Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at
finansministeren har gitt uttalelse om forslaget i brev av 11. mai
2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker
seg at forslagsstillerne tegner et unøyaktig bilde av dagens situasjon,
både når det gjelder antall kommuner som skriver ut eiendomsskatt på
bolig og måten kommunene skattlegger bolig og fritidseiendom på.
Kommunene synes i stor grad å holde eiendomsskatten på et relativt
nøkternt nivå.
Flertallet mener en frivillig
kommunal eiendomsskatt gir lokaldemokratiet en alternativ inntektskilde
og dermed mulighet til å styrke tjenestetilbudet. En eventuell fjerning
av denne muligheten ville kommunene måtte kompenseres for dersom
det ikke skulle medføre kutt i det kommunale tilbudet.
Flertallet viser til at en provenynøytral
omlegging for kommunene i skattlegging av kraftverk, fra eiendomsskatt
til naturressursskatt, ville føre til redusert proveny for staten
og økt overskudd for kraftverkseierne.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
viser til at selskapsskatt som inntektsgrunnlag for kommunene fører
til både ujevn inntektsfordeling mellom kommunene og økonomisk uforutsigbarhet
for kommunene. I tillegg kan forholdet mellom hovedkontorkommuner
og produksjonskommunene være en særskilt problemstilling knyttet
til en kommunal selskapsskatt.
Dette flertallet foreslår at
representantforslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig at
kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere
kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk,
og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter som
kan brukes til lokal velferd. Regjeringen har dessverre fratatt
kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og
egen velferdsutvikling. Disse medlemmer vil omgjøre dette
vedtaket for å stimulere lokal næringsutvikling og ikke minst støtte
og belønne de kommunene som er villig til å satse på og legge til rette
for lokalt næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslagets redegjørelse og begrunnelse for hvorfor eiendomsskatten
burde avvik-les.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«A
Vedtak til lov
om opphevelse av lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt
til kommunane
I
Lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane
oppheves.
II
Denne lov trer i kraft 1. januar 2012.
B
Stortinget ber regjeringen gjennomgå naturressursbeskatningen
og legge den om slik at kommunene gis mulighet til inntekter fra
sine naturressurser basert på en så korrekt som mulig verdsettelse
av disse.
C
Stortinget ber regjeringen tilbakeføre deler
av selskapsskatten til kommunene.
D
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
avvikling av eiendomsskatten lage overgangsordninger, slik at kommuneøkonomien
sikres.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til behandlingen av statsbudsjettet for
2011, hhv. Innst. 2 S (2010–2011) og Innst. 3 S (2010–2011), hvor disse
medlemmer foreslo at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres
til kommunene.
Disse medlemmer vil derfor støtte
forslag C i representantforslaget.
Disse medlemmer viser videre
til Stortingets behandling av Dokument 8:126 S (2010–2011) hvor disse
medlemmer støtter forslagsstillerne i intensjonene om et
oppdatert, enklere og mer forutsigbart eiendomsskatteregime for næringseiendom.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres eget forslag i Dokument 8:126 S (2010–2011) om eiendomsskatt,
som behandles parallelt med dette forslaget, og til flere tidligere
initiativ rundt eiendomsskatt som Dokument nr. 8:77 (2006–2007). Disse
medlemmer mener at beslutning om innføring av eiendomsskatt
er en frihet som er tillagt det lokale demokrati og vil ikke fjerne
denne muligheten, selv om disse medlemmer anbefaler
kommunene å avstå fra fristelsen. Disse medlemmer ser
det faktum at eiendomsskatt ble utvidet til også å gjelde hytter
som spesielt problematisk. Hus og hytte er viktig for nordmenn.
Hytte kjøpes og eies som oftest i andre kommuner enn bostedskommunen, og
det er etter disse medlemmers mening et demokratisk
problem at man dermed ikke har innvirkning på en beslutning om å
innføre eiendomsskatt. En sterk prisøkning på diverse kommunale
avgifter for å nærme seg kostpris medfører også etter disse
medlemmers mening at eiendomsskatt på hytter er svakt begrunnet.
Disse medlemmer framsetter derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
endring av § 3 i lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane,
slik at eiendomsskatt kun kan pålegges bolig som ligger i bymessige
strøk, slik det var før skatteåret 2007.»
Disse medlemmer ser kraftverkbeskatningen som
en helt spesiell del av eiendomsskatteproblematikken. Den må derfor
behandles for seg og adskilt fra øvrige problemstillinger rundt
eiendomsskatt. Disse medlemmer ser på vannkraft som
en svært sentral og viktig ressurs for landet og for de enkelte
lokalsamfunn. I stor grad dreier derfor debatten på dette området
seg om hvordan avkastningen fra en naturressurs skal fordeles mellom
lokalsamfunnet, staten og eieren.
Disse medlemmer viser til sine
merknader og disposisjoner i alternativt statsbudsjett når det gjelder
at en andel av selskapsskatten skal tilbakeføres kommunene. Det
er viktig at kommunene, får in-sentiver og ser resultater av å arbeide
bevisst for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i kommunene
og disse medlemmer er derfor enige i intensjonen
i forslaget om at deler av selskapsskatten skal tilbakeføres kommunene,
men mener at dette er en beslutning som hører til under budsjettbehandlingen.