Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til vedlagte uttalelse,
datert 9. mars 2011, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i
saken.
Komiteen vil peke på at det er
viktig at reisende får et togtilbud som er preget av sikkerhet,
regularitet og kvalitet for sine daglige reiser og slik sett fortsetter
å benytte toget som fremkomstmiddel.
Komiteen mener det er nødvendig
å planlegge mer helhetlig og med bedre planleggingsverktøy. Modeller
som viser lønnsomhet og ringvirkninger for hele samfunnet må synliggjøres, ikke
bare innenfor isolerte enkeltprosjekt.
Komiteen vil peke på at InterCity-triangelet
utgjør hovednavet i utbygging og utvikling av norsk jernbane. Hindringer
i dette området forplanter seg til andre deler av landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil understreke viktigheten av at
utredningsarbeidet i IC-triangelet er tett koordinert med den pågående
høyhastighetsutredningen, og peker på at Stortinget har gitt føringer om
økt hastighetsstandard til minst 250 km/t på utbyggingene i triangelet.
Flertallet vil foreslå:
«Dokument 8:83 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om intercitytog på Østlandet – vedlegges protokollen.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
på at InterCity-triangelet er rygg-raden i jernbanetilbudet på Østlandet. Dette
flertallet vil peke på at Jernbaneverkets stamnettutredning
i forbindelse med Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019
klart og tydelig pekte på det store forfallet som er på det meste
av jernbanenettet i Norge. Dette flertallet vil peke
på at utredningen den gangen pekte på et behov for investeringer
på mellom 80–100 mrd. kroner for å komme opp på en akseptabel standard. Dette
flertallet vil peke på at man er fornøyd med de økte bevilgningene som
er gjort på jernbanesiden de siste årene, men at dette er småtteri
i forhold til de store behovene på jernbanenettet i Norge, og spesielt
også på InterCity-triangelet mellom Skien–Halden og Lillehammer.
Dette flertallet vil også peke
på at dersom jernbanen skal ha en fremtid, er det viktig at man i
jernbanesektoren åpner horisonten og tar i bruk nye måter å organisere
og finansiere jernbaneinvesteringer på.
Dette flertallet har merket seg
at tilstanden på dagens jernbane i Østlandsområdet ikke er god nok
til å levere et tilfredsstillende reisetilbud.
Dette flertallet mener det må
tenkes grunnleggende nytt om jernbanesektoren mht. finansiering
av store utbyggingsprosjekter; som dobbeltspor i InterCity-triangelet
(Skien–Oslo–Lillehammer, Oslo–Halden/Kornsjø/svenskegrensa), med
blant annet samarbeid mellom offentlige og private instanser, prosjektorganisering
og andre finansieringsformer.
Dette flertallet mener videre
at det må utarbeides en egen plan for utbygging av dobbeltspor i
hele InterCity-triangelet.
Dette flertallet mener det må
utarbeides egne forpliktende handlings- og utbyggingsplaner for
hovedkorridorene for jernbane i Østlandsområdet. Som en del av planverket
må både rassikring, trafikksikkerhet og universell utforming fremgå.
Dette flertallet understreker
at befolkningstettheten og -veksten i Østlandsområdet tilsier en
egen handlings- og tidsplan for realisering av utbygging av dobbeltspor
m.m. for intercitytog. Dette må være en plan som sikrer forutsigbar
finansiering og organisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er enig med forslagsstillerne
i at det er behov for ytterligere utbygging i IC-triangelet og viser
til at det allerede er satt i gang en konsept-valg-utredning (KVU)
med etterfølgende kvalitetssikring. Disse medlemmer mener dette
må resultere i en utbyggingsplan som tidfester utbyggingen av IC-triangelet,
og imøteser dette i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan
2014–2023. Disse medlemmer viser for øvrig til at
det innenfor gjeldende IC-strategi og inneværende nasjonal transportplan foregår
utbygging av dobbeltspor på IC-strekningene Barkåker–Tønsberg, Holm–Holmestrand–Nykirke
og det nye dobbeltsporet Oslo–Ski. I tillegg foreligger det planer
for Eidangerforbindelsen, og fra Eidsvoll mot Hamar.
Disse medlemmer viser også til
at Jernbaneverket allerede har fått i oppgave av Samferdselsdepartementet
å belyse og utrede behovet for og tidfesting av en eventuell ny
forbindelse gjennom Oslo. I tillegg er det i gang KVU for Ringeriksbanen
og for ny teknologisk plattform for signalanlegg.
Disse medlemmer er glade for
at en har sett et markant temposkifte i jernbaneutbygging, fornying
og vedlikehold de siste årene under den rødgrønne regjeringen. Jernbanebevilgningene har
økt med nesten 70 pst. siden 2005, og det foregår mer bygging og
planlegging av jernbane enn på mange år. Disse medlemmer imøteser en
videre realisering av en storstilt utbygging av jernbanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at Fremskrittspartiet har foreslått å bevilge 60 mrd. kroner ut
over regjeringens rammer i Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019,
jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009). Dette er også fulgt opp gjennom
Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett både for
2010 og 2011, jf. Innst. S 13 (2010–2011). Disse medlemmer vil
her blant annet peke på at Fremskrittspartiet har foreslått å konkurranseutsette
flere jernbanestrekninger for å bedre tilbudet til kundene, noe
som også er gjort med svært stort hell på Gjøvikbanen, hvor konkurransen
førte til 40 pst. flere avganger, mer fornøyde kunder og det til
en lavere pris enn det man betalte tidligere. Disse medlemmer vil videre
peke på at Fremskrittspartiets forslag til økte bevilgninger ville
medført en langt raskere utbygging av viktige jernbanestrekninger
som for eksempel Eidangerparsellen, Oslo–Ski, Gjøvikbanen, Sørlandsbanen
og Bergensbanen hvor det nå står en rekke prosjekter klare til å
startes opp så fort det stilles midler til rådighet.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet var det eneste partiet som i Innst. S. nr. 300 (2008–2009)
til Nasjonal transportplan 2010–2019 gikk inn for utbygging av dobbeltspor
på strekningen Haug–Halden (62 km), og at de andre partiene kun
ønsket en utbygging på strekningen Oslo–Ski. Disse medlemmer viser til
Samferdselsdepartementets svar på spørsmål 225 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 6. oktober 2010, der det kommer frem at Fremskrittspartiets
forslag for dobbeltspor helt frem til Halden er under utredning,
og at utredningen skal gi grunnlag for omtale og prio-ritering i
forbindelse med NTP 2014–2023. Disse medlemmer er
godt fornøyd med at også Venstre nå ser ut til å støtte en slik
utbygging i sitt representantforslag Dokument 8:83 S (2010–2011).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta i bruk livsløpsentrepriser
ved bygging av store jernbaneprosjekter innenfor InterCity-triangelet.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at intercityprosjektet
gjennomføres på basis av en statlig reguleringsplan.»
«Stortinget ber regjeringen utrede en statlig
låneordning for infrastruktur, og legge dette frem for Stortinget
i forbindelse med statsbudsjettet for 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i behandlingen
av Dokument 8:54 S (2009–2010), jf. Innst. 198 S (2010–2011), hvor
disse medlemmer stadfester sitt ønske om en realisering av dobbeltspor
i hele InterCity-triangelet ved å ta i bruk nye organiserings- og
finansieringsformer. Disse medlemmer vil igjen understreke
at en viktig forutsetning for at togsektoren skal fungere optimalt,
er et betydelig engasjement og forpliktelse fra Stortinget og regjeringen.
Dette krever store nok økonomiske rammer, forutsigbar finansiering
og moderne organisering.