Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at kraftsituasjonen
i Midt-Norge er stram, og at det er kraftunderskudd i regionen.
Dette har som konsekvens at prisen på strøm i Midt-Norge til tider
er høyere enn i andre deler av landet. Komiteen peker
på at dette er en situasjon som skaper utfordringer for folk og næringsliv
i regionen.
Komiteen viser til statsrådens
svar til komiteen i brev av 14. desember 2010, som er vedlagt, og hvor
det redegjøres for konsesjonsvilkårene for de mobile reservekraftverkene
på Tjeldbergodden og i Nyhamna.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er opptatt av at effekten av reservekraftkreftverkene
i en svært anstrengt kraftsituasjon vil kunne reduseres dersom kraftverkene
brukes for å regulere pris.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
produksjonskostnadene ved reservekraftverkene er høye, og at de
er dårlig egnet som prisregulerende virkemiddel i situasjoner hvor
overføringskapasiteten fungerer og Midt-Norge er en del av det nordiske
markedet for elektrisitet.
Dette flertallet viser videre
til at Statnett ble gitt midlertidig dispensasjon fra vilkårene
i anleggskonsesjonene i statsråd 17. desember 2010, slik at anleggene
kan brukes ved eventuelle feil og vanskelige driftssituasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er en reservekapasitet i Midt-Norge
i form av reservekraftverkene, som er innkjøpt med tanke på bruk
hvis forsyningssikkerheten står i fare. Dette var ett av tiltakene
fra Bondevik II-regjeringen, i kjølvannet av krisen tidlig på 2000-tallet.
De mobile gasskraftverkene skulle brukes i fall vi beveget oss mot
en situasjon med fare for rasjonering.
Disse medlemmer peker på at de
siste to vintrene har vi opplevd periodevis svært høye strømpriser
i Trøndelag og Møre og Romsdal. Dette har skapt store utfordringer
for så vel husholdninger som næringslivet i landsdelen. Det har ikke
vært noen akutt forsyningskrise, men mange har opplevd en priskrise.
Derfor ønsker disse medlemmer en revurdering av kriteriene,
slik at regjeringen får fullmakt til å starte opp reservekraftverkene
i perioder med ekstremt høye strømpriser i landsdelen, selv om det
i området ikke er noen akutt fare for rasjonering. Disse
medlemmer legger fortsatt til grunn at dette kun skal være
i ekstraordinære situasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til argumentasjonen i Dokument 8:44 S (2010–2011).
Disse medlemmer fremmer forslaget
fremsatt i denne saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå gjennom kriteriene
for oppstart av reservekraftverkene på Aukra og Tjeldbergodden med
tanke på å utvide disse til også å gjelde perioder med unormalt høye
strømpriser, i tillegg til særlig anstrengte kraftsituasjoner (SAKS),
og melde tilbake til Stortinget på en egnet måte om dette.»