Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen,
Gerd Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 26. november
2010 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen avholdt
åpen høring om saken 10. januar 2011.
Komiteen viser til at skattyters
rettssikkerhet er et viktig tema som det er all grunn til å rette søkelyset
mot. Norge har et høyt skattenivå og en befolkning med høy skattemoral.
Dette illustreres ved at professor Ole Gjems-Onstad i forbindelse
med komiteens høring uttalte at «Den norske skattebetaler er en
av de mest trofaste skattebetalere som noen gang har eksistert».
En høy skattemoral og en effektiv, rettferdig innkreving er helt
sentral for å finansiere, opprettholde og videreutvikle et velferdssamfunn
med brede allmenne velferdsordninger. God og rettferdig behandling
av skattyterne er en viktig forutsetning for skattesystemets legitimitet
og for høy skattemoral.
Komiteen har registrert kritikken
fra Riksrevisjonen i Dokument 3:11 (2009–2010) for bl.a. regionale
forskjeller i måten samme spørsmål behandles på, men vil samtidig
bemerke at de fleste saker ivaretas på en god måte, og at mye også
synes å fungere godt.
Komiteen viser til at skatteetaten
behandler i underkant av 4 millioner selvangivelser for privatpersoner,
næringsdrivende og selskaper hvert år. Ønsket om effektivitet og
rasjonell behandling må balanseres mot den enkeltes rettssikkerhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at behandling av i underkant av 4 millioner selvangivelser
hvert år er en svært stor saksmengde.
Selv om de fleste saker ivaretas på en god måte, har
det imidlertid gjennom komitéhøringen og det øvrige arbeidet med
saken fremkommet nye momenter som peker på enkelte utfordringer med
dagens system.
Flertallet ber følgelig regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en vurdering av skattyters
rettssikkerhet i et større perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den
store saksmengden krever massebehandling som må kombineres med at
hver skattyter får en behandling som oppfattes rettferdig ut ifra
hver enkelts forutsetninger. Dette er ikke enkelt, og skattesystemets kompleksitet
er en del av hele problemstillingen.
Disse medlemmer har samtidig
registrert at temaet skattyters rettssikkerhet har vært debattert
aktivt i mediene, og at det stadig dukker opp saker der enkeltmennesker
føler at de har fått en dårlig behandling av skatteetaten. Det er
viktig at dette ikke bagatelliseres. Rettssikkerhet for den enkelte
dreier seg om at enkeltsaker og enkeltindivider ikke skal usynliggjøres
av et stort flertall.
Disse medlemmer viser til at
personvern og rettssikkerhet har vært viet stor oppmerksomhet på
en rekke områder. Ligningslovgivningen var opprinnelig rettesnor
for rettssikkerheten på andre områder, men i dag ser man at bevisstheten rundt
rettssikkerheten til dels er langt mer tilstedeværende på andre
områder. Dette kan skyldes at skattesystemet er komplisert, og skatteetaten har
ingen enkel oppgave i å forvalte dette på en rettferdig måte overfor
skattyterne. Høringen viste at det kan være behov for å se på alle
elementene av ligningsbehandlingen med henblikk på å sikre skattyters
rettssikkerhet, inklusive de forslag som er fremsatt i dokumentet.
Temaets kompleksitet tilsier at dette bør vurderes av et bredt sammensatt
utvalg som tar et helhetlig perspektiv.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette ned et bredt sammensatt
utvalg som får i oppgave å gjennomgå ligningsbehandlingen med henblikk
på å styrke skattyters rettssikkerhet og legge fram en egen sak
om dette for Stortinget. Utvalget nedsettes innen 1. juni 2011 og
skal sluttføre sitt arbeid innen 1. januar 2012. Enkeltforslagene
i denne innstillingen hører naturlig hjemme i en slik gjennomgang.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til begrunnelsene i Dokument 8:17 S (2010–2011). Disse
medlemmer viser også til at det i komiteens høring og gjennom
høringsnotater har kommet frem viktige og fornuftige momenter som
gjør at de opprinnelige forslagene må justeres noe.
Disse medlemmer har merket seg
at finansministeren i svarbrevet til komiteen var meget avvisende
til representantforslaget, og at finansministeren nærmest ikke ville
innrømme at det overhodet var problemer i skatteforvaltningen. Dette
vakte også undring under høringen fra blant andre professor Ole
Gjems-Onstad, som antydet at finansministeren hadde en uklok tilnærming
til forslagene som ble fremmet. Finansministerens svar står også
i kontrast til Riksrevisjonens rapport i Dokument 3:11 (2009–2010)
om kontroll av selvangivelser. Rapporten viste at de ulike skattekontorene
ga forskjellige svar både med hensyn til skatteplikt, beløpet størrelse
og begrunnelsen.
Disse medlemmer viser videre
til at finansministerens svar av 24. januar 2011 på spørsmål fra
Fremskrittspartiets fraksjon i finanskomiteen gir et litt annet
bilde, der finansministeren blant annet innrømmer at Skattedirektoratet
har iverksatt arbeid for å forbedre rutinene rundt frafall av skattekrav
ved opplagte feil, såkalte «enkle rettelser» hvor man skal gi en
raskere saksbehandling. Det er også satt i gang arbeid med forbedring
av samhandlingen mellom skattekontor og skatteoppkreverfunksjonen.
Videre opplyser finansministeren nå at Finansdepartementet tar sikte
på en revisjon av skatteforvaltningsregelverket, og at det i den
forbindelse skal vurderes om forvaltningsreglene i skatte- og avgiftssaker
bør harmoniseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i det følgende gjennomgå sine forslag til forbedringer i regelverket
rundt skattefastsettelse og skatteoppkreving, og under hvert punkt
nevne momenter av betydning som har fremkommet under finanskomiteens
behandling.
Forslaget om at skattyter automatisk får tilsendt utkast
til vedtak fra skattekontoret ved klagebehandling i skatteklagenemnda,
slik at skattyter gis rimelig anledning til å uttale seg skriftlig
om skattekontorets utkast, fikk bred støtte under høringen.
Disse medlemmer viser til forslag
1 nedenfor.
Forslaget om å vurdere eget fagsekretariat for skatteklagenemndene
fikk til dels bred støtte under den muntlige høringen fra de av
partene som ikke representerte statsforvaltningen. Professor Ole
Gjems-Onstad mente problemet snarere grunnet i at det er vanskelig
å fylle nemndene med nok kompetente folk som kan utgjøre en sterk
nok motvekt til skattekontorene. Gjems-Onstads antagelse om at effekten
av å vedta å styrke skatteklagenemndene i praksis vil være minimal,
bør selvsagt tas med i vurderingen av hvorvidt kostnaden ved å opprette
et eget fagsekretariat for nemndene vil forsvare nytten av det.
Disse medlemmer viser til at
de alminnelige skatteklagenemndene i mange tilfeller er sjanseløse
i å overprøve skattekontorets innstilling. I større eller kompliserte
saker kan de vanskelig sette seg inn i hele saken eller saksdokumentene.
Nemndsmedlemmene er i stor grad avhengig av skattekontorets innstilling om
de ikke skal gjøre hele arbeidet selv. Etter det disse medlemmer erfarer,
er kompensasjonen for nemndsarbeid på om lag 70 000 kroner per år
for å vurdere over 100 saker. Dette gir neppe rammer for å etterkontrollere
grundig. Å stille spørsmål ved en innstilling gir behov for en begrunnelse,
og eventuelt behandle saken fysisk i møte. Aksept av innstilling
er på den annen side enkelt. Da kan man klikke en knapp for å godta.
Etter det disse medlemmer har
fått kunnskap om, legges det kun opp til fire møter årlig i Skatt øst.
Skattekontorets saksbehandler møter gjerne for skatteklagenemnden
for å forklare saken. Skattyter har ingen anledning til å møte eller
representere sitt syn direkte. Selve klagen er et saksdokument som
følger innstilling til vedtak, men vil sjelden leses.
Det bør også nevnes at det i høringen var bred enighet
om at man burde se nærmere på om det burde opprettes en særdomstol/skattedomstol. Det
har man blant annet i Sverige. Begrunnelsen er i hovedsak at skattesaker
ofte er så komplekse at det kan være lite tilfredsstillende med
behandling i allmenne domstoler av dommere som ikke nødvendigvis
kan skatterett.
Disse medlemmer har fått innspill
til hvordan en særdomstol for skattesaker (skatteretten) kan organiseres.
Skatteretten kan opprettes etter modell av Trygderetten og være
en klage-/ankeinstans i skattesaker. Administrativt kan skatteretten
organiseres under Finansdepartementet. Den skal ikke være en domstol
i vanlig forstand, men den må være et uavhengig ankeorgan som ikke
kan instrueres av noe annet organ. En anke til skatteretten skal
gå gjennom den instansen som ga avslaget, dvs. skatteetaten. Skatteetaten
bringer så saken videre til skatteretten. Dermed kan saken fremmes
uten advokathjelp og kostnader. Anke over skatterettens avgjørelser
skjer direkte til lagmannsretten. Dette er etter disse medlemmers syn
en modell som bør vurderes.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag 2, 3 og 4 nedenfor.
Forslaget om å endre reglene slik at skattekrav ikke
kan innkreves før vedtak om skatt er rettskraftig, har disse
medlemmer som følge av høringen justert slik at det foreslås
at det må foreligge substansiell og berettiget tvil om skatteplikten.
Det ble påpekt under høringen at det opprinnelige forslaget kunne
medføre at noen kunne spekulere i å klage for å forsinke prosessen
med inndrivelse. Disse medlemmer mener dette er en
legitim innvending og fremmer derfor et forbedret forslag.
Det kom videre frem i høringen at samarbeidet mellom
skatteoppkrevere og fastsettelsesmyndigheter (skattekontorene) ikke
fungerer tilfredsstillende. Skattedirektøren kunne bekrefte at det
var et forbed-ringspotensial, og at man jobbet med dette. Dette
går også frem av finansministerens svar av 24. januar 2011 på spørsmål
15 fra Fremskrittspartiets fraksjon i finanskomiteen.
For å sikre en tilfredsstillende utvikling og
fortgang i dette arbeidet fremmer disse medlemmer forslag
om å fullføre arbeidet med å bedre samarbeidet mellom skattekontor
og skatteoppkreverkontor i løpet av 2011, og herunder se på forenklinger
i rapporteringsrutiner mellom kontorene.
Disse medlemmer viser til forslag
5, 6 og 7.
Disse medlemmer viser til at
Skattebetalerforeningen anså forslaget om at skattytere som vinner
sin klagesak mot skatteetaten, automatisk tilkjennes rett til dekning
av nødvendige saksomkostninger uten å måtte søke skatteetaten om dette
i ettertid, som det viktigste forslaget i Dokument 8:17 S (2010–2011).
De skriver i sitt høringsbrev:
«Sigbjørn Johnsen argumenterer mot en slik løsning
med henvisning til at 'En stor del av klagene på ordinær ligning
er basert på tileggsinformasjon som kunne og burde vært gitt tidligere'.
Skattebetalerforeningen kan ikke se at denne innvendingen er relevant.
I de tilfeller det er skattyters forhold som har ført til uriktig
vedtak i første omgang vil man heller ikke etter dagens regler få
dekket sakskostnader. Etter ligningsloven § 9-11 er det et vilkår
for å få dekket saksomkostninger at de er pådratt med god grunn
og det vil være urimelig at skattyter dekker dem selv.»
Disse medlemmer viser til forslag
8 og 9.
Når det gjelder forslaget om å begrense skattemyndighetenes
adgang til skjønnsligning, viser disse medlemmer til
finansministerens brev til komiteen om saken, som det også i høringen ble
påpekt er uklart. Finansministeren omtaler ensidig skjønnsligning
som de tilfeller der skattyter ikke har levert selvangivelse. Disse
medlemmer tenker primært på de tilfeller der skattyter har
levert selvangivelse, men hvor ligningsmyndighetene har en annen
oppfatning av hva inntekten i skatteåret er, og dermed fastsetter en
høyere inntekt etter sitt ofte mindre kvalifiserte skjønn.
Disse medlemmer viser til forslag
10.
Vedrørende forslaget om å lovfeste gjennomskjæringsregelen
viste professor Frederik Zimmer til at dette hadde vært utredet
tidligere. Disse medlemmer viser videre til at han
også stilte spørsmål om det var mulig å oppnå klare nok vilkår.
Professor Ole Gjems-Onstad fryktet at en slik lovfestet regel ville
bli strengere enn dagens. Det ble videre uttrykt bekymring for om en
lovfestet regel ville være dynamisk nok, slik at skattemyndighetene
ville evne å følge med i utviklingen. Disse medlemmer mener
forutsigbarhet for skattyter, samt Stortingets behov for kontroll
med at praksisen ikke utarter seg i uønsket retning, tilsier at
regelen bør lovfestes. Uklare regler er næringsfiendtlig og bidrar
til at Norge i internasjonal sammenheng anses å være et land der
det er vanskelig å forutsi hvilken skattebelastning virksomheten
vil undergis. I tillegg er det betenkelig at skattemyndighetene
søker å inndrive skatter uten hjemmel i lov eller forskrifter.
Disse medlemmer viser til forslag
11.
Til forslaget om å intensivere arbeidet med
å få skatteetaten til å fremstå som en serviceetat overfor skattyter
uttalte Advokatforeningen at flere forhold hadde blitt bedre de
senere år, men at det er behov for en mer åpen og konstruktiv dialog
og åpenhet mellom skattyter og etat. Advokatforeningen mente at
behovet for å styrke rettssikkerheten fortsatt er til stede.
Disse medlemmer viser til forslag
12 og 13.
Disse medlemmer viser til at
det under høringen fremkom at ordningen med bindende forhåndsuttalelse
(BFU) i Norge avviker fra ordningene i Sverige og Danmark ved at
man i Norge ikke kan prøve en BFU for domstolene. Professor Ole
Gjems-Onstad kritiserte i høringen finansministerens forsvar for
dette avviket. Finansministeren argumenterte i sitt brev til komiteen
om saken med at man, om man ikke er enig i BFU-en, kan gjennomføre
transaksjonen, og så ta ligningen til domstolene. Gjems-Onstad innvendte
at man vil ha en dårlig sak i rettsapparatet, og uttalte: «Ingen
skattetvister ligger så godt an til domstolsprøvelse som bindende forhåndsuttalelser».
Man har altså ikke samme overprøvelsesmulighet som i Danmark og
Sverige, og skattyter stilles i en svakere posisjon.
Disse medlemmer viser til forslag
14.
Etter disse medlemmers syn er
det et inngrep i skattyternes rettssikkerhet at det ikke er adgang for
ligningsmyndighetene til å anvende et opportunitetsprinsipp, dvs.
at man ikke kan vurdere rimeligheten av å ilegge tilleggsskatt.
Dette ble også påpekt av professor Ole Gjems-Onstad under høringen.
Tilleggsskatt ilegges med 30 pst. av det skattebeløp som kunne vært
unndratt uten anledning til gradering.
Disse medlemmer viser til forslag
15.
Disse medlemmer mener for øvrig
det er positivt at Finansdepartementet tar sikte på en revisjon
av skatteforvaltningsregelverket og i den sammenheng vil vurdere
om forvaltningsreglene i skatte- og avgiftssaker bør harmoniseres,
jf. svar av 24. januar 2011 på spørsmål 12 fra Fremskrittspartiets
fraksjon i finanskomiteen. Det er også positivt med hensyn til skattyters
rettssikkerhet at man endelig forsøker å avklare hvilket forvaltningsregelverk
som gjelder for eiendomsskatten, en skatt som disse medlemmer for
øvrig ønsker å avskaffe.
Disse medlemmer viser til at
skatteetaten og skatteoppkreverkontorene forvalter et komplisert
regelverk og har adgang til å benytte ulike virkemidler som fra
skattyters side kan virke inngripende. Skatteetaten er både servicekontor, kontrollorgan
og avgjørelsesinstans. Disse medlemmer erfarer at
Sivilombudsmannen vegrer seg for å gå inn i skattesaker, og etter disse
medlemmers syn tyder mye på at Sivilombudsmannens kompetanse
innenfor skatteområdet burde styrkes.
Disse medlemmer merker seg også
svar på spørsmål 14 og 15 fra Fremskrittspartiets fraksjon i finanskomiteen,
der finansministeren viser til at Skattedirektoratet opplyser at
arbeidet med enkle rettelser vil bli høyere prioritert i 2011, slik at
sakene kommer raskere gjennom systemet, og at dette også vil bli
tatt opp i Skattedirektoratets styringsbrev til regionene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
i forskrift fastsette at skattyter automatisk får tilsendt utkast
til vedtak fra skattekontoret ved klagebehandling i skatteklagenemnda,
slik at skattyter gis rimelig anledning til å uttale seg skriftlig
om skattekontorets utkast.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere ulike
modeller for å sikre at skatteklagenemnda gis reell uavhengighet
fra skatteetaten, eventuelt vurdere et eget fagsekretariat for nemndsarbeidet.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at praksis i skatteklagenemndene endres slik at skattekontoret skriver
egen saksutredning for egen regning, og at skatteklagenemnda selv
skriver egne merknader og eventuelt avvikende forslag til vedtak
på den enkelte skattesak, uten ytterligere føringer fra skattekontoret.
4. Stortinget ber regjeringen vurdere å
fremme forslag om å opprette en særdomstol for skatte- og avgiftssaker.
Vurderingen skal presenteres for Stortinget.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å endre reglene slik at skattekrav der det foreligger substansiell
og berettiget tvil om skatteplikten, ikke kan inndrives før vedtak
om skatt er rettskraftig.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å endre reglene slik at skatt tilbakebetales til skattyter med
forsinkelsesrente, ikke særskilte lavere satser.
7. Stortinget ber regjeringen fullføre
arbeidet med å bedre samarbeidet mellom skattekontor og skatteoppkreverkontor
i løpet av 2011, og herunder se på forenklinger i rapporteringsrutiner
mellom kontorene.
8. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å endre regelverket slik at skattyter som lider forretningsmessig
tap som følge av skattemyndighetenes feil, får erstatning for lidt
tap.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om at skattyter som vinner sin klagesak mot skatteetaten, automatisk
tilkjennes rett til dekning av nødvendige saksomkostninger, uten
å måtte søke skatteetaten om dette i ettertid.
10. Stortinget ber regjeringen vurdere
skjerpede beviskrav for skattekontorets påstand ved skjønnsligning.
11. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om lovfesting av gjennomskjæringsregelen med klare vilkår for når
gjennomskjæring kan benyttes og i hvilke tilfeller gjennomskjæring
kan skje.
12. Stortinget ber regjeringen intensivere
arbeidet med å få skatteetaten til å fremstå som en serviceetat
overfor skattyter.
13. Stortinget ber regjeringen vurdere
å fremme forslag om å avskjære skattekontorets mulighet til å anke
skatteklagenemndas avgjørelse inn for riksskattenemnda i saker der
skattyter får medhold i skatteklagenemnda.
14. Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik
at bindende forhåndsuttalelser kan prøves for domstolene.
15. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om et opportunitetsprisnipp i ligningsloven om unntak fra tilleggsskatt.»