1.1 Innledning

Landbruks- og matdepartementet foreslår i proposisjonen at Stortinget gir sin tilslutning til Statskog SFs kjøp av Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS fra Orkla ASA og Borregaard NEA AS, til en pris av 1,725 mrd. kroner, og samtykker i kapitalforhøyelse og låneopptak for dette formålet.

Kjøpet foreslås finansiert med en egenkapitalforhøyelse på 1,250 mrd. kroner. Resterende del av kjøpesummen, 475 mill. kroner, finansieres ved et ansvarlig lån fra staten.

Orkla varslet våren 2010 at selskapet vurderte å selge alle aksjer i de nevnte selskapene, som eier og forvalter store skogeiendommer. Orkla ASA eier 100 pst. av Borregaard Skoger AS. Børresen AS og Borregaard Vafos AS eies begge 100 pst. av Borregaard NEA AS, som er et heleid datterselskap av Orkla. Borregaard Skoger AS eier 50 pst. av aksjene i Statskog-Borregaard Skogsdrift AS. De resterende 50 pst. av aksjene i Statskog-Borregaard Skogsdrift AS eies i dag av Statskog SF.

Borregaard Skoger AS, Børresen AS og Borregaard Vafos AS eier eiendommer med et samlet areal på ca. 1,1 millioner dekar hvorav om lag 756 000 dekar produktivt skogareal. Eiendommene er fordelt på 24 kommuner. De største eiendommene ligger i Borregaard Skoger AS og har et samlet areal på ca. 932 000 dekar, hvorav ca. 650 000 dekar er produktivt skogareal.

1.2 Om Statskog SF

Statskog SF er organisert som et statsforetak som har sin forretningsmessige virksomhet innenfor skogbruk, utmarksforvaltning og annen areal- og eiendomsforvaltning. Statskog SFs eiendommer omfatter 1/5 av Norges landareal, fordelt på opprinnelig statsgrunn i Nordland og Troms, innkjøpt statsgrunn og statsallmenninger. Mer enn 80 pst. av arealene ligger over skoggrensen. 15 pst. av arealet er skogkledd, og om lag en tredjedel av dette er produktiv skog. 45 pst. av arealet er statsallmenninger i Sør-Norge. Om lag 37 pst. av eiendommene er vernet etter naturvernloven.

I St.meld. nr. 13 (2006–2007) Et aktivt og langsiktig eierskap er formålet med statens eierskap formulert slik:

«Formålet med statens eierskap i Statskog SF er å sikre effektiv ressursforvaltning til beste for samfunnet, tilrettelegge for allmennhetens behov for jakt-, fiske- og friluftstilbud mv. Videre er en stor del av Statskogs areal statsallmenninger der de bruksberettigede i vedkommende allmenning har omfattende rettigheter regulert gjennom fjelloven, statsallmenningsloven og bygdeallmenningsloven. Gjennom statlig eierskap har staten mulighet til å nå ulike politiske mål knyttet til forvaltningen av skog- og utmarksarealer. Virksomheten skal drives på bedriftsøkonomisk grunnlag.»

1.3 Foretakets økonomi

Statskog SF hadde et årsresultat etter skatt i 2009 på 27,9 mill. kroner, jf. tabell 3.1. i proposisjonen. Dette gir en avkastning på foretakets bokførte egenkapital på 9,3 pst. På bakgrunn av blant annet inntekter fra verneerstatninger og salg av eiendom har den bokførte verdien på Statskog SFs omløpsmidler steget fra 70,5 mill. kroner ved opprettelsen av foretaket til 236,1 mill. kroner ved utgangen av 2009. Foretaket opplyser at det har inngått avtaler om utvikling av egne energiressurser som binder størstedelen av finansporteføljen i planlagte investeringer de neste 5–10 årene.

For oversikt over utbetalt utbytte siste fem år vises det til tabell 3.2. i proposisjonen. Det er ved enkelte anledninger tatt ekstraordinært utbytte.

1.4 Styrets forslag

Styrets begrunnelse for oppkjøpet er at det vil styrke Statskog SFs posisjon som ledende skogeier i Norge, samtidig som det gir muligheter til tilrettelegging for jakt, fiske, friluftsliv og eiendoms- og energiutvikling. Styrets vurdering er således at eiendommene har et betydelig verdipotensial ut over selve skogverdien for en langsiktig eier.

Kjøpet vil gi en bedre arrondering av Statskog SFs skogarealer. Konsentrasjon av foretakets skog-eiendommer gir grunnlag for effektiv avvirkning av skog og samtidig større fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av avvirkning over tid. Oppkjøpet utvider foretakets skogressursbase vesentlig, og gir grunnlag for økt avvirkningsvolum. Dette vil i sin tur gi lavere kostnader ved avvirkning og et potensial for å framforhandle økte priser i markedet som følge av leveransepresisjon og leveransesikkerhet.

Styret har for øvrig lagt til grunn at oppkjøpet vil muliggjøre salg av spredte skogeiendommer foretaket eier fra før i Sør- og Midt-Norge, noe som vil effektivisere skogsdriften ytterligere.

1.5 Departementets merknader

Salget av Orklas selskaper er det største salget av produktiv skog i Norge i nyere tid. Det er svært sjelden slike eiendommer legges ut for salg i Norge, og salget representerer en unik mulighet for å styrke Statskog SF som skogeier. I Orklas børsmelding framgår det at salget skjedde etter en bred prosess med stor konkurranse og flere attraktive bud.

Etter kjøpet skal aksjeselskapene fortsatt eie de aktuelle skogeiendommene.

Det er lagt opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger foretaket eier fra før, noe som vil bidra ytterligere til å styrke foretakets økonomi og mulighetene for utbytte til eier. Et slikt arronderingssalg kan bidra til å styrke næringsgrunnlaget for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Samtidig vil det kunne utløse makeskiftearealer for skogvern, noe som kan lette skogvernprosesser på privat grunn.

Departementet har vurdert hvorvidt et oppkjøp kan føre til konflikter med EØS-avtalens forbud mot offentlig støtte. Departementet har kommet til at en kapitaltilførsel og lån fra staten til Statskog SF og Statskog SFs kjøp av Orklas selskaper er forutsatt gjennomført på markedsmessige vilkår, og dermed ikke kan ansees som offentlig støtte, verken til Statskog SF eller til Orkla.

Som eier av Statskog SF har Landbruks- og matdepartementet innhentet en uavhengig ekspertvurdering fra Arctic Securities av Statskog SFs verdivurderinger – jf. kapittel 5 i proposisjonen. Denne vurderingen konkluderer med at Statskog SFs vurderinger og avtale med Orkla er kommersielt forsvarlige. På denne bakgrunn har regjeringen valgt å gå inn for kjøpet, og foreslå for Stortinget at Statskog SF tilføres økt egenkapital samt stille til disposisjon et ansvarlig lån. Det ansvarlige lånet som skal ytes til Statskog SF, vil bli gitt på markedsmessige vilkår.

Oppkjøpet må meldes til relevant konkurransemyndighet, og godkjennes i tråd med konkurranse-reg-lene, før transaksjonen kan gjennomføres. Det er foretaket som har ansvaret for å melde oppkjøpet til konkurransemyndighetene.

Det ordinære foretaksmøtet i 2010 vedtok å gjennomføre en ekstern vurdering av avkastningsmuligheter for foretakets eiendommer. Departementet vil i oppfølgingen av dette, og i lys av kjøpet av de omtalte selskapene og endring i avvirkningsvolum og egenkapital, gjennomgå avkastnings- og utbyttekravene til foretaket. Departementet vil styrke eierstyringen og sørge for at foretaksmøtet treffer de vedtak som er nødvendige for å sikre forbedret informasjon om foretakets økonomiske resultater og måloppnåelse, herunder et tydelig skille mellom forretningsvirksomhet og andre aktiviteter.

Kjøp av de selskaper som er beskrevet ovenfor krever således departementets samtykke. Sakens karakter og bevilgningsmessige konsekvenser tilsier videre at saken legges fram for Stortinget. Departementet vil vurdere foretakets vedtektsmessige rammer, herunder om disse gir tilstrekkelig fleksibilitet i den videre forvaltning av eiendomsporteføljen, og eventuelt komme tilbake til Stortinget med en slik vurdering.

1.6 Økonomiske og administrative konsekvenser

Regjeringens forslag innebærer finansiell tilrettelegging for kjøpet gjennom forhøyelse av statens innskuddskapital i Statskog SF og ved at staten yter et ansvarlig lån.

Allerede utbetalt utbytte på 10,1 mill. kroner foreslås ført tilbake til selskapet ved en nedsettelse av kap. 5652, post 85 med 10,1 mill. kroner (til 0). I tillegg foreslås 1 239,9 mill. kroner bevilget på nytt kapittel 1162 Statskog SF – Forvaltning av statlig eierskap, post 95 Innskudd til egenkapital i Statskog SF. Til sammen utgjør disse bevilgningene 1 250 mill. kroner. Eventuelle økte utgifter til eierforvaltning som følge av kapitalforhøyelsen vil departementet dekke innenfor gjeldende bevilgninger.

Det etableres i tillegg et ansvarlig statslån på 475 mill. kroner til markedsvilkår. Lånet forutsettes nedbetalt innen ti år. Lånet foreslås bevilget under kapittel 1162, post 90 Lån til Statskog SF. Departementet vil komme tilbake til de nærmere betingelser for lånet senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011.

Renter og avdrag knyttet til det ansvarlige lånet og utbytte fra foretaket vil bli bevilget i de årlige budsjettene på vanlig måte.

Regjeringens tilslutning til kjøpet er gitt med forbehold om at Stortinget gjør de nødvendige vedtak. Kapitalforhøyelsen vil bli vedtatt i ekstraordinært foretaksmøte så snart Stortinget har gjort de nødvendige vedtak.