Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at finansministeren har gitt uttalelse om forslaget i brev av 11. mai 2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker seg at forslagsstillerne tegner et unøyaktig bilde av dagens situasjon, både når det gjelder antall kommuner som skriver ut eiendomsskatt på bolig og måten kommunene skattlegger bolig og fritidseiendom på. Kommunene synes i stor grad å holde eiendomsskatten på et relativt nøkternt nivå.

Flertallet mener en frivillig kommunal eiendomsskatt gir lokaldemokratiet en alternativ inntektskilde og dermed mulighet til å styrke tjenestetilbudet. En eventuell fjerning av denne muligheten ville kommunene måtte kompenseres for dersom det ikke skulle medføre kutt i det kommunale tilbudet.

Flertallet viser til at en provenynøytral omlegging for kommunene i skattlegging av kraftverk, fra eiendomsskatt til naturressursskatt, ville føre til redusert proveny for staten og økt overskudd for kraftverkseierne.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til at selskapsskatt som inntektsgrunnlag for kommunene fører til både ujevn inntektsfordeling mellom kommunene og økonomisk uforutsigbarhet for kommunene. I tillegg kan forholdet mellom hovedkontorkommuner og produksjonskommunene være en særskilt problemstilling knyttet til en kommunal selskapsskatt.

Dette flertallet foreslår at representantforslaget ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter som kan brukes til lokal velferd. Regjeringen har dessverre fratatt kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og egen velferdsutvikling. Disse medlemmer vil omgjøre dette vedtaket for å stimulere lokal næringsutvikling og ikke minst støtte og belønne de kommunene som er villig til å satse på og legge til rette for lokalt næringsliv.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslagets redegjørelse og begrunnelse for hvorfor eiendomsskatten burde avvik-les.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«A

Vedtak til lov

om opphevelse av lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane

I

Lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane oppheves.

II

Denne lov trer i kraft 1. januar 2012.

B

Stortinget ber regjeringen gjennomgå naturressursbeskatningen og legge den om slik at kommunene gis mulighet til inntekter fra sine naturressurser basert på en så korrekt som mulig verdsettelse av disse.

C

Stortinget ber regjeringen tilbakeføre deler av selskapsskatten til kommunene.

D

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med avvikling av eiendomsskatten lage overgangsordninger, slik at kommuneøkonomien sikres.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til behandlingen av statsbudsjettet for 2011, hhv. Innst. 2 S (2010–2011) og Innst. 3 S (2010–2011), hvor disse medlemmer foreslo at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene.

Disse medlemmer vil derfor støtte forslag C i representantforslaget.

Disse medlemmer viser videre til Stortingets behandling av Dokument 8:126 S (2010–2011) hvor disse medlemmer støtter forslagsstillerne i intensjonene om et oppdatert, enklere og mer forutsigbart eiendomsskatteregime for næringseiendom.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres eget forslag i Dokument 8:126 S (2010–2011) om eiendomsskatt, som behandles parallelt med dette forslaget, og til flere tidligere initiativ rundt eiendomsskatt som Dokument nr. 8:77 (2006–2007). Disse medlemmer mener at beslutning om innføring av eiendomsskatt er en frihet som er tillagt det lokale demokrati og vil ikke fjerne denne muligheten, selv om disse medlemmer anbefaler kommunene å avstå fra fristelsen. Disse medlemmer ser det faktum at eiendomsskatt ble utvidet til også å gjelde hytter som spesielt problematisk. Hus og hytte er viktig for nordmenn. Hytte kjøpes og eies som oftest i andre kommuner enn bostedskommunen, og det er etter disse medlemmers mening et demokratisk problem at man dermed ikke har innvirkning på en beslutning om å innføre eiendomsskatt. En sterk prisøkning på diverse kommunale avgifter for å nærme seg kostpris medfører også etter disse medlemmers mening at eiendomsskatt på hytter er svakt begrunnet.

Disse medlemmer framsetter derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en endring av § 3 i lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane, slik at eiendomsskatt kun kan pålegges bolig som ligger i bymessige strøk, slik det var før skatteåret 2007.»

Disse medlemmer ser kraftverkbeskatningen som en helt spesiell del av eiendomsskatteproblematikken. Den må derfor behandles for seg og adskilt fra øvrige problemstillinger rundt eiendomsskatt. Disse medlemmer ser på vannkraft som en svært sentral og viktig ressurs for landet og for de enkelte lokalsamfunn. I stor grad dreier derfor debatten på dette området seg om hvordan avkastningen fra en naturressurs skal fordeles mellom lokalsamfunnet, staten og eieren.

Disse medlemmer viser til sine merknader og disposisjoner i alternativt statsbudsjett når det gjelder at en andel av selskapsskatten skal tilbakeføres kommunene. Det er viktig at kommunene, får in-sentiver og ser resultater av å arbeide bevisst for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i kommunene og disse medlemmer er derfor enige i intensjonen i forslaget om at deler av selskapsskatten skal tilbakeføres kommunene, men mener at dette er en beslutning som hører til under budsjettbehandlingen.