kommune at disse gravearbeidene
tidligst ville starte opp i siste halvdel av mai 2010. Departementet
fant ut fra de opplysninger som ble lagt frem fra partene og Gjøvik
kommune, ikke grunnlag for å endre sitt vedtak om utsatt iverksettelse.
12.11. 2009 hadde
statssekretær Sigrid Hjørnegård møte med Eidsiva Bioenergi AS og selskapets
advokat. Representanter fra fagavdelingen deltok på møtet. Det ble
i hovedtrekk lagt frem en nærmere redegjørelse for klageanførslene
fra klagers (Eidsivas) side. I tråd med vanlig praksis ble det fra
departementets side bekreftet at det klageren hadde anført var notert, men
at ingenting kunne sies om utfall av saken. Eidsivas begjæring om
utsatt iverksetting av vedtaket ble gjentatt under møtet, og det
ble fra fagavdelingens side informert om at begjæringen skulle bli
behandlet innen kort tid.
24.11.2009 hadde
statssekretær Sigrid Hjørnegård møte med representanter for Daimyo Rindi
Energi AS. Representanter fra fagavdelingen deltok på møtet. Det
ble gitt en nærmere redegjørelse om selskapets prosjekt som hadde
fått konsesjon og deres syn på klagesaken. Daimyo Rindi Energi AS
opplyste at selskapet var uenig i departementets vedtak av 17.11.2009
om utsatt iverksetting. Fra departementets side ble det informert
om bakgrunn og grunnlag for vedtaket, men det ble understreket at
vedtaket om utsatt iverksetting ikke hadde noen betydning for realitetsbehandlingen
av klagen.
09.02.2010 hadde
statssekretær Sigrid Hjørnegård møte med representanter fra Gjøvik kommune.
Representanter fra fagavdelingen deltok på møtet. Kommunen orienterte
om planer for større prosjekter og investeringer i infrastruktur
i sentrum. Det var ønske om å få realisert en fjernvarmeordning.
Det ble opplyst at kommunens energiplan skulle revideres. Kommunen
var opptatt av at det ble fattet en avgjørelse, slik at den visste
hvilket prosjekt den skulle forholde seg til og planlegge ut fra.
Jeg finner her grunn til å slå fast at Daimyo
Rindi Energi AS ikke hadde noen grunn til å føle seg motarbeidet
fra politisk hold i mitt departement. Det ble avholdt ett møte med
selskapet i departementet slik som tilfellet også var for klagerens vedkommende
og for kommunen. På møtet med Daimyo Rindi Energi AS ble det fra
departementets side gitt klart uttrykk for at vedtaket om utsatt
iverksetting ikke hadde noen betydning for realitetsbehandlingen
av klagen. Selskapets søknad etter avholdt møte om legging av fjernvarmerør
i Storgata i Gjøvik ble behandlet fullt ut i tråd med forvaltningslovens
bestemmelser. Departementet kunne ikke se at private eller offentlige
interesser ville være skadelidende i en slik grad at ikke gjennomføring
kunne utsettes i påvente av en avgjørelse av klagesaken.
Når det gjelder den nærmere gjennomgang av departementets
saksbehandling av fjernvarmeanlegget i Gjøvik, vises det til svar
på spørsmål 7.
Verken jeg eller andre i politisk ledelse kan
vise til noen konkrete anledninger, men jeg kan ikke utelukke at
medlemmer av partiet som er opptatt av bioenergi har tatt opp saker
som også involverer Eidsiva Energi med noen i politisk ledelse. For
øvrig viser jeg til redegjørelsene i brev m/vedlegg til Lovavdelingen.