Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen,
Marianne Marthinsen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet,
Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, og fra Senterpartiet,
Knut Magnus Olsen, viser til at endring av avgiftssystemet
knyttet til kjøp og bruk av bil de siste årene har gitt betydelige reduksjoner
i utslipp av klimagasser fra personbiltrafikken. Éngangsavgift ved
kjøp av ny bil der CO2-komponenten er sterkt vektlagt, gir klare
økonomiske insitament til valg av bilmotorer med lavt forbruk og
derav lave CO2-utslipp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
gjennom pålegg fra regjeringen på at 3,5 pst. av drivstoffsalget
til forhandlerne skal være biodrivstoff, har bruken av biodrivstoff
økt. Omsetningspåbudet vurderes økt til 5 pst. gjennom en høring
som nylig er utsendt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de samlede inntekter fra avgifter til statskassen fra bil
og bilbruk langt overstiger de faktiske kostnader forbundet med bilbruk,
som veivedlikehold, sikringstiltak mv. Det er derfor behov for en
samlet gjennomgang av avgiftssystemet på bil og bilbruk.
Disse medlemmer har dog forståelse
for forslaget. Samtidig vil disse medlemmer vise til
at en stadig større del av veibyggingen foregår ved egenfinansiering
fra bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er
enig i at de samlede avgiftene på bil og bilbruk skal dekke de faktiske
kostnadene for samfunnet.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge er et langstrakt og spredt bebygd land med store avstander.
I mange områder vil det ikke være mulig med et akseptabelt kollektivtilbud,
i tillegg vil opprettelse av et slikt tilbud kunne føre til større utslipp
enn det privatbilen gjør. En ser allerede i dag en stor flyttestrøm
fra distriktene og inn til større tettsteder. Det er mange grunner
til dette, men en av grunnene er de skyhøye særnorske drivstoffavgiftene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i sin gjennomgang
av det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk legge til grunn at
avgiftsnivået skal reduseres.»
Komiteen viser til
at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2011 har varslet
at det vil bli foretatt en helhetlig gjennomgang av avgiftene på
kjøretøy og drivstoff, og at regjeringen vil komme tilbake til dette
spørsmålet i kommende budsjetter. Jf. brev til komiteen fra finansministeren
av 3. desember 2010, som er vedlagt.
Komiteen viser videre til at
i et totalperspektiv er det viktig at reduksjonen av klimagasser
også blir pålagt bilparken, som må ta sin forholdsmessige del av
utslippsreduksjonen gjennom ulike tiltak. Samtidig er det svært
viktig å være seg bevisst den viktige rollen bilparken representerer
i et langstrakt land med store avstander og lite utbygde kollektivtilbud
i distriktene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at da NOx-avgiften ble innført
i 2007, ble den av praktiske hensyn ikke lagt på små enheter som
kjøretøy i veitrafikken. Men gjennom ulike tiltak de påfølgende
år har for eksempel miljødifferensierte årsavgifter blitt innført,
basert på hvilke avgasskrav de tyngre kjøretøyene tilfredsstiller.
Flertallet viser til at vurderinger
knyttet til NOx-utslipp vil inngå som en del av den varslede helhetlige
gjennomgangen av bilavgiftene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, og
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, imøteser
regjeringens varslede gjennomgang av driv-stoffavgiftene. Disse
medlemmer mener en endring av drivstoffavgiftene må ha som
mål å redusere utslippene av CO2 og NOx fra veitrafikken.
Disse medlemmer viser til målene
i klimaforliket om å redusere klimagassutslippene i Norge med 15–17
millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020.
Disse medlemmer viser til Klimakur
2020, der det påpekes at økt bruk av biodrivstoff og andre miljøvennlige
alternativer i transportsektoren er en viktig forutsetning for å
nå målet om reduserte klimagassutslipp. Avgiftene på kjøp og bruk
av personbiler og andre kjøretøy må derfor stimulere til økt bruk
av miljøvennlig drivstoff. Disse medlemmer mener
derfor regjeringen bør legge til grunn en reduksjon av veibruksavgiften
og en økning i CO2-avgiften og NOX-avgiften i omleggingen av driv-stoff-avgiftene. Disse
medlemmer mener regjeringen må ta markedet i bruk i miljøets
tjeneste gjennom et avgiftssystem som sikrer at det alltid lønner
seg å velge miljøvennlige alternativer.
Disse medlemmer mener regjeringen
bør la seg inspirere av innretningen på det svenske systemet for
drivstoffavgifter, der miljøvennlige alternativer kommer langt bedre
ut enn i Norge. Disse medlemmer vil samtidig peke
på behovet for forutsigbarhet og langsiktighet i avgiftssystemet,
både for produsenter og forbrukere av miljøvennlige alternativer
i transportsektoren.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:35 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Line Henriette Hjemdal
og Borghild Tenden om endring i drivstoffavgiftene for motorkjøretøy
– vedlegges protokollen.»