Jeg viser til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 10. februar 2010 med spørsmål om Forsvarets bruk av midler under
Norwegian Battle Lab & Experimentation (NOBLE).
Som nevnt i mitt svar av 20. januar 2010, er
jeg opptatt av å få frem det totale bildet knyttet til forsvarssektorens
støtte til de ulike prosjektene som har vært gjennomført av selskaper
i ”OCAS-sfæren”. For ytterligere undersøkelser i sakens anledning
har som kjent forsvarssjefen, på min anmodning, nedsatt en arbeidsgruppe
som blant annet skal se på finansiering, habilitet og kontrakter
i saken. Dette er en svært omfattende gjennomgang av komplekse saksforhold
som strekker seg flere år tilbake i tid. Arbeidsgruppens skal avgi
sin rapport innen 1. mai 2010. Mandatet for arbeidsgruppen er vedlagt
til orientering.
Vedlagt følger svar på komiteens spørsmål nr.
1, 2 og 3. Jeg vil komme tilbake med svar på komiteens øvrige spørsmål
snarest mulig etter at rapporten fra arbeidsgruppen foreligger.
På hvilken måte er det
gjennomført kontraktsrevisjon på avtalene mellom Forsvaret og selskap i
”OCAS-sfæren”? En ber om konkret gjennomgang for hver enkelt kontrakt.
Anskaffelsesregelverket for forsvarssektoren (ARF),
som fra 2004 erstattet Bestemmelser vedrørende anskaffelser i Forsvaret
(BAF), gir bestemmelser for kontraktsrevisjon/kostnadskontroll av
prosjekter i forsvarssektoren. Når det ikke er mulig å gjennomføre
anskaffelsen basert på konkurranse, skal det normalt gjennom-føres
kostnadskontroll av pristilbudet fra leverandøren. For kontraktsrevisjon
av avtalene mellom Forsvaret og selskapene i ”OCAS-sfæren”, ble
det gjennomført kontraktsrevisjon i 2006 av én kontrakt mellom NOBLE
og Synthetic Signal Processing Radar (SSPR) AS inngått i 2002. Dette
var en kostnadsprøving av kontrakten i henhold til føringene i BAF.
BAF ble benyttet siden dette var gjeldende regelverk da kontraktene
ble inngått. Forsvarsstaben har opplyst at kostnadsprøvingen bl.a.
viste at de påløpte kostnadene for leverandøren i forbindelse med
leveransene av prototypene var høyere enn Forsvarets maksimale forpliktelser
og utbetalinger til prosjektet.
De øvrige kontraktene har ikke vært gjenstand for
kontraktsrevisjon, og vil bli gjennomgått som en del av undersøkelsene
som nå igangsettes. Gjennomgangen vil bestå av en økonomisk vurdering
av kontraktsforhold i den angjeldende sak basert på kontraktsdokumentasjonen
og offentlig tilgjengelig dokumentasjon.
Var ACTD-prosjektet regnet
som et eksperiment eller som en utviklingsaktivitet og hvilke risikovurderinger
ble foretatt i forkant av avtaleinngåelse og igangsetting av prosjektet?
Forsvarsstaben opplyser at ACTD-prosjektet var forutsatt
å skulle bestå av flere operative demonstrasjoner gjennomført som
eksperimenter, og at det skulle inngås kontrakt for å utvikle prototyper
som gjorde dette mulig. På Forsvarets anmodning om fullmakt til
å inngå kontrakt, ga Forsvarsdepartementet føringer for pro-sjektoppfølgingen
for dette prosjektet. Departementet understreket at både prosjektets
natur og bedriftens erfaring tilsa en tett oppfølging fra Forsvarets
side. Videre ble det bedt om at aspektene knyttet til eiendomsrett,
bruksrett og royalty ble gjenomgått på nytt, og om nødvendig reforhandlet,
før det ble inngått bindende kontrakt med leverandøren.
I hvilket omfang mener
statsråden det var riktig å unnta deler av kontraktsforholdene til
selskap i ”OCAS-sfæren” normale anbudsprosesser og gi unntak fra
Bestemmelser vedrørende anskaffelser til Forsvaret (BAF) og i hvilken
grad var departementet involvert i beslutningen om å gi slikt unntak?
Utgangspunktet for hvilke anskaffelsesprosedyrer
som kommer til anvendelse vil være avhengig av hvilket anskaffelsesregelverk som
legges til grunn. Forsvarssektoren kan unnta sine anskaffelser fra
lov og forskrift om offentlige anskaffelser (LOA og FOA) hvis anskaffelsen
kan unntas etter EØS-avtalen artikkel 123, jf. LOA § 3. Unntaksmuligheten
i EØS-artikkel 123 gjelder våpen, ammunisjon og krigsmateriell i
tillegg til andre varer og tjenester som anses som vesentlige for
nasjonens sikkerhet.
Når unntaksmuligheten brukes, kommer reglene i
ARF (BAF frem til 2004) til anvendelse. ARF/BAF gir muligheter til
å anskaffe uten konkurranse. Det tilligger Forsvarsdepartementet
i det enkelte tilfelle å beslutte eller samtykke i at anskaffelser
gjennomføres uten konkurranse. Hensynet bak å fravike prinsippet
om konkurranse må ses i sammenheng med formålet bak EØS-avtalens
artikkel 123 som er å sikre For-svaret handlefrihet og fleksibilitet
på et sensitivt område av stor nasjonal betydning.
Departementet har ikke dokumentasjon som tilsier
at vurderingene knyttet til beslutningene om kjøp uten konkurranse
ikke var gjort med hjemmel i gjeldende regelverk.
Besvares når rapporten fra arbeidsgruppen som er
nedsatt for å gjøre ytterligere undersøkelser knyttet til NOBLE
og OCAS-saken foreligger.