Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at kraftsituasjonen i Midt-Norge er stram, og at det er kraftunderskudd i regionen. Dette har som konsekvens at prisen på strøm i Midt-Norge til tider er høyere enn i andre deler av landet. Komiteen peker på at dette er en situasjon som skaper utfordringer for folk og næringsliv i regionen.

Komiteen viser til statsrådens svar til komiteen i brev av 14. desember 2010, som er vedlagt, og hvor det redegjøres for konsesjonsvilkårene for de mobile reservekraftverkene på Tjeldbergodden og i Nyhamna.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, er opptatt av at effekten av reservekraftkreftverkene i en svært anstrengt kraftsituasjon vil kunne reduseres dersom kraftverkene brukes for å regulere pris.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at produksjonskostnadene ved reservekraftverkene er høye, og at de er dårlig egnet som prisregulerende virkemiddel i situasjoner hvor overføringskapasiteten fungerer og Midt-Norge er en del av det nordiske markedet for elektrisitet.

Dette flertallet viser videre til at Statnett ble gitt midlertidig dispensasjon fra vilkårene i anleggskonsesjonene i statsråd 17. desember 2010, slik at anleggene kan brukes ved eventuelle feil og vanskelige driftssituasjoner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det er en reservekapasitet i Midt-Norge i form av reservekraftverkene, som er innkjøpt med tanke på bruk hvis forsyningssikkerheten står i fare. Dette var ett av tiltakene fra Bondevik II-regjeringen, i kjølvannet av krisen tidlig på 2000-tallet. De mobile gasskraftverkene skulle brukes i fall vi beveget oss mot en situasjon med fare for rasjonering.

Disse medlemmer peker på at de siste to vintrene har vi opplevd periodevis svært høye strømpriser i Trøndelag og Møre og Romsdal. Dette har skapt store utfordringer for så vel husholdninger som næringslivet i landsdelen. Det har ikke vært noen akutt forsyningskrise, men mange har opplevd en priskrise. Derfor ønsker disse medlemmer en revurdering av kriteriene, slik at regjeringen får fullmakt til å starte opp reservekraftverkene i perioder med ekstremt høye strømpriser i landsdelen, selv om det i området ikke er noen akutt fare for rasjonering. Disse medlemmer legger fortsatt til grunn at dette kun skal være i ekstraordinære situasjoner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til argumentasjonen i Dokument 8:44 S (2010–2011).

Disse medlemmer fremmer forslaget fremsatt i denne saken.

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gå gjennom kriteriene for oppstart av reservekraftverkene på Aukra og Tjeldbergodden med tanke på å utvide disse til også å gjelde perioder med unormalt høye strømpriser, i tillegg til særlig anstrengte kraftsituasjoner (SAKS), og melde tilbake til Stortinget på en egnet måte om dette.»