Forsvarsdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett
på 35,3 mrd. kroner. Departementet har ansvar for fire virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt to avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til Forsvaret og Forsvarsbygg.
Riksrevisjonen konstaterer at det ikke i tilstrekkelig
grad er utøvet forsvarlig forvaltning på informasjonssikkerhetsområdet
i 2009. Riksrevisjonen har merket seg at departementet har opprettet
en seksjon for sikkerhet og ikt per 1. mars 2010 som blant annet
skal koordinere og iverksette tiltak som kan sikre at alle sider
ved informasjonssikkerhetsbegrepet ivaretas, og at instruks for
sikkerhetstjenesten i Forsvaret er oppdatert per 29. april 2010.
Riksrevisjonen har videre merket seg at Forsvarsdepartementet vil følge
opp arbeidet med informasjonssikkerheten i iverksettingsbrev for
2011.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at de tilstandsvurderinger
som er gjennomført for Forsvarets eiendom, bygg og anlegg (EBA)
viser en negativ utvikling i tilstandsgraden og et økt vedlikeholdsetterslep.
Riksrevisjonen vil peke på at utviklingen i tilstandsgraden er en
indikator på om ressurstilgangen er tilfredsstillende og om husleien
fullt ut er kostnadsdekkende.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser
på den rapporterte utviklingen som bekymringsfull og at det planlegger
å øke vedlikeholdsandelen i husleien fra 2011.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
til tross for den negative utviklingen mener at Stortingets forutsetning
om kostnadsdekkende husleie er ivaretatt.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet i
2009 prioriterte å gjennomføre de struktur- og organisasjonsmessige
endringene som framgår av langtidsplanen, og at den operative statusen for
styrkestrukturen fortsatt er på samme nivå som i 2008.
Riksrevisjonen kan av hensyn til sikkerhetslovens
krav ikke gå i detalj med hensyn til de feil og mangler som revisjonen
har avdekket. Riksrevisjonen vil likevel ikke unnlate å peke på
at øvings- og treningsaktiviteten i store deler av Hæren, Heimevernets
forsterknings- og oppfølgingsstyrke og i Luftforsvaret fortsatt
ligger på et lavere nivå enn det som Forsvaret selv vurderer som
nødvendig for å løse pålagte oppgaver og opprettholde den operative
evnen over tid.
Riksrevisjonen er kritisk til framdriften i
bemanningsøkningen i Hæren, og at viktig materiell mang-ler.
Riksrevisjonen finner også den operative statusen
i kampflyvåpenet kritikkverdig, og stiller spørsmål ved om de årlige
produksjonsmålene for stridsklare piloter og flytimeproduksjon er tilstrekkelige
for å opprettholde kampflyvåpenets evne til å løse sine oppgaver
i framtiden.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet fram
mot 2012 vil prioritere videreutvikling av Forsvarets operative
evne ved økt øvings- og treningsaktivitet på viktige områder, økt
flytimeproduksjon og styrking av luftvernet. Riksrevisjonen forutsetter
at dette følges opp i styringsdialogen med forsvarssjefen.
Riksrevisjonen konstaterer at innføringen av økonomiprosjektet
FIF 2.0 med betydelige feil og mangler har forsinket framdriften
av en komplett logistikkløsning (FIF 3.0) i Forsvaret. Riksrevisjonen
vil peke på at dette kan gi økt risiko for forsinkelser i planlagt
realisering av effektiviseringsgevinster i neste langtidsperiode.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av
at Forsvaret har et velfungerende felles system for internregnskap,
materiellregnskap og styring og ledelse. Riksrevisjonen registrerer
at Forsvaret har iverksatt en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen
etter innføringen av økonomiprosjektet FIF 2.0.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet erkjenner
at Forsvaret har hatt utfordringer med å etterkomme kravene til
materiellregnskap og materiellkontroll i forbindelse med innføringen av
økonomiprosjektet FIF 2.0. Riksrevisjonen har videre merket seg
at departementet uttaler at innføringen av økonomiprosjektet FIF
2.0 ikke representerer alvorlige utfordringer for gjennomføringen
av inneværende langtidsplan for Forsvaret.
Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold
rundt materiellforvaltningen de siste årene, blant annet for årene
2006, 2007 og 2008.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke er etablert
tilfredsstillende internkontroll på materiellområdet. Riksrevisjonen
vil understreke viktigheten av at det etableres et tilfredsstillende system
for å holde oversikt over hvilket materiell Forsvaret til enhver
tid skal ha i etablert struktur. Riksrevisjonen har merket seg at
Forsvarsdepartementet opplyser at arbeidet med avdelingenes materiellbeholdninger
og komplett operativ organisasjonsplan ble ferdigstilt sommeren
2010.
Riksrevisjonen er kritisk til at ammunisjonsforvaltningen
ikke har vært tilfredsstillende. Riksrevisjonen registrerer at det
er iverksatt tiltak for å tydeliggjøre ansvar og myndighet blant
annet gjennom reviderte retningslinjer fra Forsvarsdepartementet
og justering av internt regelverk og interne bestemmelser om ammunisjonsforvaltningen.
Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold
rundt driftsanskaffelser i flere år, senest for årene 2006, 2007
og 2008. Riksrevisjonen ser alvorlig på at revisjonen har avdekket
mangelfull sporbarhet fra regnskapsbilagene til underliggende dokumentasjon,
mangelfull dokumentasjon av enkeltanskaffelser og at rammeavtaler ikke
er benyttet som forutsatt. Riksrevisjonen er kritisk til at internkontrollen
rundt driftsanskaffelser fortsatt ikke er tilfredsstillende.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret er
i ferd med å opparbeide seg nødvendig kompetanse for selv å gjennomføre
skyteutdanning på viderekommende nivå, slik at kjøp av disse tjenestene
fra sivilt firma opphører. Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet
følger opp dette i etatsstyringen.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret nå holder
tilbake betalinger på grunn av mangler og forsinkelser i leveransene,
i et omfang som tar hensyn til best mulig prosjektgjennomføring
innenfor kontraktens rammer.
Riksrevisjonen mener det er uheldig at rutinene vedrørende
innrapportering av pendlerstatus og fri kost og losji til lønns-
og trekkoppgavene ikke har fungert tilfredsstillende. Riksrevisjonen
har merket seg at Forsvaret har iverksatt tiltak for å sikre riktig
innrapportering, og at Forsvarsdepartementet gjennom etatsstyringen
vil følge opp at gitte krav på området oppfylles.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er omfattende
svikt i internkontrollen ved Forsvarets sanitet (FSAN). Riksrevisjonen
vil peke på at mangelfull internkontroll øker muligheten for misligheter
og feil og kan føre til dårligere ressursutnyttelse. Riksrevisjonen
har merket seg at Forsvarsdepartementet ikke er tilfreds med forholdene
og at departementet forventer at virksomhetsutøvelsen utføres i
henhold til regelverket.
Riksrevisjonen er kritisk til at det er foretatt direktekjøp
uten konkurranse og avtale i strid med anskaffelsesregelverket.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil følge opp at
rutinene blir godt nok ivaretatt.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at store mengder
verdifullt materiell ikke er kodifisert og regnskapsført, og vil
peke på at manglende oversikt over materiell kan føre til tap, feilanskaffelser
og feilprioriteringer. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret
vil iverksette tiltak for å bedre kompetansen innen materiellforvaltning, og
at arbeidet med å overlevere materiell gis prioritet høsten 2010.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at FSAN mangler personell
til å ivareta oppgaver. Avdelingen har ikke fått fylt opp viktige
stillinger for fagmedisinsk personell, og det er vanskelig å rekruttere yngre
tjenestegjørende befal. Dette fører til stor belastning på de ansatte
i organisasjonen. Riksrevisjonen har merket seg at det er iverksatt
tiltak for å rekruttere fagmedisinsk personell.
Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvaret ikke
er à jour med å identifisere, klassifisere og prioritere informasjonsaktiva,
og at det ikke er utarbeidet tilstrekkelige risikoanalyser på informasjonssikkerhetsområdet.
Riksrevisjonen vil peke på at disse manglene kan øke risikoen for
kompromittering av data, samt svekket datakvalitet og tilgjengelighet.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved om Forsvarsdepartementet
mener de beskrevne tiltakene vil være tilstrekkelige for å sikre
at påpekte mangler blir fulgt opp. Forsvarsdepartementet viser til
den generelle redegjørelsen for tiltak som skal iverksettes for
å ivareta informasjonssikkerheten, men vil følge opp de forhold
Riksrevisjonen har pekt på.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Forsvarsbygg heller
ikke i 2009 har etablert tilfredsstillende internkontroll. Riksrevisjonen
har blant annet avdekket manglende innberetning av oppgavepliktige
ytelser, brudd på anskaffelsesregelverket og økonomiregelverket.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet mener
at Forsvarsbygg vektlegger arbeidet med å etablere tilfredsstillende
styring og kontroll med virksomheten, selv om en del av forbedringene
krever holdningsendringer i organisasjonen og tar lengre tid enn
ønskelig.
Riksrevisjonen er kritisk til at hensynet til
habilitet og forsvarlig forvaltning og økonomistyring er mangelfullt
ivaretatt ved bruk av innleide konsulenter i utbyggingsprosjekter.
Dette øker risikoen for misligheter.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Forsvarsbyggs
praktisering av rammeavtalene har ført til flere brudd på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen
ser alvorlig på at en etat som har utbygging av eiendom, bygg og
anlegg som en av sine primæroppgaver ikke i tilstrekkelig grad opptrer
profesjonelt ved anskaffelser av konsulenttjenester.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsbygg har
gjennomført en risikovurdering av konsulentbruken og vil iverksette
tiltak som skal bedre den interne kontrollen og forhindre gjentakelser av
påpekte forhold. Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet
følger opp tiltakene i etatsstyringen av Forsvarsbygg.
Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvarsbygg
ikke er à jour med å identifisere, klassifisere og prioritere informasjonsaktiva
og at det ikke er utarbeidet tilstrekkelige risikoanalyser på informasjonssikkerhetsområdet.
Riksrevisjonen vil peke på at disse manglene kan øke risikoen for
kompromittering av data, samt svekket datakvalitet og tilgjengelighet.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet
spesielt vil følge opp de forhold Riksrevisjonen har tatt opp.
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Rettidig betaling
Betaling før forfallsdato
Bankkonti knyttet til Foreign Military
Sales
Forsvarsbygg – mangelfull internkontroll