Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for å etablere en offentlig nettbasert helseportal med følgende
elementer:
kvalitetssikret og
oppdatert informasjon om helse, samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser som
kan bistå med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon
med helsetjenesten, eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal,
og mulighet for å få informasjon om prøvesvar, henvisninger osv.»
Forslagsstillerne framholder at for å nå målet
om å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle er det en
forutsetning med god informasjon om helserelaterte spørsmål og helsetjenestens
tilbud.
Det vises til undersøkelser som viser utstrakt bruk
av Internett som kilde til helseinformasjon og at tilliten til denne
informasjonen er stor.
Forslagsstillerne mener det er behov for å gi
publikum kvalitetssikret og oversiktlig helseinformasjon, og at
den offentlige helsetjenesten bør ha et redaktøransvar for nettbaserte
informasjonstilbud.
Det vises til erfaringer fra Danmark og til
at det der er opprettet en offentlig nettbasert helseportalsom gir
informasjon om helse, pasientrettigheter og helsetjenesten. Videre
gir denne tjenesten pasientene innsyn i egen journal og mulighet
for å fornye resepter, bestille konsultasjoner og få informasjon
om prøvesvar. Nettportalen inneholder også informasjon om ventetider
og om kvalitetsmålinger av ulike helsetilbud. Det gis informasjon
til helsepersonell gjennom den samme portalen. Det vises også til
at det i Storbritannia er opprettet et tilsvarende tilbud.
Det framholdes at det i Norge er gjennomført flere
forsøk med nettbaserte helsetjenester, herunder tilbud som gir pasienten
innsyn i egen journal. Forslagsstillerne mener at en offentlig helseportal
bør gi alle pasienter tilgang til egen journal, forutsatt at personvernet
ivaretas, og at dette vil styrke pasientens innsikt i og innflytelse over
egen behandling og også skape kontakt og nettverk mellom pasienter.
Det påpekes at en offentlig helseportal med
informasjon om helse, helsetjenester og behandlingsforløp, samt
mulighet for kommunikasjon med pasienten, er helt i tråd med målsettingene
i planen Samspill 2.0 Nasjonal strategi for elektronisk samhandling
i helse- og omsorgstjenesten.
Det understrekes at en offentlig, nettbasert
helseportal også må inneholde informasjon om kvalitetsmålinger i
helsetjenesten, og at det må utvikles flere kvalitetsindikatorer
og foretas sammenlikninger av kvalitet på tvers av institusjoner.
Forslagsstillerne mener også at det bør være
mulighet for at pasientene kan gi sine vurderinger av helsetjenesten
i nettportalen, og at det må utarbeides løsninger som sikrer relevante tilbakemeldinger,
og som ivaretar personvernet også for helsepersonell.
Det framholdes særskilt at det må stilles særlig strenge
krav til personvern ved behandling av helseopplysninger, og at slike
opplysninger må beskyttes mot uberettiget innsyn. Forslagsstillerne
mener det må stilles krav om samtykke fra pasienten for at den enkeltes
personlige opplysninger skal være tilgjengelige i en slik tjeneste.
Det påpekes at en nettbasert helseportal også kan gi bedre personvern,
eksempelvis ved at pasienten får oversikt over hvem som har fått tilgang
til private helseopplysninger gjennom loggføring av innsyn i journal.