Landbruks- og matdepartementet foreslår i proposisjonen
at Stortinget gir sin tilslutning til Statskog SFs kjøp av Borregaard
Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS fra Orkla ASA og Borregaard
NEA AS, til en pris av 1,725 mrd. kroner, og samtykker i kapitalforhøyelse
og låneopptak for dette formålet.
Kjøpet foreslås finansiert med en egenkapitalforhøyelse
på 1,250 mrd. kroner. Resterende del av kjøpesummen, 475 mill. kroner,
finansieres ved et ansvarlig lån fra staten.
Orkla varslet våren 2010 at selskapet vurderte
å selge alle aksjer i de nevnte selskapene, som eier og forvalter
store skogeiendommer. Orkla ASA eier 100 pst. av Borregaard Skoger
AS. Børresen AS og Borregaard Vafos AS eies begge 100 pst. av Borregaard
NEA AS, som er et heleid datterselskap av Orkla. Borregaard Skoger
AS eier 50 pst. av aksjene i Statskog-Borregaard Skogsdrift AS.
De resterende 50 pst. av aksjene i Statskog-Borregaard Skogsdrift
AS eies i dag av Statskog SF.
Borregaard Skoger AS, Børresen AS og Borregaard
Vafos AS eier eiendommer med et samlet areal på ca. 1,1 millioner
dekar hvorav om lag 756 000 dekar produktivt skogareal. Eiendommene
er fordelt på 24 kommuner. De største eiendommene ligger i Borregaard
Skoger AS og har et samlet areal på ca. 932 000 dekar, hvorav ca.
650 000 dekar er produktivt skogareal.
Statskog SF er organisert som et statsforetak som
har sin forretningsmessige virksomhet innenfor skogbruk, utmarksforvaltning
og annen areal- og eiendomsforvaltning. Statskog SFs eiendommer
omfatter 1/5 av Norges landareal, fordelt på opprinnelig statsgrunn
i Nordland og Troms, innkjøpt statsgrunn og statsallmenninger. Mer
enn 80 pst. av arealene ligger over skoggrensen. 15 pst. av arealet
er skogkledd, og om lag en tredjedel av dette er produktiv skog. 45
pst. av arealet er statsallmenninger i Sør-Norge. Om lag 37 pst.
av eiendommene er vernet etter naturvernloven.
I St.meld. nr. 13 (2006–2007) Et aktivt og langsiktig
eierskap er formålet med statens eierskap formulert slik:
«Formålet med statens eierskap i Statskog SF er å
sikre effektiv ressursforvaltning til beste for samfunnet, tilrettelegge
for allmennhetens behov for jakt-, fiske- og friluftstilbud mv.
Videre er en stor del av Statskogs areal statsallmenninger der de
bruksberettigede i vedkommende allmenning har omfattende rettigheter
regulert gjennom fjelloven, statsallmenningsloven og bygdeallmenningsloven.
Gjennom statlig eierskap har staten mulighet til å nå ulike politiske mål
knyttet til forvaltningen av skog- og utmarksarealer. Virksomheten
skal drives på bedriftsøkonomisk grunnlag.»
Statskog SF hadde et årsresultat etter skatt
i 2009 på 27,9 mill. kroner, jf. tabell 3.1. i proposisjonen. Dette
gir en avkastning på foretakets bokførte egenkapital på 9,3 pst.
På bakgrunn av blant annet inntekter fra verneerstatninger og salg
av eiendom har den bokførte verdien på Statskog SFs omløpsmidler
steget fra 70,5 mill. kroner ved opprettelsen av foretaket til 236,1 mill.
kroner ved utgangen av 2009. Foretaket opplyser at det har inngått
avtaler om utvikling av egne energiressurser som binder størstedelen
av finansporteføljen i planlagte investeringer de neste 5–10 årene.
For oversikt over utbetalt utbytte siste fem
år vises det til tabell 3.2. i proposisjonen. Det er ved enkelte
anledninger tatt ekstraordinært utbytte.
Styrets begrunnelse for oppkjøpet er at det
vil styrke Statskog SFs posisjon som ledende skogeier i Norge, samtidig
som det gir muligheter til tilrettelegging for jakt, fiske, friluftsliv
og eiendoms- og energiutvikling. Styrets vurdering er således at
eiendommene har et betydelig verdipotensial ut over selve skogverdien for
en langsiktig eier.
Kjøpet vil gi en bedre arrondering av Statskog SFs
skogarealer. Konsentrasjon av foretakets skog-eiendommer gir grunnlag
for effektiv avvirkning av skog og samtidig større fleksibilitet
i planlegging og gjennomføring av avvirkning over tid. Oppkjøpet
utvider foretakets skogressursbase vesentlig, og gir grunnlag for
økt avvirkningsvolum. Dette vil i sin tur gi lavere kostnader ved
avvirkning og et potensial for å framforhandle økte priser i markedet
som følge av leveransepresisjon og leveransesikkerhet.
Styret har for øvrig lagt til grunn at oppkjøpet
vil muliggjøre salg av spredte skogeiendommer foretaket eier fra
før i Sør- og Midt-Norge, noe som vil effektivisere skogsdriften
ytterligere.
Salget av Orklas selskaper er det største salget
av produktiv skog i Norge i nyere tid. Det er svært sjelden slike
eiendommer legges ut for salg i Norge, og salget representerer en
unik mulighet for å styrke Statskog SF som skogeier. I Orklas børsmelding
framgår det at salget skjedde etter en bred prosess med stor konkurranse
og flere attraktive bud.
Etter kjøpet skal aksjeselskapene fortsatt eie
de aktuelle skogeiendommene.
Det er lagt opp til et omfattende arronderingssalg av
spredte skogteiger foretaket eier fra før, noe som vil bidra ytterligere
til å styrke foretakets økonomi og mulighetene for utbytte til eier.
Et slikt arronderingssalg kan bidra til å styrke næringsgrunnlaget
for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Samtidig vil det
kunne utløse makeskiftearealer for skogvern, noe som kan lette skogvernprosesser
på privat grunn.
Departementet har vurdert hvorvidt et oppkjøp kan
føre til konflikter med EØS-avtalens forbud mot offentlig støtte.
Departementet har kommet til at en kapitaltilførsel og lån fra staten
til Statskog SF og Statskog SFs kjøp av Orklas selskaper er forutsatt
gjennomført på markedsmessige vilkår, og dermed ikke kan ansees
som offentlig støtte, verken til Statskog SF eller til Orkla.
Som eier av Statskog SF har Landbruks- og matdepartementet
innhentet en uavhengig ekspertvurdering fra Arctic Securities av
Statskog SFs verdivurderinger – jf. kapittel 5 i proposisjonen. Denne
vurderingen konkluderer med at Statskog SFs vurderinger og avtale
med Orkla er kommersielt forsvarlige. På denne bakgrunn har regjeringen
valgt å gå inn for kjøpet, og foreslå for Stortinget at Statskog
SF tilføres økt egenkapital samt stille til disposisjon et ansvarlig
lån. Det ansvarlige lånet som skal ytes til Statskog SF, vil bli
gitt på markedsmessige vilkår.
Oppkjøpet må meldes til relevant konkurransemyndighet,
og godkjennes i tråd med konkurranse-reg-lene, før transaksjonen
kan gjennomføres. Det er foretaket som har ansvaret for å melde
oppkjøpet til konkurransemyndighetene.
Det ordinære foretaksmøtet i 2010 vedtok å gjennomføre
en ekstern vurdering av avkastningsmuligheter for foretakets eiendommer.
Departementet vil i oppfølgingen av dette, og i lys av kjøpet av
de omtalte selskapene og endring i avvirkningsvolum og egenkapital,
gjennomgå avkastnings- og utbyttekravene til foretaket. Departementet
vil styrke eierstyringen og sørge for at foretaksmøtet treffer de
vedtak som er nødvendige for å sikre forbedret informasjon om foretakets
økonomiske resultater og måloppnåelse, herunder et tydelig skille
mellom forretningsvirksomhet og andre aktiviteter.
Kjøp av de selskaper som er beskrevet ovenfor krever
således departementets samtykke. Sakens karakter og bevilgningsmessige
konsekvenser tilsier videre at saken legges fram for Stortinget. Departementet
vil vurdere foretakets vedtektsmessige rammer, herunder om disse
gir tilstrekkelig fleksibilitet i den videre forvaltning av eiendomsporteføljen,
og eventuelt komme tilbake til Stortinget med en slik vurdering.
Regjeringens forslag innebærer finansiell tilrettelegging
for kjøpet gjennom forhøyelse av statens innskuddskapital i Statskog
SF og ved at staten yter et ansvarlig lån.
Allerede utbetalt utbytte på 10,1 mill. kroner foreslås
ført tilbake til selskapet ved en nedsettelse av kap. 5652, post
85 med 10,1 mill. kroner (til 0). I tillegg foreslås 1 239,9 mill.
kroner bevilget på nytt kapittel 1162 Statskog SF – Forvaltning
av statlig eierskap, post 95 Innskudd til egenkapital i Statskog
SF. Til sammen utgjør disse bevilgningene 1 250 mill. kroner. Eventuelle
økte utgifter til eierforvaltning som følge av kapitalforhøyelsen
vil departementet dekke innenfor gjeldende bevilgninger.
Det etableres i tillegg et ansvarlig statslån
på 475 mill. kroner til markedsvilkår. Lånet forutsettes nedbetalt
innen ti år. Lånet foreslås bevilget under kapittel 1162, post 90
Lån til Statskog SF. Departementet vil komme tilbake til de nærmere betingelser
for lånet senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2011.
Renter og avdrag knyttet til det ansvarlige
lånet og utbytte fra foretaket vil bli bevilget i de årlige budsjettene
på vanlig måte.
Regjeringens tilslutning til kjøpet er gitt
med forbehold om at Stortinget gjør de nødvendige vedtak. Kapitalforhøyelsen
vil bli vedtatt i ekstraordinært foretaksmøte så snart Stortinget
har gjort de nødvendige vedtak.