Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i alkoholloven og i vinmonopolloven på følgende områder:
Det foreslås å åpne
for salg i egen virksomhet av egenprodusert alkoholholdig drikk
som inneholder t.o.m. 4,7 volumprosent alkohol.
Det foreslås å tillate auksjon av alkoholholdig drikk
mellom private i regi av Vinmonopolet og å oppheve forbudet mot
auksjon av alkoholholdig drikk mellom næringsdrivende.
Aldersbestemmelsene foreslås presisert
og unntaket for fagbrev foreslås utvidet.
Det foreslås å fastsette et unntak fra
tvisteloven § 1-5.
Det foreslås endringer knyttet til statistikkinformasjon.
Det foreslås at bestemmelser om saksbehandlingsfrister
og virkning av at fristene oversittes, tas inn i alkoholloven.
Vinmonopolloven § 12 foreslås endret.
Det foreslås å innarbeide alkoholforskriftens gruppebetegnelser
på alkoholholdig drikk i alkoholloven.
Det foreslås en endring av feil i overskrift
i alkoholloven kap. 3.
Det foreslås endringer knyttet til betegnelsen flaske
og mengdeangivelser.
Det foreslås endring som følge av at Sosial-
og helsedirektoratet har skiftet navn til Helsedirektoratet.
Hoveddelen av proposisjonen har vært framlagt i
høringsnotat av 23. september 2009 med høringsfrist 23. desember
2009. Forslaget om saksbehandlingsfrister er basert på et eget høringsnotat
av 2. november 2009 med høringsfrist 14. desember 2009.
Det vises til Innst. S. nr. 184 (2006–2007),
jf. Dokument nr. 8:37 (2006–2007), der komiteens flertall (medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet)
ber departementet om
«å vurdere endringer i alkoholloven der salg av egenproduserte
produkter som inneholder t.o.m. 4,75 volumprosent kan selges i kraft
av utvidet detaljomsetningsbevilling i tilknytning til produksjonsstedet
på bestemte vilkår, og komme tilbake til Stortinget med eventuelle
lovendringsforslag.»
Det vises også til at Stortinget i november
2010 ikke ga sin tilslutning til et representantforslag om å åpne
for salg av lokalprodusert alkoholholdig drikk som inneholder over
4,7 volumprosent alkohol, direkte fra produsent, jf. Innst. 66 S (2010–2011)
til Dokument 8:123 S (2009–2010).
Etter gjeldende rett kan produksjon av alkoholholdig
drikk i dag enten skje gjennom alminnelig tilvirkningsbevilling
som gis av staten ved Helsedirektoratet, jf. alkoholloven § 6-1,
eller gjennom utvidet skjenkebevilling som gis av kommunen, jf.
alkoholloven § 4-2. Salg av alkoholholdig drikk som inneholder 4,7 volumprosent
alkohol eller mindre, kan skje på grunnlag av kommunal salgsbevilling,
jf. alkoholloven § 3-1 annet ledd. Salg av alkoholholdig drikk som
inneholder over 4,7 volumprosent alkohol, kan foretas av AS Vinmonopolet
på grunnlag av kommunal bevilling, jf. alkoholloven § 3-1 første
ledd. I tillegg er det særlige bestemmelser for salg av alkoholholdig
drikk på flyplasser. Den som har tilvirket alkoholholdig drikk etter
alkoholloven § 6-1 eller § 4-2, kan ikke selv oppnå rett til salg
av drikk som inneholder over 4,7 volumprosent alkohol, jf. AS Vinmonopolets
enerett. Den som har tilvirket alkoholholdig drikk, kan selv oppnå
rett til salg av drikk som inneholder 4,7 volumprosent alkohol eller
mindre, dersom vedkommende søker om og får kommunal salgsbevilling.
Vedkommende kan ikke selge varer han selv har produsert i kraft av
utvidet skjenkebevilling, da slik utvidelse ikke gir rett til engrossalg
– kun til skjenking i egen virksomhet.
Departementet mener at det vil være hensiktsmessig
å legge til rette for at drikk som inneholder t.o.m. 4,7 volumprosent
alkohol som er tilvirket i kraft av utvidet skjenkebevilling, også skal
kunne selges i egen virksomhet. Det foreslås en ordning som innebærer
at det gis mulighet til å søke om å få salgsbevilling utvidet til
også å gjelde tilvirkning av alkoholholdig drikk som inneholder
t.o.m. 4,7 volumprosent alkohol for salg i egen virksomhet. Slik
søknad vil kunne fremmes enten vedkommende allerede har rett til
tilvirkning i henhold til utvidet skjenkebevilling eller ikke. Det
foreslås at en utvidelse av bevilling etter § 3-1 tredje ledd bare
skal kunne gis dersom tilvirkningen vil skje ved et salgssted, og
dersom tilvirkningen inngår som en del av dette stedets helhetlige
tilbud og karakter.
Etter alkoholloven § 8-6 er det forbudt å auksjonere
bort alkoholholdig drikk.
Departementet ser at næringsdrivende kan ha
behov for å omsette allerede omsatt alkohol, f.eks. i forbindelse
med konkurs, omlegging av drift m.m., og mener derfor det kan være
behov for å sikre en lovlig kanal for slik omsetning. Departementet
foreslår på denne bakgrunn å tillate auksjon mellom næringsdrivende
som allerede har tillatelse eller bevilling til omsetning av alkoholholdig
drikk.
Departementet ser at det i enkelte tilfeller
foreligger et behov for at omsetning fra private aktører av allerede
omsatt alkoholholdig drikk kan finne sted, for eksempel ved arv
av vinsamlinger og lignende. Der hvor alkoholholdig drikk inngår
i f.eks. arv eller gave, finnes ingen lovlig omsetningskanal. Det
bør etter departementets syn åpnes for en mulighet til å omsette
slike objekter i kontrollerte former. Departementet foreslår derfor
å åpne opp for at fysiske og juridiske personer uten rett til omsetning
av alkoholholdig drikk kan få gjennomført auksjon av allerede omsatt
alkoholholdig drikk. Omsetning foretatt av en privat part eller
andre aktører vil etter departementets syn innebære en uønsket og uheldig
uthuling av monopolordningen. Departementet foreslår derfor en ordning
hvor Vinmonopolet kan avholde auksjon på vegne av og mellom disse.
Det foreslås at det i § 3-1 sjette ledd gis
forskriftshjemmel om at departementet kan fastsette nærmere bestemmelser
om auksjon.
I henhold til alkoholloven § 1-5 tredje ledd
må den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk som inneholder
22 volumprosent alkohol eller mer, ha fylt 20 år. Den som selger
eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. I § 1-5
tredje ledd annet punktum er det gjort unntak fra kravet om at den
som selger eller skjenker alkoholholdig drikk må oppfylle aldersbestemmelsene
for skjenkepersonale, dersom personen er ferdig utdannet servitør
med kokk- eller servitørfagbrev.
Departementet foreslår at alkoholloven § 1-5
endres slik at bestemmelsen gir en forskriftshjemmel til å fastsette
hvilke fagbrev som skal gi unntak fra alderskravene for den som
selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk. Dette begrunnes
med at det da vil være enklere å kunne foreta endringer i hvilke
fagbrev som skal unntas fra alderskravene, dersom innholdet i fagopplæringen
endres.
Departementet mener at en forutsetning for at
et fagbrev kan unntas fra alderskravene, er at fagbrevet må ha en
naturlig sammenheng med salgs- eller skjenkevirksomhet, og at utdanningen
i tilstrekkelig grad må inneholde krav om opplæring i alkoholregelverket.
Det foreslås at kriteriene for å kunne fastsette i forskrift at
et fagbrev er unntatt fra alderskravene, tas inn i lovbestemmelsen.
Det foreslås også at det i alkoholloven § 1-5
tas inn en presisering av at aldersbestemmelsene også gjelder for
alkoholsvak drikk, dvs. drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent
alkohol. Det framholdes at selv om dette er gjeldende rett allerede
i dag, er det etter departementets syn behov for å klargjøre regelverket
for å hindre misforståelser.
Etter alkoholloven § 1-16 kan kommunale vedtak
i skjenkebevillingssaker etter alkoholloven § 1-8 og kapittel 3,
4 og 7 påklages til Fylkesmannen. Fylkesmannen kan prøve om vedtaket er
innholdsmessig lovlig, er truffet av rette organ og om det er blitt
til på lovlig måte.
Tvisteloven § 1-5 omhandler hvem søksmål om gyldigheten
av offentlige vedtak skal rettes mot. I henhold til denne bestemmelsens
første punktum skal søksmål om gyldigheten av forvaltningsvedtak
reises mot den myndighet som har truffet avgjørelsen i siste instans.
Dette innebærer at rette saksøkt i bevillingssaker hvor Fylkesmannen
har fattet vedtak som sisteinstans, er staten ved vedkommende departement.
Før ny tvistelov trådte i kraft 1. januar 2008 kunne part i skjenkebevillingssaker
velge om søksmål skulle rettes mot kommunen eller Fylkesmannen.
Departementet påpeker at det i realiteten ofte
vil være kommunens vedtak det tas stilling til, og som indirekte
prøves av domstolen. Det framholdes at det også vil være i saksøkers
interesse å få dom for ugyldigheten av vedtaket kommunen har fattet,
da kommunen som hovedregel vil være den instans som skal fatte nytt
vedtak i saken.
Departementet foreslår at det framgår av lovteksten
at søksmål som gjelder gyldighet av vedtak etter alkoholloven § 1-8
og kapittel 3, 4 og 7 hvor Fylkesmannen har fattet vedtak i klagesak, kan
rettes mot kommunen eller Fylkesmannen. Det foreslås at bestemmelsen
tas inn som nytt tredje ledd i alkoholloven § 1-16.
Departementet er opptatt av å sikre at man også i
framtiden har godt informasjonsgrunnlag om kommunenes forvaltning
av alkoholloven. Departementet vil i denne sammenheng vise til kommunenes
helt sentrale plass i forvaltningen av alkoholpolitikken, noe som
tilsier et særskilt stort behov for å sikre kunnskap om deres forvaltning
av de alkoholpolitiske virkemidlene de er tillagt etter alkoholloven.
Det foreslås derfor at kommunen skal kunne pålegges plikt til å
avgi informasjon om forvaltningen av alkoholloven. Også innehaver
av tillatelse for avgiftsfritt salg av alkoholholdig drikk på flyplass
skal etter forslaget kunne pålegges plikt til å avgi informasjon
om omsetningen.
Det framholdes at innføring av tjenestedirektivet medførte
behov for to regelverksendringer knyttet til behandling av tillatelser
etter alkoholloven. For det første må det fastsettes saksbehandlingsfrister
for tillatelsesordninger. Da det ikke er fastsatt slike frister
i tjenesteloven, må fristene fastsettes i sektorregelverket dvs.
i alkoholregelverket. Videre er det nødvendig å regulere virkningen
av en fristoversittelse. Hovedregelen etter tjenestedirektivet er
at en tjenestetillatelse anses automatisk innvilget hvis saksbehandlingsfristen
oversittes. Dette gjelder med mindre annet er fastsatt i eller i
medhold av annen lov fordi spesielle allmenne hensyn (for eksempel
beskyttelse av helse) gjør seg gjeldende.
I forbindelse med behandling av tjenesteloven, jf.
Ot.prp. nr. 70 (2008–2009), ble en ny forskriftsbe-stemmelse i alkoholloven
vedtatt som gir departementet hjemmel til å gi forskrift om saksbehandlingsregler
til utfylling av reglene i tjenesteloven for bevillinger og andre
tillatelser i loven. Lovendringen trådte i kraft 28. desember 2009.
Det ble i forskriften fastsatt en generell saksbehandlingsfrist
på fire måneder og at en oversittelse av fristen ikke skulle medføre
automatisk innvilgelse av søknaden.
Bakgrunnen for at saksbehandlingsfrister mv. tas
opp i lovproposisjonen til tross for at nødvendig regelverk er på
plass, er for å avklare om disse bestemmelsene bør fastsettes direkte
i loven og ikke i forskrift.
Det foreslås at saksbehandlingsfrist og virkningen
av fristoversittelse fastsettes direkte i alkoholloven. Forslaget
innebærer at saksbehandlingsfristen settes til fire måneder for alle
tillatelser etter alkoholloven, og at fristoversittelse ikke automatisk
medfører innvilgelse av søknaden.
I henhold til vinmonopolloven § 12 skal styret
i AS Vinmonopolet etter utløpet av regnskapsåret sende et utdrag
av selskapets regnskaper og en beretning om dets virksomhet til
Helse- og omsorgsdepartementet. Utdraget og beretningen skal forelegges
for Kongen.
Det foreslås å ta ut bestemmelsen om at utdraget og
beretningen skal forelegges Kongen.
Alkohollovens bestemmelser legger til grunn
en inndeling av alkoholholdig drikk basert på drikkens alkoholinnhold
i volumprosent.
Det foreslås å endre alkoholloven § 1-3 slik
at gruppebetegnelsene alkoholfri drikk, alkoholsvak drikk og alkoholholdig
drikk gruppe 1, 2 og 3 innarbeides i loven. Disse gruppebetegnelsene brukes
i dag i alkoholforskriften. Bakgrunnen for forslaget er å gjøre
regelverket mer helhetlig og forståelig ved at forskriften og loven
bruker samme begreper. Der det er nødvendig å bruke betegnelsen
brennevin i loven (egen betydning ut over alkoholstyrke – produksjonsteknisk definisjon),
foreslås det at dette begrepet blir beholdt på samme måte som det
er beholdt i alkoholforskriften.
Departementet foreslår at gruppebetegnelsene også
innarbeides i overskriftene i alkoholloven kapittel 3 del II og
3 del III. Det framholdes at dette ikke innebærer noen realitetsendring,
men at det vil gi et mer oversiktlig regelverk.
Det foreslås også en presisering i alkoholloven § 1-3
om at med alkoholsvak drikk menes drikk som inneholder fra og med
0,7 volumprosent til og med 2,5 volumprosent alkohol. For å gjøre formuleringene
i loven like, foreslås det videre at samme presisering gjøres for
alkoholholdig drikk gruppe 3 slik at det tas inn i § 1-3 at dette er
drikk som inneholder fra og med 22 volumprosent til og med 60 volumprosent
alkohol.
Departementet foreslår å endre betegnelsen «opptrukket
flaske» i alkoholloven § 10-3 annet punktum til «åpnet beholder».
Forslaget innebærer ingen realitetsendring.
Det foreslås å endre «Sosial- og helsedirektoratet»
til «Helsedirektoratet» i alkoholloven.