Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Brigt Samdal og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 11 S (2010–2011)
om kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF.
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen foreslår at Stortinget gir sin tilslutning til Statskog
SFs kjøp av Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen
AS fra Orkla ASA og Borregaard NEA AS, til en pris av 1,725 mrd.
kroner. Kjøpet foreslås finansiert med en egenkapitalforhøyelse
på 1,250 mrd. kroner. Resterende del av kjøpesummen, 475 mill. kroner,
finansieres ved et ansvarlig lån fra staten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener det
er positivt at staten gjennom sitt eierskap i Statskog SF gir selskapet
anledning til å gjennomføre et eiendomskjøp av historisk betydning. Flertallet er
kjent med at skogeiendommene er fordelt på fire fylker og 24 kommuner,
og at salget av Orklas skoger er det største salget av produktiv
skog i Norge i nyere tid.
Flertallet er enig i at eiendommene
har et betydelig verdipotensial ut over selve skogverdien for en
langsiktig eier. Flertallet anser det derfor som
viktig at staten gjennom Statsskog SF sikres råderett over store
og viktige naturressurser med stor betydning for samfunnet, og vektlegger
at kjøpet styrker mulighetene for å tilrettelegge for allmennhetens
adgang til jakt, fiske, rekreasjon og friluftsliv. Flertallet legger
til grunn at råderetten benyttes slik at ressursene utnyttes til
fellesskapets beste.
Flertallet er enig i styrets
begrunnelse for oppkjøpet, og har merket seg at selskapet mener
at det vil styrke Statskog SFs posisjon som ledende skogeier i Norge,
samtidig som det gir større muligheter til gode synergieffekter
i form av mer rasjonell og effektiv drift, siden skogeiendommene
som kjøpes, grenser til eiendommer Statskog allerede eier.
Flertallet legger til grunn at
kjøpet er basert på forretningsmessige vilkår og har merket seg
at styret mener det er en god industriell investering for foretaket,
men vil samtidig fremheve Statskog SF sin allsidige samfunnsrolle,
noe som fremkommer gjennom statens målsetting med eierskapet til
Statskog SF, jf. St.meld. nr. 13 (2006–2007) Et aktivt og langsiktig
eierskap. Der fremgår det at formålet er
«…å sikre effektiv ressursforvaltning til beste for
samfunnet, tilrettelegge for allmennhetens behov for jakt-, fiske-
og friluftstilbud mv. Videre er en stor del av Statskogs areal statsallmenninger
der de bruksberettigede i vedkommende allmenning har omfattende
rettigheter regulert gjennom fjelloven, statsallmenningsloven og bygdeallmenningsloven.
Gjennom statlig eierskap har staten mulighet til å nå ulike politiske mål
knyttet til forvaltningen av skog- og utmarksarealer. Virksomheten
skal drives på bedriftsøkonomisk grunnlag.»
Flertallet vil understreke at
statens formål med eierskapet i Statskog ligger fast.
Flertallet har merket seg at
det er en forretningsmessig vurdering som er lagt til grunn for prisfastsettelsen
og at det av Orklas børsmelding fremgikk at salget skjedde etter
en bred prosess med stor konkurranse og flere attraktive bud. Under
komiteens åpne høring om saken ble det bekreftet fra skogeiernes
organisasjoner at den prisen som er satt, er en naturlig konsekvens
av at det ikke er prisregulering på denne type eiendommer i dagens
lovverk, siden eiendommene er organisert som et aksjeselskap. Flertallet legger
til grunn at kjøpet fører til en forsterket, aktiv og lønnsom skogsdrift
i Statskog.
Flertallet er kjent med at kjøpet
vil gi en bedre arrondering av Statskog SFs skogarealer og at dette
gir grunnlag for en bedre og mer effektiv skogsdrift og samtidig
større fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av avvirkning
over tid. Flertallet peker videre på at oppkjøpet
utvider foretakets skogressursbase vesentlig, og gir grunnlag for
økt avvirkningsvolum, samtidig som det kan gi muligheter for nye
energiprosjekter knyttet til fornybar og miljøvennlig energi.
Flertallet er fornøyd med at
det er lagt opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger
som foretaket eier fra før. Innenfor disse rammer ber flertallet regjeringen
vurdere arronderingssalg av spredte teiger også i Nordland og Troms. Flertallet forutsetter
at regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn
at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt
lokalt eierskap. Flertallet forutsetter at inntektene
fra arronderingssalget brukes til å nedbetale det statlige lånet
på 475 mill. kroner.
Flertallet er kjent med at dagens
avkastningskrav for selskapet er på 7 pst. Flertallet viser til
at det i proposisjonen pekes på at skogkjøpet, det senere arronderingssalget
og den store kapitaltilførselen til Statskog SF gjør det nødvendig med
en styrket eierstyring og en fornyet gjennomgang av avkastnings-
og utbyttekravene til foretaket. Flertallet er enig
i dette og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med
dette på egnet måte.
Flertallet forutsetter videre
at de ansatte i selskapene involveres og ivaretas på en god måte
i de prosesser som nå skal gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at erverv i Statskog som krever økt innskuddskapital
og/eller garantier av en slik størrelse som i denne saken, skal forelegges
Stortinget.
Disse medlemmer kan ikke se at
Stortinget gjennom proposisjonen har fått informasjon som gjør det
mulig å avgjøre om kjøpet av Borregård Skoger fra Orkla er foretatt
på forretningsmessig grunnlag og viser til at det er rettet flere
henvendelser til departementet om å få ytterligere opplysninger.
Det vises i den forbindelse senest til komiteens brev til departementet
av 2. desember 2010, besvart av departementet samme dag.
Disse medlemmer viser til at
disse gjentatte henvendelser til departementet fra komiteen, senest
svarbrevet av 2. desember 2010, ikke opplyser saken så mye at det
er mulig å ha en kvalifisert oppfatning av om kjøpet skjer på forretningsmessig
grunnlag.
Disse medlemmer viser til at
det stort sett er politisk argumentasjon for kjøpet som gjentas
i svarene til komiteen.
Disse medlemmer mener det er
nærliggende å anta at det ikke er mulig å dokumentere forretningsmessig
grunnlag for kjøpet, noe som underbygges av at statsråden i sitt
brev av 2. desember 2010 understreker at avkastningskravet for Statskog
fremover må gjennomgås, og at det er det nærværende kjøpet som har
aktualisert dette.
Disse medlemmer mener det burde
vært mulig for regjeringen å gi Stortinget bedre informasjon og
dermed et godt nok grunnlag å bygge sin eventuelle tilslutning til
kjøpet på, uten å gå på akkord verken med Statskogs fremtidige behov
for ikke å gi innsyn eller til selgers krav til konfidensialitet. Disse
medlemmer er både overrasket og skuffet over at regjeringen
ikke har vist større vilje til å gi Stortinget et tilstrekkelig
beslutningsunderlag i denne saken, men konstaterer at regjeringen
synes det er tilstrekkelig å kunne overbevise sine egne med politisk
argumentasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til proposisjonen om Statskog SF sitt oppkjøp av Orkla sine skoger,
Prop. 11 S (2010–2011). Disse medlemmer stiller seg kritiske
til oppkjøpet og mener at det ikke er en statlig oppgave å eie skog. Disse
medlemmer er av den formening at skog på private aktørers hender
gir den beste skogforvaltning over tid.
Disse medlemmer mener at skatteregimet
for skogeiendommer ble kraftig strammet inn i forbindelse med skattereformen
2004–2006 fordi mulighetene til å drive skogbruk som ren kapitalforvaltning
ble avskåret. Gevinst ved realisasjon av skogeiendommer eiet gjennom enkeltpersonsforetak
blir etter dette beskattet etter den nye foretaksmodellen som personinntekt med
toppskattsatser, dersom avkastning på virksomheten går ut over en
skjermingsrente tilsvarende en normalavkastning fastsatt av regjeringen.
Disse medlemmer har større tro
på at markedskreftene fungerer mest optimalt i et fritt marked.
Disse medlemmer erkjenner at
konkurransevridende forhold som følger av konsesjonslovgivningen
må fjernes, og at skatteregimet for skogeiendommer, som ble kraftig
strammet inn i skattereformen 2004–2006, må endres.
Disse medlemmer forutsetter at
Statskog SF tar større ansvar i forbindelse med forsknings- og utviklingstiltak
i skogsnæringen, og starter med arronderingssalg av skogeiendommer
som Statskog SF eier i dag.
Disse medlemmer mener at næringen
selv må ta et større økonomisk ansvar for verdiskapings- og utviklingstiltak,
som også vil gi større eierskap til de prosessene som iverksettes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom sitt eierskap i
Statskog SF å pålegge selskapet umiddelbart å gå i gang med å planlegge
et større arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom
Statskog SF eier i dag.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener generelt
at det statlige eierskapet i norsk næringsliv allerede er for stort
og at det skal gode grunner til for å utvide det ytterligere.
Disse medlemmer viser til at
å bruke i overkant av 1,7 mrd. kroner av skattebetalernes penger
bør ha ekstra gode begrunnelser, begrunnelser som ikke er å finne
i denne proposisjonen. Disse medlemmer understreker
at det derimot kan reises en rekke spørsmål ved den forretningsmessige
vurderingen av å stille så mye egenkapital og lån til disposisjon
for selskapet, sett i sammenheng med den forventede avkastning av
kjøpet og basert på de tall deler av fagmiljøene opplyste om under
komitéhøringen.
Disse medlemmer er overrasket
over at regjeringen ikke har foretatt annet enn overflatiske betraktninger
av det forretningsmessige før man går inn for kjøpet. Disse
medlemmer viser til at det bare henvises til styrets forretningsmessige
grunnlag for å anbefale kjøpet og til vurderinger fra ekstern rådgiver
mens regjeringen selv nøyer seg med å si at man får mer effektiv
drift når selskapene er kjøpt på forretningsmessig grunnlag uten
å gjøre noen selvstendig vurdering. Disse medlemmer vil
i den sammenheng understreke at også den eksterne rådgiver forutsetter
sterk kostnads- og inntektsdisiplin og tett oppfølging fra eier
for å kunne realisere verdiøkninger.
Disse medlemmer viser videre
til at Statskog ifølge sine vedtekter må forelegge kjøp og salg av
eiendom over 30 mill. kroner for LMD og at erverv av slik størrelse
som krever økt innskuddskapital, garantier eller lån fra staten skal
forelegges Stortinget.
Disse medlemmer kan ikke se at
Stortinget i en slik sammenheng har blitt supplert med informasjon
og dokumentasjon som er tilstrekkelig til å foreta en forretningsmessig
vurdering av slikt økt engasjement, men er henvist til proposisjonens
forsikringer om at dette er en bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk
riktig investering.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i proposisjonen klart antyder at det vil bli nødvendig
å revurdere de avkastningskrav som man til nå har hatt til Statskog. Disse
medlemmer mener det har formodningen for seg at kravene til
avkastning må reduseres kraftig med den betydelige egenkapitalinnsprøytningen
Statskog nå får, og mener at en avklaring om avkastningskravene
burde ha vært en naturlig del av proposisjonen og ville hatt en
oppklarende funksjon i forhold til regjeringens bruk av uttrykket
«forretningsmessig» i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke se at det i proposisjonen er godtgjort
relevante økonomiske og driftsmessige grunner ved oppkjøpet som
tilsier at Staten skal gå inn med egenkapital og lån av det omfang
som er aktuelt, og vil derfor gå imot forslaget.