Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, merker
seg den overordnede begrunnelse fra forslagsstillerne; bedre rammevilkår
for næringslivet.
Komiteen viser til det foreliggende
forslag og sier seg enig med forslagsstillerne i at forutsigbare
rammevilkår er av vesentlig betydning for norsk næringsliv og for
å legge til rette for langsiktige investeringer i Norge. Komiteen anser videre
at politisk stabilitet og klarhet er av stor betydning for den enkelte
borger og for tilliten til det demokratiske styringssystemet. Komiteen noterer
at forslagsstillerne selv peker på at i hvilken grad slike behov
blir ivaretatt, i første rekke kommer an på den politiske vilje
og evne til å fastholde politiske beslutninger uten hyppige skifter. Komiteen deler
denne oppfatningen.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
reiser spørsmålet om det er behov for å innføre nye konstitusjonelle
redskaper for å sikre langsiktighet og låse politiske vedtak for
lengre tid enn det som i dag er mulig gjennom vanlig flertallsvedtak
i Stortinget. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
avviser grunnlovsendringer med sikte på å oppnå en slik låsing av politiske
vedtak – med den begrunnelse at eksterne forhold vil kunne endre
seg såpass raskt at grunnlovsprosedyren vil kunne hindre nødvendige
justeringer. Komiteen noterer seg at forslagsstillerne
anser at gjeldende parlamentariske og konstitusjonelle virkemidler
ikke er tilstrekkelige, og at innføringen av en ny «semikonstitusjonell»
vedtaksform vil kunne sikre behovet for langsiktighet og stabilitet,
samtidig som man ivaretar den nødvendige fleksibilitet i vedtaksprosedyrene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
deler ikke denne oppfatningen.
Flertallet sier seg enig i at
bestemmelser om materielt vern for økonomiske posisjoner må veies
mot statens behov for kontroll med statsfinansene under hensyn til
skiftende konjunkturer og syn på det politisk ønskelige. Det finnes
derfor tungtveiende argumenter mot en så vidtgående løsning som
et ev. grunnlovsvern av f.eks. budsjettvedtak vil innebære. Flertallet anser
heller ikke at en innføring av «semikonstitusjonelle vedtak» vil
være en god løsning for å balansere disse potensielt motstridende
hensyn. Flertallet er av den klare oppfatning at
det er Stortingets og de enkeltes partiers politiske vilje og evne
til å prioritere som kan sikre stabilitet og forutsigbarhet i de
politiske beslutningsprosesser. En slik fremgangsmåte kan også sikre
stabilitet og forutsigbarhet over flere stortingsperioder. Flertallet viser
også til at Stortinget har avvist bindende langtidsbudsjettering
ved behandlingen av Budsjett-Innst. S. nr. 6 (2003–2004), med utgangspunkt
i NOU 2003:6, så sent som i desember 2003. Flertallet anser
at de gjeldende regler for Stortingets budsjettbehandling er utformet
med sikte på helhetlig og forsvarlig saldering, selv om disse ikke er
bindende utover budsjettåret.
På denne bakgrunn kan flertallet ikke
se at en innføring av semikonstitusjonelle vedtaksformer i tråd
med det foreliggende forslag eller utredning av dette kan sikre
de behov forslagsstillerne selv understreker betydningen av.
Flertallet vil på denne bakgrunn
tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslaget er tenkt å sikre en større grad av forutberegnelighet
og stabilitet i næringspolitikken og dermed bedre og stabile rammevilkår
for norsk næringsliv. Ofte vil det kunne ta flere år fra en investeringsbeslutning
tas til produksjonen kommer i gang. Stadige endringer i rammebetingelsene
gjør det vanskelig å ta riktige beslutninger. Disse medlemmer ser derfor
behov for instrumenter og utforming av disse som muliggjør å kunne
låse politiske valg for noe lengre tid enn dagens modell gjennom flertallsvedtak
i Stortinget.
Disse medlemmer mener forslaget
vil legge større begrensninger på Stortingets mulighet til å endre
avgjørelser, men presiserer at Stortinget også med dagens ordning
i realiteten er bundet i en viss grad av tidligere beslutninger.
Disse medlemmer mener at det
bør vurderes om Grunnloven selv kan brukes til å sikre større langsiktighet
i for eksempel rammevilkårene for norsk næringsliv.
Disse medlemmer mener videre
at en annen mulighet er å vedta grunnlovsbestemmelser om tidsgrenser,
dvs. regler om at visse typer vedtak ikke kan treffes med virkning
for mindre eller mer enn et nærmere angitt tidsrom.
Disse medlemmer viser til at
det viktigste likevel er at adgang til å treffe vedtak som etter sitt
innhold skal gjelde for mer enn ett år, ikke avskjærer Stortinget
fra senere å ombestemme seg, og at et vedtak gjelder inntil det
blir endret eller opphevet gjennom nytt vedtak i samme form, eventuelt
bortfaller gjennom solnedgangsregler.
En semikonstitusjonell vedtaksform er den mekanisme
som ligger i å ha ulike prosessuelle former for vedtak, og kan,
etter disse medlemmers oppfatning, brukes til å sikre større
langsiktighet gjennom et slags mellomnivå for beslutninger mellom
grunnlov og lov. Disse medlemmer viser til at det
eksisterer bestemmelser i Grunnloven som åpner for slike spesielle
vedtaksformer, jf. eksempelvis Grunnloven § 93. Det vises videre
til menneskerettsloven som er gitt en forrang foran annen lov ved motstrid.
Disse medlemmer er for forslaget
om grunnlovsendringer som åpner veien for å bruke en semikonstitusjonell
vedtaksform der endringer bare er mulig etter mer krevende prosedyre
enn den som gjelder for vanlige lov- og plenarvedtak. Forslaget
bør, slik disse medlemmer vurderer det, kunne innpasses
i Grunnloven § 75. Siden forholdet til lovgivningsprosedyren reiser særlige
problemer, er det slik disse medlemmer oppfatter
saken, begrenset til visse spørsmål som blir avgjort av Stortinget
i plenum, nemlig skattevedtak, bevilgninger mv. Imidlertid ser disse
medlemmer at dette instrument i lovgivningen også vil ha
stor betydning for det formål å kunne sikre en større langsiktighet
i rammene for næringsvirksomhet.
Disse medlemmer viser til at
det i Dokument nr. 12:7 også fremsettes forslag om å grunnlovsfeste
Stortingets rett til å vedta instruksjoner eller såkalte anmodningsvedtak. Disse
medlemmer viser til at instruksjonsretten i dag er konstitusjonell
sedvanerett og at behovet for grunnlovsfesting således ikke vil
ha annen misjon enn å stadfeste eksisterende konstitusjonell rett. Disse
medlemmer mener imidlertid det er grunn til å bidra til
at Grunnloven i størst mulig grad er sammenfallende med den faktiske rettslige
situasjon. Stortinget vedtok i forrige stortingsperiode å grunnlovsfeste
parlamentarismen til tross for at den var sikker konstitusjonell sedvane.
Disse medlemmer anbefaler på
denne bakgrunn at alternativ A.1 og alternativ B.4 bifalles.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet meiner framlegget om grunnlovsfesting av
ein eller fleire semikonstitusjonelle vedtakskategoriar fortener
grundig og seriøs vurdering. Desse medlemene viser
for det fyrste til at statsskikkane i fleire land, til dømes Sverige,
opererer med eit mellomnivå mellom grunnlov og lov. For det andre
kan det i ulike samanhengar vera trong for ei vedtaksform som gjev
Stortinget høve til å «binda seg til masta» på eit anna vis enn
det både grunnlov og lov opnar for.
Desse medlemene viser til at
forslagsstillarane tek til ords for ei semikonstitusjonell vedtaksform
som dels inneber eit fleirtalskrav lik to tredjedelar, dels opnar
for ulike tidsgrenser; Stortinget skal kunna avgjera kor lenge vedtaket –
isolert sett – skal gjelda. Desse medlemene meiner
Stortinget bør vurdera ei slik reform, men legg til grunn at konsekvensane
av ei slik grunnlovsendring bør utgreiast betre og meir heilskapleg
fyrst. Desse medlemene går difor mot framlegget slik
det ligg føre (alle alternativ), men bed Stortingets presidentskap
setja ned eit utval som får i oppdrag å drøfta alle relevante sider
ved ei eventuell grunnlovsfesting av ei semikonstitusjonell vedtaksform.
Utvalet bør vera samansett av både statsrettslege ekspertar og personar
med lang og brei politisk røynsle.
Desse medlemene viser til at
ynske om stabilitet på viktige politikkområde har ført til ein sedvane
som inneber at Stortinget i praksis orienterer seg mot både breie
fleirtal og lang tidshorisont. Til dømes bør det over tid vera brei
semje om hovudprinsipp i skatte- og pensjonssystem: Slike ordningar
lyt vera nokolunde stabile over tid, og omfattande endringar bør
vera legitime og tufta på meir enn simple fleirtal i Stortinget.
Den same politiske logikken gjer seg gjeldande i andre saker òg:
«Klimaforliket» og rovdyrpolitikken er døme på dette. Desse
medlemene meiner at innføring av ei semikonstitusjonell
vedtaksform i så fall kan innebera ei kodifisering av etablert sedvane
på Stortinget, og ser fram til ei ny handsaming av dette spørsmålet
tufta på ei omfattande utgreiing av ulike praktiske sider ved grunnlovsfesting
av semikonstitusjonelle vedtakskategoriar.